2023-03-13, 19:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Anhängare", kan ni reda ut en sak?

23.25 ser Engström att GS(polisen) är brysk mot LP.
23.35 berättar Engström det för väktarna i receptionen.

Har han läst det i media?

Kan du samtidigt djupanalysera hur, det kanske mest nära och centrala vittnet, AH:s beskrivning av gärningsmannen stämmer mot Engström?

Om den bortflyende mannen säger AH, medelålders
35-45år, 25år, ej 14år,
var mörk, mörkhårig,
barhuvad,
hade litet huvud,
var ingen sprinter,
snygg kropp,

"Den där lilla snärtan AH" har SE redan själv diskat av!
SE ville väl få bort ett signalement som inte liknade honom det minsta. Det hotade ju hela hans "clame to fame" som bestod i att han var lik mördaren.

AH kan ha varit för ung (17 år) för att göra en lika utbildad och skarp iakttagelse som LP. LP pekade ut CP vill jag minnas och han är ju inte så lik SE på något sätt.

Beskriver AH också likt LP CP eller SE:

- 35-45år, 25år, ej 14år, --> CP Rätt, --> SE fel.
- var mörk, mörkhårig --> CP Rätt, --> SE fel.
- barhuvad, --> CP Rätt --> SE fel.
- hade litet huvud, --> CP Subjektivt. Stort huvud hade inte CP i alla fall. --> SE fel.
- var ingen sprinter, --> CP Rätt, även om han kallades "springaren" så var han ingen sprinter. --> SE Subjektivt. SE var ingen sprinter han heller, men sprang som en sprinter i Rapport.
- snygg kropp, --> CP Subjektivt. CP var i god form vid tiden runt mordet. De plufsiga bilderna på CP är tagna senare. --> SE fel.

CP 4 rätt 2 subjektiva --> SE 4 fel 2 subjektiva

AH kan som du själv varit inne på befunnit sig för nära själva mordet för att kunna göra en godkänd iakttagelse också. SE beskriver hon vilket som inte. Den saken är klar. CP passar dock in ganska bra på hennes beskrivning.
Citera
2023-03-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att polisen inte stormade det tomma Skandiahuset på mordnatten kräver kanske ingen förklaring, men att Bohemia, bokstavligt talat i mördarens flyktväg, inte besöktes på mordnatten är minst sagt konstigt. Någon besökare på Bohemia kunde ju befunnit sig utanför när GM sprang förbi. Polisen visste väl inte på mordnatten och hade väl heller ingen anledning att helt avblåsa ett besök på Bohemia bara för att LJ påstod att ingen fanns i närheten när GM passerade.

Det känns lite magstarkt för GM-SE att blanda sig med vittnena på mordplatsen direkt efter mordet. Ytterkläderna hade han rimligen inte bytt då.

Men jag har nog inte den fantasi som behövs för att placera in SE som GM helt enkelt. Ser man generellt på hur en GM borde resonera om polisens arbete så ligger det nära till hands för mig att tro att GM medvetet undvek att lämna sina kontaktuppgifter frivilligt till polisen. Men då blir det inget cluedo av det hela tyvärr, om man gillar cluedo.

Problemet för SE är ju att polisen skulle få veta när han checkade ut från Skandia, om polisen hade kommit på idén att kolla en sådan sak. Och hade polisen också varit noggranna och dokumenterat vittnena på mordplatsen så behövde ju SE, som GM, komma med i den dokumentationen. Som jag skrev tidigare: om SE bevisligen kliver in på scenen (2 vittnen och en stämpelklocka) men sedan ändå inte visar sig vara på plats så skulle en efterlysning naturligtvis gå ut. SE, om han är GM, kunde ju omöjligen i förväg veta hur dåligt polisen skulle dokumentera brottsplatsen.
Citera
2023-03-13, 19:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jo men det var många mordplatsvittnen som verkligen fick vittna, men inte herr Engström.

https://lampers.se/nyhet/palmebanden/ (8 jan)

Inte ens när han fick reda på att det var statsministern som var skjuten förmådde han söka upp någon polis. Han kunde ju ge en klockren beskrivning av mannen i gränden som han då trodde var gärningsmannen. SG, till exempel, säger däremot att han och hans kamrater inte sett något som skulle gagna utredningen. SE menade senare att han själv var en pusselbit som hörde till pusslet och det hade han i och för sig rätt i. Det får man ge honom.

De vittnen som har berättat om att de inte fick lämna sina kontaktuppgifter jämför du med "många mordplatsvittnen som verkligen fick vittna"???

Åter till ämnet: De vittnen som polisen avvisade.

Fråga: Hur tror du det påverkade deras upplevelse om polisens ointresse att andra fick vittna då de blev avvisade liksom SE?
Citera
2023-03-13, 19:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Väktarna och SE var inte totala främlingar. SE jobbade ganska ofta över och brukade tala med dem. Han hade väl, om jag minns rätt, jobbat över veckan innan mordveckan också. Så frågan kan också vara denna: hur kan väktarna vara säker på när (vilken vecka) SE sade vad och hur länge de snackade just då.

Men någon riktig klarhet går inte att få. Som jag skrivit några gånger, väktarna skulle ha hörts tidigare inte efter 3 månader!

Jag tycker nog att faktum båda väktarna kommer ihåg att SE berättade om att han jobbade över inför en skidsemester blåser bort allt tvivel om att denna diskussion ägde rum en annan dag då SE bevisligen inte skulle gå på semester.
Citera
2023-03-13, 19:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
De vittnen som har berättat om att de inte fick lämna sina kontaktuppgifter jämför du med "många mordplatsvittnen som verkligen fick vittna"???

Fråga: Hur tror du det påverkade deras upplevelse om polisens ointresse att andra fick vittna då de blev avvisade liksom SE?
För SE gick "avvisningen" fort över, redan tidigt nästa dag var han i farten och ville hjälpa till med en utstämplingstid som ingen efterfrågat. Och som han inte heller lämnade, inte förrän en vecka senare och då lämnade han inte den tid han fått. Men allt det där har tröskats ett antal gånger i tråden.
Citera
2023-03-13, 19:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Problemet för SE är ju att polisen skulle få veta när han checkade ut från Skandia, om polisen hade kommit på idén att kolla en sådan sak. Och hade polisen också varit noggranna och dokumenterat vittnena på mordplatsen så behövde ju SE, som GM, komma med i den dokumentationen. Som jag skrev tidigare: om SE bevisligen kliver in på scenen (2 vittnen och en stämpelklocka) men sedan ändå inte visar sig vara på plats så skulle en efterlysning naturligtvis gå ut. SE, om han är GM, kunde ju omöjligen i förväg veta hur dåligt polisen skulle dokumentera brottsplatsen.

Som den förslagne GM du tror SE är hur ställer du dig till att SE återvänder till brottsplatsen för att etablera sig som ett vittne och inte ser till att få lämna sina kontaktuppgifter till polisen? Om SE var så desperat att noteras av polisen hade han så klart konfronterat polisen och sett till att de kom ihåg honom om han var GM. Ställt till en liten scen för att etsa in sitt utseende hos någon polis på platsen.

SE kom ju bevisligen inte med i den dokumentationen som hela syftet med SEs återkomst motiveras med när man tror på SE som GM. Varför gav SE som GM upp att få lämna sina uppgifter om detta var syftet med att återvända till mordplatsen? SE misslyckades med sin listiga plan?

Att SE likt andra vittnen avvisades av polisen är en berättelse som flera vittnen återkommer till, inte bara vittnet SE. Den lösningen är liksom mer trovärdig. Jag skriver "lösningen" med små bokstäver eftersom jag inte skriker som Filter.
Citera
2023-03-13, 19:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Mr Facit/KP säger till och med på sin pressträff att SE hade gott om tid tills tåget gick.

Inte bara det, utan att han hade alldeles för gott om tid. Det är en av huvudpoängerna - SE uppgett att han hade bråttom till tåget, när han inte alls hade det. Han var inte ute i rimlig tid för det tåg han uppgett, enligt åklagaren. SE ljuger om sina förehavanden.

Jag menar att det är visat att det var han visst. Särskilt bråttom hade han objektivt sett inte, men han var ute i helt rimlig tid för att hinna med sista möjliga anslutning från T-Hötorget (23.32) för att hinna med sista Mörby-tåget. Han stämplar också ut med ungefär samma marginal till Mörby-tåget vid de två andra kända tillfällen han jobbar på kvällen (plus en nattbussåkning).

En annan poäng som faller vid presentationen är att enligt vad man vet kan SE lika gärna haft för avsikt att ta till höger som till vänster utanför Skandias entré. Man kan enligt åklagaren inte ha någon uppfattning om tänkt riktning.

Det tycks dock vara förenligt med allehanda kända omständigheter och tidtabeller att SE tydligt hade för avsikt att svänga vänster (mot T-Hötorget). Inget kan uteslutas, men att få SE till höger kräver att man i onödan tillåter sig att göra krångliga antaganden om tillvaron.
Citera
2023-03-13, 19:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
För SE gick "avvisningen" fort över, redan tidigt nästa dag var han i farten och ville hjälpa till med en utstämplingstid som ingen efterfrågat. Och som han inte heller lämnade, inte förrän en vecka senare och då lämnade han inte den tid han fått. Men allt det där har tröskats ett antal gånger i tråden.

På vilket sätt gagnandes GM-SE av att lämna den felaktiga tiden när han samtidigt placerar sig själv intill mordplatsen i skottögonblicket?
Citera
2023-03-13, 19:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Som vanligt inget svar från MrBarnaby

Det är väl ganska etablerat att journalisterna från tidningen i Sverige och deras korrespondent från Oslo, också han i Stockholm, frågade SE om hans utstämplingstid. Så att "ingen hade efterfrågat utstämplingtiden" har du själv kokat ihop inne i ditt eget huvud, (bland länkar och copy paste.)

Svara nu på frågan:
Hur tror du det påverkade avvisade vittnens upplevelse om polisens ointresse att andra fick vittna då de blev avvisade liksom SE?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-13 kl. 19:51.
Citera
2023-03-13, 19:43
Medlem
Citat:
Som den förslagne GM du tror SE är hur ställer du dig till att SE återvänder till brottsplatsen för att etablera sig som ett vittne och inte ser till att få lämna sina kontaktuppgifter till polisen? Om SE var så desperat att noteras av polisen hade han så klart konfronterat polisen och sett till att de kom ihåg honom om han var GM. Ställt till en liten scen för att etsa in sitt utseende hos någon polis på platsen.

SE kom ju bevisligen inte med i den dokumentationen som hela syftet med SEs återkomst motiveras med när man tror på SE som GM. Varför gav SE som GM upp att få lämna sina uppgifter om detta var syftet med att återvända till mordplatsen? SE misslyckades med sin listiga plan?

Att SE likt andra vittnen avvisades av polisen är en berättelse som flera vittnen återkommer till, inte bara vittnet SE. Den lösningen är liksom mer trovärdig. Jag skriver "lösningen" med små bokstäver eftersom jag inte skriker som Filter.

Som jag skrev, viktigast var väl att komma med i dokumentationen om polisen nu hade samlat in sådan. Vikten av att vara på platsen minskade givetvis när han insåg att polisen inte var intresserade av vilka som var på platsen.

Och sedan är jag inte alls övertygad om att SE är mördaren. För mig är han en möjlig GM och jag har inte hittat något som med säkerhet som friar honom. Men å andra sidan så ser jag absolut inget som binder honom som GM, utan för mig är han bara en möjlig GM (och den mest troliga om GM är någon som identifierats i utredningarna).
Citera
2023-03-13, 19:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det verkar som han hade bråttom på Sveavägen,"Jag fortsätter lite gå/springer och då ser jag en person som ligger på rygg ... Jag är alltså egentligen beredd att springa förbi" säger han i 25 april-förhöret.

Ja, antingen ljuger han av någon anledning om sin brådska på Sveavägen, eller så hade han en obefogad farhåga om sådan när han var på väg till tåget. Den saken är nog ostridig.

Men, återigen, det var inte brådskan på Sveavägen det handlade om, utan om sådan förefaller trolig innan han lämnade byggnaden.
Citera
2023-03-13, 19:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Som jag skrev, viktigast var väl att komma med i dokumentationen om polisen nu hade samlat in sådan. Vikten av att vara på platsen minskade givetvis när han insåg att polisen inte var intresserade av vilka som var på platsen.

Och sedan är jag inte alls övertygad om att SE är mördaren. För mig är han en möjlig GM och jag har inte hittat något som med säkerhet som friar honom. Men å andra sidan så ser jag absolut inget som binder honom som GM, utan för mig är han bara en möjlig GM (och den mest troliga om GM är någon som identifierats i utredningarna).

Om det var viktig för SE att synas på mordplatsen som GM hade han så klart sett till att bli ihågkommen efter att han kom tillbaka. Han kunde "halkat" på sina livsfarligt hala kontorsskor bredvid en polisman och fått hjälp upp igen och därmed cementerat sig som varande på mordplatsen.

Vittnet SE gör bara ett tafatt försök att få lämna sina uppgifter till polisen lätt skärrad och lämnar sedan platsen.

Som GM borde han väl inväntat medias ankomst och varit med på gruppbild med "den lilla snärtan" AH bland annat som var en flitig linslus i mordgåtans första skälvande minuter.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-13 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in