2013-05-29, 18:33
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
När jag styrde upp förstärkare med högtalare sist så föll det sig så illa att jag stod utan högtalarkabel. Det var mycket sent, och inga butiker hade öppet. Så kom jag på att jag hade sett en dammsugare stå ute i soprummet. Jag fick en idé. Gled ut och mycket riktigt gick det att veva ut minst 5 meter ren nätsladd från den uttjänta dammsugaren. Jag slet av den och gick upp och klippte upp och skalade. Så ljöd musiken.

Nu, för en tid sen, köpte jag ett stycke riktig högtalarkabel, närmare bestämt Philips SWA2105W. Det tokiga är att jag inte ens har orkat öppna förpackningen. Jag famlade över artikeln på ett slags fyndtorg, och betalade inte många kronor. Min fråga är hur stor skillnad det kommer att bli på ljudet om jag byter ut min nuvarande lösning mot denna — mer ändamålsenliga — kabel.

Måste man vara audiofil för att märka skillnad så kanske det inte är lönt. Ni tänker "Prova och lyssna?" men jag är rätt mjuk i mina kläder, och orkar inte börjar dona om det knappt blir någon märkbar skillnad. Är ändå hyfsat schysst ljud i maskineriet i dagsläget, med min McGyver-lösning.
Din nätkabel är säkert alldeles utmärkt.

(Generellt kanske en tjockare kabel är bättre men det är väl inget fel på dammsugarkabeln.)
Citera
2013-05-29, 18:37
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Jag gjorde blindtest på signalkablar två gånger när jag arbetade på HiFi-klubben och hade inga större problem med att efter en bra stunds lyssning och hoppande mellan de olika kablarna avgöra prisnivån från högst till lägst. Båda gångerna testade jag tre kablar varav två var RCA och en var XLR. XLR ansåg jag vara bäst båda gångerna. Jag har svårt att tro att det var rena tillfälligheter och ren placeboeffekt.

Detta är ju dock en diskussion som kommer att pågå i all evighet och såvitt jag vet finns det väl en uppsjö undersökningar som pekar åt båda uppfattningarna.
Fast XLR har väl inte ett skit att göra med kabelns kvalite? Det erbjuder ju att ansluta en jord med men det har ju inget med exempelvis pris på kabeln att göra. En skitbilligt XLR mot en tokdyr RCA då? ..

En anledning att inte handla på exempelvis Hifiklubben antar jag om de försöker sälja/trycka på folk sådan där skit. Då skall de inte ha några kunder.
Citera
2013-05-29, 18:41
Medlem
Citat:
Nu, för en tid sen, köpte jag ett stycke riktig högtalarkabel, närmare bestämt Philips SWA2105W.
Även det där verkar vara en rätt oansenlig högtalarkabel. När jag gick upp till en tvärsnittsarea på 4 kvadratmilimeter, tyckte jag att jag hörde en klar skillnad. Men jag tror inte Philipskabeln har så stor tvärsnittsarea. Den är förmodligen mer jämförbar med elkablar och liknande. Tyvärr står det inte särskilt mycket vettigt om den:
http://download.p4c.philips.com/file...10_pss_swe.pdf
Tydligen har den plug'n'play enligt detta faktablad. Jag trodde Microsoft hade skyddat det begreppet. Här verkar det bara handla om att den är utrustad med högtalarkontakter. Kan ju vara praktiskt om man kopplar om högtalarna väldigt ofta. I vart fall tror jag inte den är tillräckligt bra för att du ska kunna hoppas på så särskilt stora skillnader.
Citera
2013-05-29, 18:42
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
De tre olika kablarna kopplades från en CD-spelare (spelandes en SACD från Stockfisch) till tre olika ingångar på en förstärkare och sedan satt jag med fjärrkontroll och växlade mellan de olika ingångarna. CD-spelaren kommer jag inte ihåg vad det var för någon, men förstärkaren var från Thule och högtalarna var ett par Dali Euphonia MS4. Jag gjorde som sagt detta två gånger och båda gångerna med samma setup och resultat. Den billigaste kabeln var från Tara Labs, mellanmodellen från QED och den dyraste (XLR, balanserad) var också från Tara Labs. Elektroniken var ställd bakom mig så att jag inte skulle se kablar eller display.

Vad jag menar med "inga större problem" är att det inte var det enklaste jag har gjort direkt. Det tog lång tid att komma fram till "rätt" svar. Den teknik jag kom fram till var bäst var att lyssna väldigt länge på samma låt på repeat och vänja sig vid ljudet och sedan byta kabel och direkt lyssna på skillnaderna innan man börjar vänja sig igen.

Vad gäller undersökningarna så har jag inga källor mer än att jag hängde på hififorum.nu en hel del förr och då minns jag att båda läger kunde presentera undersökningar som bekräftade vad dom sa. Jag var aldrig särskilt intresserad av diskussionen efter jag själv bildat min egen uppfattning om saken.
Om vi bortser från att det var olika typ av kabel och går tillbaka till samma typ av kabel så räcker det ju inte med att lyckas få rätt en gång... det kommer ju lyckas i 50% av fallen om det är två kablar. Inte heller två gånger är ju ok då det med ren slump i 25% av fallen hade blivit det utfallet. Osv.

Vill du tro att du kan det kanske du säg får rätt en gång, testar igen och nej det var fel men du känner att "jamen jag var ju rätt osäker den gången så det blev bara fel", testar igen och denna gång blev det rätt = Yes! Jag kan höra skillnad! .. ;D
Citera
2013-05-29, 18:44
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Även det där verkar vara en rätt oansenlig högtalarkabel. När jag gick upp till en tvärsnittsarea på 4 kvadratmilimeter, tyckte jag att jag hörde en klar skillnad. Men jag tror inte Philipskabeln har så stor tvärsnittsarea. Den är förmodligen mer jämförbar med elkablar och liknande. Tyvärr står det inte särskilt mycket vettigt om den:
http://download.p4c.philips.com/file...10_pss_swe.pdf
Tydligen har den plug'n'play enligt detta faktablad. Jag trodde Microsoft hade skyddat det begreppet. Här verkar det bara handla om att den är utrustad med högtalarkontakter. Kan ju vara praktiskt om man kopplar om högtalarna väldigt ofta. I vart fall tror jag inte den är tillräckligt bra för att du ska kunna hoppas på så särskilt stora skillnader.
Jävla trist om man köper en kabel där man säg måste smälta eller valsa ut kopparen själv till två ledare och sedan på något vis hålla dem separata från varandra när man ansluter saker och ting ...

Nä fy fan för kablar utan plug & play.

Som brittiska nätkablar när man bor i Sverige.. Elände! ;D
Citera
2014-04-19, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Har precis köpt ett par nya högtalarkablar.
Proson Hifi Super Speaker 3meters längd, färdig terminerade med banankontakter, kablarna är 16mm i diametern.
De är stereons fjärde uppsättning högtalarkablar sedan förstärkaren och högtalarna köptes 2007.

1- RKK-sladd som senare behövdes för att koppla fönsterlampetter!?
2- 2,5 mm2 Proson högtalarsladd, 2m men efter en ommöblering blev kablarna för korta.
3- 4,0 mm2 Proson högtalarsladd, 3m räcker med än väl, men de är inte imponerande tjock nog.
Väntar hem de nyaste sladdarna till mellandagarna.

Kommer med yttersta allvar säga att de kostade 80 000 (ören) och gjorde ett jätte lyft för musiken. Når högre diskant, mer avrundad och behagligare diskant. Även djupare och mer distinkt bas...

Har några tusen över att köpa entreq/Svalander träklossar att lägga runt högtalarkablarna.
Kanske ska skaffa träklossar att låta kablarna ligga på, så de inte ligger på golvet, underlättar kanske vid dammsugning.

Byter högtalarkabel för välbefinnandet och trivseln, inte för att ändra ljudbilden.
Lol, ja vad ska man saga.
"TIL a prize of one million dollars has been offered to anyone who can demonstrate that $7,000 audio cables are any better than ordinary cables".

Ingen har po flera decades lyckats bevisa att dyrare kablar gor nogon skillnad. Skulle dom gora det hade nogon varit $1m rikare nu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Audiophile#Controversies

Passar bra in po dig; "Audiophile publications frequently describe differences in quality which are not detected by standard audio system measurements and double blind testing, claiming that they perceive differences in audio quality which cannot be measured by current instrumentation,[22] and cannot be detected by listeners if listening conditions are controlled,[23] but without providing an explanation for those claims."

Det kallas Placebo. Hoppas du ar nojd med dina kablar dock, Placebo FTW!!!
Senast redigerad av kringlarn999 2014-04-19 kl. 20:02.
Citera
2014-11-03, 21:40
Medlem
Övrig hemelektronik --> Högtalare
/Moderator
Citera
2018-05-26, 18:33
Medlem
Jag är noga med ljud, men är av den åsikten att det här med högtalare kabel inte har den betydelse som en del tycks tro, det räcker att betala 30 - 60 kr metern ungefär. Däremot kan man lägga ner lite på en bra signalkabel.
Senast redigerad av denbrutnaskuggans 2018-05-26 kl. 18:34. Anledning: fel
Citera
2018-06-13, 13:09
Medlem
Nibiruans avatar
Citat:
Nu, för en tid sen, köpte jag ett stycke riktig högtalarkabel, närmare bestämt Philips SWA2105W. Det tokiga är att jag inte ens har orkat öppna förpackningen. Jag famlade över artikeln på ett slags fyndtorg, och betalade inte många kronor. Min fråga är hur stor skillnad det kommer att bli på ljudet om jag byter ut min nuvarande lösning mot denna — mer ändamålsenliga — kabel.

Måste man vara audiofil för att märka skillnad så kanske det inte är lönt. Ni tänker "Prova och lyssna?" men jag är rätt mjuk i mina kläder, och orkar inte börjar dona om det knappt blir någon märkbar skillnad. Är ändå hyfsat schysst ljud i maskineriet i dagsläget, med min McGyver-lösning.

Den kabeln har en tjocklek/area på 18 AWG kunde jag se, dvs 0,823mm2 eller 1mm diameter. Det är i klenaste laget och kanske funkar för en t-amp eller äldre förstärkare som inte levererar mer än 2x20 watt lr 2x30 watt. Hifi-kablar brukar ha area på minst 1,6 mm2, 2,5mm2 till 4 mm2. Min gissning är att dammsugarkabeln och den kabel du köpt är likvärdiga, ev är dammsugarkabeln tjockare och bättre isolerad dvs en bättre högtalarkabel. Sedan gör ju kopparns renhet och val av terminering sitt också för att påverka ljudet i negativ lr positiv riktning.
Citera
2018-06-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denbrutnaskuggans
Jag är noga med ljud, men är av den åsikten att det här med högtalare kabel inte har den betydelse som en del tycks tro, det räcker att betala 30 - 60 kr metern ungefär. Däremot kan man lägga ner lite på en bra signalkabel.

Håller med. Jag har testat dyr och rekommenderad "HIFI-kabel" till min nya stereoanläggning men bytte till vanlig tjock högtalarkabel från Clas Ohlson och föredrog den senare. Har även tidigare testat annan "HIFI-kabel". Enligt mitt tycke så förvränger "HIFI-kabel" bara ljudet. Tycker det låter betydligt naturligare med "vanlig" högtalarkabel.
Citera
2023-03-13, 09:07
Medlem
Fried81s avatar
Jag har precis köpt en Marantz 2230-receiver och en kompis gav mig ett par Expert (Mirch) 4-70 i inflyttningspresent. Nu kommer vi ju till frågan om kabel. Jag läste nånstans om en som skrev att två enkelledare (typ lampsladd) som tvinnas fungerar bra. Ska de båda ledarna tvinnas runt varandra? Ser man högtalarkabel på rulle löper de ju parallellt. Det vore snällt om nån kunde förklara.
Citera
2023-03-13, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fried81
Jag har precis köpt en Marantz 2230-receiver och en kompis gav mig ett par Expert (Mirch) 4-70 i inflyttningspresent. Nu kommer vi ju till frågan om kabel. Jag läste nånstans om en som skrev att två enkelledare (typ lampsladd) som tvinnas fungerar bra. Ska de båda ledarna tvinnas runt varandra? Ser man högtalarkabel på rulle löper de ju parallellt. Det vore snällt om nån kunde förklara.

Det är för att om kablarna går parallellt väldigt nära varandra så kan signalerna interferera elektromagnetiskt. Tvinnar man dem så minskar man den effekten. Om det har någon betydelse för ljudet i praktiken tvistar de lärde. Du får prova och jämföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in