Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-16, 02:40
Medlem
Flera här som hamnar väldigt snett då de fokuserar på vissa brister i en nyligen lanserade produkt. Tänk tillbaka på den första iPhone som kom, den var så full med brister att de noggrant måste demonstrera de olika funktionerna i en viss ordning för att den inte skulle krascha. Den var skit men det spelade ingen roll för det var revolutionerande skit och bristerna jobbades bort.

När det kommer något revolutionerande bör fokus ligga på detta så man förstår den nya verkligheten vi nu står inför.
Citera
2023-03-16, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprutmedkuk
Ja, tycker den bara rör ihop det. Den kan dock felsöka kod ganska väl om man sitter med 16 meter JS-kod som ska debuggas.

När folk hyper upp det helt är det ofta med ganska triviala exempel. Typ gör en webbsida med en knapp osv.

Men när man sitter i en 20år gammal industriell applikation skriven i C++ har den inte så mycket förnuftig hjälp att komma med…
Citera
2023-03-16, 07:47
Medlem
Snubchurps avatar
Jag tycker ChatGPT är fantastiskt redan nu även fast jag vet att detta bara är början. Redan nu slipper jag sitta och ägna tid och hjärnenergi åt att skumläsa och scrolla efter den information man söker efter via sökmotorn. Särskilt när man letar väldigt specifik information är det svårt att hitta ett direkt svar.

Nu får jag svar direkt via ChatGPT och kan ställa hur mycket frågor som helst med snabba svar och det är sällan man får information man inte vill ha.

Kan se att vissa saker klarar inte AI:n av särskilt bra. Listningar av geografiska delar och kuriosa fakta kan bli helt tokigt. Mycket fakta som inte stämmer särskilt vid listning alltså.

Litar mer på ChatGPT när den ger uttömmande svar och hänvisar till källor än när den ger korta specifika svar. Där måste jag ofta dubbelkolla.
Citera
2023-03-16, 08:15
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Flera här som hamnar väldigt snett då de fokuserar på vissa brister i en nyligen lanserade produkt. Tänk tillbaka på den första iPhone som kom, den var så full med brister att de noggrant måste demonstrera de olika funktionerna i en viss ordning för att den inte skulle krascha. Den var skit men det spelade ingen roll för det var revolutionerande skit och bristerna jobbades bort.

När det kommer något revolutionerande bör fokus ligga på detta så man förstår den nya verkligheten vi nu står inför.

Enig med dig här, folk verkar tro att detta är en färdig produkt, är ju under utveckling och kommer alltid att vara så. Jag ser framför mig hur teknologin integreras i allt så man slipper slösa onödig tid helt enkelt. Vissa yrken kan man nog ersätta inom några månader, tolk, content writer och liknande.
Citera
2023-03-16, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
När folk hyper upp det helt är det ofta med ganska triviala exempel. Typ gör en webbsida med en knapp osv.

Men när man sitter i en 20år gammal industriell applikation skriven i C++ har den inte så mycket förnuftig hjälp att komma med…

Det är inte trivialt att en AGI som inte är specifikt tränad att skriva kod utifrån en papperslapp klarar av det. Du förstår helt enkelt inte komplexiteten i det.

Det skulle vara mycket mindre imponerande om en produkt som är utvecklad för den specifika saken klarar det.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2023-03-16 kl. 08:35.
Citera
2023-03-16, 09:37
Medlem
Har använt ChatGPT rätt mycket senaste tiden, inte varje dag dock.

Exempelvis, jag matade in några av mina favorartister och bad de ge tips om andra liknande artister som är mindre kända.

Jag bad den beskriva tysk humor, med exempel. Kollade sedan en sketch på youtube som den föreslog.

Jag bad den förklara en profet i Bibeln.

Jag försökte hitta en bok jag vet handlade om kommunism, skriven på 1950-talet. Efter att gett den info jag kom ihåg ledde den mig rätt.

Har även bett den förklara hur ett visst ord förändrat sin mening historiskt.

Mycket sånt man inte direkt kan googla upp.
Citera
2023-03-16, 10:00
Medlem
besatt av personen som blev arg på chatGPT för att den inte berättade en gbg-vits "man forstod". underhållande hur få som förstår vad ai egentligen är
Citera
2023-03-16, 10:52
https://asia.nikkei.com/Business/China-tech/Baidu-s-shares-plunge-after-demo-of-its-ChatGPT-style-bot

Citat:
TOKYO -- Chinese search giant Baidu's shares plunged after the company debuted its answer to Microsoft-backed ChatGPT, in a sign investors were less than impressed by the chatbot challenger.

The company's Hong Kong-listed shares plunged more than 10% at one point during the demonstration on Thursday afternoon before ending the day down 6.36%, at 125.1 Hong Kong dollars.

Citat:
One user who received an invitation to try Ernie Bot told Nikkei Asia that the bot did struggle with open-ended questions, and did not seem as advanced as ChatGPT, though it could perform basic functions.

Fastlandskineserna kan inte replikera ChatGPT. Väst vinner än så länge. Vi måste vara först annars går väst under.

Så ChatGTP är cutting edge nu iaf det är coolt att kunna interagera med som en mere mortal.

Fatta vad militären förmodligen har.
Citera
2023-03-16, 11:00
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Självkörande bilar bubblan har redan spruckit....till och med Musk har erkänt det...nu satsar man på förarassistans istället.

“I thought the self-driving problem would be hard,” he [Musk] said, “but it was harder than I thought. It's not like I thought it'd be easy. I thought it would be very hard. But it was actually way harder than even that.”

https://edition.cnn.com/2022/11/01/business/self-driving-industry-ctrp/index.html

Gissningsvis sker samma sak med ChatGPT, när stämningar, dödsfall, copyright och skadeståndskrav börjar hagla i USA för allt elände den ställt till med, då blir man tvungna att dra i handbromsen.

Och ChatGPT blir i bästa fall en assistent som enbart människor med AI-körkort får använda, men att den skall "köra själv" är inte att tänka på.

Tur man har en schysst kristallkula.

Du har många dumma idéer du. Elon Musk säger ju själv att AI kommer att ta över och människan blir tvungen att leva på universal basic income. Inte för att han vill det, men det är det enda valet. Sedan säger du att ChatGPT har IQ på 80-90? Gå och lägg dig
Citera
2023-03-16, 11:04
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Den är ganska kul att leka med men de får se till att fixa till den. Den är inte direkt bra på matte. Nästan alla matematikfrågor (eller ekonomi/statistik osv) blir fel.

Kör du med ChatGPT 4? Man måste betala för den, kör du gratisvarianten så är det den sämsta versionen.
Citera
2023-03-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
"ChatGPT" med deep learning kan inte åstadkomma något nyskapande, endast regression ur befintlig data. Alltså ur datainformation som inte ens behöver vara korrekt. AI hype är en sådan bluff.

Du beskriver ju en människoapa. Vem fyller på Internet och vem skriver regeringskansliets bibel Dagens Nyheter? Kan du fråga DNs ägare om något? - Nope. One Way Street Agenda/Woke - AI kommer med Elons Twitter/Starlink att bli "the everything app". Open AI kommer att ersätta allt. - Allt

Underbar talande MEME från Elon Musk
https://twitter.com/elonmusk/status/1635885881633431552/photo/1

Microsoft Bing har redan panik och avskedar 10 000 - bla folk som jobbar med AI.
https://arstechnica.com/tech-policy/2023/03/amid-bing-chat-controversy-microsoft-cut-an-ai-ethics-team-report-says/
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-03-16 kl. 11:38.
Citera
2023-03-16, 11:36
Medlem
Ang full self driving FSD - så har flera politiker i USA redan sagt att de aldrig kommer att godkänna FSD även om den till slut blir 500% säkrare än en människoapa och aldrig sover eftersom flera miljoner jobb kommer att förloras. - Försäkringsbolag kommer dock med stor sannolikhet att tvinga bilister och företag att abonnera på AI-FSD eftersom det kommer att bli otroligt mycket säkrare på vägarna och minska bilköer mm. Chafförer kommer alltså i framtiden att sitta och leka med ChatGTP, kolla porr eller handla saker på Twitters/Teslas sannolikt kommande e-handelssajt (Se upp Amazon) eller andra arbetsuppgifter.

10-0 till Tesla/Musk vad som än händer.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-03-16 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in