Citat:
Ursprungligen postat av
anonymgolfare
Jag är sällan brydd i vilken låt som vinner, men mitt blodtryck sjönk efter att det stod klart att svenskarna hade gett flest röster till samma bidrag som den internationella juryn. Tidigare år har jag blivit tämligen upprörd när det bidrag som vi svenskar har velat skicka istället har blivit överkörd av den internationella juryns val!
Det är sedan länge dags att avskaffa denna jury! Fullständigt absurt att svenskarna inte har ensam bestämmanderätt över vilket bidrag som Sverige ska skicka till ESC.
Nu har jag visserligen inte tittat på Melodifestivalen i år samt inte hört en enda låt, men som jag förstod det så var Loreen lågoddsare från start och tippad att vinna enligt varenda spelbolag. Jag tycker det är oförskämt tråkigt när lågoddsaren vinner, plus att det onekligen känns som att spelbolagen (och skivbolagen) styr. Med andra ord: Allt var uppgjort för att Loreen skulle vinna och det är inte kul.
Du kan ju tänka dig själv om du satsat 1000 kr på att Loreen ska vinna för du tänker det är ett säkert kort. Självklart röstar du som fan på Loreen då för att få upp siffrorna, och detta vet både spelbolagen och skivbolagen.