Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Varför ska förstagångsköparna kliva in på marknaden nu när de i slutet av året troligen har förlorat sin kontantinsats på 15 % ?. Iofs ok om de anser sig fyndköpa, men det finns väldigt få fynd.

Nej, jag rekommenderar dem starkt att hålla sig borta från bostadsmarknaden 2023.
Och man har tid på sig. Finns inget som tyder på att bostadspriserna på något sätt skulle skjuta i höjden 2024.

Jag är första köpare som letar i Stockholmsområdet efter nytt boende. Har följt marknaden hela 2022 fram tills idag och tycker bostadspriserna ligger på tok för högt fortfarande. Det har inte alls följt samma spår som ränteutvecklingen. Men det har nog med att de flesta fortfarande inte bundit om sina lån än så detta år blir väldigt intressant när så många hushåll skall binda om sina lån.

Jag bor kvar i min hyresrätt tillsvidare i väntan på spänning. Det kan handla om flera 100-tusen om man köper idag eller om 6 månader
Citera
2023-03-15, 13:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jo hushållen är väldigt räntekänsliga, vad är det för känsla du fått som säger nåt annat.
Du gör fel när du tror att alla andra går på känsla bara för att du gör det.

Jag lutar mig som alltid mot mätdata.
Hushållens konsumtion har inte backat så som man kunde vänta sig med den räntekänslighet som kommunicerats i forumet. Den har knappt backat alls. Och därmed har inte inflationen kylts ned så som RB hade väntat sig.
Du får släppa känslorna och exponera dig för mätdata.
Citera
2023-03-15, 13:31
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Hur tänker du att din förmögenhet ökar när värdet på bostaden sjunker? Har du lån så har du även hävstång, vilket gör att det egna kapitalet försvinner extra fort. Glöm inte att räkna på alternativ kostnaden det senaste året. Utgå ifrån din "förmögenhet" du lagt in i lägenheten och växla därefter över till en säker alternativavkastning. Varför ska man tycka synd om dem som satt sig i skuldfällan, mig veterligen var detta ett val de själva gjorde. Dock har vi haft för slapp kreditgivning, detta och oansvariga torskar riskerar att ligga samhällsekonomin till last.

Bostäder är fortfarande en trygg och bra investering på sikt. De som flippar bostäder i hopp om att tjäna snabba pengar delar jag inga sympatier med. Men räkna inte med något större prisras då byggande har stannat och det fortfarande förekommer white flight i stor utsträckning.

Bostaden har varit en mycket god affär för oss och många andra
Citera
2023-03-15, 13:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Hupp, nu är sannolikheten för 0% höjning av FED i Mars på 50%.
Det svänger snabbt.
För Maj är det 4.75% dock.
Och i Juli så är det sänkning med 25 pt.
Och nästa sänkning i Nov.

Räntetoppen i USA är nu i April-Juni.

Och då blir frågan om RB skall följa FED ned i ränta. En del menar ju att RB "måste" följa FED.
(Inte så att jag håller med om att RB måste följa FED, men folk säger ju att jag har fel så då måste väl RB sänka).
Citera
2023-03-15, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det svänger snabbt.

Och då blir frågan om RB skall följa FED ned i ränta. En del menar ju att RB "måste" följa FED.
(Inte så att jag håller med om att RB måste följa FED, men folk säger ju att jag har fel så då måste väl RB sänka).

Efter bank nyheterna i USA vill man få kontroll på det finansiella systemet så det inte kollapsar. Därför vill man pausa räntehöjningarna. Och då är risken stor att inflationen går upp igen. FED är i ett knepigt läge. Vi får väl se vad som händer
Citera
2023-03-15, 13:44
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Varför ska förstagångsköparna kliva in på marknaden nu när de i slutet av året troligen har förlorat sin kontantinsats på 15 % ?. Iofs ok om de anser sig fyndköpa, men det finns väldigt få fynd.
Nej, jag rekommenderar dem starkt att hålla sig borta från bostadsmarknaden 2023.
Och man har tid på sig. Finns inget som tyder på att bostadspriserna på något sätt skulle skjuta i höjden 2024.
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Samtidigt står allt fler på sidan och väntar in botten och bygger på sina kontantinsatser. När det väl vänder kan det gå ganska snabbt upp. Har man inte köpt innan första räntesänkningen är man sent ute skulle jag tro.
Tror du har rätt i att många sparar o väntar på någon slags botten.
Men däremot är jag väldigt frågande till om det skulle gå upp, snarare plander det ut om/när räntan sänks.
Då befinner vi oss dessutom i en recession. Och levnadsomkostnader som är 20% högre eller mer än tidigare. Och en en boränta som hamnar kanske på 3-4 %. Och sänkta lånelöften vilka till stor del styr bopriserna.
Citera
2023-03-15, 13:45
Medlem
dasbandits avatar
Det ser onekligen riktigt illa ut för svensk bostadsmarknad idag.
Tråkiga besked gällande inflationen, upp-pumpade priser kombinerat med att det ser riktigt mörkt ut på den svenska börsen(OMX stockholm har gått ned 3,2% bara idag) samt att många bundna lån löper ut känns som en riktig cocktail för prisras.

Låt säga att räntan går upp 75 punkter i April.
Ungefär hur lång tid tror ni att det tar innan vi ser någon riktig effekt på marknaden?
Citera
2023-03-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Jag är första köpare som letar i Stockholmsområdet efter nytt boende. Har följt marknaden hela 2022 fram tills idag och tycker bostadspriserna ligger på tok för högt fortfarande. Det har inte alls följt samma spår som ränteutvecklingen. Men det har nog med att de flesta fortfarande inte bundit om sina lån än så detta år blir väldigt intressant när så många hushåll skall binda om sina lån.

Jag bor kvar i min hyresrätt tillsvidare i väntan på spänning. Det kan handla om flera 100-tusen om man köper idag eller om 6 månader

Känner fler i din sits som tänkte köpa 2022 men står och väntar. Jag har sagt flera gånga att om alla ska in sen när inflationen är över och räntorna sjunker så är man sent ute. Priserna har förövrigt ökat marginellt senaste månaderna trots höga räntor. Nybyggen har också stannat av vilket ökar press på befintligt bestånd.
Citera
2023-03-15, 13:48
Medlem
Citat:
Du kanske skulle lära dig skilja på nominellt och reellt innan du uttalar dig nästa gång. Detta förstår Greta 90 år som gått i den gamla skolan.
Ryss.

Oljan rasar

https://www.marketwatch.com/investing/future/cl00

Å du tror på mer räntehöjningar i en lågkonjunktur.

Återigen har riksbanken gjort rätt,lågkonjunktur är på gång

https://www.di.se/rantor/
Marknadräntor sjunker.
Citera
2023-03-15, 13:51
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x

Tror absolut du gör klokt i det. Räntehöjningar, inflation mm har inte slagit igenom än. Det kommer generellt gå ner, Sen finns det förstås alltid några attraktiva objekt som håller emot. Speciellt i Stockholms innerstad. Om nu arbetsmarknaden håller i.
Citera
2023-03-15, 13:52
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det svänger snabbt.

Haha, det står ju öppet på ekonomisidor att det nu prisas in en höjning på 25 bp, så du får nog chilla lite. Att det svänger snabbt innebär höjning, inte sänkning!
Citera
2023-03-15, 13:59
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Marknadsräntorna kraschar något djävulskt idag! Även 10-åringarna.

Räkna med sänkta, bundna boräntor inom en vecka om det stabiliseras här. 5-åringen går ner typ 40-50 punkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in