2012-12-21, 00:51
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har precis köpt ett par nya högtalarkablar.
Proson Hifi Super Speaker 3meters längd, färdig terminerade med banankontakter, kablarna är 16mm i diametern.
De är stereons fjärde uppsättning högtalarkablar sedan förstärkaren och högtalarna köptes 2007.

1- RKK-sladd som senare behövdes för att koppla fönsterlampetter!?
2- 2,5 mm2 Proson högtalarsladd, 2m men efter en ommöblering blev kablarna för korta.
3- 4,0 mm2 Proson högtalarsladd, 3m räcker med än väl, men de är inte imponerande tjock nog.
Väntar hem de nyaste sladdarna till mellandagarna.

Kommer med yttersta allvar säga att de kostade 80 000 (ören) och gjorde ett jätte lyft för musiken. Når högre diskant, mer avrundad och behagligare diskant. Även djupare och mer distinkt bas...

Har några tusen över att köpa entreq/Svalander träklossar att lägga runt högtalarkablarna.
Kanske ska skaffa träklossar att låta kablarna ligga på, så de inte ligger på golvet, underlättar kanske vid dammsugning.

Byter högtalarkabel för välbefinnandet och trivseln, inte för att ändra ljudbilden.
Citera
2012-12-21, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Har precis köpt ett par nya högtalarkablar.
Proson Hifi Super Speaker 3meters längd, färdig terminerade med banankontakter, kablarna är 16mm i diametern.
De är stereons fjärde uppsättning högtalarkablar sedan förstärkaren och högtalarna köptes 2007.

1- RKK-sladd som senare behövdes för att koppla fönsterlampetter!?
2- 2,5 mm2 Proson högtalarsladd, 2m men efter en ommöblering blev kablarna för korta.
3- 4,0 mm2 Proson högtalarsladd, 3m räcker med än väl, men de är inte imponerande tjock nog.
Väntar hem de nyaste sladdarna till mellandagarna.

Kommer med yttersta allvar säga att de kostade 80 000 (ören) och gjorde ett jätte lyft för musiken. Når högre diskant, mer avrundad och behagligare diskant. Även djupare och mer distinkt bas...

Har några tusen över att köpa entreq/Svalander träklossar att lägga runt högtalarkablarna.
Kanske ska skaffa träklossar att låta kablarna ligga på, så de inte ligger på golvet, underlättar kanske vid dammsugning.

Byter högtalarkabel för välbefinnandet och trivseln, inte för att ändra ljudbilden.

Är det små puffar av ironi som luktar här och var.....
Citera
2012-12-21, 10:24
Medlem
Om man inte är seriösare än så att man köper prosons jävla skit och enbart håller sig inom ramen för det märket ja då är man inte direkt seriös .

Apropå skillnad i ljud på högtalar kablar .

Jag har 2 par högtalar kablar hemma som precis vem som helst kan höra VÄLDIGT STOR skillnad på så det där snacket om att det INTE är skillnad mellan kablars ljudkvalitet är bara trams , sen att kanske så mycket som 75-80 % av kabelbranschen för ljud är trams det är en annan sak .

Det utesluter inte det faktum att det ibland finns ljudskillnader mellan vissa kablar och ibland STOR skillnad .

Keep it real guy`s .

DR TINNITUS: hur jävla ensam är inte du din pratsjuka stackare men här är ett tips låt inte det smitta ner denna tråd med dina psykiska störningar , okej .

Du är så jävla oseriös så jag vet inte ens vart jag ska börja reda ut allt ditt skit , samtidigt som du vill vara seriös och sprida fakta omkring dig så smyger du in en massa pratsjuka detaljer om dina egna grejer .
DU får helt enkelt bestämma dig för om du postar här på forumet för att söka kontakt och få utlopp för din pratsjuka eller om du gör det för att diskutera diverse fakta .

Du framstår bara som en pratsjuk oseriös svammel pelle .

Bortsett ifrån dina faktamässiga överdrifter .
Senast redigerad av pchb 2012-12-21 kl. 10:57.
Citera
2012-12-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Om det är en bra deal , kanske , det återstår ju att se jag tycker att det låter lite dyrt för så pass gamla grejer och undrar om dom inte tar betalt mer för namnens skull än för kvaliten .
Men om allt är i topp skick så , jovars .

Högtalarna är ju ganska coola och spelaren är/var en ganska udda fågel utseende mässigt på sin tid , men bra .

Men det som är intressant nu är ju om du har köpeskydd av något slag ,garanti , öppet köp e.t.c . för efter att ha kollat eventuell felkoppling så återstår nog bara fel på någon nätdel och det ansvarar ju försäljaren för om inte du kan ha orsakat det .

Enligt säljaren av stärkarn så går dom igenom sina grejer så jag antar att dom ger en viss garanti men högtalar säljarna är väl ? en auktions firma och hur dom gör vet väl du bäst .

Ring eller ännu hellre besök stärkar säljarna och prata med dom om problemet och så får du se vad dom säger , definiera/tänk igenom problem väl för dig själv först så du verkligen kan förklara det bra för dom .

Vad som än händer så lycka till det skulle vara kul att höra hur du tycker att det låter när allt funkar .

Auktionsfirman kan inte garantera att grejerna fungerar (var medveten om det när jag köpte det) men stället där jag köpte förstärkaren var jäkligt schyssta och sade att jag kunde skicka den till dem kostnadsfritt då de betalar frakten. Ska testa att koppla in lite andra grejer och på så vis utesluta och se om det är förstärkaren eller skivspelaren.
Citera
2012-12-21, 11:10
Medlem
Good , good , jag följer utvecklingen med intresse .

Ibland så går det att få kontakt med personen som var ägare till auktions föremålet , prova det om det behövs och se vad denne säger .

Lycka till !
Citera
2012-12-21, 11:22
Medlem
Citat:
Om man inte är seriösare än så att man köper prosons jävla skit och enbart håller sig inom ramen för det märket ja då är man inte direkt seriös .

Apropå skillnad i ljud på högtalar kablar .

Jag har 2 par högtalar kablar hemma som precis vem som helst kan höra VÄLDIGT STOR skillnad på så det där snacket om att det INTE är skillnad mellan kablars ljudkvalitet är bara trams , sen att kanske så mycket som 75-80 % av kabelbranschen för ljud är trams det är en annan sak .

Det utesluter inte det faktum att det ibland finns ljudskillnader mellan vissa kablar och ibland STOR skillnad .

Keep it real guy`s .

DR TINNITUS: hur jävla ensam är inte du din pratsjuka stackare men här är ett tips låt inte det smitta ner denna tråd med dina psykiska störningar , okej .

Du är så jävla oseriös så jag vet inte ens vart jag ska börja reda ut allt ditt skit , samtidigt som du vill vara seriös och sprida fakta omkring dig så smyger du in en massa pratsjuka detaljer om dina egna grejer .
DU får helt enkelt bestämma dig för om du postar här på forumet för att söka kontakt och få utlopp för din pratsjuka eller om du gör det för att diskutera diverse fakta .

Du framstår bara som en pratsjuk oseriös svammel pelle .

Bortsett ifrån dina faktamässiga överdrifter .

Ohhhh..... tuffa killen.....?

Och du själv visar dig ju vara väldigt seriös med det inlägget....?

Varför talar du om dina saker hemma men samtidigt säger att jag inte får göra det? Är du helt frisk?

Jag är 100% seriös i denna tråd och skriver om dessa saker för att det är ett genuint intresse för ljud och musik jag har och har haft sen mitten på 70talet.

Att du nu börjar kasta skit på mig visar ju bara att du har ömma tår och slut på vettiga argument för dina åsikter.

Och du, varför tar du då inte och kontaktar Randi och sopar hem de där 6 miljoner dollar som ligger och väntar på att någon ska visa att man kan höra skillnad på billigare/enklare ljudkablar och svindyra påkostade dito? Borde väl vara busenkelt för dig? Seriös kommentar på det från dig, tack...

Nu ska du ha klart för dig att jag faktiskt håller med om att det är möjligt att höra skillnader på olika kablar. Men, definitivt inte så lätt så det i princip alltid påstås i HiFi-tidningar. Snarare är det så att om man lyckas höra skillnad så torde det bero mer sannolikt på att en kabel helt enkelt är galet felkonstruerad för det den ska utföra, bristfälligt skärmad, terminerad, för klen area eller annat.

Jag ställer frågan igen, för det verkar som om alla "kabelkramare" i tråden noga undviker att svara på den....

Hur kan det komma sig att det i princip varje gång testats kablar seriöst i ordentliga blindtester, så misslyckas folk att höra skillnader mellan kablarna? Då handlar det alltså om folk som likt dig påstår att de lätt hör skillnader mellan kablar, och att de är med och utformar och/eller godkänner testet, lyssnar på kända utrustningar i kända miljöer och med känd musik. Och det testats så många gånger att man når statistisk signifikant på resultatet. Då misslyckas man. Vad säger det dig? Har du några seriösa kommentarer på det?
Citera
2012-12-21, 11:38
Medlem
DrBums avatar
Visst är det skillnad på kablar, men det handlar inte om priset i sig, det handlar om uppbyggnad, kabelare, eventuell terminering etc.

En ledare utav massiv koppar låter inte bättre bara för att den ligger i ett fodral som kostar 1000 meter än vad den nakna gör..

Handlar om perspektiv!
Citera
2012-12-21, 11:59
Medlem
DR TINNITUS : Det finns inget i ditt inlägg som jag inte hade förutsett att du skulle skriva , inget !
Ha ha är det inte för trist när man vet precis hur någon kommer svara .

Till och med det där med "tuffa killen" hade jag förväntat mig , för att inte tala om miljonbelöningen .

Din stackare .

Ditt svars utformning på mitt inlägg bekräftar bara din oseriositet .

Jag postade mitt inlägg enbart för att deklarera min ställning i förhållande till dig , och nu när det är gjort så kommer det inte att komma fler inlägg ifrån mig när det gäller dig och detta eftersom du tillhör kategorin människor som inte har självinsikt nog för att kunna kontrollera dig själv och dina neuroser och fatta när du bör hålla igen utan du bara reaktivt genmäler på allt utan EGENTLIG analys .

Läser man igenom tråden så är det ditt genomgående agerande .

Jag tror ( misstänker starkt ) att du är en gammal man . ( om inte till kropp så till själ . )
Citera
2012-12-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Visst är det skillnad på kablar, men det handlar inte om priset i sig, det handlar om uppbyggnad, kabelare, eventuell terminering etc.

En ledare utav massiv koppar låter inte bättre bara för att den ligger i ett fodral som kostar 1000 meter än vad den nakna gör..

Handlar om perspektiv!

Väl talat !
Citera
2012-12-21, 12:06
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
DR TINNITUS : Det finns inget i ditt inlägg som jag inte hade förutsett att du skulle skriva , inget !

Till och med det där med "tuffa killen" hade jag förväntat mig , för att inte tala om miljonbelöningen .

Din stackare .

Jag postade mitt inlägg enbart för att deklarera min ställning i förhållande till dig , och nu när det är gjort så kommer det inte att komma fler inlägg ifrån mig när det gäller dig och detta eftersom du tillhör kategorin människor som inte har självinsikt nog för att kunna kontrollera dig själv och dina neuroser och fatta när du bör hålla igen utan du bara reaktivt genmäler på allt utan EGENTLIG analys .

Jag tror ( misstänker starkt ) att du är en gammal man . ( om inte till kropp så till själ . )

Jösses, fick du sand i vaginan för att Dr Tinnitus inte tycker exakt som du? Han har faktiskt en del vettiga poänger och frågeställningar till dig som du istället för att besvara vräker ur dig invektiv, det ger inte direkt ett seriöst intryck.
Du kan ju tex förklara varför du är ointresserad av de stora pengar som väntar den som kan höra de skillnader du hävdar är oerhört tydliga. Hade jag kunnat plocka hem ett gäng millar hade jag varit på väg över atlanten asap.
Citera
2012-12-21, 16:12
Medlem
Citat:

Din stackare .

Ja du imponerar ju verkligen med dina seriösa och faktabaserade svar till mig. Och så trevligt att se att du kan hålla dig i från personangrepp och div. tillmälen.....

Men samtidigt så är det ju rätt intressant att du notoriskt vägrar svara seriöst på mina sakligt och helt seriösa frågor till dig, utan istället vräker på med två inlägg fyllda med en massa skit och rena angrepp på mig, tämligen oprovocerat dessutom, och med påståenden om att jag inte är seriös.

Jag tror faktiskt dina inlägg kan riskera att ligga på kant med forumets regler.
Citera
2013-05-29, 18:19
Medlem
Skogswalds avatar
När jag styrde upp förstärkare med högtalare sist så föll det sig så illa att jag stod utan högtalarkabel. Det var mycket sent, och inga butiker hade öppet. Så kom jag på att jag hade sett en dammsugare stå ute i soprummet. Jag fick en idé. Gled ut och mycket riktigt gick det att veva ut minst 5 meter ren nätsladd från den uttjänta dammsugaren. Jag slet av den och gick upp och klippte upp och skalade. Så ljöd musiken.

Nu, för en tid sen, köpte jag ett stycke riktig högtalarkabel, närmare bestämt Philips SWA2105W. Det tokiga är att jag inte ens har orkat öppna förpackningen. Jag famlade över artikeln på ett slags fyndtorg, och betalade inte många kronor. Min fråga är hur stor skillnad det kommer att bli på ljudet om jag byter ut min nuvarande lösning mot denna — mer ändamålsenliga — kabel.

Måste man vara audiofil för att märka skillnad så kanske det inte är lönt. Ni tänker "Prova och lyssna?" men jag är rätt mjuk i mina kläder, och orkar inte börjar dona om det knappt blir någon märkbar skillnad. Är ändå hyfsat schysst ljud i maskineriet i dagsläget, med min McGyver-lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in