2023-03-14, 01:31
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Det innebär att 33 mille finns kvar, varav mer än hälften är män då kvinnorna flytt, några är för unga och för gamla, men det finns många kvar som kan strida, de behöver inga lego som Ryssland.

Ryssar har;
dött i strider
flytt landet
deserterat
dödats av egna soldater
tagits till fånga
svultit ihjäl
dött av infektioner
lämnats skadade att dö på fält
blivit bestrålade
Över 4 miljoner människor lämnade Mordor, bara första tre månaderna av 2022. Och det var innan Putins säkerhetspolis började släpa in folk i bussar att för att skeppas iväg utan träning eller utrustning till Ukraina...
https://twitter.com/JakeCordell/status/1573647765082628096
Citat:
Fight breaks out in the city of Omsk among men who’ve been drafted and local police forcing them onto buses.
Draftees called on the police to come die with them in the trenches. *video*
2023-03-14, 09:01
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Samtidigt kan vi inte bortse från att det tog Ryssland många månader innan de fattade beslut om att slå mot Ukrainas infrastruktur, något de hade kunnat gjort redan första dagen. Och Ukraina har valt att behålla Rysslands pipelines genom landet fullt funktionsdugliga. Trots att det är krig verkar ändå länderna hålla sig till någon form av regler för var och när det skall utkämpas. Det är ju lite som med bron över Kertjsundet som ännu är fullt funktionduglig. Varför har Ukraina inte redan slagit den i spillror?

Med tanke på att Rysslands strategi verkar ha varit att slå ut den ukrainska ledningen snarare än att militärt erövra landet är det ju inte så konstigt att de inte slog mot infrastrukturen. Sedan var det ju också full kalabalik i de ryska leden i inledningen så det är inte så konstigt att det tog lite tid att ställa om till erövringsläge. Sedan sköt ryssarna faktiskt en del på infrastrukturen i början av kriget. Till exempel skickade de flera kryssningsmissiler mot Preobrazhensky-bron i april. Det är järnvägsbron över Dnepr i Zaporizjzja och är den enda ukrainska järnvägslänken till Donbas söder om Dnipro. Den har alltså högt militärt värde. Men båda de ryska kryssningsmissilerna missade bron. Den enda bron över Dnepr som slagits ut så här långt (såvitt jag vet) är Antonivka-bron i Kherson. Men den var det ju ukrainarna som sköt sönder.

Ukrainarna skulle säkert väldigt gärna skjuta sönder Kertj-bron också. Men de har helt enkelt inte resurserna för att göra det. Hade de haft vapen som nådde den hade de inte behövt ta till den visserligen mycket eleganta operationen med lastbilen och bränsletåget utan hade bara kunnat skjuta ned den direkt. Får de bara chansen, till exempel om de erövrar norra stranden av Azovhavet, så tvivlar jag inte ett ögonblick på att ukrainarna kommer skjuta tills bron rasar.
2023-03-14, 10:06
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Över 4 miljoner människor lämnade Mordor, bara första tre månaderna av 2022.
Den där siffran får du nog styrka ändå. 900 000 fram till idag säger denna https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_emigration_following_the_invasion_of_Ukrai ne_(2022%E2%80%93present)
2023-03-14, 10:09
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Den där siffran får du nog styrka ändå. 900 000 fram till idag säger denna https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_emigration_following_the_invasion_of_Ukrai ne_(2022%E2%80%93present)
Det var statistik från Ryzzlands egna säkerhetstjänst FSB:
https://www.themoscowtimes.com/2022/05/06/nearly-4m-russians-left-russia-in-early-2022-fsb-a77603
Citat:
Nearly 4M Russians Left Russia in Early 2022 – FSB
More than 3.8 million Russians have left the country in the first three months of 2022, according to data from Russia’s Federal Security Service (FSB) published this week.
2023-03-14, 10:10
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
https://samnytt.se/rysslands-uppmaning-till-ukraina-ni-ar-nastan-omringade/

Bakhmut är snart helt omringad, och många har redan börjat rapportera om en fullkomlig desperat och oordnad reträtt.

Detta efter att Kiev fortsatt att skicka ukrainare in i köttkvarnen Bakhmut. Den amerikanske Överstelöjtnanten Doug MacGregor säger att enligt källor i Pentagon har Ukraina redan förlorat 25% av sin befolkning.

https://www.youtube.com/watch?v=BBp9GkkYhVE

Men hos SVT som har ett intresse av att upprätthålla myter och narrativ inför det sovande folket, så kommer dessa uppgifter aldrig fram.

Vad kommer Bakhmuts befrielse att innebära?

Vad kommer Ukrainas nästa desperata steg att bli?

Hur kommer västmakterna att agera när Bakhmuts befrielse blir ett faktum?

Nu har det gått 10 dagar sedan du påstod att Bakhmut fallit. Har du nyktrat till nu eller drömde du bara?
2023-03-14, 10:11
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Många här som tror på vad som helst.

Ghost of Kiev, Snake Island, flygplanen hålls ihop av silvertejp, ryssarna anfaller med spadar, Bachmut är bara en "honungsfälla".

Bakhmut ÄR en honungsfälla för ryssen, det visar ju de otroligt höga förlustsiffrorna för ryssen på.
Är du kommunist?
2023-03-14, 10:41
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
De gör sitt bästa. De hade rullat över det ukrainska försvaret och säkrat kontrollen över landet inom några veckor om inte Ukraina fått hjälp av USA(och Europa).
Precis som när nazi-Tyskland tyckte att Europa tillhörde dem så tänker nu orcherna på samma vis, att det är fritt att gå in och mörda i andra länder. Och resultatet blir detsamma, Europa försvarar sig gemensamt. Vad trodde Putin, hans trälar och ja-sägare i Mordor skulle ske egentligen?

Det är ett ständigt snyftande och bölande om NATO från dem, men vatniks är väldigt, väldigt noga med att aldrig gå in på varför NATO existerar och behövs! ...nämligen att Ryzzland, gång på gång på gång, invaderar och försöker annektera sina grannländer.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Kriget är snart slut och det finns bara förlorare förutom de stora vapentillverkarna.
Ukraina kommer få behålla sin suveränitet, sitt självbestämmande och slipper bli deporterade som medeltida slavar till arbetsläger runtom i Ryzzland. Jämfört med de alternativ som Uralmongolerna erbjuder får det ses som absolut nödvändigt:
https://apnews.com/article/bucha-ukraine-war-cleansing-investigation-43e5a9538e9ba68a035756b05028b8b4
Citat:
How Russian soldiers ran a cleansing operation in Bucha
What happened that day in Bucha was what Russian soldiers on intercepted phone conversations called “zachistka” — cleansing. The Russians hunted people on lists prepared by their intelligence services and went door to door to identify potential threats. Those who didn’t pass this filtration, including volunteer fighters and civilians suspected of assisting Ukrainian troops, were tortured and executed, surveillance video, audio intercepts and interviews show.
2023-03-14, 13:26
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det var statistik från Ryzzlands egna säkerhetstjänst FSB:
https://www.themoscowtimes.com/2022/05/06/nearly-4m-russians-left-russia-in-early-2022-fsb-a77603
Ok. Dock var dessa 3,8M samtliga som hade rest utomlands under perioden. Inte en siffra på hur många som har flytt.
2023-03-14, 14:25
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Ok. Dock var dessa 3,8M samtliga som hade rest utomlands under perioden. Inte en siffra på hur många som har flytt.
...fängelse och tvångsrekrytering är ju vad som väntar dessa människor, så de kommer inte komma tillbaks förräns nuvarande regim är borta.
https://autos.yahoo.com/medvedev-wants-punish-russias-traitors-065939824.html
Citat:
Medvedev wants to punish Russia's "traitors" under wartime rules
Some parliamentarians of the State Duma of the Russian Federation have suggested coming up with a set of restrictive measures for people who criticise the war against Ukraine (the so-called "special military operation") and who have left Russia.
https://www.theguardian.com/world/2022/mar/03/people-leaving-russia-ukraine-war
Citat:
‘My future is taken away from me’: Russians flee to escape consequences of Moscow’s war
Growing numbers of Russians are leaving the country, fearful of possible martial law and the war’s consequences.
“It was clear to me that the horrible invasion will change Russia forever.”
...om ens då. Vad finns det egentligen i Ryzzland att återvända till? (FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.
2023-03-14, 17:20
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du är lurig du. Du säger att du är så dum att du inte förstår en dubbel-negation och använder det som ursäkt för att inte bemöta mina argument. Bland fjortonåringarna jag inbillar mig att du brukar umgås med fungerar det antagligen bra men jag misstänker att det inte är lika många här som går på den enkla.

Sanningen är att du, liksom resten av Rysslands hejarklack (inklusive ryssarna själva), står helt svarslösa när det kommer till broarna över Dnepr. Att de står kvar är ett gigantiskt monument över Rysslands misslyckande. Nato-vapnen väller in i Ukraina och körs hela vägen fram till fronten, utan att Ryssland kan göra ett dugg för att hindra det. Den ryska stormakten har lyckats bra med att visa sin egen impotens.

För att återgå till EMP-vapnen så var kanske inte en artikel kliniskt fri från källor i en dagstidning med tveksamt rykte riktigt vad jag hade i tankarna när jag bad om länkar till Pentagon-rapporter. Washington Times artikel är i princip bara floskler om att Ryssland kan krossa hela Nato med konventionella vapen på några dagar (vilket så här ett drygt år senare känns som en ganska dålig profetia) samt en väldigt översiktlig beskrivning av en Starfish Prime-liknande nukleär detonation. Det är tyvärr inte särskilt imponerande. Nordkorea är utmärkt kompetent att utföra en sådan EMP-attack. Jag hade förväntat mig något lite mer spektakulärt. Om du hittar de där Pentagon-rapporterna så är jag fortfarande intresserad.

Försök inte spela smart. Alla kan se att du inte är det. Jag har hela tiden talat pratat om hypersoniska missiler som icke-ballistiska. Du läste fel eller i värsta fall förstår du inte skillnaden mellan ballistiska och icke-ballistiska missiler.

Nu har du övergått till hjärndött babbel och NATO-runkande russofobi efter att du trasslat in dig själv i en diskussion du inte mäktar med. Författaren till artikeln om EMP-vapen som jag länkade till anlitas frekvent av Homeland Security och Pentagon som expert. Det är alltså inte någon murvel som skrivit artikeln.
2023-03-14, 17:24
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Dom värdelösa har inte kunnat dra nytta av sina naturresurser under fredstid, så varför skall dom göra det nu med alla sanktioner och när dom som är mest produktiva i ett samhälle män i åldern 18-40 är soldater eller så har dom flytt landet? Varför har dom inte gjort det innan? Varför har världens största land en ekonomi som typ Portugal och det innan kriget!?

Ryssland har varit självförsörjande på energi och livsmedel under många år. Därtill har alltså Ryssland en intakt inhemsk industristruktur. Lägg till att det ryska finansiella systemet numer är immunt mot chocker av det slag som den pågående bankkollapsen i USA kan innebära. Så ja, de har en egen förmåga som vida överstiger vad något land i väst har.
2023-03-14, 17:32
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Ryssland har varit självförsörjande på energi och livsmedel under många år. Därtill har alltså Ryssland en intakt inhemsk industristruktur. Lägg till att det ryska finansiella systemet numer är immunt mot chocker av det slag som den pågående bankkollapsen i USA kan innebära. Så ja, de har en egen förmåga som vida överstiger vad något land i väst har.
1: De har utbredd fattigdom och svält i många områden.
2: Det ryska finansiella systemet har gjort Putin till en av världens rikaste män. Kan du förklara för mig hur man blir en av världens rikaste män när man har en ekonomi som är mindre än nordens ekonomi? (Jo, man tar alla folkets pengar).
3: Du kommer inte kunna presentera en ENDA källa på ditt uttalande att "de har en egen förmåga som vida överstiger vad något land i väst har", för de saknar nämligen förmåga att överstiga en - enda - sak som väst kan åstadkomma. Varsågod att motbevisa mig - jag nöjer mig med en enda källa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in