2023-03-14, 12:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Skulle asfaltbiten vara ett bevis för att Helena skulle ha fått skjuts hem från stan? Det enda som den asfaltbiten bevisar är att en bil rivstartade där - högst sannolikt i samband med att Helenas kropp hämtades.

Asfaltsbiten var ett torrt, dåligt skämt...
Det kvittar egentligen om Helena fick skjuts från stan eller om hon hade börjat gå hemåt, gärningsmännen är fortfarande dom samma.
Själv betvivlar jag dock att hon gick över Marieholmsbron.
Citera
2023-03-14, 12:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu måste man - för det första - komma ihåg att Leif GW inte alltid har rätt; han har haft fel förr. För det andra, han har aldrig, vad jag vet, uttalat att just BW är en av dem som han är övertygad om är inblandad. Ponera att det är två andra personer GW avser... Det vet vi inte.

Jag säger varken bu eller bä om huruvida jag tror att BW (med "medhjälpare") var inblandad i Helenas försvinnande (det finns en hel del omständigheter som är märkliga runt honom, men det har det även funnits det mot andra) men att lägga ord i mun på GW och säga att det ÄR hans åsikt, det kan bli knepigt - om det nu är så att det inte är BW et al. han menar.

Ja det kan bli knepigt, eller inte!
Vi måste även inse att det alltid finns dom som
inte vill se 🙈 inte vill höra 🙉 inte vill förstå 🤯
Kort sagt dom som vägrar eller inte vågar inse sanningen. Sen finns det givetvis även dom som inte är kapabla att urskilja det uppenbara.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-14 kl. 12:27.
Citera
2023-03-14, 12:09
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan

Den ena uppgiften är "fakta" återberättat av Ulrika.
.

Njaä! Om du menar sanningen med ordet fakta så vetif-n?

Menar du att det är 100% spikat, bekräftat och konstaterat att Ulrika talar sanning?

Eller kan hon "slira" på sanningen lite "oskyldigt" av någon anledning?
Citera
2023-03-14, 12:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Njaä! Om du menar sanningen med ordet fakta så vetif-n?

Menar du att det är 100% spikat, bekräftat och konstaterat att Ulrika talar sanning?

Eller kan hon "slira" på sanningen lite "oskyldigt" av någon anledning?

Nej det vet man givetvis inte, där av citationstecken på "fakta".

Det är klart att det är oerhört intressant om det går att få fram belägg för att BW kom till UA redan vid 08-tiden på morgonen.

Klart hon kan slira på sanningen, det är svårt att lita på UA till 100% när hon står så nära BW och dessutom så uppenbart skyddar honom.

Jag kan t.o.m. tänka mig att UA innerst inne känner på sig att det är BW som är skyldig. Har dock svårare att förklara varför hon agerar som hon gör i sådant fall. Gissar att det är då är något djupt rotat psykologiskt som hon har svårt att styra och göra upp med. Hon kan mycket väl känna sig ansvarig för vad som hände Helena. Även ha känslor av att ha svikit både henne, föräldrarna och även Gabriella (om hon har undanhållit/förträngt sina misstankar)
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-14 kl. 12:38.
Citera
2023-03-14, 12:36
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej det vet man givetvis inte, där av citationstecken på "fakta".

Det är klart att det är oerhört intressant om det går att få fram belägg för att BW kom till UA redan vid 08-tiden på morgonen.

Klart hon kan slira på sanningen, det är svårt att lita på UA till 100% när hon står så nära BW och dessutom så uppenbart skyddar honom.

Efter vad jag förstått så tappade polisen intresset för BW ganska konsekvent snabbt! Tyder på att polisen fick ett alibi som de tolkade 100% spiksäkert sanningsenligt.

Bör ha varit ett alibi utöver det vanliga.

Systern Ulrika skulle kunna passa in på ett sånt "alibi" till och med mer trovärdigt än en VD på ett företag i Mariestad.

Just saying.
Citera
2023-03-14, 12:43
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag tror att det kan ha varit de små husen bakom bensinstationen som låg mittemot affärn Billings

Hoppla, jag hittade detta inlägg av Ebeneezer. Jag råkade skriva att det finns en höjd bakom affären, men Stockholmsvägen 162 är bakom macken. Hur som helst så gissade jag på samma grupp av hus som Ebeneezer pekat ut, i praktiken två hus.

En jämförelse mellan 1990 och 2000 visar att S Ah*lin bor kvar i huset hela tiden liksom ett äldre par födda 1917 resp 1921. Den som flyttar är en man L*nnart Thors*ll (e) f. 1950. Han är gissningsvis son till en änka i grannfastigheten, Stockholmsvägen 160. År 2000 är hon död och den förmodade sonen bor då på Stockholmsvägen 160.

Om berättelsen skall stämma om EM-huset måste alltså L*nnart Thors*ll ha flyttat 1992.
Senast redigerad av HincRobur 2023-03-14 kl. 12:48.
Citera
2023-03-14, 12:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Efter vad jag förstått så tappade polisen intresset för BW ganska konsekvent snabbt! Tyder på att polisen fick ett alibi som de tolkade 100% spiksäkert sanningsenligt.

Bör ha varit ett alibi utöver det vanliga.

Systern Ulrika skulle kunna passa in på ett sånt "alibi" till och med mer trovärdigt än en VD på ett företag i Mariestad.

Just saying.

Precis, mycket tyder på att så är fallet.

Jag tror att alibit kommer från med-GM men sen även som du säger, att Ulrika "aktivt", hela tiden har funnits där och skyddat BW när hon och familjen har pratat med polisen etc.

Med tanke på BW's personlighet så ligger det även nära till hands att misstänka att han har manipulerat UA och "bearbetat" henne när hon har varit som mest sårbar och befunnit sig i en utsatt position. Det är så psykopater fungerar, han har gett sken av att stötta och trösta men gjort allt för egen vinnings skull.

Därav skuldkänslorna och förnekelsen när sen tankar om att BW är gärningsmannen sakta men säkert har kommit krypande.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-14 kl. 13:05.
Citera
2023-03-14, 12:50
Medlem
Tycker det är starkt att du vågar ta upp detta. Då menar jag både starkt och lite magstarkt. Jag tänkte exakt samma tanke om Ulrika igår men vågade faktiskt inte skriva ut den. Slog bort den, för att den verkade så osannolikt och det skulle göra det hela än värre för henne. BW ska ha ett relativt starkt alibi då han dels noga kunnat snacka ihop sig med sin med-gm och ge varandra alibi. Men bw skall som jag skrev igår även fått alibit bekräftat av ytterligare en person. Alibit måste vara falskt, så personen ljuger av någon anledning (medveten eller omedveten om vad bw har gjort). Det verkar känsligt och jag har i alla fall inte lyckats få ut namnet på den personen mer än att det är en person i bws absoluta närhet (familjemedlem, nära vän, flickvän etc). Visst måste bw och ulrika vara (och de är fortfarande) nära vänner om det är honom hon ringer direkt på morgonen. Så beskrivningen utesluter inte Ulrika men innefattar en hel drös andra personer. Det vore självklart ett väldigt bra alibi. Om Ulrika nu sov, hur skulle hon kunna vara ett alibi för BW för tiden efter 2.00? Är det ren spekulation från din sida eller något du hört något om? För mig står klart att ulrika inte berättar allt hon vet och att hon omedvetet skyddat bw i olika sammanhang (media tex) men att hon skulle vara hans alibi har jag inte hört tidigare.
Citat:
Jag kortade ditt inlägg lite, ja varför detta motstånd?

Detta är Flashback och här spekulerar vi.

Jag spekulerar nu! Kan det vara så j-vligt att syrran Ulrika gett BW alibi i god tro och som schysst kompis.

Det skulle kunna vara en förklaring till motståndet, för inte vill hon åka dit för falsk vittnesbörd om hon nu fattar efter alla år att BW skulle kunna vara skyldig. Då kanske hon hellre ser att fallet aldrig blir löst.

Inte helt omöjligt! Har själv sett värre IRL.
Citera
2023-03-14, 13:01
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Tycker det är starkt att du vågar ta upp detta. Då menar jag både starkt och lite magstarkt. Jag tänkte exakt samma tanke om Ulrika igår men vågade faktiskt inte skriva ut den. Slog bort den, för att den verkade så osannolikt och det skulle göra det hela än värre för henne. BW ska ha ett relativt starkt alibi då han dels noga kunnat snacka ihop sig med sin med-gm och ge varandra alibi. Men bw skall som jag skrev igår även fått alibit bekräftat av ytterligare en person. Alibit måste vara falskt, så personen ljuger av någon anledning (medveten eller omedveten om vad bw har gjort). Det verkar känsligt och jag har i alla fall inte lyckats få ut namnet på den personen mer än att det är en person i bws absoluta närhet (familjemedlem, nära vän, flickvän etc). Visst måste bw och ulrika vara (och de är fortfarande) nära vänner om det är honom hon ringer direkt på morgonen. Så beskrivningen utesluter inte Ulrika men innefattar en hel drös andra personer. Det vore självklart ett väldigt bra alibi. Om Ulrika nu sov, hur skulle hon kunna vara ett alibi för BW för tiden efter 2.00? Är det ren spekulation från din sida eller något du hört något om? För mig står klart att ulrika inte berättar allt hon vet och att hon omedvetet skyddat bw i olika sammanhang (media tex) men att hon skulle vara hans alibi har jag inte hört tidigare.

Från min sida är det spekulation och matematik att det systematiskt stämmer överens med alla parametrar att Ulrika kan vara ett falskt alibi åt BW.

Sen om det är sant är en annan femma men jag tror Ulrika är ett falskt alibi, men obs, jag tror alltså, jag vet inte.
Citera
2023-03-14, 13:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Från min sida är det spekulation och matematik att det systematiskt stämmer överens med alla parametrar att Ulrika kan vara ett falskt alibi åt BW.

Sen om det är sant är en annan femma men jag tror Ulrika är ett falskt alibi, men obs, jag tror alltså, jag vet inte.

Ja mycket skulle ju få sin förklaring om så är fallet. Att det är något som skaver med UA känner nog dom flesta. Det här har även GW noterat givetvis, kanske utgör det en bärande del i hans teori?

Det skulle i sådant fall förklara s.k. "familjens" starka (ologiska) motstånd mot GW och hans teori. Ett motstånd som jag i första hand tror kommer från UA.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-14 kl. 13:22.
Citera
2023-03-14, 13:30
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Hoppla, jag hittade detta inlägg av Ebeneezer. Jag råkade skriva att det finns en höjd bakom affären, men Stockholmsvägen 162 är bakom macken. Hur som helst så gissade jag på samma grupp av hus som Ebeneezer pekat ut, i praktiken två hus.

En jämförelse mellan 1990 och 2000 visar att S Ah*lin bor kvar i huset hela tiden liksom ett äldre par födda 1917 resp 1921. Den som flyttar är en man L*nnart Thors*ll (e) f. 1950. Han är gissningsvis son till en änka i grannfastigheten, Stockholmsvägen 160. År 2000 är hon död och den förmodade sonen bor då på Stockholmsvägen 160.

Om berättelsen skall stämma om EM-huset måste alltså L*nnart Thors*ll ha flyttat 1992.

Bra jobbat HincRobur. Vi kan stryka Högalidsgatan 8, definitivt då, helt. Jag tror detta "EM-hus" hyrdes helt "off the record", när dessa grabbar skulle ha någonstans att hänga tillsammans. Detta var vanligt även på min hemort runt faktiskt just 1991-1992. I detta fall var de ju heller ingen som stod skriven på denna skall vi säga lokal, för det är väl lite detta "EM-hus" tror jag får betraktas som för dessa då, givetvis med sov, dusch och tvättmöjligheter med normal standard.

Sh*ne P delade lägenhet på Viktoriagatan 16 G med en Jörg*en född 1964 tror jag, bra kille men kunde ibland komma mi dåligt sällskap , enligt en PM-avsändare. Vad beträffar MK så skall han ha bott enligt Skatteverket på Prebendegatan 14, från 19901203 till och med 19940801 då han bytte till Prebendegatan 9. År 1992 inkluderas alltså här Hur tolkar du detta HincR om med tanke på gallringen som Skatteverket har gjort ? MK bör ha bott på Prebendegatan 14, vid tiden för försvinnandet då.

Han flyttar sen in till sin mor Mariann*e, i Haninge på Klarabersvägen, 19950731, några månader tidigare har hans kompis BW flyttat till Ytterby, Kungälv 19950101. BW återkommer till Mariestad via Hovås, 19961210 då han flyttar in på Stockholmsvägen 23. BW flyttar sen ifrån Mariestad för gott under 2001. MK flyttar tillbaka till Mariestad 20181101.

Något som stör lite med HMJ att han verkar vara en för tok för trevlig och obekymrad kille. Enligt Highlandertheonly1 aldrig skulle kunnat vara med i en sådan här handling. Med HMJ hände ingenting konstigt med efter försvinnandet, han bodde kvar i föräldrahemmet fram till 1998 då han sen flyttade med den fru han sen dess har varit gift med. Nu skild, han är också en framgångsrik företagare även hans bror And*ers som också är VD. Skillnaden är då motsatt för dessa bägge enligt i alla fall Bratis och andra i tråden, att de ballat ur en tid efter försvinnandet. De båda har de gemensamt att de har skilda föräldrar sen 80-talet och i båda fall mödrar som flyttat iväg långt bort tidigt. MKs mor kom dock tillbaka till Mariestad under 2009. Bara en detalj , som inte behöver betyda något.

Byter man ut HMJ mot MK så får man här en man som har följt mer BWs mönster efter försvinnadet. Han som person får jag en uppfattning om av vad jag läst från Bratis, verkar vara mycket mer råbarkad som person än HMJ. Även MK skall också ha varit vän med systrarna. Var han klasskamrat med Helena ? Någon som vet ? "Det har funnits där hela tiden", som GW säger kan nog stämma in då på MK också likväl som BW trots att de inte fysiskt bott kvar på orten så har gamla vänner och familj och funnits där hela tiden. I MKs fall har hans far och äldre syster hela tiden bott kvar.
Citera
2023-03-14, 14:31
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg

Om Ulrika på morgonen ringde samma BW som fick en kram av Helena utanför Stadt, då är det uppenbarligen någon som ljuger.

“Jag började ringa runt till vänner för att höra om någon hade sett eller talat med henne när Statt stängde. När ingen visste något ringde jag till polisen, men de tyckte att vi skulle avvakta”

Excerpt From: Lotte Dalgaard. “Mardrömmen i Mariestad – Historien om Helena Anderssons försvinnande”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in