2023-03-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag tvivlar inte på att någon någon gång lyckats med detta. Men det är ju inte en fungerande metod.

Det finns i Stockholm ganska gott om driftiga människor. Är det bara så lite som 100 pers som gör så, så får ju hyresvärdarna ett samtal var 10:e minut ungefär. Och det kommer inte dom att tolerera. Så detta fungerar inte.
Jag tror det är Wåhlin?? Fastigheter som lottar ut en del lägenheter i Stockholmsområdet. Man kan ju dock inte säga att det finns tillgängliga lägenheter utan kötid för att man vunnit en sån lottning.
Citera
2023-03-15, 12:50
Medlem
Rengens avatar
Varför ska förstagångsköparna kliva in på marknaden nu när de i slutet av året troligen har förlorat sin kontantinsats på 15 % ?. Iofs ok om de anser sig fyndköpa, men det finns väldigt få fynd.

Nej, jag rekommenderar dem starkt att hålla sig borta från bostadsmarknaden 2023.
Och man har tid på sig. Finns inget som tyder på att bostadspriserna på något sätt skulle skjuta i höjden 2024.
Citera
2023-03-15, 13:00
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Har vi en bolånetorsk här måtro?

Riksbankens uppgift är prisstabilitet. Något som de ej sköter. Styrräntan ska dubblas från nuvarande nivå för att uppnå prisstabilitet. Svårt att förstå? Eller har du för stora bolån för att förstå?

Hellre att bolånetorskar offras och vi får en fungerande ekonomi än att hela samhället går under för att rädda ekonomiska idioter som bolånetorskar är.

Gillar du fisk? Tre gånger nämner du torsk i din lilla text.

Vårt hushåll har en förhållandevis låg belåning så det är inget som kommer påverka vår ekonomi nämnvärt. Men det finns många andra hushåll som kommer få det knapert och väldigt många kommer bli av med sitt arbete. Du önskar dem missär, du är avundsjuk och jag tycker inte synd om dig. Men sitt du i din svindyra hyresrätt och betala av din hyresvärds lån medans vi andra betalar av våra egna lån, till oss själva och ökar vår egen förmögenhet.
Citera
2023-03-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tittar man på hur RB räknade fram sin räntebana för knappt ett år sedan så kan man ju tro att dom varit inne och läst i tråden, och lyssnat på bubbelpratarna.

Bubbelpratarna har ju genom åren gaggat om att en räntehöjning till 2% skulle knäcka "bubblan" och skicka alla bolåntagare ut på gatan. (Ja, egentligen skulle det ske redan vid lägre ränta än 2%).

Hade RB istället lyssnat på oss andra så hade man insett att hushållen inte var så räntekänsliga och redan från början lagt en skarpare räntebana.

Du får väl försöka förankra dina skriverier i verkligheten lite grann. Nu är du 180 grader mot verkligheten.
Jo hushållen är väldigt räntekänsliga, vad är det för känsla du fått som säger nåt annat.
https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ppr/svenska/2022/220920/hogre-rantekanslighet-i-den-svenska-ekonomin-fordjupning-i-penningpolitisk-rapport-september-2022.pd f

Varför tror du bostadspriserna redan rasat 30% reellt om om inte räntan påverkar?
Nu kommer det fortsätta nedåt eftersom tjurfällan slagit igen. Det går bra att citera och använda mig som faktakälla så slipper du känna efter
Citera
2023-03-15, 13:06
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jo hushållen är väldigt räntekänsliga, vad är det för känsla du fått som säger nåt annat.
https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ppr/svenska/2022/220920/hogre-rantekanslighet-i-den-svenska-ekonomin-fordjupning-i-penningpolitisk-rapport-september-2022.pd f

Varför tror du bostadspriserna redan rasat 30% reellt om om inte räntan påverkar?
Nu kommer det fortsätta nedåt eftersom tjurfällan slagit igen. Det går bra att citera och använda mig som faktakälla så slipper du känna efter

Dessutom så löper 2/3 av bolånen ut under 2023. Så många har inte ens drabbats av ökade räntor ännu och lever dessutom rätt så flott (på lånad tid).
Citera
2023-03-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Och ni som påstår att inflationen kommer att lägga sig: är ni från vettet?

Först var det att inflationen är övergående. Sen att den kommer att lägga sig. Nu då? Vi har 10 % inflation och det blir bara värre.

Sluta snacka skit och höj styrräntan till 6 %!

Du är som en repig skiva. Fan man skulle suttit i en hyreslägenhet som dig
Citera
2023-03-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Gillar du fisk? Tre gånger nämner du torsk i din lilla text.

Vårt hushåll har en förhållandevis låg belåning så det är inget som kommer påverka vår ekonomi nämnvärt. Men det finns många andra hushåll som kommer få det knapert och väldigt många kommer bli av med sitt arbete. Du önskar dem missär, du är avundsjuk och jag tycker inte synd om dig. Men sitt du i din svindyra hyresrätt och betala av din hyresvärds lån medans vi andra betalar av våra egna lån, till oss själva och ökar vår egen förmögenhet.
Hur tänker du att din förmögenhet ökar när värdet på bostaden sjunker? Har du lån så har du även hävstång, vilket gör att det egna kapitalet försvinner extra fort. Glöm inte att räkna på alternativ kostnaden det senaste året. Utgå ifrån din "förmögenhet" du lagt in i lägenheten och växla därefter över till en säker alternativavkastning. Varför ska man tycka synd om dem som satt sig i skuldfällan, mig veterligen var detta ett val de själva gjorde. Dock har vi haft för slapp kreditgivning, detta och oansvariga torskar riskerar att ligga samhällsekonomin till last.
Citera
2023-03-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86

Enligt svensk mäklar statiskt är de knappt 15%

Dina analyser är sämre än Greta 90 år dement.
Citera
2023-03-15, 13:14
Medlem
Citat:
Dessutom så löper 2/3 av bolånen ut under 2023. Så många har inte ens drabbats av ökade räntor ännu och lever dessutom rätt så flott (på lånad tid).
Så är det, icke nödvändig konsumtion kommer att minska väldigt kvickt. Förhoppningsvis så fortsätter vi upp till en styrränta på 6% eller liknande annars kommer vi ändå bara fortsätta importera en massa inflation.
Bankerna borde justera kalkylräntan till 8% snart, det skulle direkt påverkar bostadspriserna och vi får en snabb sund reglering där. Inte rimligt att Stockholm är så mycket dyrare än Köpenhamn (där man tjänar så mycket mer).
Citera
2023-03-15, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Enligt svensk mäklar statiskt är de knappt 15%

Dina analyser är sämre än Greta 90 år dement.
Du kanske skulle lära dig skilja på nominellt och reellt innan du uttalar dig nästa gång. Detta förstår Greta 90 år som gått i den gamla skolan.
Citera
2023-03-15, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Varför ska förstagångsköparna kliva in på marknaden nu när de i slutet av året troligen har förlorat sin kontantinsats på 15 % ?. Iofs ok om de anser sig fyndköpa, men det finns väldigt få fynd.

Nej, jag rekommenderar dem starkt att hålla sig borta från bostadsmarknaden 2023.
Och man har tid på sig. Finns inget som tyder på att bostadspriserna på något sätt skulle skjuta i höjden 2024.

Samtidigt står allt fler på sidan och väntar in botten och bygger på sina kontantinsatser. När det väl vänder kan det gå ganska snabbt upp. Har man inte köpt innan första räntesänkningen är man sent ute skulle jag tro.
Senast redigerad av Keftski 2023-03-15 kl. 13:20.
Citera
2023-03-15, 13:26
Medlem
Citat:
Låter som du sitter i Hyresrätt och är grinig över att du inte fick en inbjudan till den exklusiva ägarklubben. Nu har tåget gått och nu hoppas du på att samhället ska gå under så att du kan få komma med. I väntan sitter du och hetsrunkar RB att krackelera svensk ekonomi, kommer du svälja dem konsekvensera det innebär?

Du vet väl att man inte äger sin lägenhet i en bostadsrätt eller pratar du om äganderätter vilket är väldigt få i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in