2023-03-13, 14:29
  #853
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazzofiga
2008 var en ljummen fis mot vad som komma skall, vakna kära flashbackare och svenskar!

Det sura är att nu smälter aktiesparandet bort o inflationen är över 10%. Så vart ska man stoppa pengarna? Har man inga lån så är det ju bara till att köpa mer aktier.

Det som komma skall är att nu inleds utplåningen av den västerländska medelklassen.
Överbelånade o sitt sparande i fonder og aktier. O i tron att deras boende är en biljett till rikedom på ålderns höst. Så står de nu i rejäl motvind o med arbetslösheten i dörren.
Citera
2023-03-13, 14:33
  #854
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Ja vi får ju helt enkelt se.

Just nu är det lite rött:

First Republic Bank: -65%
- Western Alliance Bancorp: -64%
- PacWest Bancorp: -42%
- Charles Schwab: -7%

Här är exempel på 30 företag som nu står inför utrotning till följd av att de är bundna till SVB:s misslyckande:

Coinbase
DoorDash
TikTok
Twilio
Plaid
Affirm
Etsy
Zoom
23&Me
Airbnb
AllBirds
DocuSign
Udacity
Betterment
Checkr
Klarna
Marqeta
NerdWallet
Stripe
WeWork
ImpossibleFoods
Instacart
Patreon
BigCommerce
FarFetch
Lemonade
PostMates
Ok. Så kinesiska TikTok ska falla nu? Toppen!

Stripe? Knappast. För all del är det inget katastrof förutom för Stripe och det finns hundra alternativ som tar över en kvart efter om så skulle ske.

Klarna? Hur är de kopplade till SVB?

Patreon?!? De lever på procent av donationer så låter högst osannolikt såvida inte alla donationer ligger hos SVB?

Inget av företagen i listan innebär att vi får en ekonomikris, inte ens om alla kollapsar (vilket är högst osannolikt). Men osvuret är bäst så jag väntar med att ropa hej...
Citera
2023-03-13, 14:34
  #855
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Ska ner betydligt mer. Minst ner och testa om nivån från månadsskiftet sep/okt, dvs 1800.

Jämför man med historiska cykler så har alltid börsen bottnat:
- När arbetslösheten har klättrat upp ungefär 1/3 - 1/2 av vad den kommer att stiga med
- Strax efter det att centralbankerna börjat sänka räntorna

Just nu mitt stalltips att börsen bottnar ut efter sommaren.
Arbetslösheten minskade förra veckan...
https://www.di.se/live/arbetslosheten-minskade-forra-veckan/
Citera
2023-03-13, 14:34
  #856
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det sura är att nu smälter aktiesparandet bort o inflationen är över 10%. Så vart ska man stoppa pengarna? Har man inga lån så är det ju bara till att köpa mer aktier.

Det som komma skall är att nu inleds utplåningen av den västerländska medelklassen.
Överbelånade o sitt sparande i fonder og aktier. O i tron att deras boende är en biljett till rikedom på ålderns höst. Så står de nu i rejäl motvind o med arbetslösheten i dörren.

Told you! Guld och Silver,institutioner köper som galna..dom är inte dumma i huvudet...
Citera
2023-03-13, 14:35
  #857
Medlem
369Qs avatar
JUST IN - Western Alliance Bancorp. plunges 75% in pre-market.

https://twitter.com/disclosetv/status/1635271571425333252
Citera
2023-03-13, 14:37
  #858
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ja för att 2008 var en finansiell kris som löstes med QE och detta kommer bli en verklig ekonomisk kris.
2008 var ingenting som drabbade "vanligt folk" i särskilt stor utsträckning, nu kommer folk få käka barkbröd.


En rejäl kris är nog det enda som kan rädda oss i längden. Vi behöver göra är att fostra lite hårda damer och herrar med sunt förnuft och pragmatiskt tänkande som inte präglas av ideologisk utopi utan återvänder till värderingar med förankring i den hårda verkligheten. Vi har blivit för mjuka, för naiva och för lättmanipulerade. Vi får se hur detta går och om det oundvikliga ytterligare kan sparkas framåt ett par år till precis som 2008 års finansiella kris. Tror dessbättre att det inte finns så bra marginaler kvar för att agera så som man gjorde 2008. Pengarullningen har nått sin vägs ände i USA. Egentligen är detta något som man väntat på i runt 20 år.
Citera
2023-03-13, 14:38
  #859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Skräpbolag som behöver rensas bort.

Hoppas innerligt Tiktok försvinner
Citera
2023-03-13, 14:40
  #860
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
En rejäl kris är nog det enda som kan rädda oss i längden. Vi behöver göra är att fostra lite hårda damer och herrar med sunt förnuft och pragmatiskt tänkande som inte präglas av ideologisk utopi utan återvänder till värderingar med förankring i den hårda verkligheten. Vi har blivit för mjuka, för naiva och för lättmanipulerade. Vi får se hur detta går och om det oundvikliga ytterligare kan sparkas framåt ett par år till precis som 2008 års finansiella kris. Tror dessbättre att det inte finns så bra marginaler kvar för att agera så som man gjorde 2008. Pengarullningen har nått sin vägs ände i USA. Egentligen är detta något som man väntat på i runt 20 år.

Det enda som kan rädda marknaden är att centralbanker och staten inte lägger sig i och fösöker rädda bolag i kris! Låt marknaden ha sin gång,dåliga bolag ska gå i konkurs...
Citera
2023-03-13, 14:40
  #861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccraigg
Hoppas innerligt Tiktok försvinner

Knappast troligt? Hur mycket kostar det att driva och hur mycket är det värt för kinesiska militären att kuna samla in data?
Citera
2023-03-13, 14:48
  #862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccraigg
Hoppas innerligt Tiktok försvinner

Vad är det?
Citera
2023-03-13, 14:48
  #863
Medlem
369Qs avatar
JUST IN - Trading halted for multiple U.S. bank stocks at market open.

https://twitter.com/disclosetv/status/1635273551409471488
Citera
2023-03-13, 14:49
  #864
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det sura är att nu smälter aktiesparandet bort o inflationen är över 10%. Så vart ska man stoppa pengarna? Har man inga lån så är det ju bara till att köpa mer aktier.

Det som komma skall är att nu inleds utplåningen av den västerländska medelklassen.
Överbelånade o sitt sparande i fonder og aktier. O i tron att deras boende är en biljett till rikedom på ålderns höst. Så står de nu i rejäl motvind o med arbetslösheten i dörren.

Ja, en verklig märklig situation. Ha cash som sjunker med inflationen, eller värdepapper som håller i princip jämna steg. I bästa fall.

Egentligen borde man köpt ett boende extra och hyrt ut. Även om en risk föreligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in