2023-03-15, 09:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tack.

Jag har inte kommit så långt än i Lampers bok.

Nej, precis. Det är oklart vem/vilka som faktiskt gjorde intervjun i Täby.

Finns det någon annan källa på att intervjun gjordes på förmiddagen?
Att Engström ringde SvD på förmiddagen har jag stött på flertalet gånger.
Jag har något svagt minne om att detta hanteras i något förhör med ME?

Hon säger väl bara att hon inte noterat något besök från SvD?

Om du läser Lampers bok kan du passa på att notera exakt vad som däri uppges om saken. Jag har bara nån aning om att han nämner fm.

Har även nånstans sett den preciserade uppgiften att han pratar med tidningen innan han ringer PU.
Citera
2023-03-15, 09:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Jag blir inte klok på hur du resonerar när du skriver detta:

”Utan fakta? Det är SE himself som säger att han gick rakt ut…”

Jag har säkert påpekat 25 gånger att det framstår som illa genomtänkt, milt uttryckt, att hänvisa till Engströms egna utsagor när det passar - och iskallt, helt utan faktaunderlag, påstå att han ljuger när det inte passar.

Utredningen blir en lek, ett sällskapsspel, en surdeg som en livstrött men plikttrogen åklagaren bara vill kasta över bord.

Den här galenskapen att peka ut en oskyldig man som mördare, helt utan bevis, skulle lockat tre nördar att bolla gris med gissningar om inte Mattias Göransson och Filter ljugit ihop LÖSNINGEN som olyckligtvis mindre begåvade svenskar tagit till sig. Mörkt, så mörkt.

Och jag har påpekat, säkert lika många gånger, att man alltid måste stämma av med övriga källor.

I detta fall ser SE:s version ut att styrkas av AK. Två källor (SE och AK) väger tyngre än en (HO).

I alla händelser måste man väl ändå utgå ifrån den misstänktes version, och jämföra den med resten?

Och vad gäller många andra av hans uttalanden, kan de inte verifieras av andra som var på plats.

Till exempel:

Att han pratade med LP, assisterade vid första hjälpen och sprang efter poliserna kan inte styrkas.

Således företräder jag en mer nyanserad syn på det hela.

Ja, det ser onekligen mörkt ut ... på Klonarméns avbytarbänk.
Citera
2023-03-15, 09:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Om du läser Lampers bok kan du passa på att notera exakt vad som däri uppges om saken. Jag har bara nån aning om att han nämner fm.

Har även nånstans sett den preciserade uppgiften att han pratar med tidningen innan han ringer PU.

Vad sa han i SvD då? Har endast sett en mycket suddig bild av den där artikeln i morgonupplagan.

Kan ingen, som kan utläsa den, lägga upp artikeln transkriberad, i sin helhet? Det vore intressant.

Eller bara med en tydligare scan. Det är år 2023, för tusan.
Citera
2023-03-15, 09:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Jag har nu läst avsnittet gällande SvD. Sida 91-93.

Tyvärr framgår det inte när intervjun skedde.
Bara att SvD skickade dit en reporter samt fotograf för en kortare intevju.

Lampers tar upp MEs avsaknad av minnen gällande händelsen också.
Han spekulerar om intervjun möjligtvis gjordes någon annanstans.
Jag ser det som osannolikt då i ett utav förhören reagerar ME på bordsduken.
Dock hävdar hon bestämt att hon inte har något minne av att någon reporter någonsin besöker dom i villan. Hon minns dock att Engström berättar om det och att hon bestämt säger att hon inte vill ha någon reporter i deras hem.
Citera
2023-03-15, 09:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad sa han i SvD då? Har endast sett en mycket suddig bild av den där artikeln i morgonupplagan.

Kan ingen, som kan utläsa den, lägga upp artikeln transkriberad, i sin helhet? Det vore intressant.

Jag har bara Lampers sammanfattning.

- Lisbeth sprang ut i gatan och pratade med minst 20 bilar.
- Lisbeth har sagt att hon är skjuten.
- Att han ser en yngre man med blå täckjacka.
- Engström säger enligt tidningen att det var mördaren och att han stod still en stund innan sprang vidare.
- Han frågar LP vilket håll GM sprang.
- Hon pekar in mot Tunnelgatan.
- Polisen dyker upp och frågar vilket håll. Inget framgår om att Engström pekar riktning här.
- Engström springer efter för att delge om det blå täckjackan.
- Poliserna är borta när han kommer fram.
Citera
2023-03-15, 09:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag har nu läst avsnittet gällande SvD. Sida 91-93.

Tyvärr framgår det inte när intervjun skedde.
Bara att SvD skickade dit en reporter samt fotograf för en kortare intevju.

Lampers tar upp MEs avsaknad av minnen gällande händelsen också.
Han spekulerar om intervjun möjligtvis gjordes någon annanstans.
Jag ser det som osannolikt då i ett utav förhören reagerar ME på bordsduken.
Dock hävdar hon bestämt att hon inte har något minne av att någon reporter någonsin besöker dom i villan. Hon minns dock att Engström berättar om det och att hon bestämt säger att hon inte vill ha någon reporter i deras hem.

Verkar som om den senaste utredningen rotade i detta:

En medarbetare blev ju tillfrågad och trodde att det var ett bord på jobbet.

Men då skulle SE ha varit in på Skandia, under lördagen, och varit klädd "out of character".

Verkar osannolikt. Mysteriet Skandiamannen upphör aldrig att fascinera.
Citera
2023-03-15, 10:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Verkar som om den senaste utredningen rotade i detta:

En medarbetare blev ju tillfrågad och trodde att det var ett bord på jobbet.

Men då skulle SE ha varit in på Skandia, under lördagen, och varit klädd "out of character".

Verkar osannolikt. Mysteriet Skandiamannen upphör aldrig att fascinera.

Skulle han tagit med en bordsduk från hemmet också?
Citera
2023-03-15, 10:16
Medlem
niokilometers avatar
Såg att det var en BREAKING NEWS i Palme-rummet(facebook)
gällande Engström. Kan kanske vara nått för "anhängarna".
Citera
2023-03-15, 10:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Stig Engström, som arbetat över på Skandia på Sveavägen, var 20 meter från statsministern då han sköts ned.

-Jag såg inte när skotten avlossades, berättar han. Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfte blicken såg jag en man ligga på rygg på gatan.

Engström gick fram för [oläsbart] om han kunde hjälpa till. Olof Palme låg stilla på gatan med slutna ögon. Han blödde ur näsa och mun. Blodet hotade att koagulera så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge.

-Flickan gav honom hjärtmassage och tog hans puls. Lisbeth Palme sprang fram till minst 20 bilar som stannade och bad dem kalla på ambulans.

-Själv sade Lisbeth Palme att hon trodde att hon var träffad i ryggen, men det verkade inte så farligt.

Stig Engström frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit. Lisbeth Palme pekade mot Tunnelgatan.

När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.

-Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare.

-I samma ögonblick dök polisen upp. De frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit och sprang i den riktningen.

-Jag glömde tala om att han hade blå täckjacka, så jag sprang efter, berättar Engström. Men jag hann inte ikapp dem.

När han kom tillbaka var ambulans på plats.
Citera
2023-03-15, 10:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Skulle han tagit med en bordsduk från hemmet också?

Vi pratar MOP, så en sån sak får väl betraktas som sannolik.
Citera
2023-03-15, 10:34
Medlem
Citat:

Nej, precis. Det är oklart vem/vilka som faktiskt gjorde intervjun i Täby.

Jag har något svagt minne om att detta hanteras i något förhör med ME?

I detta förhör med ME framgår att en reporter hette Omar Magnergård.

"Förhörsledaren läser upp de namn på reportrarna som finns i SvD 1986-03-02 och som låg bakom artiklarna om mordet.

Margareta Engström känner igen namnet Omar Magnergård från ett annat sammanhang. Varken hon eller Stig kände honom privat. Hon känner inte igen några andra namn."
Citera
2023-03-15, 10:43
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabor
I detta förhör med ME framgår att en reporter hette Omar Magnergård.

"Förhörsledaren läser upp de namn på reportrarna som finns i SvD 1986-03-02 och som låg bakom artiklarna om mordet.

Margareta Engström känner igen namnet Omar Magnergård från ett annat sammanhang. Varken hon eller Stig kände honom privat. Hon känner inte igen några andra namn."

Är det inte hans son Roger M som är trolig?

Han kan inte säga säkert att han träffade Engström, han var ute och träffade många personer dagarna efter mordet. Men det är mycket möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in