2023-03-12, 01:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Förutom samtalet i inlägget du precis citerade?

GS kan ha kommit ihåg fel om samtalet. Det kan hända de som jobbar i uniform också. LP kanske inte alls svarade på GS tilltal utan bara ropade rakt ut.

När det gäller att ropa "mörk täckjacka" så kan det också vara något LP bara kastade ur sig som SE uppfattade trots att det inte gick att föra ett samtal med henne.

Att LP pekade in i gränden har fler vittnen än SE berättat om.
Citera
2023-03-12, 01:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hur många gånger måste man länka LPs svar till GS?

"Då skriker hon åt honom:

- Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbet Palme och där ligger Olof!"

Han uppger alltså själv att han fick kontakt med henne. Det där är mer än vad SE hävdar att han fick ur henne.

Nej, GS fick aldrig ur henne något signalement, som SE påstår sig ha fått?

På 20 sekunder lyckades SE luska ut mer än poliskommissarien på 3 minuter?
Citera
2023-03-12, 01:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Deras historia får ju också stöd av detta:

https://www.youtube.com/watch?v=Roba-FEY7j8&t=5s&ab_channel=LennartRemstam

I LLs larmsamtal kan man höra en man utanför säga "Han vart skjuten". Det låter som en äldre man, som då står i närheten av LLs bil. Då finns det inte många att välja bland. Det låter inte som JA, ej heller låter det som att rösten är i bilen. Det kan inte vara skånsktalande JÅS. Det låter inte som heller som AB, han är nog dessutom för långt bort.

Kan det vara mannen i keps, som JA beskriver? Han i glasögon(men ej han i glasögon utan huvudbonad), som var framme enligt LL.

SEs barndomsvän verkar i alla fall vara övertygad om vem det är som pratar.

Jo, vi (eller åtminstone jag) hade tidigare förhoppningar på det klippet, att det skulle vara han.

Om det är han så kan han givetvis inte vara GM, eftersom det då har gått över 60 sekunder efter dådet.

SE uttalar ordet "skjuten" på ett identiskt sätt i ett av förhören.

Men de som kan dialekt och ordval menar på att det inte är SE.

Så då kan det bara vara JA, även om ordföljden låter konstig:

"Han vart skjuten! Därför att ... vi hörde bara ett skott."

Men å andra sidan, i en pressad situation blir kanske inte meningsbyggnaden perfekt.

SE menar dessutom på att han aldrig pratade med de i bilarna.

P.S. Var inte dörren öppen på JA:s sida? Vilka andra är det där: PV, BP, SG:s gäng ... ?

Tror det är JÅS man hör prata med AB strax därefter, i bakgrunden.

Ja, man skulle kunna sätta alla rösterna åtminstone, på klippet. Det vore en god start.

https://youtu.be/5_iIg3li9TQ?t=16
Citera
2023-03-12, 01:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, vi (eller åtminstone jag) hade tidigare förhoppningar på det klippet, att det skulle vara han.

Om det är han så kan han givetvis inte vara GM, eftersom det då har gått över 60 sekunder efter dådet.

SE uttalar ordet "skjuten" på ett identiskt sätt i ett av förhören.

Men de som kan dialekt och ordval menar på att det inte är SE.

Så då kan det bara vara JA, även om ordföljden låter konstig:

Men å andra sidan, i en pressad situation blir kanske inte meningsbyggnaden perfekt.

SE menar dessutom på att han aldrig pratade med de i bilarna.

P.S. Var inte dörren öppen på JA:s sida? Vilka andra är det där: PV, BP, SG:s gäng ... ?

Tror det är JÅS man hör prata med AB strax därefter, i bakgrunden.

Ja, man skulle kunna sätta alla rösterna åtminstone, på klippet. Det vore en god start.

SE sa att han inte pratade med de i bilarna efter att polisen kom. Inget är nämt om tiden innan.

Han säger alltså skjuten identiskt i förhör? Men ändå kan han inte säga det pga dialekt och ordval?

Om han säger det identiskt i förhör, och hans vän känner igen honom borde det väl ändå tyda på att det är SE. kan man tycka
Citera
2023-03-12, 06:30
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Filter påstår att TP presenterar ett "motiv" i LÖSNINGEN. Det enda som är kvar då man tagit bort skriverier om olika extrema organisationer som inte har med SE att göra enligt artikeln är just att SE umgåtts i palmekritiska miljöer.

Jag påstår därför att Filter i LÖSNINGEN kallar detta umgänge för "motivet", det som utlovas redan i ingressen av reportaget. Eller hittar du något annat motiv i reportaget?

Här tar även KP upp SEs motiv:
https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=1904

Edit: Jag är ju inte så korkad att jag kallar detta ett motiv för SE att mörda OP utan hänvisar till Filtergänget.

Edit2: http://kanger.se/artiklar/skandiamannen-i-filters-reportage-losningen/
Filter gör även stort nummer av ytterligare två omständigheter, fast dem kan vi närmast bortse från: att Skandiamannen hade viss vapenvana från en skytteklubb några årtionden tidigare, och att han som Täbymoderat uppvisat aversion mot Palme. Men skytteklubbsmedlemskapet är varken tidsmässigt eller geografiskt förankrat vid mordplatsen, därtill rör det sig om en erfarenhet som i sammanhanget är tämligen lättviktigt. Jämför till exempel med de betydligt mer hard core experiences som den av Lisbet Palme utpekade Christer Pettersson hade; att både ha dödat tidigare och att ha använt Tunnelgatan som flyktväg därefter. Och om en Täbymoderats Palmefientlighet som möjligt mordmotiv vore det betydligt mer misstänkt om han istället varit uttalad Palmevän; alltså ett solklart fall av personlighetsklyvning.
Jag lämnar detta utan kommentar.

I sin artikelserie samt bok spekulerar TP både om motiv samt lägger upp 3 olika scenarion gällande hur själva mordet kan ha gått till enligt honom.

Och motivet är fortfarande inte att Stig tillhörde en “extremistisk organisation” eller att han hade spelat bridge med militärer.

Men allt det här hade ju du vetat om du faktiskt hade läst materialet.
Eller menar du att du har läst det men helt enkelt bara väljer att ljuga om det?!

Oavsett måste jag säga att din retorik sista veckorna har nått en helt ny botten.
Mitt förtroende för dig som skribent var ju tidigare väldigt lågt (din tidigare botten var när du hävdade att LN hade sett CP) är det nu obefintligt efter någon form av personlig vendetta mot Filter som i princip uteslutande har rört sig om rena lögner från ditt håll.

Vad du får ut av allt detta är i ärlighetens namn ett mysterium för mig.
Citera
2023-03-12, 07:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
I sin artikelserie samt bok spekulerar TP både om motiv samt lägger upp 3 olika scenarion gällande hur själva mordet kan ha gått till enligt honom.

Och motivet är fortfarande inte att Stig tillhörde en “extremistisk organisation” eller att han hade spelat bridge med militärer.

Eller menar du att du har läst det men helt enkelt bara väljer att ljuga om det?!

Oavsett måste jag säga att din retorik sista veckorna har nått en helt ny botten.
Mitt förtroende för dig som skribent var ju tidigare väldigt lågt (din tidigare botten var när du hävdade att LN hade sett CP) är det nu obefintligt efter någon form av personlig vendetta mot Filter som i princip uteslutande har rört sig om rena lögner från ditt håll.

Varför jag skrev att motivet "att SE tillhörde högerextrema organisationer" fanns i LÖSNINGEN var att de radade upp allehanda högerextrema organisationer, men förkastade alla dessa i en brasklapp och påpekade att SE inte hade med dem att göra. Jag föll i den medvetna gropen TP hade lagt ut, då det enda motiv som egentligen presenterades i LÖSNINGEN var att SE spelat bridge med palmekritiska personer.

Filter gick ut och sa att KP bockade av punkt för punkt det de redan publicerat i LÖSNINGEN 2018 i sin pressträff 2020, men jag konstaterade snabbt att KP inte alls tog upp grannens mordvapen som en LÖSNING.

KP påpekade mycket riktigt att SE hade uMgåtts i palmekritiska kretsar i Täby och att detta var SEs motiv på pressträffen. Denna punkt bockades av.

Jag medger att jag föll offer för det oärliga sätt Filter presenterade sitt material i LÖSNINGEN. Trots att Filter går igenom ett flertal extremistiska organisationer utförligt i sitt reportage så har det inte med SE att göra och är inte en del av LÖSNINGEN. Jag har bett om ursäkt för detta tre gånger nu, så de läskunniga i tråden har nog greppat det.

SE hade enligt filter och KP inga andra motiv att döda OP än att han umgicks med palmekritiska människor.

Edit: Det jag skrev handlade om LÖSNINGEN inte om boken. Det har jag försökt vara tydlig med, men du tycks ha missat det. Vad gäller boken så är alla tre scenarion som presenteras helt orimliga och saknar helt stöd i materialet. Tydligen skulle TP ha med dem ändå i boken, men de är presenterade som "fan fiction" om SE som GM och TP medger i boken att det bara är spekulationer från hans sida.

Edit 2: Det anfördes på pressträffen att SE hade dålig ekonomi och att han var alkoholist också, så själva bridgespelandet var inte det enda motivet på pressträffen. Men dålig ekonomi och problem med spriten kan väl inte driva alla drabbade till oplanerade spontanmord? Hur ser den statistiken egentligen ut?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-12 kl. 08:04.
Citera
2023-03-12, 08:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Det finns väl bara ett vittne som bara hört ett skott och det vittnet är SE.

Case Closed!

Edit: SE har inte hunnit runt kvarteret som mördare på 60 sekunder och det har inte gått ut någon information om antalet skott i media när inspelningen görs. När media går ut med att det var två skott så vidhåller SE det han hörs säga på LAC-bandet i sina förhör. "Ett skott".
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-12 kl. 08:34.
Citera
2023-03-12, 08:17
Medlem
Citat:
Det öppnar ju också för tolkningen att någon just kommit ut från Skandias entré och frågar vad som står på.
"-Han vart skjuten." känns som ett svar på den frågan. SE kan mycket väl vara frågeställaren.

Någon som gick längs med gatan hade ju hört skotten själv utan att fråga. SE däremot dök snabbt upp efter skotten, men hörde dem inte genom dörren på Skandia, eller så lät det som "normalt" trafikbuller inne i receptionen. Lite som SE själv beskriver ljudet i ett av sina förhör.

När SE senare ska göra sig intressant "blir det en snärtig historia" av avgasknallen.

Sen har vi tiderna:

•SE stämplar ut 23:19 och pratar sedan ”ett par minuter” med väktarna (detta enligt väktaren. kan ju vara allt från 0,5~3 minuter).
•Från entrén i Skandiahuset till mordplatsen är det 50-60 meter/~30-60 sek promenad (?).
•Olof Palme skjuts 23:21
•I korsningen på andra sidan gatan har Inge Mårelius stannat för att släppa av sällskap som ska ta ut pengar i Bankomat/Minut. En av de som tar ut pengar får enligt uppgift ett kvitto utskrivet med tidsstämpel 23:18.

Parallellt med detta observerar Mårelius GM som står nära det avfasade hörnet vid Dekorima. När Lisbeth och Olof Palme passerar GM vid Dekorima börjar han gå efter dom, lägger sin hand på Olof Palmes axel och skjuter. Detta observeras även av åtminstone Anders Björkman som befinner sig bakom makarna Palme och GM på Sveavägen samt till viss del Anders Delborn från sin taxibil i höjd med Dekorima.

Om dessa klockslag och vittnesuppgifter stämmer är SE:s tidsfönster väldigt snävt och frågan är då exakt när Inge Mårelius först lade märke till GM vid Dekorima. På hans vittnesmål låter det som att hans observation av GM pågick i åtminstone någon minut innan skotten. Jag menar, det tar kanske ett par minuter för de två personerna i hand sällskap att ta ut pengarna. Men det är ju svårt att veta exakt.
Citera
2023-03-12, 08:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Sen har vi tiderna:

•SE stämplar ut 23:19 och pratar sedan ”ett par minuter” med väktarna (detta enligt väktaren. kan ju vara allt från 0,5~3 minuter).
•Från entrén i Skandiahuset till mordplatsen är det 50-60 meter/~30-60 sek promenad (?).
•Olof Palme skjuts 23:21
•I korsningen på andra sidan gatan har Inge Mårelius stannat för att släppa av sällskap som ska ta ut pengar i Bankomat/Minut. En av de som tar ut pengar får enligt uppgift ett kvitto utskrivet med tidsstämpel 23:18.

Parallellt med detta observerar Mårelius GM som står nära det avfasade hörnet vid Dekorima. När Lisbeth och Olof Palme passerar GM vid Dekorima börjar han gå efter dom, lägger sin hand på Olof Palmes axel och skjuter. Detta observeras även av åtminstone Anders Björkman som befinner sig bakom makarna Palme och GM på Sveavägen samt till viss del Anders Delborn från sin taxibil i höjd med Dekorima.

Om dessa klockslag och vittnesuppgifter stämmer är SE:s tidsfönster väldigt snävt och frågan är då exakt när Inge Mårelius först lade märke till GM vid Dekorima. På hans vittnesmål låter det som att hans observation av GM pågick i åtminstone någon minut innan skotten. Jag menar, det tar kanske ett par minuter för de två personerna i hand sällskap att ta ut pengarna. Men det är ju svårt att veta exakt.

Jag har inte sett någon uppgift på om Bankomaten loggar tiden transaktionen påbörjades (page lock i databasen) eller om det är tiden för själva kvittots utskrivande, långt efter felslag och sedeluppräkning som trycktes på kvittot.

Intressant iakttagelse!

Edit: När det gäller tiderna så betyder det inte så mycket även om man hypotetiskt kan visa att SE hade ett tidsfönster att kunna hinna mörda OP eftersom SE inte nödtvunget måste ha mördat OP bara för att han var nära mordet. Det är här ett motiv och ett mordvapen skulle "hjälpa" tesen SE som GM. Att som Filter påstå att SEs motiv var att han spelade bridge med palmekritiska personer och som KP påstå att SE hade ett vapen eftersom han säger att SE måste haft ett vapen blir inte speciellt övertygande.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-12 kl. 08:32.
Citera
2023-03-12, 08:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Ja TP redovisar vilka hypoteser han inledningsvis haft och vad han kommit fram till angående dem.

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-12 kl. 08:44.
Citera
2023-03-12, 08:41
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Finns inget vittne som 1986 påstått att SE var på mordplatsen efter mordet. Att någon ändrade sig ett par år efter mordet är inte tillförlitligt. Du har tydligen låg iq eller andra fel som inte förstår.

SE har snarare signalement som stämmer bra med med mördaren.

Hans barndomsvän påstår långt senare att SE är med i LAC-bandet? Tillåt mig skratta.

Dessutom sade en av väktarna att de inte pratade i ett par minuter. Och SE själv sade att han inte pratade alls med väktarna. Ska vi upprepa detta 100 ggr. till?

Men tagga ner. Vi vill inte ha en diskussion där man kallar folk svagbegåvade som du gjorde i en annan kommentar eller "låg iq" som ovan. Om vi försöker hålla god ton och en konstruktiv attityd kanske vi kan komma någonstans.
Citera
2023-03-12, 08:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Varför jag skrev att motivet "att SE tillhörde högerextrema organisationer" fanns i LÖSNINGEN var att de radade upp allehanda högerextrema organisationer, men förkastade alla dessa i en brasklapp och påpekade att SE inte hade med dem att göra. Jag föll i den medvetna gropen TP hade lagt ut, då det enda motiv som egentligen presenterades i LÖSNINGEN var att SE spelat bridge med palmekritiska personer.

Filter gick ut och sa att KP bockade av punkt för punkt det de redan publicerat i LÖSNINGEN 2018 i sin pressträff 2020, men jag konstaterade snabbt att KP inte alls tog upp grannens mordvapen som en LÖSNING.

KP påpekade mycket riktigt att SE hade uMgåtts i palmekritiska kretsar i Täby och att detta var SEs motiv på pressträffen. Denna punkt bockades av.

Jag medger att jag föll offer för det oärliga sätt Filter presenterade sitt material i LÖSNINGEN. Trots att Filter går igenom ett flertal extremistiska organisationer utförligt i sitt reportage så har det inte med SE att göra och är inte en del av LÖSNINGEN. Jag har bett om ursäkt för detta tre gånger nu, så de läskunniga i tråden har nog greppat det.

SE hade enligt filter och KP inga andra motiv att döda OP än att han umgicks med palmekritiska människor.

Edit: Det jag skrev handlade om LÖSNINGEN inte om boken. Det har jag försökt vara tydlig med, men du tycks ha missat det. Vad gäller boken så är alla tre scenarion som presenteras helt orimliga och saknar helt stöd i materialet. Tydligen skulle TP ha med dem ändå i boken, men de är presenterade som "fan fiction" om SE som GM och TP medger i boken att det bara är spekulationer från hans sida.

Edit 2: Det anfördes på pressträffen att SE hade dålig ekonomi och att han var alkoholist också, så själva bridgespelandet var inte det enda motivet på pressträffen. Men dålig ekonomi och problem med spriten kan väl inte driva alla drabbade till oplanerade spontanmord? Hur ser den statistiken egentligen ut?

Sorry, men det var väldigt svårt att läsa det där utan att höra en pipig och gnällig röst….
Du framstår nästan desperat.

Dina “förklaringar” gällande att du ska vara “lurad” av TP är ju föga trovärdigt minst sagt.
Du har varit ute på något jäkla korståg där du uppenbarligen inte har kunnat hålla dig till sanningen.

En seriös person sätter ju sig in i materialet som ska kritiseras.
Något du uppenbarligen inte har gjort. Jag är dock fortfarande helt öppen för alternativet där du faktiskt har läst materialet men ändå väljer att ljuga/vantolka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in