2023-03-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Byggbranschen har vikt nedåt i spåret av krisen – och i synnerhet faller bostadsbyggandet - flera stora arkitektkontor tvingas varsla:

https://www.gp.se/ekonomi/flera-stora-arkitektkontor-tvingas-varsla-efter-krisen-1.94056453

Hushållen förlorade över 2 000 miljarder av sin förmögenhet förra året, enligt SEB:s sparbarometer, och för första gången på flera år tar hushållen ut mer pengar än vad de sätter in på sparkontot. Det är den största årliga nedgången sedan SEB började med mätningarna i mitten av 1990-talet. Den höga skuldsättningen och den stora andelen hushåll med rörliga bolån gör att den så kallade räntekvoten, det vill säga räntekostnadens andel av den disponibla inkomsten, sticker ut internationellt. I fjol steg hushållens räntekvot med nästan 50 procent enligt SEB. Från 3,7 procent under sista kvartalet 2021 till 5,5 procent 2022.

https://www.gp.se/ekonomi/sparandet-minskar-nu-tar-vi-av-bufferten-1.93415495

Det ingen förstår förutom jag är att hushållen har nettotillgångar på 20 000 miljarder. Finns hur mycket pengar som helst! Mvh Liksom FB
Senast redigerad av Swedishmetropol 2023-03-12 kl. 16:41. Anledning: Tillägg
Citera
2023-03-12, 16:49
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Det ingen förstår förutom jag är att hushållen har nettotillgångar på 20 000 miljarder. Finns hur mycket pengar som helst! Mvh Liksom FB

Vännen. Du citerar följande:

Hushållen förlorade över 2 000 miljarder av sin förmögenhet förra året (2022), enligt SEB:s sparbarometer. Och för första gången på flera år tar hushållen ut mer pengar än vad de sätter in på sparkontot.

Det betyder att folk blir fattigare.
Matpriser, räntor, drivmedel etc.

Om inte priserna återgår till vad som betraktats ”normalt” – så kommer hushållen fortsätta tappa 2000 miljarder kommande år också!!

På 10 år har vi då raderat ut hela välståndet (om inget uppenbart nytt inträffar)
Citera
2023-03-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Så hellre fattigdom och elände än invandring alltså?

Jag lever hellre i ett vitt Sverige utan gruppvåldtäkter och gängrån där bostäder är billiga än i ett land där bostäder är svindyra och vi har massa niggers som driver runt och inte tillför något. Är det konstigt?
Citera
2023-03-12, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
1M för marken som DViking säger kostade 1.7M.
På vilka grunder sänkte du ned marken från 1.3M till 1M?

Sedan är det lite intressant att det kostar 27640 kr/kvm för gruppbyggda småhus men skall bli mycket billigare här när man har mindre möjligheter att var rationell. Hur tänkte du här?

Är inte 5k ganska lite för ett relaxrum med klinker och kakel med golvvärme och bastu?
Dvs sådant som typiskt kan placeras i nedre våning i biaredelen.

De 500k som du prutar ned till 300k kan jag inte säga så mycket om än att du kanske har slarvat bort en hel del kostnader. Har du någon bygglov ens? Och ritningar och byggbeskrivning?
De som bygger själva menar att det typiskt landar på 500k. Det är därifrån jag hämtat siffran.
Mycket av det du svamlar är inkluderat i faktasiffran jag gav dig. Sen är det en rätt spartansk konstruktion så du kan dra av en del på priset, så de pengarna kan öka på tomtpriset om det känns bättre för dig. Bygglov etc är småpengar i sammanhanget. Inte konstigt huset inte blir sålt då det är billigare att bygga ett nytt. Tomten bredvid ser ledig ut och nu är det inga problem att få tag i hantverkare och prutläge finns definitivt på granntomten. Kan man dra i lite trådar själv så är det inga problem att komma under 5M för ett sådant enkelt hus. Hade jag mot förmodan köpt detta hus så hade jag dragit av några hundra tusen för att fixa ett vettigt tak. Ser väldigt platt ut med små kvarvarande pölar. Sen inget takutstrång. Säger en del om den billiga konstruktionen, man får hoppas arkitekten inte var dyr.
Citera
2023-03-12, 17:53
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag lever hellre i ett vitt Sverige utan gruppvåldtäkter och gängrån där bostäder är billiga än i ett land där bostäder är svindyra och vi har massa niggers som driver runt och inte tillför något. Är det konstigt?

Det finns redan tråden om I&I. Här diskuterar vi bostäders utveckling och inget annat.
Håll dig till det du
Citera
2023-03-12, 18:39
Medlem
Citat:
Är gruppbyggda småhus verkligen så lyxiga?

Jag läste på byggahusforum om en som gjorde en utbyggnad av huset. Lite större. Det landade på 40k/kvm. Då var det sk billig yta så som sovrum och vardagsrum.
Det illustrerar hur priset går upp när man avviker från det rationella med gruppbyggda småhus.
Nå, nu får vi hålla oss till fakta och inte anekdoter. Du fick precis en anekdot ifrån någon som byggde liknande 250kvm hus med högre standard för 6,1M. Låter rätt rimligt, då mina siffror är lite överkant för denna begränsade standard. Vårt gamla grupphus kostade 3,5M och det var visst en guldgruva för byggherren JM att bygga. Dyrare tomt än exemplet. Med träbjälklag så är det nog inte ens golvvärme i exemplet, förvisso småpengar men säger lite om klassen på bygget. Ett budgetpis för lägre socialgrupper som vill bo ute på spenaten. Samma avstånd för mig så är jag halvvägs till Hamburg
Citera
2023-03-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Allt skiljer sig enormt beroende på vart i landet man befinner sig. Att bara ta in hantverkare i Stockholm ligger runt +30-40% mot resten av landet.

Har du inte redan gjort bort dig nog i ämnet?

Du hävdar att du betalar närmare 1kkr/timmen och hänvisar till en källa som talar om runt 5hundringen för snickare

Det var en kul dag.
Citera
2023-03-12, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr

Måste tyvärr informera dig om att du får ett Sverige med svindyra bostäder, niggers och våldtäkter samt en fattig befolkning. Bostäderna kommer krasha i värde men det nödvändiga kommer blir dyrare och räntan kommer vara hög. Grattis.
Citera
2023-03-12, 19:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Byggbranschen har vikt nedåt i spåret av krisen – och i synnerhet faller bostadsbyggandet - flera stora arkitektkontor tvingas varsla:

https://www.gp.se/ekonomi/flera-stora-arkitektkontor-tvingas-varsla-efter-krisen-1.94056453
Ja, så blir det.
När betalviljan går under produktionskostnaden går det inte nyproducera längre.
Och troligen kommer hushållens betalvilja för modernisering att mattas av en tid. Högre räntor slår obönhörligen mot investeringar.

Och arkitekterna drabbas lite tidigare då dom jobbar i tidiga faser. (Till skillnad från t ex elektriker som är med på slutet. Även om en del har svårt att förlika sig med det).

Det har fö varit mycket konkurser i byggsektorn under 2023. Trots att projekten till stor del rullar på för 2023.

Citat:
[b]Hushållen förlorade över 2 000 miljarder av sin förmögenhet förra året, enligt SEB:s sparbarometer, och för första gången på flera år tar hushållen ut mer pengar än vad de sätter in på sparkontot. Det är den största årliga nedgången sedan SEB började med mätningarna i mitten av 1990-talet.
Ja, det har varit värdeminskningar i både aktietillgångar och bostadstillgångar. Hushållen är ungefär 7% back 2022. Och tillbaka på ungefär 2021 (Q1/Q2) års nivåer på nettotillgångarna.

https://webapp.sebgroup.com/mb/mblib.nsf/alldocsbyunid/9BB7F2BFCCF8BC87C12589650044F3C5/$FILE/Sparbarometerkv42022.pdf

Däremot är det inte riktigt korrekt att hushållens bankkonton minskar. Dom ökar tvärtom. Men i lägre takt än tidigare. Dom kontosparar mindre.
Sedan läggs mer och mer över på fasträntekonton, så M1 minskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Det ingen förstår förutom jag är att hushållen har nettotillgångar på 20 000 miljarder.
Tvärtom är det många som kan ta in detta.

(Det finns några individer som har svårt med verklighetskontakten som samlas på flashback, som istället är i förnekelse. Finns några snälla personer som försöker hjälpa dom, men dom vill inte bli hjälpta).
Citera
2023-03-12, 19:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Om inte priserna återgår till vad som betraktats ”normalt” – så kommer hushållen fortsätta tappa 2000 miljarder kommande år också!!
Det förutsätter dock att lönsamheten i näringslivet minska. Du borde nog berätta varför det skulle ske.

Men sker det så blir det värdeminskning av hushållens aktietillgångar. Och börjar näringslivet konka pga för svag lönsamhet så tappar folk jobben och då minskar betalförmågan och bostäderna tappar värde.

Om V+SD får majoritet så kan det nog bli så. Dom driver en politik åt det hållet. Men det ser ju inte riktigt ut som dom får det. Så länge det inte sker tvivlar jag på din forecast.
Citera
2023-03-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Har du inte redan gjort bort dig nog i ämnet?

Du hävdar att du betalar närmare 1kkr/timmen och hänvisar till en källa som talar om runt 5hundringen för snickare

Det var en kul dag.
Haha, 1000kr/h för en simpel snickare. Nä 500kr/h är väl Max där. IT-konsulter ligger på 1000kr/h, varför skulle en snickare kosta mer än 500kr/h idag. Arbetslösheten är brutal för bygg nu
Citera
2023-03-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ja, så blir det.
När betalviljan går under produktionskostnaden går det inte nyproducera längre.
Och troligen kommer hushållens betalvilja för modernisering att mattas av en tid. Högre räntor slår obönhörligen mot investeringar.

Och arkitekterna drabbas lite tidigare då dom jobbar i tidiga faser. (Till skillnad från t ex elektriker som är med på slutet. Även om en del har svårt att förlika sig med det).

Det har fö varit mycket konkurser i byggsektorn under 2023. Trots att projekten till stor del rullar på för 2023.

Ja, det har varit värdeminskningar i både aktietillgångar och bostadstillgångar. Hushållen är ungefär 7% back 2022. Och tillbaka på ungefär 2021 (Q1/Q2) års nivåer på nettotillgångarna.

https://webapp.sebgroup.com/mb/mblib.nsf/alldocsbyunid/9BB7F2BFCCF8BC87C12589650044F3C5/$FILE/Sparbarometerkv42022.pdf

Däremot är det inte riktigt korrekt att hushållens bankkonton minskar. Dom ökar tvärtom. Men i lägre takt än tidigare. Dom kontosparar mindre.
Sedan läggs mer och mer över på fasträntekonton, så M1 minskar.

Tvärtom är det många som kan ta in detta.

(Det finns några individer som har svårt med verklighetskontakten som samlas på flashback, som istället är i förnekelse. Finns några snälla personer som försöker hjälpa dom, men dom vill inte bli hjälpta).

Och hur tror du dessa 20 000 miljarder är fördelade över befolkningen? Kan det vara så att en mindre del sitter på större delen av kapitalet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in