Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-15, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
IKANO är tvärtom några som framhållits i forumet som några som bygger billigt och är ett föredöme för billiga bostäder.

Jag räknade med 4% ränta. (Borde ha skrivit ut det). Och skalade ned hyran från max till 77 kvm. Antagligen blir hyran lite högre per kvm när man går ned i yta.

Ja, det Thedéen säger är ju lite informativt för hur man ser på saken på RB.
Dvs det är några få som kan få det svettigt.
Och det är just kan få det svettigt.

Dvs ganska konsistent med hur en viss Liksom-fb uttryckt sig tidigare.
Och konsistent med vad FI skrivit i sina årliga rapporter tidigare. (Men som bubbelpratarna förnekat. Då deras känslor säger något annat).

RB skulle läst lite om vad bubbelpratarna säger i forumet om inflationen, så kanske deras prognoser blev träffsäkrare.
Citera
2023-03-15, 11:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Nu var det ju landsortens priser som var frågan, och varför de har stigit. Vi kan strunta i upplevd standard och konstatera att renovering och nybyggen är dyrare iallafall. Om fler väljer de senare alternativet så stiger ju priserna i snitt.

Och finns absolut trailerparks i Sverige introducerade av Bert Karlsson med hans rullande vagnar. Även året om camping skulle jag nästa räkna dit. Jag vet en sån i närheten av Mjölby som skulle kunna spräcka bobubblan där.
Hur skall renoveringar förklara priserna tänkte du? Är nybyggen dyrare på landsorten? När tomterna kostar en bråkdel av vad de gör i 08?
Citera
2023-03-15, 12:04
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Vart kan man se hur många som finns kvar? 9733 kr för en etta 35 m2. Är det kallhyra? Svindyrt hur som helst.

Om du menar att man måste "känna och prata med rätt folk" så faller hela ditt argument. billigt innanför tullarna HR, den var bra.

Lyckas du inte ens klura ut det när det står klart och tydligt så förstår jag att du inte skulle lyckas hitta hyresrätt utanför boxen heller.

Nej man behöver inte känna en enda person, inte ens sett Stockholm på ett vykort. Utan gå in på valfri hyresvärdslista (med hundratalet värdar) lyfta luren och ring.

Sedan har du ju helt lämnat det vi talade om, efterfrågan! Du hävdade att det inte fanns tillräckligt med lägenheter för allt folk som knackar på dörren som vill in i Stockholm, jag la fram att det gick att flytta in på dagen.

Då var det helt plötsligt för dyrt. Billigare än att köpa en skrubb i Stockholm med närförort i alla fall, men blir bra mycket billigare om du lyfter luren.
Citera
2023-03-15, 12:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
RB skulle läst lite om vad bubbelpratarna säger i forumet om inflationen, så kanske deras prognoser blev träffsäkrare.
Tittar man på hur RB räknade fram sin räntebana för knappt ett år sedan så kan man ju tro att dom varit inne och läst i tråden, och lyssnat på bubbelpratarna.

Bubbelpratarna har ju genom åren gaggat om att en räntehöjning till 2% skulle knäcka "bubblan" och skicka alla bolåntagare ut på gatan. (Ja, egentligen skulle det ske redan vid lägre ränta än 2%).

Hade RB istället lyssnat på oss andra så hade man insett att hushållen inte var så räntekänsliga och redan från början lagt en skarpare räntebana.

Du får väl försöka förankra dina skriverier i verkligheten lite grann. Nu är du 180 grader mot verkligheten.
Citera
2023-03-15, 12:20
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
”Finansminister Elisabeth Svantesson (M) kallar till sig matjättarna efter den senaste inflationssiffran, skriver TT.
– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, säger hon.”

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris

Ni ska klämmas åt era klåpare.

En del butiker har helt klart höjt priserna orimligt mycket, vilket är ren girighet, eller rent ut sagt idiotiskt. Vi ska däremot inte glömma att det finns handlare som försöker hålla priserna på en acceptabel nivå, det är dock utmanande när exportörer och tillverkar höjer sina priser rejält.

Om en butik gör åtta miljoner i vinst istället för tio spelar nog ingen större roll för den enskilde handlaren.
Citera
2023-03-15, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Priserna har stigit rejält räknat i procent, men eftersom man haft överskott på bostäder och minskande eller stillastående befolkningsutveckling så borde väl priserna ha sjunkit eller stått still då det är en magisk efterfrågan frikopplad från kostnader som styr prisutvecklingen.
Om det fanns 0 efterfrågan skulle väl folk skänka bort dem? De kostar ju att äga även om man inte har lån. Jag undrar fortfarande om krediterna är dyrare.
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Lyckas du inte ens klura ut det när det står klart och tydligt så förstår jag att du inte skulle lyckas hitta hyresrätt utanför boxen heller.

Nej man behöver inte känna en enda person, inte ens sett Stockholm på ett vykort. Utan gå in på valfri hyresvärdslista (med hundratalet värdar) lyfta luren och ring.

Sedan har du ju helt lämnat det vi talade om, efterfrågan! Du hävdade att det inte fanns tillräckligt med lägenheter för allt folk som knackar på dörren som vill in i Stockholm, jag la fram att det gick att flytta in på dagen.

Då var det helt plötsligt för dyrt. Billigare än att köpa en skrubb i Stockholm med närförort i alla fall, men blir bra mycket billigare om du lyfter luren.
Skummade igenom lite snabbt. Men grattis till din bedrift att klura ut det. Det jag kan hitta efter att ha skummat lite till är att lägenheterna fördelas efter köpoäng. Så frågan kvarstår.

Ingen tror på ditt ljug om att man bara behöver ringa runt lite för att hyra en billig HR i innerstan. Det är skrattretande.

Inget av det är billigt. låna 85 % av 2 miljoner kostar 8500. 1-3 k avgift till förening så det är lite dyrare än ditt exempel om det är varmhyra.
Citera
2023-03-15, 12:27
Medlem
Epistemologens avatar
Det är mycket betryggande att höra Erik Thédeen prata. Han tonar ner riskerna för bomarknaden, vilket betyder att han inte kommer att dra sig för att höja räntan så mycket som det krävs. Först när ett riktigt kraftigt fall i bopriserna är ett faktum kommer han överväga att sänka. Precis som sig bör.

Annika Winsth och hennes kollegor i låneförsäljningsbranschen vill att han ska släppa inflationsmålet bara för säkerhets skull. Hon ser hellre totalkollaps för hela systemet och hyperinflation än att ens riskera ett boprisfall. Lycka till med det.
Citera
2023-03-15, 12:28
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol

Som vi tjötat! Hittar mitt första inlägg slutet av 2021 om att USA kommer bli tvungna att dra igång räntehöjningar, det var väl då inflationen skulle vara övergående!
Citera
2023-03-15, 12:34
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Om det fanns 0 efterfrågan skulle väl folk skänka bort dem? De kostar ju att äga även om man inte har lån. Jag undrar fortfarande om krediterna är dyrare.

Skummade igenom lite snabbt. Men grattis till din bedrift att klura ut det. Det jag kan hitta efter att ha skummat lite till är att lägenheterna fördelas efter köpoäng. Så frågan kvarstår.

Ingen tror på ditt ljug om att man bara behöver ringa runt lite för att hyra en billig HR i innerstan. Det är skrattretande.

Inget av det är billigt. låna 85 % av 2 miljoner kostar 8500. 1-3 k avgift till förening så det är lite dyrare än ditt exempel om det är varmhyra.

Nej ok, om jag drar ett PM och visar på motsatsen med konversation hur jag löste det och vad jag betalar, erkänner du att du har fel här i tråden då?
Citera
2023-03-15, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Nej ok, om jag drar ett PM och visar på motsatsen med konversation hur jag löste det och vad jag betalar, erkänner du att du har fel här i tråden då?
Nej du ska visa att det finns lediga HR i innerstan till ett lågt pris för kreti och pleti. Alltså en förstahands med besittningsskydd. Om du ens hittar en dyr ska jag ödmjuka mig lite.
Citera
2023-03-15, 12:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag tvivlar inte på att någon någon gång lyckats med detta. Men det är ju inte en fungerande metod.

Det finns i Stockholm ganska gott om driftiga människor. Är det bara så lite som 100 pers som gör så, så får ju hyresvärdarna ett samtal var 10:e minut ungefär. Och det kommer inte dom att tolerera. Så detta fungerar inte.
Citera
2023-03-15, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Haha vad snackar du om din överbelånade orientaltorsk.

Försäkring mot ränta.

Har du hört talas om bundna bolån?
Hmm.
Du skrev hur arbetslösa å sjuka ska klara av räntan?

Då skrev jag att de flesta har en försäkring för sånt.

Vad har bundna bolån med detta att gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in