2023-03-14, 10:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Men nu är vi beredda att möjligen offra alla 24 st Norska ARCHER.

Så vårt eget läge försämras. Eftersom det kommer att ta tid att få de lastbilsburna.
Får man tro att expertisen på FMV så är det inte lastbilsburna vi skall köpa.

Sverige har ingen armé att använda artilleri i oavsett. Vi har knappt två brigader efter mobilisering så att vi skickar iväg stridsfordon, pansar, lv och artilleri gör inget då Sverige inte satsar på markstridskrafter. Det kommer ta åratal att dubbla antalet artilleribataljoner från 2 till 4.
Så vi kan lugnt avvakta.
Citera
2023-03-14, 11:50
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
.... Grupperingsplatser? Ja de får väl stå på vägen och skjuta i värsta fall? Tanken är ju inte att Archer ska ”grupperas” utan pumpa iväg några granater på helst under 60 sek. Sen fort vidare.
Kan t.ex. franska Caesar skjuta annat än "rakt över hytten"?
På alla foton jag sett skjuter den typ rakt fram i lastbilen färdriktning.
Archer däremot verkar kunna skjuta i en vid sektor eftersom "stödbenet" följer med när kanonen svänger.
https://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/publishedmedia/0s58dq1ymbmrc1egdvld/30082018-276A5982.jpg
Känns som Archers lösning passar svenska förhållanden bättre.
Citera
2023-03-14, 17:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikefit
Archer däremot verkar kunna skjuta i en vid sektor eftersom "stödbenet" följer med när kanonen svänger.
https://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/publishedmedia/0s58dq1ymbmrc1egdvld/30082018-276A5982.jpg

Max 20 grader är det jag ser på alla videon av Ceasar. Det verkar inte finnas officiella data på max rotationsvinkel, men för t.ex. Archer så minskar skjuthastigheten ju mer man vrider eldröret åt sidan vilket innebär att stabilisering efter varje skott tar längre tid. Men Archer är konstruerad för att fordonet skall kunna stå på vägen oavsett riktning och att man skall kunna skjuta därifrån i valfri riktning.
Citera
2023-03-14, 21:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Stödbenen följer väl inte med när kanonen snurrar?
https://www.youtube.com/watch?v=d8x8ITwd4Vg
Citera
2023-03-14, 22:10
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Stödbenen följer väl inte med när kanonen snurrar?
https://www.youtube.com/watch?v=d8x8ITwd4Vg
Fel av mig.
Bra film du hittat. Visar hur "snett" den kan skjuta.
Citera
2023-03-14, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så dumper är nog ingen dålig idé, dessutom har vi betydligt mer skog i Sverige vilket även det kan begränsa var man skjuter ifrån.
I Ukraina är väl inte rörlig krigföring det man främst ägnar sig åt, utan man kör fram och tillbaka och beskjuter fiendens linjer. Den typen av krigföring skulle inte existera mer enligt den pärmbärande expertisen.

Nej dumper är absolut ingen dålig idé det har jag inte automatiskt påstått, men jag förstår tänket med lastbil också.

Men vi får se. Möjligt att det blir nya Archer på dumper också.
Citera
2023-03-14, 23:22
Medlem
Citat:

Fast vad är egentligen svenska förhållanden i sammanhanget?
Citera
2023-03-15, 07:24
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Man vill ligga ungefär lika ”nära” som gamla dragna pjäser för att få bättre precision. Följer man stridsvagnar och stridsfordon så lär ej hårdgjorda vägar snabbt bli rätt sönderkörda.
Så dumper är nog ingen dålig idé, dessutom har vi betydligt mer skog i Sverige vilket även det kan begränsa var man skjuter ifrån.
I Ukraina är väl inte rörlig krigföring det man främst ägnar sig åt, utan man kör fram och tillbaka och beskjuter fiendens linjer. Den typen av krigföring skulle inte existera mer enligt den pärmbärande expertisen.
Med tanke på de vår- och höstliga gyttgesässongerna i Ukraina, så borde väl ett bandaggregat vara den bästa lösningen.
Citera
2023-03-15, 07:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Med tanke på de vår- och höstliga gyttgesässongerna i Ukraina, så borde väl ett bandaggregat vara den bästa lösningen.
Tveksamt om ens band fungerar speciellt bra i den lervällingen.
Citera
2023-03-15, 09:10
Medlem
Citat:
Det är väl ett uttryck vi använder. När vi skaffar vapen bara anpassade för Sverige. Som att vi sedan inte lyckas sälja dem. Då de bara är lämpliga för Svenska förhållanden.

Som då blir en ursäkt. När någon inte vill köpa dessa vapen.
Senast redigerad av slurppen 2023-03-15 kl. 09:20.
Citera
2023-03-15, 09:29
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Den enda realistiska invasionsvägen är via Finland in i norra Sverige.
Så svenska förhållanden betyder norrländsk skogslandskap.
Citera
2023-03-15, 11:19
Medlem
Citat:
Den enda realistiska invasionsvägen är via Finland in i norra Sverige.
Så svenska förhållanden betyder norrländsk skogslandskap.

Jo men sen är vi ju på väg in i Nato.

Tyngdpunkten i försvarsplaneringen kommer nog att ligga på att försvara Sverige utanför Sveriges gränser. Baltikum/Norra Finland och Nordnorge kanske kommer att bli Sveriges ansvarsområde(n)? Men visst. Ungefär samma terrängförhållandena då ja..

Annars om vi pratar just Archer och dumper/vs lastbil så skulle man ju mot bakgrund av detta argumentera för just lastbil. Jag gör dock inte det. Jag har faktiskt ingen specifik åsikt i just den frågan. Men jag säger bara att -man skulle kunna..
Senast redigerad av Macke85 2023-03-15 kl. 11:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in