2023-03-12, 15:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Då vet vi. Bara proffs som du kan exakt slå fast när Engström ljuger och talar sanning.

Det stärker inte din egen trovärdighet.

Har redan argumenterat för min tolkning ett antal gånger.

Min trovärdighet är upp till andra att bedöma. För egen del är jag tillfreds med lösningen.

Ser hellre att Klonarmén gör något kreativt, som till exempel Henrik och Roerlig.

Nya vinklar och data! Har gett mina bidrag med analys i retorik och noggrann läsning av förhören.

Om jag hittar något mer så hör jag, till din uppenbarligen stora fasa, av mig.
Citera
2023-03-12, 15:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Han säger aldrig att det är efter att han lämnat bilen. Han säger att det är innan poliserna kom.

Han kan också referera till ett samtal som sker efter det här "Han vart skjuten". Det är inget som säger att det är just den frasen som han uppger sker efter ca 3 minuter uppskattad tid.

Det går att tolka sakerna på så många vis. Det är därför lätt att man går vilse om man försöker pussla ihop med det med sina egna subjektiva tolkningar.

Det vi vet är att JA minns en gubbe i keps på 50-60. Som han pekar ut i fotokonfrontation.

Nej, han beskriver JÅS som "mannen" men pekar av någon anledning ut SE som "mannen", enligt protokollet. Det är en av bilderna på SE från polishuset som han pekar ut, där han inte har kepsen på. Anledningen till missförståndet är troligen den, att JÅS inte var med bland de 15 bilderna.

Plus att SE nyligen hade varit med i TV och "pratat en massa".

Inte ens Holmér visste ju hur SE såg ut, framgick det nyss i ljudfilerna som Lampers släppte. Nej, det går inte att tolka det på något annat vis än att SE inte pratade med någon i bilarna "den kvällen".

Det är sannolikt JA som säger det där, för han sitter alldeles intill mikrofonen.
Citera
2023-03-12, 15:23
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Lögn.

Engström stämplade ut mellan 23.19.00 och 23.19.59. Därefter snackade han skit med väktarna några minuter.

(Du tror att du är kvick men framstår mer och mer som en nolla.)

Vad innebär några minuter?
Citera
2023-03-12, 15:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
AB=Anders Björkman då. Men han vittnar ju om att han gick bakom mordoffret och kom norrifrån.

Från IM:s synvinkel borde det vara ganska god sikt. Han såg i principt ju rakt mot hörnavfasningen vid Dekorima.

Ja, det är riktigt. Precis när det skedde förefaller han ha gått 10 meter bakom LOP, åt samma håll.

Han gick inte fram och tillbaka där vid Dekorima för att hålla värmen då?

IM var mitt favorit-vittne ända sedan Kangers "Mordet på Olof Palme: Utredning på villospår", 1987.

Men han har tyvärr rasat i rang post TP och KP. Nu är jag mer benägen att tro på de som var närmare.

Jeremiah K har en intressant video om Dekorimamannen här:

https://www.youtube.com/watch?v=QQLpRTc7kek
Citera
2023-03-12, 15:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Enligt vittnesförhör pratade väktaren HO med SE i foajen i ”ett par minuter”. HO säger i samma förhör att SE lämnade huset runt 23:20. Det borde ta runt 30-60 sekunder att i normalrask takt gå till mordplatsen. Mordet skedde 23:21. Jag upplever det som att tiden talar mot SE, men beroende på exakt när SE lämnade Skandiahuset kan det förstås vara teoretiskt möjligt.

En annan sak jag tycker talar mot SE är IM:s vittnesmål. Han upplever att MGM redan stod utanför Dekorima när han la märke till honom. IM väntade i sin bil strax innan korsningen i minst 2 minuter innan skotten. Det innebär i så fall att GM måste stått vid Dekorima som senast redan runt 23:19, alltså samma minut som SE stämplade ut.

Det är ju bara ett vittnesmål och kan vara fel men IM såg GM innan skotten och har en ganska detaljerad bild av GM:s förehavanden. Han känns som ett trovärdigt vittne. Det går dessutom att verifiera vissa klockslag kring IM:s tid på platsen.

Visst är det så. Men nu finns det många fler vittnesmål än HO och IM, som man måste väga in.

NF ser ingen Dekorima-man när han passerar platsen en och en halv minut (?) före dådet.

(Frågan är var AB håller hus när NF går förbi där.)

AK satt också i receptionen, och hon minns bara en kort ordväxling, några hälsningsfraser.

När PH undersökte det hela kom han fram till att SE dröjde i en halv minut vid receptionen.

SE själv håller emellertid inte med om detta. Han menar på att han gick rakt ut, men hälsade kort.

Så två källor, SE och AK, stöder en kort hälsning, medan HO indikerar något av en pratstund.

Sett till Skandiamannens story verkar det föga troligt med en pratstund, eftersom han upplevde sig sen redan när han lämnade kontoret. SE och HO hade säkert haft tillfälle att prata när den förre jobbade över veckan innan. Det kan vara ett av de samtalen som HO minns. Minns du ett samtal på jobbet tre månader senare?
Senast redigerad av Dalulven 2023-03-12 kl. 15:47.
Citera
2023-03-12, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Visst är det så. Men nu finns det många fler vittnesmål än HO och IM, som man måste väga in.

NF ser ingen Dekorima-man när han passerar platsen en och en halv minut (?) före dådet.

AK satt också i receptionen, och hon minns bara en kort ordväxling, några hälsningsfraser.

När PH undersökte det hela kom han fram till att SE dröjde i en halv minut vid receptionen.

SE själv håller emellertid inte med om detta. Han menar på att han gick rakt ut, men hälsade kort.

Så två källor, SE och AK, stöder en kort hälsning, medan HO indikerar något av en pratstund.

Sett till Skandiamannens story verkar det föga troligt med en pratstund, eftersom han upplevde sig sen redan när han lämnade kontoret. SE och HO hade säkert haft tillfälle att prata när den förre jobbade över veckan innan. Det kan vara ett av de samtalen som HO minns. Minns du ett samtal på jobbet tre månader senare?

Ja flera st var på mordplatsen bara minuter, minuten innan mordet och då var det tomt där- ingen mördare som stod där och väntade. IM har fel.

Ca kl 2315: Ålenius och Landgren. Två skådespelerskor som varit och sett samma föreställning av Bröderna Mozart som paret Palme. De stannar en kort stund vid Dekorimahörnan och funderar över om de ska gå igenom den stängda Brunkebergstunneln, men väljer att gå söderut på Sveavägen. De ser ingen annan person vid mordplatsen. Finns också en notering om att de var på mordplatsen 2320, så viss förvirring råder i GMP.
Ca kl 2317: Rolder med sällskap stannar vid DH under två minuter pga av illamående. Ser inga andra personer där vid tillfället. Rolder stod och rökte utanför Grand när paret Palme kom ut ur Biografen och gick då söderut på Sveavägen.
Ca kl 2319 Nicola F passerar DekorimaHörnan och ser ingen där och inte heller på Tunnelgatan där han tittar in. Om en liten stund ska han möta paret Palme längre norrut på Sveavägen.
Ca kl 2320 Hellgren passerar Dekorimahörnan när han promenerar Sveavägen söderut. Ser ingen på mordplatsen.
Citera
2023-03-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
SE sa att han inte pratade med de i bilarna efter att polisen kom. Inget är nämt om tiden innan.
Det känns väldigt autistiskt. Kan du tillskriva honom det?

Har du mer exempel på att han svarar exakt på frågor och utelämnar självklara svar gör att hjälpa polisen?
Citera
2023-03-12, 16:56
Medlem
Citat:

Kanske inte, beror ju på sammanhang. Men iom att dom pratade igen en stund senare borde det inte vara helt orimligt att minnas. Däremot säger ju HO i vittnesmål att SE lämnade huset ”runt” 23:20, vilket så indikerar att samtalet pågått <1 minut.

Jag tycker ändå IM känns intressant eftersom han kunde sitta stilla och se händelserna rakt/snett framför sig, inte så mkt som distraherade. Det gör ju att han hade all tid i världen att lägga märke till detaljer.

Fauzzi mötte antagligen AB längs med Sveavägen, såsom jag förstår saken, men såg ingen utanför Dekorima.
Citera
2023-03-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vad innebär några minuter?

Det vet vi ju inte med säkerhet. Men han växlade åtminstone ord med väktaren HO i foajen och det borde rimligtvis ha tagit ytterligare minst en minut från utstämpling till mordplatsen.

Så han kan tidigast ha varit där runt 23:20:00, men det är ytterst osäkert.
Citera
2023-03-12, 17:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Kanske inte, beror ju på sammanhang. Men iom att dom pratade igen en stund senare borde det inte vara helt orimligt att minnas. Däremot säger ju HO i vittnesmål att SE lämnade huset ”runt” 23:20, vilket så indikerar att samtalet pågått <1 minut.

Jag tycker ändå IM känns intressant eftersom han kunde sitta stilla och se händelserna rakt/snett framför sig, inte så mkt som distraherade. Det gör ju att han hade all tid i världen att lägga märke till detaljer.

Fauzzi mötte antagligen AB längs med Sveavägen, såsom jag förstår saken, men såg ingen utanför Dekorima.

Jo visst, IM:s panoramavy är klart intressant. Men han befann sig en bit ifrån med trafiken i vägen.

NF mötte en "lite äldre" eller "äldre" man som hade ett blått plagg på överkroppen vilket räckte ner på låren. AB är en kille i 30-årsåldern som hade ett midje-långt plagg på överkroppen.

Men även om vi tänker bort dessa detaljer i signalementet som inte stämmer, var AB verkligen över 80 meter norr om mordplatsen, i höjd med La Carterie, lite mindre än en minut före mordet?
Citera
2023-03-12, 18:05
Medlem
Citat:
Nu finns alltså en, av en vän bekräftad, ljudinspelning av Engström på Sveavägen efter mordet…

Filterbubblan avfärdade den desperat…😀
Man hör det man vill höra.

Både den som gjorde intervjun och vännen har motiv att höra och bekräfta att det är SE.

Se bara på Mattes filmer där det "hörs" saker.

Nej det är inte ett alibi att SE är vittne pga detta youtube-klipp.
Citera
2023-03-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ja, det är riktigt. Precis när det skedde förefaller han ha gått 10 meter bakom LOP, åt samma håll.

Han gick inte fram och tillbaka där vid Dekorima för att hålla värmen då?

IM var mitt favorit-vittne ända sedan Kangers "Mordet på Olof Palme: Utredning på villospår", 1987.

Men han har tyvärr rasat i rang post TP och KP. Nu är jag mer benägen att tro på de som var närmare.

Jeremiah K har en intressant video om Dekorimamannen här:

https://www.youtube.com/watch?v=QQLpRTc7kek

AB hade väl vänt tillbaka söderut på Sveavägen när han hamnade bakom LOP!? Sen efter skotten kan han enligt egen utsaga ha gått in i nischen vid Dekorima.

Bilderna spretar men både AD, AB och IM ser en man gå bakom LOP och lägga en på Olofs axel. Men AB säger att det ser ut som att det är tre person, varav nån som ser ut som en kvinna går längst ut till höger om Lisbeth.

Man skulle behöva rita upp alla vittnenas position på en karta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in