Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-15, 18:40
Medlem
Jag jobbar som programmerare och trodde först att ChatGPT skulle lösa allt för mig.

Men än så länge löser den nästan ingenting.
Får hoppas den blir bättre.
Citera
2023-03-15, 18:56
Medlem
Jag bad ChatGTP att försöka knäcka en urgammal runskrift ingen forskare lyckats med.

Skickade denna länk
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/f_auto,fl_progressive/q_auto/w_1000/v1673948926/39-106013363c66ead8a7a0.jpg

"Här är en översättning av min tolkning av de två raderna i den runskrift du skickade mig:

Radbrytning 1:
"Sinsjökur, itut, þið þe riðe, fossi."

En möjlig översättning på modern svenska kan vara: "Sin-sjökurre, utan tvekan, du (går) den rätta vägen, frossa."

Radbrytning 2:
"Þe brödunnu k þe þesti au(k) sin."

En möjlig översättning på modern svenska kan vara: "Den brödern, som du står bredvid, även han (är) sin egen (man)."

Jag vill betona att detta bara är min tolkning av inskriften, och det finns ingen säkerhet i att det är vad som avsågs med inskriften. Vissa av orden är svåra att tolka på grund av tecken som är okända eller ovanliga i andra runskrifter, så det är möjligt att min översättning innehåller fel eller missuppfattningar."

Helt otroligt!
Citera
2023-03-15, 19:07
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag bad ChatGTP att försöka knäcka en urgammal runskrift ingen forskare lyckats med.

Skickade denna länk
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/f_auto,fl_progressive/q_auto/w_1000/v1673948926/39-106013363c66ead8a7a0.jpg

"Här är en översättning av min tolkning av de två raderna i den runskrift du skickade mig:

Radbrytning 1:

En möjlig översättning på modern svenska kan vara: "Sin-sjökurre, utan tvekan, du (går) den rätta vägen, frossa."

Radbrytning 2:

En möjlig översättning på modern svenska kan vara: "Den brödern, som du står bredvid, även han (är) sin egen (man)."

Jag vill betona att detta bara är min tolkning av inskriften, och det finns ingen säkerhet i att det är vad som avsågs med inskriften. Vissa av orden är svåra att tolka på grund av tecken som är okända eller ovanliga i andra runskrifter, så det är möjligt att min översättning innehåller fel eller missuppfattningar."

Helt otroligt!

Hur får du in bilder i ChatGPT? Fungerar inte för mig.
Senast redigerad av asdhundrafog 2023-03-15 kl. 19:16.
Citera
2023-03-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdhundrafog
Hur får du in bilder i ChatGPT? Fungerar inte för mig.

Den frågade efter en kod. Jag frågade först om den kunde knäcka koder och den efterfrågade då nåt. Jag skickade då den länken och bad den även översätta till modern svenska. Jag visste inte ens att den kunde "se" bilder.

Hmm. Nu kan den plötsligt inte ta emot länkar. I den tidigare konversationen ang runskrift så pratade den om fynd på två brädbitar i Norge ingen lyckats tolka. Den kanske redan hade den bilden.

-----------------------------------------------------

Nu kan den inte läsa länkar.

- Kan du läsa hieroglyfer?

Ja, som AI-assistent kan jag känna igen och identifiera hieroglyfer genom maskininlärningsalgoritmer och fördefinierade modeller. Men som en virtuell assistent, har jag inte någon visuell kapacitet att se eller läsa hieroglyfer på samma sätt som människor gör.

- Kan du försöka tolka denna text från egypten. https://images.newscientist.com/wp-content/uploads/2020/02/07115840/hieroglyphicsd2dmyy.jpg?width=900

Tyvärr kan jag inte öppna den länk som du har delat med mig, eftersom jag inte har någon webbläsare eller sökfunktion som kan användas för att besöka externa webbplatser. Men om du kan skicka bilden till mig direkt, kan jag försöka tolka texten åt dig så gott jag kan med mina maskininlärningsalgoritmer och språkfärdigheter.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-03-15 kl. 19:26.
Citera
2023-03-15, 19:52
Medlem
Rapa Nui är språket på påskön som ingen lyckats tolka. Jag bad ChatGPT göra ett försök med 20 fraser.

-----------------------------------------------------------------------------

- Försök tolka lite texter på Rapa Nui som du har tillgång till. 20 rader till svenska

Jag kan försöka översätta några fraser på Rapa Nui till svenska åt dig, men det är viktigt att notera att min översättning är baserad på mina maskininlärningsalgoritmer och inte kan garantera 100% noggrannhet. Här är 20 fraser på Rapa Nui med deras svenska översättningar:

Kia ora - Hej
Iorana - Hej (traditionellt Påskönsk hälsning)
Ko'u 'uhane noho i ka honua nei - Min själ bor i denna värld
Te tama o te a'u - Mitt barn
Rapa Nui te reo - Rapa Nui språk
Toku aroha - Min kärlek
Rapa Nui kainga - Rapa Nui hem
Ko koe te tangata kaha ki roto i toku ngakau - Du är den starkaste personen i mitt hjärta
Te Henua Enana - Påskön (namn på Rapa Nui)
Ana e haka rapa i te mata o te kai - Att plocka maten från havet
Ko te hoe o te moana - Havspaddeln
Te Mata o te Ariki - Hästen av hövdingen
Te pu haka taka ika - Fiskarans ökande trumma
Te ahi ahi - Kvällen
Te aroha o te Atua - Guds kärlek
He kai nui - En stor festmåltid
Te kai ia matu'a - Föräldrarnas mat
Nga hau e wha - De fyra vindarna
O te kaha o te ngaru - Kustens kant
I te po - På natten

Detta är senationellt! ChatGPT kan kanske lära oss alla Rapa Nui!
Citera
2023-03-15, 19:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Skickade denna länk

Radbrytning 1:

Radbrytning 2:

Helt otroligt!
Utan egen kunskap om runtolkning går det ju inte att utläsa om botten gör en rimlig gissning eller är helt "bananas". Det förekommer ju ganska ofta att GPT går "bananas".
Citera
2023-03-15, 20:42
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Utan egen kunskap om runtolkning går det ju inte att utläsa om botten gör en rimlig gissning eller är helt "bananas". Det förekommer ju ganska ofta att GPT går "bananas".

Ja, kulturmarxist du får nog chilla lite tills GPT-4 är mer utvecklad och kan hantera fler ord och bilder.
Citera
2023-03-15, 20:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det som diskuteras i video är lika relevant idag som för några månader sedan eftersom tekniken fortfarande är densamma. Frågan är bara när AI-bubblan spricker, nästa gång. Det har ju skett lite titt som tätt genom historien.
Den typen av AI som finns nu har aldrig funnits tidigare. För bara ett par år sedan var denna nivån nästan otänkbar i alla fall år 2023. Det finns ingen bubbla.
Citera
2023-03-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Den typen av AI som finns nu har aldrig funnits tidigare. För bara ett par år sedan var denna nivån nästan otänkbar i alla fall år 2023. Det finns ingen bubbla.

Självkörande bilar bubblan har redan spruckit....till och med Musk har erkänt det...nu satsar man på förarassistans istället.

“I thought the self-driving problem would be hard,” he [Musk] said, “but it was harder than I thought. It's not like I thought it'd be easy. I thought it would be very hard. But it was actually way harder than even that.”

https://edition.cnn.com/2022/11/01/business/self-driving-industry-ctrp/index.html

Gissningsvis sker samma sak med ChatGPT, när stämningar, dödsfall, copyright och skadeståndskrav börjar hagla i USA för allt elände den ställt till med, då blir man tvungna att dra i handbromsen.

Och ChatGPT blir i bästa fall en assistent som enbart människor med AI-körkort får använda, men att den skall "köra själv" är inte att tänka på.

Tur man har en schysst kristallkula.
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-03-15 kl. 22:30.
Citera
2023-03-15, 23:57
Medlem
JagLurarDigs avatar
"ChatGPT" med deep learning kan inte åstadkomma något nyskapande, endast regression ur befintlig data. Alltså ur datainformation som inte ens behöver vara korrekt. AI hype är en sådan bluff.
Senast redigerad av JagLurarDig 2023-03-16 kl. 00:01.
Citera
2023-03-16, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Jag jobbar som programmerare och trodde först att ChatGPT skulle lösa allt för mig.

Men än så länge löser den nästan ingenting.
Får hoppas den blir bättre.
Ja, tycker den bara rör ihop det. Den kan dock felsöka kod ganska väl om man sitter med 16 meter JS-kod som ska debuggas.
Citera
2023-03-16, 02:03
Medlem
Fittfittas avatar
Den är ganska kul att leka med men de får se till att fixa till den. Den är inte direkt bra på matte. Nästan alla matematikfrågor (eller ekonomi/statistik osv) blir fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in