2023-03-13, 17:52
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
2007 låg boräntorna på 5,07% huspriserna här omkring låg på cirka 1.2 miljoner för ett fräscht hus på 120kvm i stan.

Idag 2023 ligger räntorna snart på samma nivå som 2007 . Men samma villa kostar nu nästan 4 miljoner.

Vad som kommer hända kan en 5åring räkna ut.

Sluta tala i gåtor. Tror du på allvar att samma hus som 2007 kostade 1.2mkr vid 5,07% kommer gå tillbaka till de priserna om(när) dagens ränta skulle gå upp till samma nivå och huset skulle läggas ut på Hemnet?
Citera
2023-03-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om priset på pengar höjs så folk inte har råd att köpa? Är det då efterfrågan eller priset på pengar som är det viktiga?
Alla skulle vilja bo i en jättevilla vid havet om de fick välja, men nu styr vad de har råd att låna och deras kontantinsats vad de har råd och köpa.
Men herregud. Om ingen efterfrågan finns så spelar krediter ingen roll. Vill du köpa dammråttor av mig för en miljon? Du får räntefritt. Nej just det.
Citera
2023-03-13, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Om två personer eller fler budar på en fastighet så är efterfrågan större än utbudet. Alltså är det i grund och botten efterfrågan som driver priset högre och inte billiga krediter. Vad argumenterar du emot?
Krediter möjliggör efterfrågan
Citera
2023-03-13, 18:29
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det handlar inte om att "några bankaktier fallit lite i värde", det handlar om att tre amerikanska banker kursat (Silvergate, Silicon Valley Bank (SVB) och Signature Bank).

Icke desto mindre var det inget ens i närheten av systemhotande. FED har varit tydliga med att det däremot inte är hållbart att låta inflationen fortsätta på den här nivån och att det är värt smärta för att få bukt med den. Varför skulle de plötsligt svänga 180 grader?
Citera
2023-03-13, 18:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jag är helt övertygad om att räntorna kommer åka ner igen. Idag så har amerikanska räntor backat rejält och pressen ökar på FED att inte fortsätta öka på räntorna för ingen vill ha finanskris igen. De allra flesta verkar välja inflation istället för finanskris ändå i slutändan. Vad gäller inflationen så kommer och har utbudet av exvis livsmedel och bas-energi kommit ikapp tappet pga av kriget men detta kommer vara övergående.
Det räcker antagligen med den räntenivå som FED har nu. Inflationen kommer successivt falla. Fulla effekterna av de stora höjningarna har inte kommit än.

Däremot måste nog FED upprätthålla retoriken.

Och en sak dom kan göra är att återinföra reservkravet. Och successivt skruva upp det. Det kommer ha en dämpande effekt på ekonomin.
Citera
2023-03-13, 18:38
Medlem
Zhkards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Sluta tala i gåtor. Tror du på allvar att samma hus som 2007 kostade 1.2mkr vid 5,07% kommer gå tillbaka till de priserna om(när) dagens ränta skulle gå upp till samma nivå och huset skulle läggas ut på Hemnet?

Okej. Jag ska tala om pedagogiskt för dig.

Priserna kommer att gå ner. Och det är ett skapligt prisfall vi pratar om.

En bekant till mig sålde sitt nybyggda hus för 4.1miljoner i början utav 2022.
Tre hus bort sålde grannen i år 2023 exakt samma typ av hus för 2.8 miljoner.

Förstår du.
Citera
2023-03-13, 18:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det handlar inte om att "några bankaktier fallit lite i värde", det handlar om att tre amerikanska banker kursat (Silvergate, Silicon Valley Bank (SVB) och Signature Bank).
Nja, i SVB-fallet så är det moderbolagets aktier som fallit. Vilket är rimligt eftersom aktieägarna förlorar.

Banken SVB hade vad jag vet inte negativt eget kapital. Och då finns det inga problem för Biden att lova att alla får loss sina pengar, och att det inte kommer kosta skattebetalarna något. SVB's problem var att deras tillgångar var bundna i obligationer och så dimper det inte överföringar på 42 mdr USD. Många banker skulle få svårt med det.

--------------
Rädslan är inte så lyckad iom att den bara skapar 2 grupper av banker. Grupp A som alla överför sina "pengar" till. Och Grupp B som får problem. Det minskar konkurrensen.
Citera
2023-03-13, 18:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
Priserna kommer att gå ner. Och det är ett skapligt prisfall vi pratar om.
Jag har sett att i Stockholms län är priset per kvm på lägenheter högre i Februari än i Juli 2022.

Är det de stigande räntorna och reducerade lånelöften som drivit upp priset?
Citera
2023-03-13, 18:52
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har sett att i Stockholms län är priset per kvm på lägenheter högre i Februari än i Juli 2022.

Kanske beror på att de mindre exklusiva lägenheterna inte blir sålda i samma utsträckning?
Citera
2023-03-13, 19:01
Medlem
GucciManes avatar
17% reducerat men ändå överprisat imo. Nån som kan förklara vad som gör att detta kostar 9 miljoner?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-resaro-vaxholms-kommun-barrskogsvagen-33a-19278646
Citera
2023-03-13, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Tror att det är för att de läst reklamen från SBAB att man ska låna upp till 85% för att betala sina räntor.
Vänta tills alla slagit i taket så blir det billigt sen.
Citera
2023-03-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GucciMane
17% reducerat men ändå överprisat imo. Nån som kan förklara vad som gör att detta kostar 9 miljoner?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-resaro-vaxholms-kommun-barrskogsvagen-33a-19278646
Kontinuerligt sänkta räntor under 12års tid. Ngt som ändras nu men det finns en tröghet i acceptans. Ser ut som ett ombyggt/tillbyggt fritidshus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in