Citat:
Ursprungligen postat av
Miacara
Jag tror inte på MJ som en mästermanipulerande psykopat. På dem kan man inte misstänka att någonting är fel vid första anblick. Snarare tvärtom verkar de som rena svärmorsdrömmen. De är ofta högt uppsatta i samhället.
MJ må ha varit en psykopat men verkligen inte av den smarta manipulerade sorten. Det är tråkigt att en del inte har kunskapen om att alla psykopater inte besitter exakt samma egenskaper.
Men exakt. Jag förstår överhuvudtaget inte den tesen. INGEN kan ju ha varit så långt ifrån en proper och välklädd, trevlig och framgångsrik svärmorsdröm som Martin. Man såg - som sagt - vid första anblicken vad han var för något. Till och med en sexåring skulle ha blivit rädd och sprungit därifrån. Sådant finns inprogrammerat i våra reptilhjärnor: att detektera farlighet, opålitlighet, "shiftiness", en aggressiv spänning, explosivitet... och avsaknaden av förnuft bakom ögonen.
Madsen, däremot, där var det omöjligt att se. Jag fattar fortfarande inte, att den mannen som talade så engagerat och kunnigt och entusiastiskt om sina ubåtar och raketer och drömmar om stjärnorna, och som kunde vara så där avväpnande rar och charmig... är samma person som gjorde det han gjorde under vattnet den 10-11 augusti 2017. Och hans medarbetare och vänner i verkstaden, som hade arbetat tillsammans med honom i åratal, sa fortfarande inför själva rättegången, att de hade svårt att tro det. Att de fortfarande funderade på, om det inte ändå kunde blivit något fel i utredningen.