Citat:
Källa Adlibris:
1. SE var på plats när OP sköts.
2. SE matchade vittnenas beskrivning av mördaren.
3. SE umgicks i Palmefientliga kretsar med tillgång till rätt slags vapen.
4. SE fanns med i mordutredningen från dag ett
Jag synar nu dessa "helt nya sensationella fakta" som TP grävt fram var för sig:
Det finns indikationer att det var känt av polisen redan dagen efter mordet att SE fanns vid mordplatsen.
Jag underkänner denna punkt som något nytt och okänt.
SE själv talar om för polisen redan dagen efter mordet att han var klädd på ett liknande sätt som signalementet på mördaren. Så lik att han befarade att han förväxlats med mördaren.
Jag underkänner denna punkt som något nytt och okänt
KP kallar SEs umgänge "palmekritiska" och eftersom SE bodde i moderattäta Täby är det inte en högoddsare att hobbymoderaten SE ungicks med dylikt klientel i Täby.
Jag bedömer denna punkt som ny och okänd, då det aldrig funnits någon anledning att nagelfara SEs umgänge tidigare, men som "avslöjande" känn det som en kvävd gäspning ungefär.
Det är känt sedan tidigare att SE ringer in och tipsar polisen om en man inne på Tunnelgatan på förmiddagen dagen efter mordet.
Sammanfattning:
12 års grävande och 3 års polisutredning resulterade i ett rungande "Jaså", en axelryckning och en kvävd gäspning. Inget som pekade mot SE i rollen som GM kom fram.
Thomas Pettersson avtäckt sanningen om SE i magasinet Filter och därefter i boken Den osannolika mördaren: Engström var på plats när Olof Palme sköts, matchade vittnenas beskrivning av mördaren, umgicks i Palmefientliga kretsar med tillgång till rätt slags vapen och fanns med i mordutredningen från dag ett.Följande har avtäckts efter 12 års grävande av TP med guldspade:
Jag synar nu dessa "helt nya sensationella fakta" som TP grävt fram var för sig:
Det finns indikationer att det var känt av polisen redan dagen efter mordet att SE fanns vid mordplatsen.
Jag underkänner denna punkt som något nytt och okänt.
SE själv talar om för polisen redan dagen efter mordet att han var klädd på ett liknande sätt som signalementet på mördaren. Så lik att han befarade att han förväxlats med mördaren.
KP kallar SEs umgänge "palmekritiska" och eftersom SE bodde i moderattäta Täby är det inte en högoddsare att hobbymoderaten SE ungicks med dylikt klientel i Täby.
Jag bedömer denna punkt som ny och okänd, då det aldrig funnits någon anledning att nagelfara SEs umgänge tidigare, men som "avslöjande" känn det som en kvävd gäspning ungefär.
Det är känt sedan tidigare att SE ringer in och tipsar polisen om en man inne på Tunnelgatan på förmiddagen dagen efter mordet.
Sammanfattning:
12 års grävande och 3 års polisutredning resulterade i ett rungande "Jaså", en axelryckning och en kvävd gäspning. Inget som pekade mot SE i rollen som GM kom fram.
Har ännu inte läst boken, men ... Var det inte TP som uppdagade Skandiamannens koppling till en vapensamlare samt bakgrund som tävlingsskytt och arbetet på Försvarets materialverk?
Tänk om PH hade känt till de här detaljerna. För att inte tala om Linder ...