Citat:
Ursprungligen postat av
sunnis
Nu är ju inte heller terrängframkomligheten det allra viktigaste för en artilleripjäs, varför ska man gruppera mitt på en åker i ösregn och tjällossning när det alltid finns en traktorväg med diken inom max 1km?
Det är ju Sverige pjäserna ska vara verksamma inom, det finns så kopiöst med väg med hårdgjord yta i vårt avlånga land så jag har svårt att se i vilket läge en artilleripjäs som Archer inte har tillräckligt med räckvidd för att terrängen är för eländig, då finns ju GRK…
Vad Sverige saknar är bandkanoner och modernt raketartilleri men det gör inte Archer till en dålig pjäs för att man har tagit usla försvarsbeslut.
Det första: I Sverige råder inte det förhållandet när det är torrt i många och mycket stora delar av landet. När det är blött mycket mycket mindre. Många av de vägar du tror skulle hålla gör det inte.
Det är dessutom så att ett krig inom sveriges gränser är helt osannolikt medan det är mycket sannolikt Finland, Baltikum, Polen och Ukraina.
Dessa vapen är köpta till ett land som låtsats vara neutralt men levereras till ett land som skall vara med i Nato-krig.
Archer är köpt till en Låtsasneutral-Sosse-arme men har levererats till en Nato. Jag tror faktiskt inte det är så att det tar "så lång tid och är så besvärligt att utbilda personal" som är huvudorsaken till att Sverige inte skänkt några utan helt enkelt att de är olämpliga.
De kan dessutom vara olämpliga på fler sätt som kanske är mycket allvarliga. Passar bäst i garage och kanske duger att utbilda på tills man hittar bättre. :-)
(Ni som vill veta bärighet på olika vägar skall nog fråga de verkliga experterna Timmerbilschaufförer och bönder i viss mån. Det är väl mestadels "polacker" som kör timmerbil nuförtiden så ni får väl vända er till en bonde.)