2023-03-13, 11:49
Medlem
moderator-hatarens avatar
Alla kommer in i den förr eller senare.. sluta bry er
Citera
2023-03-13, 11:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Som rubriken säger så har min 14 åriga son inte kommit in i puberteten ännu.

De andra killarna i klassen, fotbollslaget, och handbollslaget har samtliga börjat få finnar i ansiktet, enligt honom hår på snoppen och jag som förälder ser även hur de växer och utvecklas kroppsligt.

Vår son växer inte alls och vi ser inga tendenser till att han ska komma in i sin pubertet inom en snar framtid. Hans beräknade längd är 180cm.

Just nu är han ca 150cm lång och kompisarna har dragit i väg i längd rätt så rejält.

Vad är problemet och varför ställer jag frågan här?

Han är väldigt ledsen över sin situation. Det märks att han påverkas negativt av att inte börja utvecklas kroppsligt. Han duschar numera hemma efter fotbollen och handbollen, då någon fällt kommentarer om hans kropp i något sammanhang. Han vill gärna slippa gympan i skolan också. Helst vill han inte gå till skolan alls.

Den annars glada och positiva pojken är numera tyst, tillbakadragen och håller sig för sig självt. Han bjuder inte hem kompisar längre och jag börjar undra om han är utanför kompiskretsen just nu.

Vi försöker med allt och att vara positiva och stöttande men inget hjälper. Det är mycket tårar och uppgivenhet.

Vi vill hjälpa vårt barn, så alla vettiga tips och råd tas tacksamt emot. Vad kan vi göra?
Det är bara en fördel att vara sen. Var själv sen, även min mor.

När jag var ung och ledsen för det sa min mamma till mig att, det är klart att det känns jobbigt nu, men resten av livet kommer du vara glad för det.

Min mor ser i vart fall 10 år yngre ut en vad hon är. Ingen tror jag har den åldern jag har, ser minst 5 år yngre ut.

Det är inget fel med om ens inre klocka går långsammare en normal, tvärt om, det är bara en fördel.

De stackarna som kom i puberteten tidigt och som utvecklade sig tidigt ser oftast betydligt äldre ut en var de är, även senare i livet.
Citera
2023-03-13, 11:53
Medlem
Citat:

De andra killarna i klassen, fotbollslaget, och handbollslaget har samtliga börjat få finnar i ansiktet, enligt honom hår på snoppen och jag som förälder ser även hur de växer och utvecklas kroppsligt.

Vår son växer inte alls och vi ser inga tendenser till att han ska komma in i sin pubertet inom en snar framtid. Hans beräknade längd är 180cm.

Just nu är han ca 150cm lång och kompisarna har dragit i väg i längd rätt så rejält.

Han är väldigt ledsen över sin situation. Det märks att han påverkas negativt av att inte börja utvecklas kroppsligt. Han duschar numera hemma efter fotbollen och handbollen, då någon fällt kommentarer om hans kropp i något sammanhang. Han vill gärna slippa gympan i skolan också. Helst vill han inte gå till skolan alls.

Den annars glada och positiva pojken är numera tyst, tillbakadragen och håller sig för sig självt. Han bjuder inte hem kompisar längre och jag börjar undra om han är utanför kompiskretsen just nu.

Vi försöker med allt och att vara positiva och stöttande men inget hjälper. Det är mycket tårar och uppgivenhet.

Vi vill hjälpa vårt barn, så alla vettiga tips och råd tas tacksamt emot. Vad kan vi göra?

Kontakta sjukvården och be om ett besök för att kolla tillväxten. Där kan de göra skelett röntgen för att se skelettåldern samt kolla upp testiklarnas storlek mm för att se om sonen är påväg in i puberteten. Om inte så kan man få tillväxthormoner för att komma in i puberteten. Vet flera som fått detta då de inte kom igång själva. Vips så är de ikapp sen. Förstår att detta är otroligt jobbigt för er son. Jag var själv liten och gjorde en sådan här undersökning där jag fick veta att det var på gång. Några månader senare började man växa och blev tillslut längre än flera av de elaka stora killarna i kapprummet
Citera
2023-03-13, 11:57
Lång barndom är generellt ett bra täcken och bra för bla hjärnans utveckling.

Fundera varför utomeuropéer och chimpanser har kort barndom och blir vuxna tidigare. Jag antar att din som är etnisk skandinav/Nordeuropé?

En pubertet så sent som 15 års ålder är inte speciellt vanligt men inte onormalt. Barn från blatteländer blir vuxna i typ 12 årsåldern. Sedan blir de ifrånvuxna både fysiskt och mentalt.

Om 50 000 år när människan kanske har 300 i genomsnittlig IQ kommer puberteten förmodligen i 30 årsåldern.

Händer det ingenting till 15 årsåldern så borde ni kanske undersöka det för säkerhets skull. Men jag hade inte varit speciellt orolig än. Det kommer nog.
Citera
2023-03-13, 12:05
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Det låter ju som om han är på väg in i en depression dessutom. Oavsett om det hänger ihop med den sena puberteten eller inte så bör ni på något sätt ta tag i det också. Depressionen kan ha rent kroppsliga orsaker, alltså att det hänger ihop med hormoner och signalsubstanser i kroppen. Då kan det behövas medicinering för att häva grundorsaken. Sen kan naturligtvis allt förstärkas av att han dessutom mår dåligt av något annat, så det blir en ond spiral. Det kroppsliga och det själsliga hänger ihop och påverkar varandra.
Citera
2023-03-13, 12:18
Medlem
Kleops avatar
Jag känner flera som gick började gå igenom puberteten på gymnasiet. Det är inget konstigt med det.
Citera
2023-03-13, 12:22
Medlem
Citat:

Spöa skiten ur ungjävlarna i skolan som är taskiga. Spöa lärare och rektorn för att dom inte gör sitt jobb.

Din son är precis det som utgör majoriteten av flashbacks användare. Han kommer att bli en cuck om han inte biter ifrån på riktigt och du som förälder kommer att behöva stötta honom i detta med allt vad det innebär. Och då menar jag inte hejarklack och ryggdunkningar hemma utan riktigt äkta stöd.

Du är inte klar förrän alla berörda och några till är utan tänder i käften.
Citera
2023-03-13, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Uppenbarligen har han spårat ur helt och bup vore mer rätt än bum. Men ni ska inte gå någonstans för han ska rycka upp dig och börja fokusera på studierna och ha kul. Ni förstör honom eller åtminstone hans högstadietid genom att sitta och gråta i köket tillsammans bara för att han har obefintlig skäggväxt. Ni är inte kloka på en fläck

Jag kan inte se vad vi föräldrar gjort för fel mer än att stötta vårt barn. Du har nog fått saker och ting om bakfoten om du tror att vi sitter vid köksbordet hemma och hand i hand gråter. Försök vara konstruktiv eller avstå att skriva ett substanslöst inlägg.
Citera
2023-03-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag känner flera som gick började gå igenom puberteten på gymnasiet. Det är inget konstigt med det.

Får uppfattning om att efter 14 års ålder ses det som försenad pubertet.
Citera
2023-03-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Lång barndom är generellt ett bra täcken och bra för bla hjärnans utveckling.

Fundera varför utomeuropéer och chimpanser har kort barndom och blir vuxna tidigare. Jag antar att din som är etnisk skandinav/Nordeuropé?

En pubertet så sent som 15 års ålder är inte speciellt vanligt men inte onormalt. Barn från blatteländer blir vuxna i typ 12 årsåldern. Sedan blir de ifrånvuxna både fysiskt och mentalt.

Om 50 000 år när människan kanske har 300 i genomsnittlig IQ kommer puberteten förmodligen i 30 årsåldern.

Händer det ingenting till 15 årsåldern så borde ni kanske undersöka det för säkerhets skull. Men jag hade inte varit speciellt orolig än. Det kommer nog.

Båda föräldrar är av nordiskt påbrå.
Citera
2023-03-13, 12:26
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbegy000
Gå till läkaren. Enkelt och bra. Han kommer få ett helvete senare i livet om ni inte gör det

Varför?

Jag var otroligt sen in i puberteten. Tror jag var 16-17.
Men det kommer, bara vänta.
Citera
2023-03-13, 12:27
Medlem
Hade en polare i plugget som var likadan.
Han kallades alltid för "lilleman" för han var så satans liten och underutvecklad.

Han fick gå till doktorn, där dom kickstartade puberteten. Grabben gick från 145cm till 170cm på 1 sommar. Killen kunde knappt gå efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in