2023-03-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarbollen
Undrar om hon själv har fått ha inflytande gällande vad hon ska ha för yrkestitel på omslaget. Tänkte på att det står ”författaren Sandra Beijer…” på omslaget. Jag skulle ju inte primärt se henne som en författare utan kanske som influenser och bloggare som även har skrivit böcker och manus till EN (!) serie. Verkar dock tydligt vad hon själv vill framställa som främsta huvudsysslan.

Ja nu var det ju länge sedan hon gav ut något annat än bloggen vad jag vet? Ibland skriver hon ju att hon gått till kontoret för att ”skriva på en sak / skriva färdigt en sak” men mig veterligen har jag aldrig sett något som skrivits av henne sedan de där böckerna och sen manus till serien. Men hon kanske menar att hon skriver på något blogginlägg? Låter som om det skulle vara något annat, större, hon skriver de gånger hon formulerat sig så men vem vet..
Citera
2023-03-12, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Ja nu var det ju länge sedan hon gav ut något annat än bloggen vad jag vet? Ibland skriver hon ju att hon gått till kontoret för att ”skriva på en sak / skriva färdigt en sak” men mig veterligen har jag aldrig sett något som skrivits av henne sedan de där böckerna och sen manus till serien. Men hon kanske menar att hon skriver på något blogginlägg? Låter som om det skulle vara något annat, större, hon skriver de gånger hon formulerat sig så men vem vet..

Ja kollade nu och senast hon gav ut något var ju fyra år sedan. Så nja författare just idag kanske inte.
Citera
2023-03-13, 01:06
Medlem
Citat:
Är Ds rum topphemligt? Visas inte i reportaget verkar det som? så konstigt! Kunde inte läsa den låsta artikeln i och för sig, finns det med där? Börjar likna Elsa nu, barnrummet visas inte no matter what! Haha

Och Sandra passar på att tillrättavisa läsare direkt i kommentarerna! Alltså angående den låsta artikeln. Håller egentligen med S, konstig och snyltig fråga från denna läsare men ändå. Sandra hugger på det direkt. Hon ser även rejält sur ut på omslagsbilden till reportaget 😜

"Journalism kostar" säger fröken Beijer. Eftersom det är just på Svenska Dagbladet hennes sambo Björn arbetar så..nånstans ska han väl han ha lön ifrån😏 Är det bara en ren händelse som råkar se ut som en tanke, att Björn jobbar för just Svenska Dagbladet, tidningen som gjort reportaget..?
Citera
2023-03-13, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpink
Ja kollade nu och senast hon gav ut något var ju fyra år sedan. Så nja författare just idag kanske inte.

För att bli medlem i Sveriges författarförbund ska man ha givit ut två böcker (minimum). Du menar att en författare måste ge ut böcker inom kortare tidsramar än så för att få fortsätta kalla sig författare?

SB har ju skrivit noveller, gjort manus till tv-serie, översatt en diktsamling, översatt Skam. Jag skulle verkligen inte påstå att influencer och bloggare är hennes enda yrke. Tror (som det spekulerats kring tidigare i tråden) att hon just nu är rätt oinspirerad (vilket är förståeligt, småbarnsåren är tuffa!) och fortsätter bloggandet till stor del för att få in regelbunden inkomst för att kunna fortsätta med skrivandet. Har följt henne sen 2008-ish och jag tycker att hon alltid varit väldigt tydlig med vad hon egentligen vill göra (skriva!), och att hon velat skriva böcker ända sen hon var liten.
Citera
2023-03-13, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm
För att bli medlem i Sveriges författarförbund ska man ha givit ut två böcker (minimum). Du menar att en författare måste ge ut böcker inom kortare tidsramar än så för att få fortsätta kalla sig författare?

SB har ju skrivit noveller, gjort manus till tv-serie, översatt en diktsamling, översatt Skam. Jag skulle verkligen inte påstå att influencer och bloggare är hennes enda yrke. Tror (som det spekulerats kring tidigare i tråden) att hon just nu är rätt oinspirerad (vilket är förståeligt, småbarnsåren är tuffa!) och fortsätter bloggandet till stor del för att få in regelbunden inkomst för att kunna fortsätta med skrivandet. Har följt henne sen 2008-ish och jag tycker att hon alltid varit väldigt tydlig med vad hon egentligen vill göra (skriva!), och att hon velat skriva böcker ända sen hon var liten.

Jag menar att hon kanske är författare men kanske inte jobbar som det just nu eftersom hon inte skriver eller ger ut böcker just nu. Det enda hon gör nu är ju skriver blogg. Det är väl som tidigare skrivits här att bloggen blir mer och mer oinspirerande. Känns som tråkiga maskininlägg till och från. Men så länge författarskapet/ manusskrivandet/ journalistik inte kan försörja henne så måste hon ju hålla på med bloggen. Sandras småbarnsår har dock inte pågått i 4 år. Åren innan var hon nyförälskad i Björn men verkar ändå inte hittat inspiration till att ge ut något.
Citera
2023-03-13, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAntrophy
"Journalism kostar" säger fröken Beijer. Eftersom det är just på Svenska Dagbladet hennes sambo Björn arbetar så..nånstans ska han väl han ha lön ifrån😏 Är det bara en ren händelse som råkar se ut som en tanke, att Björn jobbar för just Svenska Dagbladet, tidningen som gjort reportaget..?

Ja haha, den tanken slog mig också!
Citera
2023-03-13, 07:11
Medlem
Citat:
Jag menar att hon kanske är författare men kanske inte jobbar som det just nu eftersom hon inte skriver eller ger ut böcker just nu.

Ah, då är jag med! Ja SvD kunde ha satt en annan rubrik. Tack för förtydligandet.

Citat:
Känns som tråkiga maskininlägg till och från. Men så länge författarskapet/ manusskrivandet/ journalistik inte kan försörja henne så måste hon ju hålla på med bloggen.

Håller helt med!

Det verkar ju dock som att hon har nåt projekt på g. Hon har hintat om det i några inlägg. Hinner inte leta efter det nu, men exvis när hon skrivit om att hon vill göra mer tv, gärna en uppföljare till serien hon gjorde för SVT
Citera
2023-03-13, 07:15
Medlem
Citat:
Jag menar att hon kanske är författare men kanske inte jobbar som det just nu eftersom hon inte skriver eller ger ut böcker just nu. Det enda hon gör nu är ju skriver blogg. Det är väl som tidigare skrivits här att bloggen blir mer och mer oinspirerande. Känns som tråkiga maskininlägg till och från. Men så länge författarskapet/ manusskrivandet/ journalistik inte kan försörja henne så måste hon ju hålla på med bloggen. Sandras småbarnsår har dock inte pågått i 4 år. Åren innan var hon nyförälskad i Björn men verkar ändå inte hittat inspiration till att ge ut något.

Verkar som hon gärna vill skriva något, typ manus, men verkar inte få några erbjudanden.
Citera
2023-03-13, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm
Ah, då är jag med! Ja SvD kunde ha satt en annan rubrik. Tack för förtydligandet.

Håller helt med!

Det verkar ju dock som att hon har nåt projekt på g. Hon har hintat om det i några inlägg. Hinner inte leta efter det nu, men exvis när hon skrivit om att hon vill göra mer tv, gärna en uppföljare till serien hon gjorde för SVT

Kul i så fall! Men jag jag mest uppfattat att hon hintar till folk i branschen som hon hoppas läser bloggen, ska erbjuda henne något..
Citera
2023-03-13, 07:26
Medlem
Citat:
Kul i så fall! Men jag jag mest uppfattat att hon hintar till folk i branschen som hon hoppas läser bloggen, ska erbjuda henne något..

Ja kanske. Men jag har en föreställning om (och nu killgissar jag) att man ofta har nån idé som man pitchar, snarare än att man bara blir erbjuden att skriva ett manus. Jag vet inte om detta stämmer dock, kanske någon av alla kulturarbetare som engagerar sig i den här tråden kan bekräfta eller dementera?
Jag tror liksom att Sandra har lite mer go och driv för att nå dit hon vill. (Till skillnad från andra Stockholmsbloggare som gärna skriver om hur mycket h*n vill jobba med tex scenografi men inte gör så mycket för att nå dit, hehe)
Citera
2023-03-13, 07:50
Medlem
cleolinas avatar
Har någon av er läst Sandras böcker? Hur är de?
Det där med Författarförbundet är ändå lite intressant, tror att deras kriterier för att få bli medlemmar dels är två publicerade böcker, dels nå upp till en viss verkshöjd. Utgår dock ifrån att Sandra får bli medlem om hon vill, kanske mest är självpublicerade författare de vill undvika som medlemmar.

Angående om Sandras hem fick vara med i Perfect Guide pga att hon är sambo med Björn: klart det kan ha spelat in, men de brukar ha nya hem varje vecka och dessa hem behöver inte vara så spektakulära.
Men det är väl mysigt och fint? Absolut inte ovärdigt ett inredningsreportage i SvD.
Citera
2023-03-13, 08:41
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Har någon av er läst Sandras böcker? Hur är de?
Det där med Författarförbundet är ändå lite intressant, tror att deras kriterier för att få bli medlemmar dels är två publicerade böcker, dels nå upp till en viss verkshöjd. Utgår dock ifrån att Sandra får bli medlem om hon vill, kanske mest är självpublicerade författare de vill undvika som medlemmar.

Angående om Sandras hem fick vara med i Perfect Guide pga att hon är sambo med Björn: klart det kan ha spelat in, men de brukar ha nya hem varje vecka och dessa hem behöver inte vara så spektakulära.
Men det är väl mysigt och fint? Absolut inte ovärdigt ett inredningsreportage i SvD.

Jag har köpt båda som pocket (eller har hon gett ut tre? Jag har i alla fall köpt två) men det var inte lektyr i min smak. Klarade faktiskt inte ens av att läsa klart den första. Det var helt enkelt inte bra (enligt mig och min smak) och jag fick cringe-känsla. Minns inte exakt vad det var, men det var något med språket, det kändes som sånt jag själv skrev som tonåring. Antar att boken kanske just därför tilltalar tonåringar, och det var ju även hennes målgrupp.

OBS på att jag ändå beundrar Sandra som just författare. Hon har fått sina böcker utgivna till skillnad från mig. Det är bra jobbat!

Edit: och självklart ska och kan hon kalla sig författare. Om jag någonsin får en enda bok utgiven kommer jag kalla mig för det. Det är klart det väger tyngre än ”bloggare”.
Senast redigerad av Hamsterboll 2023-03-13 kl. 08:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in