2023-03-13, 13:47
Medlem
Hursomhelstings avatar
Det är ett helvete det där då att en omogen kille blir förlöjligad, nedtryckt och bortsållad överallt.
På 1970-talet vet jag att vården satte in behandling med hormoner och att det är inte en livslång medicinering utan enbart det att kicka igång systemet.

Idag så är det svårare med att få hjälp med hormoner om man söker det att bli mer manlig, till kvinna går dock alldeles utmärkt. innan att sådana griller som att han är född i fel kropp greppar grabben eller en självmedicinering så kämpa för att han ska få hjälp av vården.
Citera
2023-03-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
Ingen fara, och jag hoppas er oro kan stillas av en undersökning. Det skulle förvåna mig mycket om det finns något problem, 14 år är ingen sen ålder.

Apropå testismätning finns mer här:

https://endodiab.barnlakarforeningen...etsutveckling/

Tack, tittar man på bilden med de olika könsorganens stadie, så skulle vi säga att han liknar mest första bilden, alltså den översta.
Citera
2023-03-13, 13:50
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Personer som kommer sent in i puberteten brukar se unga ut långt in i livet. När de är 30 ser de ut som 20.

Det kanske inte är det viktigaste i livet men efter 30 tenderar de allra flesta att vilja se yngre ut en var de är.

Det var inte kul att vara 14 och se ut som 11. Men det är helt ok att vara 35 och folk knappt tror att man fyllt 25.

Kommer man sent in i puberteten kan det handla om att ens inre klocka går långsammare en normalt. Man får ju flera år extra då.

Det är kanske inte helt utrett och fastslaget men mycket pekar på att kvinnor som kommer sent in i puberteten även kommer sent in i klimakteriet och lever längre. Att få längre barndom och skjuta ålderdom framåt är väl inte helt fel.
Women who get their first period when they were 11 or younger are more likely to hit menopause before the age of 40, a study finds. And women with early menstruation who had no children were even more likely to have premature menopause.

Women in the study who got their first period at age 11 or younger were 80 percent more likely to have premature menopause, which is the relative risk compared to women who got their first periods later. And they had a 30 percent increased risk of early menopause, defined as by age 44.
https://www.npr.org/sections/health-...ture-menopause
Chances of living to age 90 years increased significantly for women who started menstruation and menopause late, according to a new study.
https://www.medscape.com/viewarticle/866931

Jag vet inte om det är samma sak för pojkar som för flickor. Men är din kille bara sen, så kan det betyda att han har potential att vara ung man längre en normalt och leva längre en normalt.

Så hellre sen en tidig pubertet, istället för att beklaga bör man säga grattis!!

Men att samhället slår ned på män som ser unga ut, dem får heta "bögen" eller grabben som lindrigast.
Citera
2023-03-13, 13:54
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Får uppfattning om att efter 14 års ålder ses det som försenad pubertet.
Lyssna inte på vad idioter på flashback säger. Lyssna på en läkare om du nu känner att det är viktigt att han börjar växa samtidigt som alla andra. De jag känner hade inte direkt några problem när de väl växte till sig.
Citera
2023-03-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det är ett helvete det där då att en omogen kille blir förlöjligad, nedtryckt och bortsållad överallt.
På 1970-talet vet jag att vården satte in behandling med hormoner och att det är inte en livslång medicinering utan enbart det att kicka igång systemet.

Idag så är det svårare med att få hjälp med hormoner om man söker det att bli mer manlig, till kvinna går dock alldeles utmärkt. innan att sådana griller som att han är född i fel kropp greppar grabben eller en självmedicinering så kämpa för att han ska få hjälp av vården.

Sista stycket är det som gör mig orolig. Jag gick igenom hans mobiltelefon och fann en del sökningar på köpa dopingpreparat, som testosteron och tillväxthormon. Vi har pratat om det och jag har förklarat att det är helt fel väg att gå, både hur skadligt det är och att det är olagligt, men man vet aldrig vad ungdomar får för sig och kan hitta på.
Citera
2023-03-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Som rubriken säger så har min 14 åriga son inte kommit in i puberteten ännu.

De andra killarna i klassen, fotbollslaget, och handbollslaget har samtliga börjat få finnar i ansiktet, enligt honom hår på snoppen och jag som förälder ser även hur de växer och utvecklas kroppsligt.

Vår son växer inte alls och vi ser inga tendenser till att han ska komma in i sin pubertet inom en snar framtid. Hans beräknade längd är 180cm.

Just nu är han ca 150cm lång och kompisarna har dragit i väg i längd rätt så rejält.

Vad är problemet och varför ställer jag frågan här?

Han är väldigt ledsen över sin situation. Det märks att han påverkas negativt av att inte börja utvecklas kroppsligt. Han duschar numera hemma efter fotbollen och handbollen, då någon fällt kommentarer om hans kropp i något sammanhang. Han vill gärna slippa gympan i skolan också. Helst vill han inte gå till skolan alls.

Den annars glada och positiva pojken är numera tyst, tillbakadragen och håller sig för sig självt. Han bjuder inte hem kompisar längre och jag börjar undra om han är utanför kompiskretsen just nu.

Vi försöker med allt och att vara positiva och stöttande men inget hjälper. Det är mycket tårar och uppgivenhet.

Vi vill hjälpa vårt barn, så alla vettiga tips och råd tas tacksamt emot. Vad kan vi göra?

14 år är inte anmärkningsvärt sent. Dock så kan jag förstå att det blir jobbigt socialt, jag var själv sen in i puberteten vilket resulterade i en del mobbning när jag fortfarande betedde mig mer som ett barn än mina klasskompisar. Att duscha efter idrott t.ex. kändes så jobbigt att jag skolkade från idrotten.

Skulle tippa på att puberteten kom igång när jag var 16.

En bonus som skulle kunna bero på min sena pubertet är att jag ser yngre ut än många i min årskull. Var lite jobbigt när jag fick visa legg trots att jag var 30, men nu när jag är ännu äldre så känns det bättre.
Citera
2023-03-13, 13:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Men att samhället slår ned på män som ser unga ut, dem får heta "bögen" eller grabben som lindrigast.
Då är det ett annat problem.

Det är jobbig att vara sen även som tjej. Men några år senare är det enbart en tillgång.

Det är ingen nackdel för en man som är 40år om han ser ut som om han är 30år.

Man måste ju omfamna och stå upp för den man är och den man föddes till. Träna självkänslan lite.
Ok, man föddes med gener som gör att man kom in i puberteten sent och är ung läge samt lever längre. Ska då andra tala om för en att det inte är bra.

Jag tyckte att det var bra att min mamma var jätte glad för min skull när det visade sig att jag ärvt denna gen. På min mors sida är det många som ser otroligt unga ut och blir jätte gamla, samtliga hade även sen pubertet. Min son han riktigt hoppas att han ärvt den också och mycket talar för det.

Sen pubertet är positivt.
Citera
2023-03-13, 14:01
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Personer som kommer sent in i puberteten brukar se unga ut långt in i livet. När de är 30 ser de ut som 20.

Det kanske inte är det viktigaste i livet men efter 30 tenderar de allra flesta att vilja se yngre ut en var de är.

Det var inte kul att vara 14 och se ut som 11. Men det är helt ok att vara 35 och folk knappt tror att man fyllt 25.

Kommer man sent in i puberteten kan det handla om att ens inre klocka går långsammare en normalt. Man får ju flera år extra då.

Det är kanske inte helt utrett och fastslaget men mycket pekar på att kvinnor som kommer sent in i puberteten även kommer sent in i klimakteriet och lever längre. Att få längre barndom och skjuta ålderdom framåt är väl inte helt fel.
Women who get their first period when they were 11 or younger are more likely to hit menopause before the age of 40, a study finds. And women with early menstruation who had no children were even more likely to have premature menopause.

Women in the study who got their first period at age 11 or younger were 80 percent more likely to have premature menopause, which is the relative risk compared to women who got their first periods later. And they had a 30 percent increased risk of early menopause, defined as by age 44.
https://www.npr.org/sections/health-...ture-menopause
Chances of living to age 90 years increased significantly for women who started menstruation and menopause late, according to a new study.
https://www.medscape.com/viewarticle/866931

Jag vet inte om det är samma sak för pojkar som för flickor. Men är din kille bara sen, så kan det betyda att han har potential att vara ung man längre en normalt och leva längre en normalt.

Så hellre sen en tidig pubertet, istället för att beklaga bör man säga grattis!!

Och så vill jag av erfarenhet tillägga att det där att behålla sitt ungdomliga utseende upp i åldern det stämmer inte.
Livet är orättvist, det kan jag av vänner som såg ut som 30 vid 18 och idag så ser dem fortsatt väldigt bra ut. Det svider givetvis att dem samma personer som fick allt vid 18 års ålder idag fortsatt besitter 100% attraktions kraft men att sådant är livet.
Citera
2023-03-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
14 år är inte anmärkningsvärt sent. Dock så kan jag förstå att det blir jobbigt socialt, jag var själv sen in i puberteten vilket resulterade i en del mobbning när jag fortfarande betedde mig mer som ett barn än mina klasskompisar. Att duscha efter idrott t.ex. kändes så jobbigt att jag skolkade från idrotten.

Skulle tippa på att puberteten kom igång när jag var 16.

En bonus som skulle kunna bero på min sena pubertet är att jag ser yngre ut än många i min årskull. Var lite jobbigt när jag fick visa legg trots att jag var 30, men nu när jag är ännu äldre så känns det bättre.

Jag förstår ditt resonemang, men vi ska iaf undersöka honom och se att allt står rätt till.
Citera
2023-03-13, 14:03
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbegy000
Om det inte kommer då? Bättre att skynda på det och undvika mobbning osv

Du skrev att han kommer få ett helvete.
Fram med beläggen.
Citera
2023-03-13, 14:04
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Då är det ett annat problem.

Det är jobbig att vara sen även som tjej. Men några år senare är det enbart en tillgång.

Det är ingen nackdel för en man som är 40år om han ser ut som om han är 30år.

Man måste ju omfamna och stå upp för den man är och den man föddes till. Träna självkänslan lite.
Ok, man föddes med gener som gör att man kom in i puberteten sent och är ung läge samt lever längre. Ska då andra tala om för en att det inte är bra.

Jag tyckte att det var bra att min mamma var jätte glad för min skull när det visade sig att jag ärvt denna gen. På min mors sida är det många som ser otroligt unga ut och blir jätte gamla, samtliga hade även sen pubertet. Min son han riktigt hoppas att han ärvt den också och mycket talar för det.

Sen pubertet är positivt.

Läs mitt nästa inlägg att det finns inga garantier.
Citera
2023-03-13, 14:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Och så vill jag av erfarenhet tillägga att det där att behålla sitt ungdomliga utseende upp i åldern det stämmer inte.
Livet är orättvist, det kan jag av vänner som såg ut som 30 vid 18 och idag så ser dem fortsatt väldigt bra ut. Det svider givetvis att dem samma personer som fick allt vid 18 års ålder idag fortsatt besitter 100% attraktions kraft men att sådant är livet.
Det handlar om vad du gör det till också. Tar du hand om din kropp ser man yngre ut när man är äldre. Kanske de du tänker på gör det.

Men det finns ett samband mellan sen menstruation och sent klimakterium för kvinnor, dessa lever också längre.

Min erfarenhet är att samma sak gäller killar.

Men visst tar man inte hand om sig slänger man bort hela fördelen.

Men är man de lyckliga som kom sent in i puberteten och också tar hand om sig kan man när man når ålderdomen räkna bort 20 år från sin ålder.

Sedan handlar det inte om att bibehålla ett ungdomligt utseende, det handlar om att man åldras långsammare.
Senast redigerad av virvelbagg 2023-03-13 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in