2023-03-13, 22:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Källa Adlibris:
Thomas Pettersson avtäckt sanningen om SE i magasinet Filter och därefter i boken Den osannolika mördaren: Engström var på plats när Olof Palme sköts, matchade vittnenas beskrivning av mördaren, umgicks i Palmefientliga kretsar med tillgång till rätt slags vapen och fanns med i mordutredningen från dag ett.
Följande har avtäckts efter 12 års grävande av TP med guldspade:

1. SE var på plats när OP sköts.
2. SE matchade vittnenas beskrivning av mördaren.
3. SE umgicks i Palmefientliga kretsar med tillgång till rätt slags vapen.
4. SE fanns med i mordutredningen från dag ett

Jag synar nu dessa "helt nya sensationella fakta" som TP grävt fram var för sig:

Det finns indikationer att det var känt av polisen redan dagen efter mordet att SE fanns vid mordplatsen.
Jag underkänner denna punkt som något nytt och okänt.

SE själv talar om för polisen redan dagen efter mordet att han var klädd på ett liknande sätt som signalementet på mördaren. Så lik att han befarade att han förväxlats med mördaren.
Jag underkänner denna punkt som något nytt och okänt

KP kallar SEs umgänge "palmekritiska" och eftersom SE bodde i moderattäta Täby är det inte en högoddsare att hobbymoderaten SE ungicks med dylikt klientel i Täby.
Jag bedömer denna punkt som ny och okänd, då det aldrig funnits någon anledning att nagelfara SEs umgänge tidigare, men som "avslöjande" känn det som en kvävd gäspning ungefär.

Det är känt sedan tidigare att SE ringer in och tipsar polisen om en man inne på Tunnelgatan på förmiddagen dagen efter mordet.

Sammanfattning:
12 års grävande och 3 års polisutredning resulterade i ett rungande "Jaså", en axelryckning och en kvävd gäspning. Inget som pekade mot SE i rollen som GM kom fram.

Har ännu inte läst boken, men ... Var det inte TP som uppdagade Skandiamannens koppling till en vapensamlare samt bakgrund som tävlingsskytt och arbetet på Försvarets materialverk?

Tänk om PH hade känt till de här detaljerna. För att inte tala om Linder ...
Citera
2023-03-13, 22:28
Medlem
Citat:
Källa Adlibris:
Thomas Pettersson avtäckt sanningen om SE i magasinet Filter och därefter i boken Den osannolika mördaren: Engström var på plats när Olof Palme sköts, matchade vittnenas beskrivning av mördaren, umgicks i Palmefientliga kretsar med tillgång till rätt slags vapen och fanns med i mordutredningen från dag ett.
Följande har avtäckts efter 12 års grävande av TP med guldspade:

Jag synar nu dessa "helt nya sensationella fakta" som TP grävt fram var för sig:

Det finns indikationer att det var känt av polisen redan dagen efter mordet att SE fanns vid mordplatsen.
Jag underkänner denna punkt som något nytt och okänt.

SE själv talar om för polisen redan dagen efter mordet att han var klädd på ett liknande sätt som signalementet på mördaren. Så lik att han befarade att han förväxlats med mördaren.

KP kallar SEs umgänge "palmekritiska" och eftersom SE bodde i moderattäta Täby är det inte en högoddsare att hobbymoderaten SE ungicks med dylikt klientel i Täby.
Jag bedömer denna punkt som ny och okänd, då det aldrig funnits någon anledning att nagelfara SEs umgänge tidigare, men som "avslöjande" känn det som en kvävd gäspning ungefär.

Det är känt sedan tidigare att SE ringer in och tipsar polisen om en man inne på Tunnelgatan på förmiddagen dagen efter mordet.

Sammanfattning:
12 års grävande och 3 års polisutredning resulterade i ett rungande "Jaså", en axelryckning och en kvävd gäspning. Inget som pekade mot SE i rollen som GM kom fram.

Tack!

Ja, därför jag kliade mig i huvudet över de storslagna rubriketna på deras sajt. Vilken jävla bluff.
Citera
2023-03-13, 22:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har ännu inte läst boken, men ... Var det inte TP som uppdagade Skandiamannens koppling till en vapensamlare samt bakgrund som tävlingsskytt och arbetet på Försvarets materialverk?

Tänk om PH hade känt till de här detaljerna. För att inte tala om Linder ...

Du hänger inte med.

NFC fuckade upp kopplingen till vapensamlaren för KP. Den är inte med i 2021 års beskrivning, så den är historia. Numera flyter rätt vapentyp lite diffust omkring i SEs bekantskapskrets, men någon anknytning till SE finns inte.

2018 var det viktigt att betona vapenvanan, men även den föll bort i 2021 års upplaga.

Hur tycker du att en anställning på 60-talet på tygförvaltningen kan relateras till mordet?

Du får uppdatera dina kunskaper om SE, nu marknadsför Filter helt nya teorier!

Häng med!
Citera
2023-03-13, 22:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Tack!

Ja, därför jag kliade mig i huvudet över de storslagna rubrikerna på deras sajt. Vilken jävla bluff.

Ja men det största mysteriet är hur TP kunde lura ned KP i kaninhålet?
Citera
2023-03-13, 22:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du hänger inte med.

NFC fuckade upp kopplingen till vapensamlaren för KP. Den är inte med i 2021 års beskrivning, så den är historia. Numera flyter rätt vapentyp lite diffust omkring i SEs bekantskapskrets, men någon anknytning till SE finns inte.

2018 var det viktigt att betona vapenvanan, men även den föll bort i 2021 års upplaga.

Hur tycker du att en anställning på 60-talet på tygförvaltningen kan relateras till mordet?

Häng med!

Tror jag håller mig till vittnesförhören. Men för all del, hojta gärna till om det framkommer något nytt!
Citera
2023-03-13, 22:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tror jag håller mig till vittnesförhören. Men för all del, hojta gärna till om det framkommer något nytt!

Filter harvade på i 12 år med guldspaden. Det som de tyckte var nytt 2018 pratar de inte längre om, så det finns ärligt talat inget att hojta om.

SE var ett grått ganska ointressant vittne, som ljög lite för sina 5 min i rampljuset.

OPs mördare går fortfarande fri om hen lever.

Edit: Jag sticker ut min bleka hakspets och hävdar också att mordvapnet inte går att återfinna i Långtjärnen utanför Hedemora!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-13 kl. 22:43.
Citera
2023-03-13, 22:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Filter harvade på i 12 år med guldspaden. Det som de tyckte var nytt 2018 pratar de inte längre om, så det finns ärligt talat inget att hojta om.

SE var ett grått ganska ointressant vittne, som ljög lite för sina 5 min i rampljuset.

OPs mördare går fortfarande fri om hen lever.

Tyvärr. Han tycks ha taggat ut runt millennieskiftet.

Om han nu var så sugen på rampljuset, och bredde på lite extra vid varje tänkbart tillfälle, varför framhåller han då så bestämt att han inte såg nåt av händelsen? Får intryck av flera vittnen, ingen nämnd och ingen glömd, att de kunde berätta "lite mer" än vad de egentligen såg. Men inte "mytomanen" SE?

"Klockan med den svarta urtavlan". Låter som en novell av Sir Arthur Conan Doyle.

SE är en god retoriker och kan slipat prata sig ur det mesta, med detaljer som låter trovärdiga.

Men har inte hans röst en viss "clutch" vid kritiska tillfällen?
Citera
2023-03-13, 22:43
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kan vi ta en sak i taget.
Härmed bordlägger jag frågan om AH tills vi är klara med brysk Polis.
Svagheterna i ALG vittnesmål slår åt både SE som Grandman men även om man vill använda sig av hennes argument för SE som vittne.
Låt oss kolla på hennes svagheter.
1. Förhören är 3.5 månader efter händelsen.
2. Hon visar tveksamheter i förhöret.
3. Hon säger att hon person blandar ihop saker och tider. Enligt TP, din idol
4. Hon ringer och korrigerar sitt vittnesmål om SE klädsel.
5. Hon är 62 år.... om nu det har nån betydelse.

Här kommer nått som är nytt för mig den senaste månaden
6. Hon berättar och refererar till att hon börjar jobba 20:45 och i samband med det och innan hon går ut på rondering minns hon SE komma in efter att ha druckit middag.
Hon börjar jobba kl 16:45 den 28 februari enligt vad hon själv antecknat i besöksloggen.
kan vara från en annan kväll när han druckit middag.
Med detta i beaktande ska vi nu läsa hennes förhör.
Vad tycker du om det ?

En tunn soppa. Mest önsketänkande för att passa in i Engströmspåret.
(1 stämmer)
2 till en del
(3 enligt TP)
(4 ja hon ringer)
(5 ja 62 år)

2, visst visar hon på tveksamheter, med det har ju mer med Skandiahuset att göra, rondering, dörrar, lås, larm osv

Det Engström berättar när han kommer tillbaka verkar hon mer säker på. De saker
hon säger att Engström säger verkar i efterhand stämma. Så varför ska inte ett så udda
påstående "polisen var så brysk mot LP" minnas? Det är så pass unikt påstående,
och visar sig sen stämma med verkligheten.

(Hon säger väl att hon började 20.10 tror jag. Hon säger väl också att Engström
kom tillbaka ungefär i samband med att hon kom. Sen försöker förstås TP i
vanlig ordning hitta på annat)
Citera
2023-03-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag tycker hypotesen om ett slumpmässigt möte mellan LOP och SE. Så i den hypotesen behövs ingen kunskap. Precis som Anna Lindhs mördare inte visste att hon skulle vara på stan och gå in på NK.

Nej AB har en minneslucka hur länge och vart exakt han befinner sig mellan (23:18/23:19) till 23:21:25.

Min slutsats är att han befinner sig strax sönder om södra reklampelaren kl 23:21:20.

Den positionen är mest logisk utifrån hans drivkraft att spana efter eftersläntrarna.

Den är också med trogen var han senast minns att han befann sig.

Min hypotes är att han ser sällskapet i ögonvrån och associerar deras färd med att han också ska bege sig hemåt.

Jag gillar inte slumpen i detta, iaf inte ihop med SE som GM, speciellt inte om hans ursprungliga fokus låg på att skynda sig hem, efter en lång dag. Att han då i förbifarten skulle ha sinnesnärvaro att hala fram en skarpladdad revolver som en impuls låter som vilda västern.
Citera
2023-03-13, 23:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Du hänger inte med.

Häng med!
Visst finns vapenvanan med i den andra upplagan, kapitlet avslutas med "Så nog kunde han skjuta".

Hade du missat det eller hittade du på medvetet, nu igen?
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-13 kl. 23:06.
Citera
2023-03-13, 23:07
Medlem
Citat:
Är inte det en efterdatering, precis som HO gjorde? Han antecknade kl. 20:45 men inkom först kl. 23?

ALG skulle som bekant ha täckt in för ASO, men det verkar som som AK fick sitta själv i flera timmar.

Vet du om det gjordes några fler avstämningar med personalen på Skandia senare?

Är PH:s PM från februari 1987 det sista skriket fram till den senaste Palmeutredningen?
Fick AK sitta själv från 16:45 -20:45?

Vem är ute och ronderar under den tidsperioden då? Lämnar hon receptionen obemannad?

Har inga mer svar på dina andra frågor.

Ska animera ALG och dom andra i framtiden, när dom rör sig... vad kallade du det ? GPS-puck
Citera
2023-03-13, 23:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Visst finns vapenvanan med i den andra upplagan, kapitlet avslutas med "Så nog kunde han skjuta".

Hade du missat det eller hittade du på medvetet, nu igen?

Jag jämför med hur böckerna marknadförs och beskrivs på Adlibris. Där är vapenvanan nämnd i upplagan 2018 men helt borttagen 2021. Lite som om Filter inte längre tycker att det håller.

Klicka på den här länken så hittar du texten:

https://www.adlibris.com/se/sok?q=den+osannolika+m%C3%B6rdaren

Jämför beskrivningarna mellan utgåvorna och hur Filter marknadsför dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in