Citat:
Ursprungligen postat av
Prabaker
Som rubriken säger så har min 14 åriga son inte kommit in i puberteten ännu.
De andra killarna i klassen, fotbollslaget, och handbollslaget har samtliga börjat få finnar i ansiktet, enligt honom hår på snoppen och jag som förälder ser även hur de växer och utvecklas kroppsligt.
Vår son växer inte alls och vi ser inga tendenser till att han ska komma in i sin pubertet inom en snar framtid. Hans beräknade längd är 180cm.
Just nu är han ca 150cm lång och kompisarna har dragit i väg i längd rätt så rejält.
Vad är problemet och varför ställer jag frågan här?
Han är väldigt ledsen över sin situation. Det märks att han påverkas negativt av att inte börja utvecklas kroppsligt. Han duschar numera hemma efter fotbollen och handbollen, då någon fällt kommentarer om hans kropp i något sammanhang. Han vill gärna slippa gympan i skolan också. Helst vill han inte gå till skolan alls.
Den annars glada och positiva pojken är numera tyst, tillbakadragen och håller sig för sig självt. Han bjuder inte hem kompisar längre och jag börjar undra om han är utanför kompiskretsen just nu.
Vi försöker med allt och att vara positiva och stöttande men inget hjälper. Det är mycket tårar och uppgivenhet.
Vi vill hjälpa vårt barn, så alla vettiga tips och råd tas tacksamt emot. Vad kan vi göra?
Det är bara en fördel att vara sen. Var själv sen, även min mor.
När jag var ung och ledsen för det sa min mamma till mig att, det är klart att det känns jobbigt nu, men resten av livet kommer du vara glad för det.
Min mor ser i vart fall 10 år yngre ut en vad hon är. Ingen tror jag har den åldern jag har, ser minst 5 år yngre ut.
Det är inget fel med om ens inre klocka går långsammare en normal, tvärt om, det är bara en fördel.
De stackarna som kom i puberteten tidigt och som utvecklade sig tidigt ser oftast betydligt äldre ut en var de är, även senare i livet.