2023-03-12, 22:54
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Det handlar nog mer om vilka ord som brukas, än hur de stavas. Svenskan kring förra sekelskiftet var inte rikare än dagens svenska för att man stavade orden annorlunda, utan för att många fler formella ord användes.

Vi är nog inte överens om det riktigt. Det var inte stavningen jag syftade på. Snarare skrivna meningsbyggnader i skrift som skiljer sig kraftigt åt från talspråket.
En nutida författare som hittat ett starkt personligt språk är sällsynt. Och de skickligaste brukar hyllas för just det förmågan. Det där beror inte på en annorlunda stavning utan helt enkelt ett komplett frikopplat skrivspråk från nutida talspråk. Det är ju visserligen en smaksak vilka böcker man uppskattar. Men, Litteratur är, och ska vara, en fri konstnärlig uttrycksform där språkfascister får tåla att de blir triggade då och då.
Citera
2023-03-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag ser hellre att folk skriver dom än dem när det ska vara de.

Jag håller helt med! Kan man inte skilja mellan de och dem så är det betydligt bättre att skriva dom.
Citera
2023-03-13, 11:32
Medlem
När Björn Ranelid tycker något känner jag instinktivt att jag vill tycka tvärtom, oavsett vad jag tyckte från början.
Citera
2023-03-13, 11:47
Medlem
Hannitys avatar
Vi ska absolut inte avskaffa de/dem. Det är en utmärkt regel för att skilja agnarna från vetet. Tillåt mig tvivla på att den som inte klarar av att känna igen mönstret för hur de/dem ska användas skulle prestera över medel på ett IQ-test.

Visst finns det en del kluriga exempel där de flesta av oss kan ta miste, men i 99% av fallen är det ganska enkelt.

Det är fritt fram att skriva "dom" om man så önskar, men försök inte tvinga på övriga att anpassa sig till den dummare delen av befolkningen.
Citera
2023-03-13, 12:02
Medlem
Det är en väldigt vanlig missuppfattning att personer som har svårt för språk, grammatik och stavning automatiskt är mindre intelligenta. Så är det nödvändigtvis inte.
Citera
2023-03-13, 12:16
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skithuset
Det är en väldigt vanlig missuppfattning att personer som har svårt för språk, grammatik och stavning automatiskt är mindre intelligenta. Så är det nödvändigtvis inte.

Stavning och ordblindhet är en sak. Men regeln för hur de/dem används är såpass enkel och dessa ord förekommer så frekvent i texter att jag omöjligt kan förstå hur en normalintelligent svensk inte klarar av att lära sig det.
Citera
2023-03-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Stavning och ordblindhet är en sak. Men regeln för hur de/dem används är såpass enkel och dessa ord förekommer så frekvent i texter att jag omöjligt kan förstå hur en normalintelligent svensk inte klarar av att lära sig det.

Om du inte kan förstå det kanske det är du som inte är så intelligent som du tror.
Citera
2023-03-13, 12:25
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Om du inte kan förstå det kanske det är du som inte är så intelligent som du tror.

Det finns ett väldigt tydligt mönster. Intelligentester går ut på att känna igen mönster, Det är upp till dig att bevisa att den som är blind för hur de/dem används presterar över medel i ett intelligenstest.

Ledsen om du tog illa vid dig.
Ingenstans har jag jag själv påstått mig vara överintelligent.
Citera
2023-03-13, 12:31
Medlem
Det ska bli intressant att se hur reaktionerna blir bland lärare, journalister och oss vanliga språkpoliser (jag är en av dem).
https://www.svt.se/kultur/sprakradets-nya-chef-foresprakar-en-dom-reform
Språkrådets nya chef föreslår att vi går över till dom istället flr de/dem.

Som språkpolis får jag nästan migrän av bara tanken. Men jag inser att språket förändras men inte alltid vi med det. Undrar om det blir lika hård debatt som när man slopade verbens pluralformer (gingo, vore, äro m.fl.)
Citera
2023-03-13, 12:32
Medlem
Citat:
Det finns ett väldigt tydligt mönster. Intelligentester går ut på att känna igen mönster, Det är upp till dig att bevisa att den som är blind för hur de/dem används presterar över medel i ett intelligenstest.

Ledsen om du tog illa vid dig.
Ingenstans har jag jag själv påstått mig vara överintelligent.

Bevisbördan ligger hos den som påstår något. Du påstod något.
Citera
2023-03-13, 12:41
Avslutad
Citat:
Det var en synnerligen kraftig extrapolation.

Finns många högintelligenta som har problem att skilja på höger och vänster exempelvis. Också något som borde vara en barnlek att lära sig men som vissa människor av något skäl har svårt för.
Citera
2023-03-13, 12:43
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Bevisbördan ligger hos den som påstår något. Du påstod något.

Jag skrev inte att jag har rätt. "Tillåt mig tvivla" skrev jag och har förklarat logiken bakom mitt tvivel. Det var du som insinuerade att mitt tvivel skulle vara en missuppfattning men ingen förklaring i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in