2023-03-14, 23:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ge mig lite ingångsdata nu

Du vet ju till 100 % att SE var inne på Bohemia.

Var befinner sig Poliserna när SE börjar röra sig mot Luntmakargatan.

Ge mig mer info

Jag tror man måste ge polisen 35 sekunders försprång för att hinna över krönet. Då möter han YN lagon för att missa henne då de befinner sig på olika sidor av baracken.

Länken till Länninges tidsutredning i mitt förra inlägg om detta innehåller många nyttiga tider.
Citera
2023-03-14, 23:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Konstigt resonemang, det fetade.

Det kommer fram mer och mer om Per Häggström och denna f.d. snut med vapenvana och tillgång till Magnumrevolrar och specialammunition (genom sina kontakter i poliskretsar).

Häggström avpolletterades av Skandia men fann snabbt en trygg famn på säkerhetsföretaget drivet av den kände nazisten och Palmehataren P.G. Vinge.

- PH kunde slinka in och ut på Skandia genom cykelgaraget.
- PH hade ett mystiskt kontorsrum inne i Skandiahuset.
- PH umgicks i palmekritiska kretsar!
- Det fanns rätt vapentyp i PHs umgängeskrets.
- PH hade skyttevana från polisutbildningen.
- PH hade skumma affärer.
- PH har inget känt alibi för mordkvällen.

Om PH och SE ingick i en konspiration kan PH sprungit tillbaka till Skandia och gått in i den olåsta dörren efter att mördat OP. SE fick som ett flugpapper springa och blotta hakspetsen för YN på DBG med bögslungan i högsta hugg!

Det går helt enkelt inte att komma runt PH!
Citera
2023-03-14, 23:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Till och med ute på gatan 23.20 enligt RB-förhör men ändå ger sken av brådska på Sveavägen, i alla sammanhang. Knepigt.

Klocktittandet verkar enligt förhören vara anledningen till att han inget sett.

Jag har nog hittat LÖSNINGEN på SEs klocktittande här:

https://www.flashback.org/sp83803762

SE sprang till tunnelbanan först efter mordet och hade då bråttom på riktigt och tittade då på klockan.
Citera
2023-03-15, 07:13
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Någon som vet om KJ blev intervjuad i TV, eller uttalade sig i någon artikel? SE la ju "extra märke" till henne ... Funderar på om han baserar delar av sin story på hennes.

Hej!

Här kommer ett sent svar!

Enligt Lampers bok "Tillbaka tillbaka till Svevägen" (sida 52) hävdar han följande:

Karin Johansson var fortfarande kvar vid närheten av Lisbeth Palme och uppfattade att Gösta Söderström först hade frågat efter Lisbeths legitimation och att hon då hade sagt: "Ser ni inte vem jag är? Jag är Lisbeth Palme och det här är min Olof", något Karin återgav i en tv-intervju nästa dag.

Man vill ju mer än gärna få tag på det där inslaget.
Det rör sig alltså om intervju i teve redan 1 mars.
Vilken tid? Vad sades? Var det innan Engströms samtal med polis? Var det innan hans samtal med SvD?
Citera
2023-03-15, 07:35
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ja, du får ta och skriva en bok: "Skandiamannen 2".

Men PH gick inte, såvitt känt, 10 meter bakom paret Palme, som SE.

Få se nu: Tensonmannen, AB, SE och nu PH. Det börjar bli trångt där utanför Dekorima.

Får de potentiella gärningsmännen förse sig med kölapp, månntro?

Du har dels börjat försöka tidigarelägga Engströms utstämpling och dels förkorta samtalet med vakten.

Helt utan fakta. Du bara uppfinner två nya ”trådsanningar” i hopp om att nytillkomna och/eller SEktmedlemmar ska gå på det.

Ett tag satt du, med gråten i halsen kan man anta, och försökte lansera teorin att Engström kunde stämpla ut efter det dokumenterade samtalet i vakten. På väg ut eller till och med på utsidan. Mörkt.

Men om man ska se det positivt så är det ett bevis på att även den flitigaste mörkläggaren inser att det inte finns någon fysisk möjlighet att Engström ska kunna vara ”Skuggan”, mannen som mördade Palme.

(Att Engström saknade vapen, ammunitionen och motiv vet vi sedan tidigare. Att Engström även är mirakulöst träffsäker i sina gissningar om vad som hände på Sveavägen när han enligt åklagaren sprang runt i vinternatten för att därefter återkomma till Sveavägen, helt mot all logik, är bara grädde på moset.)
Citera
2023-03-15, 07:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hej!

Här kommer ett sent svar!

Enligt Lampers bok "Tillbaka tillbaka till Svevägen" (sida 52) hävdar han följande:

Karin Johansson var fortfarande kvar vid närheten av Lisbeth Palme och uppfattade att Gösta Söderström först hade frågat efter Lisbeths legitimation och att hon då hade sagt: "Ser ni inte vem jag är? Jag är Lisbeth Palme och det här är min Olof", något Karin återgav i en tv-intervju nästa dag.

Man vill ju mer än gärna få tag på det där inslaget.
Det rör sig alltså om intervju i teve redan 1 mars.
Vilken tid? Vad sades? Var det innan Engströms samtal med polis? Var det innan hans samtal med SvD?

Intervjun sändes i Aktuellt den 1:a mars, kl. 18:00, och finns återgiven i AH:s bok. Citerade några delar, som går igen hos SE, i ett inlägg nyligen. Så den var EFTER hans samtal med polisen, där han INTE nämner någon av dessa detaljer, och EFTER samtalen med RB, vilket kan ge teorin om SE som vittne en liten skjuts, om nu RB minns rätt. Man får dock hålla i minnet att RB kan minnas detaljer som han och PH har pratat om, vad gäller det SE hade sagt.

När hölls SvD-intervjun med SE?
Senast redigerad av Dalulven 2023-03-15 kl. 08:20.
Citera
2023-03-15, 08:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Du har dels börjat försöka tidigarelägga Engströms utstämpling och dels förkorta samtalet med vakten.

Helt utan fakta. Du bara uppfinner två nya ”trådsanningar” i hopp om att nytillkomna och/eller SEktmedlemmar ska gå på det.

Ett tag satt du, med gråten i halsen kan man anta, och försökte lansera teorin att Engström kunde stämpla ut efter det dokumenterade samtalet i vakten. På väg ut eller till och med på utsidan. Mörkt.

Men om man ska se det positivt så är det ett bevis på att även den flitigaste mörkläggaren inser att det inte finns någon fysisk möjlighet att Engström ska kunna vara ”Skuggan”, mannen som mördade Palme.

(Att Engström saknade vapen, ammunitionen och motiv vet vi sedan tidigare. Att Engström även är mirakulöst träffsäker i sina gissningar om vad som hände på Sveavägen när han enligt åklagaren sprang runt i vinternatten för att därefter återkomma till Sveavägen, helt mot all logik, är bara grädde på moset.)

Utan fakta? Det är SE himself som säger att han gick rakt ut, både till RB och i förhöret den 25:e april. I hovrätten säger han att han sa "godnatt" medan AK, i sitt förhör 1986, minns några hälsningsfraser. Så om han drog kortet kl. 23:19:00, kan han ha varit ute på gatan ca 23:19:20.

En källa, HO, är för tunt, när det finns två källor som ser ut stt motsäga denna. HO pratade säkert med SE flera gånger, i februari. HO:s minne återges tre månader senare.

Haha! Ja, precis. Jag satt här med darrande underläpp när jag tog upp att apparatur för dragande av kort brukar sitta på båda sidor om en dörr. Precis som vid de inre dörrarna på Skandia, undrade jag då om det var lika vid de yttre. Man brukar också kunna "larma på" från utsidan Väktarna talar emellertid om ett vred, och Henrik har säkert tittat på detta.

Så det kanske inte fanns någon apparat för kortdragning på insidan av ytterdörren, vad vet jag. Observera att sådana i allmänhet behöver användas efter ordinarie arbetstid.
Senast redigerad av Dalulven 2023-03-15 kl. 08:16.
Citera
2023-03-15, 08:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Intervjun sändes i Aktuellt den 1:a mars, kl. 18:00, och finns återgiven i AH:s bok. Citerade några delar, som går igen hos SE, i ett inlägg nyligen. Så den var EFTER hans samtal med polisen, där han INTE nämner någon av dessa detaljer, och EFTER samtalen med RB, vilket kan ge teorin om SE som vittne en liten skjuts, om nu RB minns rätt. Man får dock hålla i minnet att RB kan minnas detaljer som han och PH har pratat om, vad gäller det SE hade sagt.

När hölls SvD-intervjun med SE?

Tack för svar!

Jag har inte läst AH:s bok så jag kände inte till det.

Gällande när SvD-interjvun ska ha ägt rum så har jag faktiskt ingen aning och det är väldigt svårt att hitta några detaljer om den alls. Faktum är ju att vi inte ens vet vilka som åkte hem till Engström. Det är väl ingen som helt säkert har tagit åt sig den äran?

En annan intressant detalj i Lampers bok är ju vissa minnen hos några poliser.
Claes Gedda, Peter Wikström tex.

De säger att när de sprang in i gränden fick de ett signalement utropat till sig.
Lång rock, axelväska och keps.

Spontant känns det som ett falskt minne då detta signalement finns inte bokfört i materialet så tidigt.
Vem skulle ha gett det liksom? De stötte ju ihop med YN vid trappan och kan ha fått signalementet gällande väskan då. Kepsen finns ju inte med bland signalementen hos de som stod på västra sidan av Svea.
Citera
2023-03-15, 08:54
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Utan fakta? Det är SE himself som säger att han gick rakt ut, både till RB och i förhöret den 25:e april. I hovrätten säger han att han sa "godnatt" medan AK, i sitt förhör 1986, minns några hälsningsfraser. Så om han drog kortet kl. 23:19:00, kan han ha varit ute på gatan ca 23:19:20.

En källa, HO, är för tunt, när det finns två källor som ser ut stt motsäga denna. HO pratade säkert med SE flera gånger, i februari. HO:s minne återges tre månader senare.

Haha! Ja, precis. Jag satt här med darrande underläpp när jag tog upp att apparatur för dragande av kort brukar sitta på båda sidor om en dörr. Precis som vid de inre dörrarna på Skandia, undrade jag då om det var lika vid de yttre. Man brukar också kunna "larma på" från utsidan Väktarna talar emellertid om ett vred, och Henrik har säkert tittat på detta.

Så det kanske inte fanns någon apparat för kortdragning på insidan av ytterdörren, vad vet jag. Observera att sådana i allmänhet behöver användas efter ordinarie arbetstid.

Jag blir inte klok på hur du resonerar när du skriver detta:

”Utan fakta? Det är SE himself som säger att han gick rakt ut…”

Jag har säkert påpekat 25 gånger att det framstår som illa genomtänkt, milt uttryckt, att hänvisa till Engströms egna utsagor när det passar - och iskallt, helt utan faktaunderlag, påstå att han ljuger när det inte passar.

Utredningen blir en lek, ett sällskapsspel, en surdeg som en livstrött men plikttrogen åklagaren bara vill kasta över bord.

Den här galenskapen att peka ut en oskyldig man som mördare, helt utan bevis, skulle lockat tre nördar att bolla gris med gissningar om inte Mattias Göransson och Filter ljugit ihop LÖSNINGEN som olyckligtvis mindre begåvade svenskar tagit till sig. Mörkt, så mörkt.
Citera
2023-03-15, 08:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Gällande när SvD-interjvun ska ha ägt rum så har jag faktiskt ingen aning och det är väldigt svårt att hitta några detaljer om den alls. Faktum är ju att vi inte ens vet vilka som åkte hem till Engström. Det är väl ingen som helt säkert har tagit åt sig den äran?

Man har letat både internt och extrernt, men har väl aldrig lyckats identifiera vilka två det var som for ut till Täby.

Uppgiften att intervjun gjordes på förmiddagen förekommer ofta, inklusive i Lampers bok tror jag, men det är oklart vad källan till det skulle vara?
Citera
2023-03-15, 09:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man har letat både internt och extrernt, men har väl aldrig lyckats identifiera vilka två det var som for ut till Täby.

Uppgiften att intervjun gjordes på förmiddagen förekommer ofta, inklusive i Lampers bok tror jag, men det är oklart vad källan till det skulle vara?

Tack.

Jag har inte kommit så långt än i Lampers bok.

Nej, precis. Det är oklart vem/vilka som faktiskt gjorde intervjun i Täby.

Finns det någon annan källa på att intervjun gjordes på förmiddagen?
Att Engström ringde SvD på förmiddagen har jag stött på flertalet gånger.
Jag har något svagt minne om att detta hanteras i något förhör med ME?
Citera
2023-03-15, 09:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tack för svar!

Jag har inte läst AH:s bok så jag kände inte till det.

En annan intressant detalj i Lampers bok är ju vissa minnen hos några poliser.
Claes Gedda, Peter Wikström tex.

De säger att när de sprang in i gränden fick de ett signalement utropat till sig.
Lång rock, axelväska och keps.

Spontant känns det som ett falskt minne då detta signalement finns inte bokfört i materialet så tidigt.
Vem skulle ha gett det liksom? De stötte ju ihop med YN vid trappan och kan ha fått signalementet gällande väskan då. Kepsen finns ju inte med bland signalementen hos de som stod på västra sidan av Svea.

Aktuellt-intervjun finns återgiven, in extenso -- såvitt jag kan uttyda, på s. 48-49 i boken: "AH -- 30 år av tystnad" (2018)

Här är de detaljer i intervjun som "går igen" hos SE, i förhör och uttalanden:

AH: "jag går andra året på vårdlinjen" (Se: SE:s arga brev till Anér, 1989)

AH: "det kom väldigt mycket blod ur munnen på honom".

AH: "jag tittade om det fanns någon puls på halsen och handleden".

KJ: "Hon sprang fram och tillbaka", om LP.

AH: "det gick inte att känna igen honom", om OP.

Har dock ett vagt minne av att KJ och AH även intervjuades utomhus. Var det tidigare?

De blev också intervjuade i tidningarna, och frågan är när SE fick fatt på dem. Olika upplagor, m.m.
Senast redigerad av Dalulven 2023-03-15 kl. 09:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in