2023-03-13, 14:49
Medlem
KillenArCPs avatar
Kan någon förklara för mig varför dollarkursen inte rasar när många banker håller på att gå i konken?
Citera
2023-03-13, 14:49
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Knappast troligt? Hur mycket kostar det att driva och hur mycket är det värt för kinesiska militären att kuna samla in data?

Hur mycket data lägger du ut på facebook som ingen kommer åt?
Citera
2023-03-13, 14:52
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Kan någon förklara för mig varför dollarkursen inte rasar när många banker håller på att gå i konken?

Sveriges ekonomi är mer sårbar än USAs Kronan faller pga Sveriges ekonomi är mer sårbar!
Senast redigerad av cazzofiga 2023-03-13 kl. 14:54.
Citera
2023-03-13, 14:54
Medlem
Citat:
Nej! Kan någon förklara minusränta? Nej!
Citera
2023-03-13, 14:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Vad gör dig så säker på att det kommer ske i år?
SVB är ett så bra bevis som något på att det inte håller längre. Alla siffror i USA och västvärlden och Kina Japan var usla redan 2020 2021 2022 men men lite tricksande kan man uppenbarligen dra runt banker företag länder något extra år. Krisen i september 2022 i UK trodde jag skulle vara början på raset men BOE gick in med pengar där och städade. Dock är inte ett enda problem löst i UK så det kommer att smälla där också.

Att SVB som vanlig välskött bank som håller sig till reglerna inte kan betala sina egna kunder visar på allvarliga systemfel med reglering och granskning av banker i USA och det kommer att smälla överallt, vilket redan måndag visar. SVB är ju inte unikt på något sätt, bara först ut av olika anledning.

Att en bank som funnits i 40 år med 2000 miljarder i balans plötsligt får uttagskrav på 400 miljarder kronor en torsdag efter en tweet visar att det faktiskt finns antydan till FEAR i USA. Det känns bra, det är rättmätigt, och först när alla omfattas av FEAR så kommer kraschen. Nu är FEAR så nära ytan att varje liten små-krasch under resten av 2023 kommer att få håret att flyga av investerarna och de kommer att ropa Sell Sell Sell och jag kommer att älska det här.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-13 kl. 15:00.
Citera
2023-03-13, 14:58
Avslutad
Hoppas verkligen på ny finanskris. Det skulle väst må bra av, och staten ska inte ägna sig åt konstgjord andning. Låt de drabbade klara sig bäst de kan.

Men tyvärr tror jag inte nån vågar låta bankerna konka.
Citera
2023-03-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda

Det är när man får betalt för att låna eller få betala för att låna ut.
Citera
2023-03-13, 14:59
Avslutad
Citat:

Varför ska den rasa och relativt till vad? Tänk på att en bankkris idag sprider sig tvärs gränser, många valutor påverkas därför samtidigt. Om du satsar mot USD så satsar du mot hela det monetära systemet som sådant.

Ett annat mått är att se på guldpriset som jämförelse. När detta skrivs har det gått upp ca 1,5%, silver ännu mer. Så ja, investerare letar efter mer stabila innehav. Guld är ett av dem.

https://goldprice.org/
Citera
2023-03-13, 15:00
Medlem
Nu öppnar USA. Tror det blir lugnt.
Citera
2023-03-13, 15:05
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazzofiga
Sveriges ekonomi är mer sårbar än USAs Kronan faller pga Sveriges ekonomi är mer sårbar!

Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Varför ska den rasa och relativt till vad? Tänk på att en bankkris idag sprider sig tvärs gränser, många valutor påverkas därför samtidigt. Om du satsar mot USD så satsar du mot hela det monetära systemet som sådant.

Ett annat mått är att se på guldpriset som jämförelse. När detta skrivs har det gått upp ca 1,5%, silver ännu mer. Så ja, investerare letar efter mer stabila innehav. Guld är ett av dem.

https://goldprice.org/
Jo men visst är ekonomin global. Att guldpriserna ska upp är det väl ingen tvivel om. Däremot borde väl ändå riskerna för att svensk banker ska gå i konken betydligt mindre än de amerikanska?

Rimlig dollarkurs vet jag ej, men att den ligger på 10,50 kr efter de senaste beskeden att det amerikanska korthuset är på väg att blåsas omkull är ju ett skämt.
Citera
2023-03-13, 15:05
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda

Man skjuter problemen till framtiden..! Mina barn får ta detta problem.
Citera
2023-03-13, 15:06
Medlem
369Qs avatar
Det lär nog kännas en del för somliga när väl dammet lagt sig:

Western Alliance Bancorp down 75%
First Republic Bank down 66%
Customers Bancorp down 54%
PacWest Bancorp down 46%
Zions Bancorp down 44%
Bank of Hawaii down 42%
Comerica down 39%