2023-03-13, 21:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man borde väl kunna lägga in ljudfilerna "skjuten 1" och "skjuten 2" i Audacity och göra enklaste formen av brusreducering och lägga dem jämte varandra och zooma in!

Är det SEs röst i båda fallen borde det synas en stor likhet. Är de helt olika så går det ju helt att avfärda SE som källan.

Läser YoutubeMatte det här?
Det borde ju inte vara världens svåraste grej att göra för någon med kunskap. Vi får hoppas att någon känner för att faktiskt bidra på riktigt i MOP-andet
Citera
2023-03-13, 21:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Högst tveksam faktiskt, kompetens och korrekt utfört arbete är väl inte det första som slår en när man tänker på palmeutredningen.

Man kan nog håna PU utan att vara GM. Åklagare har ju en roll som förutsätter att de jobbar opartiskt.

Inget tyder på att de verklighetsfrånvända privatspanarna på Filter var opartiska i sitt arbete:

https://www.resume.se/kommunikation/media/filter-om-palme-mordet-vi-ar-sakra-skandiamannen-ar-mordaren/
Filters Chefredaktör Mattias Göransson säger till Resumé att man vet vem Olof Palmes mördare är. "Jag skulle aldrig publicera om vi inte var helt säkra. Vi ville visa på det polisen missat och sen hitta ytterligare saker som visar att han är gärningsmannen". (Artikel från 2018)
Filter lade inte två strån i kors för att undersöka sånt som friade SE. Det är tvärt om mot hur en åklagare jobbar.

Det förvånar möjligen att TP först konstaterar att toktipset från Maggan på Åland var påhittat och sedan ägnar 12 år att researcha samma tips som han vet är fel.
Citera
2023-03-13, 21:27
Medlem
Citat:
Man kan nog håna PU utan att vara GM. Åklagare har ju en roll som förutsätter att de jobbar opartiskt.

Inget tyder på att de verklighetsfrånvända privatspanarna på Filter var opartiska i sitt arbete:

https://www.resume.se/kommunikation/media/filter-om-palme-mordet-vi-ar-sakra-skandiamannen-ar-mordaren/
Filters Chefredaktör Mattias Göransson säger till Resumé att man vet vem Olof Palmes mördare är. "Jag skulle aldrig publicera om vi inte var helt säkra. Vi ville visa på det polisen missat och sen hitta ytterligare saker som visar att han är gärningsmannen". (Artikel från 2018)
Filter lade inte två strån i kors för att undersöka sånt som friade SE. Det är tvärt om mot hur en åklagare jobbar.

Det förvånar möjligen att TP först konstaterar att toktipset från Maggan på Åland var påhittat och sedan ägnar 12 år att researcha samma tips som han vet är fel.

Jag får inte grepp om vad det är som dessa herrar menar sig grävt fram till Stig Engströms nackdel som inte varit känt tidigare.
Citera
2023-03-13, 21:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I första hand ska man kanske koncentrera sig på vad som uppgavs 1986.

När klockan börjar närma sig 23 blir han lite stressad över att hinna med sista tunnelbanan. Han skulle varit avgått redan vid 20-tiden eBay det tänkt.

23.15 lämnar han tjänsterummet, lämnar lite post, kruserar sig och går ner en trappa, stämplar ut 23.19 (eller vad det är), går ut i receptionen och ska med tåget som går 23.32. Han bör då lämna Skandia senast halv, enligt vad han uppger (då torde han dock ha närmaste nedgången i åtanke).

Sedan passerar han receptionen och väktarna.

Ute på gatan uppger han sig ha bråttom och tittar på klockan.

Det är svårt att här få in att han skulle ha bråttom i receptionen, han har flera minuter till godo för, enligt detta. Han ger väl heller inte intryck av att ha bråttom, även om han förvisso har en specifik avgång att passa.

Det är inte den bild som man får av förhöret med RB:

"[...] så tittade jag på tiden här och konstatera att det var 23:19 då. Sedan ringde jag honom på nytt härifrån och gav honom tidsangivelsen. Och då sa jag det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och pratade med vakterna någonting. Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för att det är ganska vanligt när vi jobbar sent att man stannar och byter ett par ord med väktarna. Men det påstår han att han inte gjort."

Så utifrån den version som han gav till RB verkar det som att han hade bråttom ut. Tre år senare säger han rakt ut att det var bråttom, efter att ha lämnat kontoret, men då hann med ett "godnatt" i alla fall.
Citera
2023-03-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Spännande, men räcker med en gång.
Väktare vittnar om att Engström sa det när han kom tillbaka till receptionen, kanske kl 23.35.

Kan du samtidigt djupanalysera hur, det kanske mest nära och centrala, vittnet AH:s beskrivning av gärningsmannen stämmer mot Engström?

Om den bortflyende mannen säger AH, medelålders
35-45år, 25år, ej 14år,
var mörk, mörkhårig,
barhuvad,
hade litet huvud,
var ingen sprinter,
snygg kropp,

Kan vi ta en sak i taget.

Härmed bordlägger jag frågan om AH tills vi är klara med brysk Polis.

Svagheterna i ALG vittnesmål slår åt både SE som Grandman men även om man vill använda sig av hennes argument för SE som vittne.

Låt oss kolla på hennes svagheter.

1. Förhören är 3.5 månader efter händelsen.

2. Hon visar tveksamheter i förhöret.

3. Hon säger att hon person blandar ihop saker och tider. Enligt TP, din idol

4. Hon ringer och korrigerar sitt vittnesmål om SE klädsel.

5. Hon är 62 år.... om nu det har nån betydelse.

Här kommer nått som är nytt för mig den senaste månaden

6. Hon berättar och refererar till att hon börjar jobba 20:45 och i samband med det och innan hon går ut på rondering minns hon SE komma in efter att ha druckit middag.

Hon börjar jobba kl 16:45 den 28 februari enligt vad hon själv antecknat i besöksloggen.

Minnesbilden kan vara från en annan kväll när han druckit middag.

Med detta i beaktande ska vi nu läsa hennes förhör.

Vad tycker du om det ?
Citera
2023-03-13, 21:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vittnen har sett SE inne på Bohemia minuterna efter mordet.

Kan vi helt skrota svängen norrut då? SE som SE-GM har ju inte möjlighet att både lämna receptionen gå norrut en sväng och samtidigt skynda sig för att komma bakom LOP, som i så fall inte kommit fram till S44 när SE lämnar receptionen.

Edit: Ska vi tro väktarna befinner sig SE inne i receptionen på Skandia 23.20, så där "vet" vi inte att SE var ute på Sveavägen.

Till RB sa han att han gick direkt ut, i förhöret den 25:e april var han vid Götabanken 20 sekunder efter utstämpling, i hovrätten menar han på att han sade "godnatt" och gick ut. AK minns endast några korta hälsningsfraser. Så det är fyra källor som indikerar en snabb passage av receptionen visavi en källa, HO.

När man lyssnar på banden hör man också hur SE butt-clenchar och tar i för att verkligen "säga rätt", varje gång som han manipulerar tiden framåt en minut ... 23:22-23:23: Då missar han att se LJ.
Citera
2023-03-13, 21:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kan vi ta en sak i taget.

Härmed bordlägger jag frågan om AH tills vi är klara med brysk Polis.

Svagheterna i ALG vittnesmål slår åt både SE som Grandman men även om man vill använda sig av hennes argument för SE som vittne.

Låt oss kolla på hennes svagheter.

1. Förhören är 3.5 månader efter händelsen.

2. Hon visar tveksamheter i förhöret.

3. Hon säger att hon person blandar ihop saker och tider. Enligt TP, din idol

4. Hon ringer och korrigerar sitt vittnesmål om SE klädsel.

5. Hon är 62 år.... om nu det har nån betydelse.

Här kommer nått som är nytt för mig den senaste månaden

6. Hon berättar och refererar till att hon börjar jobba 20:45 och i samband med det och innan hon går ut på rondering minns hon SE komma in efter att ha druckit middag.

Hon börjar jobba kl 16:45 den 28 februari enligt vad hon själv antecknat i besöksloggen.

Minnesbilden kan vara från en annan kväll när han druckit middag.

Med detta i beaktande ska vi nu läsa hennes förhör.

Vad tycker du om det ?

Är inte det en efterdatering, precis som HO gjorde? Han antecknade kl. 20:45 men inkom först kl. 23?

ALG skulle som bekant ha täckt in för ASO, men det verkar som som AK fick sitta själv i flera timmar.

Vet du om det gjordes några fler avstämningar med personalen på Skandia senare?

Är PH:s PM från februari 1987 det sista skriket fram till den senaste Palmeutredningen?
Citera
2023-03-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
utgår vi från att han stämplade ut, säger hej i receptionen och gick raka spåret ut kan så klart inget uteslutas. Men han borde ju isf nästan varit förvissad om att LOP skulle passera där.

Men jag blir inte klok på AB:s vittnesmål: han nämner mig veterligen aldrig när han först ser LOP + MGM framför sig. Han är visserligen berusad och antyder att minnesbilderna bitvis är fragmentariska, så det är väl inte så konstigt, men det får en ju att undra om han uppfattade sekvenserna i rätt ordning.

Vilken iaktagelse menar du?

Jag tycker hypotesen om ett slumpmässigt möte mellan LOP och SE. Så i den hypotesen behövs ingen kunskap. Precis som Anna Lindhs mördare inte visste att hon skulle vara på stan och gå in på NK.

Nej AB har en minneslucka hur länge och vart exakt han befinner sig mellan (23:18/23:19) till 23:21:25.

Min slutsats är att han befinner sig strax sönder om södra reklampelaren kl 23:21:20.

Den positionen är mest logisk utifrån hans drivkraft att spana efter eftersläntrarna.

Den är också med trogen var han senast minns att han befann sig.

Min hypotes är att han ser sällskapet i ögonvrån och associerar deras färd med att han också ska bege sig hemåt.
Citera
2023-03-13, 21:56
Medlem
ursprungligens avatar
Ska vi göra en jämförelse av "prodiktbeskrivningen" för Filters Osannolika böcker?

Källa Adlibris:
https://www.adlibris.com/se/sok?q=den+osannolika+m%C3%B6rdaren

Utgåva 2018:
Journalisten Thomas Pettersson avslöjade sanningen om »Skandiamannen« Stig Engström i magasinet Filter 2018.

Engström var på plats när Olof Palme mördades och fanns med i mordutredningen från dag ett men utreddes sedan *aldrig som gärningsman. Thomas Pettersson hittade det som alla andra gått bet på: Engströms motiv, och att han hade skjutvana samt tillgång till samma slags vapen som Palme sköts med.
Utökad utgåva 2021:
Den 10 juni 2020 förklarade chefsåklagare Krister Petersson att Stig »Skandiamannen« Engström var skäligen misstänkt för mordet på Olof Palme. Men redan två år tidigare hade journalisten Thomas Pettersson avtäckt sanningen om Engström i magasinet Filter och därefter i boken Den osannolika mördaren: Engström var på plats när Olof Palme sköts, matchade vittnenas beskrivning av mördaren, umgicks i Palmefientliga kretsar med tillgång till rätt slags vapen och fanns med i mordutredningen från dag ett.
Det känns lite som LÖSNINGEN liksom går bakåt från 2028 till 2021.

2018 "Har TP hittat motiv för SE". 2021 har SE inget motiv längre, men umgås i alla fall i "palmefientliga kretsar" som han eventuellt lånat motivet från.

2018 SE har "tillgång till samma slags vapen som Palme sköts med". 2021 Har SE inte längre personlig tillgång till vapen utan "umgicks i Palmefientliga kretsar med tillgång till rätt slags vapen". Det är alltså SEs umgängeskrets som har tillgång till lämpligt vapen 2021, inte SE själv vilket gällde upplaga 2018.

Motivet som 2018 hängdes på SEs personligen av TP är 2021 endast knutet till SEs palmefintliga umgängeskrets. 2018 fick SE ha ett eget motiv. 2021 får han låna motivet från sin umgängeskrets. Motivet som SE hade för att mörda palme försvagas kraftigt mellan 2018-2021

Vapentypen som SE hade tillgång till 2018 och fick låna av grannen är plötsligt bara knutet till SEs palmefintliga umgängeskrets 2021. Vapnet har liksom glidit SE ur händerna i senare upplagor av samma bok.

Det är konstigt att olika upplagor av samma bok kan beskrivas så olika. Varför blir vi inte säkrare på SEs skuld ju längre tiden går när källan Filter själva backar eller går kräftgång i samma fråga?

Filter är vilket som bara skamlöst pinsamma då de backar från sin egen LÖSNING inför öppen ridå.
Citera
2023-03-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det är ett intensivt klocktittande och tänjer på stegen
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4260s

"... dom var mer än nöjda med det vittne dom redan tagit", han drev med oss den gode Engström . Jag såg i och för sig inte det här då det begav sig. LJ hade inte heller sett det, inte förrän 2018.
Kan inte nån klippa ur detta ur pressträffen. Vore guld.
Citera
2023-03-13, 22:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nä, men sanningen här inne har varit att SE "ljuger" om detta och att det gör honom misstänkt. Men det var bara ett missförstånd, som inte tog sig från förhör till förhörsprotokoll på ett korrekt vis.

Du menar det här avsnittet?

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=125
Citera
2023-03-13, 22:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Jag får inte grepp om vad det är som dessa herrar menar sig grävt fram till Stig Engströms nackdel som inte varit känt tidigare.

Källa Adlibris:
Thomas Pettersson avtäckt sanningen om SE i magasinet Filter och därefter i boken Den osannolika mördaren: Engström var på plats när Olof Palme sköts, matchade vittnenas beskrivning av mördaren, umgicks i Palmefientliga kretsar med tillgång till rätt slags vapen och fanns med i mordutredningen från dag ett.
Följande har avtäckts efter 12 års grävande av TP med guldspade:

1. SE var på plats när OP sköts.
2. SE matchade vittnenas beskrivning av mördaren.
3. SE umgicks i Palmefientliga kretsar med tillgång till rätt slags vapen.
4. SE fanns med i mordutredningen från dag ett

Jag synar nu dessa "helt nya sensationella fakta" som TP grävt fram var för sig:

1. SE var på plats när OP sköts.
Det finns indikationer att det var känt av polisen redan dagen efter mordet att SE fanns vid mordplatsen.
Jag underkänner denna punkt som något nytt och okänt.

2. SE matchade vittnenas beskrivning av mördaren.
SE själv talar om för polisen redan dagen efter mordet att han var klädd på ett liknande sätt som signalementet på mördaren. Så lik att han befarade att han förväxlats med mördaren.
Jag underkänner denna punkt som något nytt och okänt

3. SE umgicks i Palmefientliga kretsar med tillgång till rätt slags vapen.
KP kallar SEs umgänge "palmekritiska" och eftersom SE bodde i moderattäta Täby är det inte en högoddsare att hobbymoderaten SE ungicks med dylikt klientel i Täby.
Jag bedömer denna punkt som ny och okänd, då det aldrig funnits någon anledning att nagelfara SEs umgänge tidigare, men som "avslöjande" känn det som en kvävd gäspning ungefär.

4. SE fanns med i mordutredningen från dag ett
Det är känt sedan tidigare att SE ringer in och tipsar polisen om en man inne på Tunnelgatan på förmiddagen dagen efter mordet.
Jag underkänner denna punkt som något nytt och okänt

Sammanfattning:
12 års grävande och 3 års polisutredning resulterade i ett rungande "Jaså", en axelryckning och en kvävd gäspning. Inget som pekade mot SE i rollen som GM kom fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in