2023-03-12, 07:03
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Låter som ni håller med mig om att elektriker jobbar i slutskedet av bygget. Även om jag skulle säga att det om "river kaklet" är ett utslag av bristande insikt. Jag skrev ju tom innan ytskikten.
Och er förmåga att bara skriva att ni håller med är något bristfällig.

Och då lär ni också ha möjlighet att begripa det jag skrev om varför elektriker fortfarande har jobb.

För de som jobbar under de första 50% av projekten är det dock en annan sak. Där är det tunt med arbete nu när orderböckerna är tomma.
Alla yrkesgrupper förutom betongare har jobb ända till slutet på ett bygge, även markarbetare som gör finputsen efter att ställningar och containrar är borta så det jag invände mot (Lite ironiserat) var att du påstod att elektrikerna jobbar i slutskedet. Bättre hade då varit att påstå att målaren klarar sig längst om man måste nödvändigtvis välja en yrkesgrupp, vilket inte stämmer helt heller för alla grupper är där samtidigt på slutet.
Citera
2023-03-12, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Alla yrkesgrupper förutom betongare har jobb ända till slutet på ett bygge, även markarbetare som gör finputsen efter att ställningar och containrar är borta så det jag invände mot (Lite ironiserat) var att du påstod att elektrikerna jobbar i slutskedet. Bättre hade då varit att påstå att målaren klarar sig längst om man måste nödvändigtvis välja en yrkesgrupp, vilket inte stämmer helt heller för alla grupper är där samtidigt på slutet.

Jobbar i slutskedet av ett projekt? Det är väl inte konstigare än att arkitekter är först att gå.
Citera
2023-03-12, 07:31
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jobbar i slutskedet av ett projekt? Det är väl inte konstigare än att arkitekter är först att gå.
Varför skulle de gå först? De är ju med mer eller mindre hela vägen beroende på storlek på projektet. På ett större bygge får man ju reviderade byggritningar på löpande band.
Citera
2023-03-12, 07:35
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Varför skulle de gå först? De är ju med mer eller mindre hela vägen beroende på storlek på projektet. På ett större bygge får man ju reviderade byggritningar på löpande band.
Jag tror inte våra kära tråddeltagare förstår hela grejen med kabeldragning på stege eller i rör.
För dem är el bara elcentralen där de sett en elektrikare skruva nån gång och vägguttag.
Men oroa dig inte, liksom-fb brukar vakna till runt 9-tiden och han vet allt. (enligt egen utsago)

Han ska bara få i sig sina Copium Forte 50000mg stolpiller jag skrev ut igår.
Senast redigerad av Dr.Judenstein 2023-03-12 kl. 07:49.
Citera
2023-03-12, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Låter som ni håller med mig om att elektriker jobbar i slutskedet av bygget. Även om jag skulle säga att det om "river kaklet" är ett utslag av bristande insikt. Jag skrev ju tom innan ytskikten.
Och er förmåga att bara skriva att ni håller med är något bristfällig.

Och då lär ni också ha möjlighet att begripa det jag skrev om varför elektriker fortfarande har jobb.

För de som jobbar under de första 50% av projekten är det dock en annan sak. Där är det tunt med arbete nu när orderböckerna är tomma.

Ok
Citera
2023-03-12, 09:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Det är efterfrågan som blåst upp priserna i grund och botten. Krediter är nödvändigt för att få priser som överstiger folks inkomster med flera faktorer men efterfrågan måste finnas där. Se varför Stockholm är dyrare än Fagersta trots att de går att få samma typ av lån från samma bank.

Invandringen har drivit upp priserna genom att folk flyttat från invandrartäta områden och också genom att invandrare får hyreskontrakt. Att allmännyttan sålts ut har nog också spelat in då fler tvingas köpa. Regionen Stockholm har växt och därför har priserna gått upp extra mycket där.
Priserna har stigit i Fagersta såväl som i Ljusdal, där minskar befolkningen och utbudet har överstigit efterfrågan. Sverige har inte haft någon egentlig bostadsbrist.
Utflyttning från blatteförorter har skett sedan tidigt 80 tal om inte ännu längre. Många av de kändaste områdena var 90 % blatteinfesterade redan på 90 talet, långt före dagens prisboom.
Så nej den förklaringen håller öht inte.
Citera
2023-03-12, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Priserna har stigit i Fagersta såväl som i Ljusdal, där minskar befolkningen och utbudet har överstigit efterfrågan. Sverige har inte haft någon egentlig bostadsbrist.
Utflyttning från blatteförorter har skett sedan tidigt 80 tal om inte ännu längre. Många av de kändaste områdena var 90 % blatteinfesterade redan på 90 talet, långt före dagens prisboom.
Så nej den förklaringen håller öht inte.

Men inget av det du sa motsäger det du själv citerade.
Citera
2023-03-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Bostadsmarknaden är beroende av båda.

Japan har försökt stimulera sin ekonomi i 40 år. Men befolkningen krymper och de har knappt någon invandring. Resultatet?

Kolla deras börsutveckling de senaste 40 åren…

Demografi och ränta är ALLT.

Hellre negativ tillväxt än massa mörkermän och moskéer som tar över samhället.
Citera
2023-03-12, 09:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Men inget av det du sa motsäger det du själv citerade.
Hela förklaringen om att stigande efterfrågan pga för få bostäder driver priserna är nonsens. Det som skapar efterfrågan är billigare och billigare pengar, nu har det vänt, pengar blir dyrare och reallönerna faller.
Citera
2023-03-12, 09:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hela förklaringen om att stigande efterfrågan pga för få bostäder driver priserna är nonsens. Det som skapar efterfrågan är billigare och billigare pengar, nu har det vänt, pengar blir dyrare och reallönerna faller.

Du har ett konstigt argument. Billiga pengar är en del i efterfråga. Skulle vi tänka oss att vi var fattiga nog a la Afrika skulle du lätt kunna husera 1 miljard människor i dagens bostäder. Beror bara på hur många du trycker in per kvadratmeter. Så du har ett nonsensargument. Vi har haft för få bostäder i relation till värdet på pengar. Om du sänker genomsnittliga inkomsten i Sverige till 1000sek skulle du ha enormt överskott av bostäder och det skulle bo 100 pers i en stor svensk villa. Allt är relativt.
Citera
2023-03-12, 10:14
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Hellre negativ tillväxt än massa mörkermän och moskéer som tar över samhället.

Så hellre fattigdom och elände än invandring alltså?
Citera
2023-03-12, 10:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Dina siffror är helt uppåt väggarna, detta är betrakta som ett enkelt hus. Viss schakt men, efter det knappast 20k/kvm biarea. 5,5M skulle jag uppskatta totalkostnaden till. Ligger trots allt ute i ingemansland. Jag startar gärna en byggfirma om marknaden hade betalt över 9M för dessa hus. Nu gör inte marknaden det av förståeliga skäl.

Jag tycker verkligen du ska starta en bank nu under räntepuckelns tid. Host host kärninflation på knappt 9% och rörlig snittränta på 3,75% till ofta kass pant. Inte undra på att obligationsmarknaden dragit öronen till sig.
Men om du vet att siffrorna är uppåt väggarna, varför redogör du då inte för vad realistiska siffror är.
Det är så man gör när man pekar på att ett data är felaktigt. (Det är nästan som man tror att du aldrig haft ett jobb).

Bortsett från marken handlar det inte om vad folk vill betala för utan vad det kostar.

Så vad är rimliga siffror då?

--------------------
Jag har haft ett souterräng hus. Och där var biytan inredd som vanligt. Bortsett från tvättstugan. Men jag är ok med att vi räkna hela biytan som billigare i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in