2023-03-11, 21:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Du skrev:
I Filter 2018 var ju motivet att SE var medlem i en extremistisk organisation.

Men det stämde ju inte, ett vilseledande grepp, från din sida alltså.

Jag får erkänna att jag blev lurad av TPs oärliga skrivsätt.

SEs motiv enligt TP är att SE spelat bridge med en palmefientlig person.

Något KP inte tog upp på sin pressträff.
Citera
2023-03-11, 21:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du vet att TP smög in brasklappen om ABs mössa i klump med andra huvudbonader på annan plats i reportaget men helt "glömde" detaljen då han beskrev vad AB såg.

Det är uppenbart att TP driver en oärlig agenda.

Den enda som driver en extremt oärlig agenda här är du.
Det är andra lögnen du har blivit ertappad med under några dagar.

Hur mycket har du kvar på förtroendekontot tror du?
Citera
2023-03-11, 21:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Har vi källa på denna också?

Eller är vi inne på 3e lögnen?
Citera
2023-03-11, 21:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Har vi källa på denna också?

Eller är vi inne på 3e lögnen?

Det står i LÖSNINGEN.

MrBarnaby kan säkert fritextsöka då han har tillgång till texten, men vill inte dela länken.

Edit: (Säkert länk bara för Filters prenumeranter.)
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-11 kl. 22:01.
Citera
2023-03-11, 21:59
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det står i LÖSNINGEN.

MrBarnaby kan säkert fritextsöka då han har tillgång till texten, men vill inte dela länken.

Alltså en lögn
Citera
2023-03-11, 22:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Jo KP tog faktiskt upp det där, det vill säga att det i SE:s bekantskapskrets fanns folk "med en avog inställning till Palme". Vapensamlarens dotter, bland annat, har vittnet om att det spelades en hel del bridge vid deras sammankomster.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-11 kl. 22:24.
Citera
2023-03-11, 22:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jo KP tog faktiskt upp det där, det vill säga att det i SE:s bekantskapskrets fanns folk "med en avog inställning till Palme". Vapensamlarens dotter, bland annat, har vittnet om att det spelades en hel del bridge vid dessa sammankomster.

Då får jag verkligen pudla. Men är det ens ett motiv att vara bekant med folk "med en avog inställning till Palme"? Blir inte listan på misstänkta väldigt lång då? Det finns väl fler än SE som kände personer med avog inställning till OP?

Ja då kom väl TP fram till något i sin artikel om SE som KP kände sig nödd och tvungen att kabla ut på pressträffen ändå. Jag är dock lite tveksam till om detta kan anses som ett speciellt trovärdigt motiv.

Edit: Vi är väl eniga om att inget mordvapen pekades ut på pressträffen som var mer än "noll" relevant och bara hade anekdotisk anknytning till SE?

Edit2: https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=1904
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-11 kl. 22:39.
Citera
2023-03-11, 22:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Då får jag verkligen pudla. Men är det ens ett motiv att vara bekant med folk "med en avog inställning till Palme"? Blir inte listan på misstänkta väldigt lång då?

Ja då kom väl TP fram till något i sin artikel som KP kände sig nödd och tvungen att kabla ut på pressträffen ändå. Jag är dock lite tveksam till om detta kan anses som ett speciellt trovärdigt motiv.

Men när har någon någonsin påstått att det är ett motiv?!

Du tar ju saker helt ur sitt sammanhang. Är det med vilje eller har du verkligen så svårt att ta dig till information?!

Att Engström florerade i en verklighet där Palmehatet var ett faktum har väl ett mervärde i byggandet av en eventuell motivbild (det vore ju smått märkligt om en Palmeälskare var GM), men ingen har ju någonsin sagt att pga av detta umgänge så är han misstänkt eller GM.
Citera
2023-03-11, 22:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men när har någon någonsin påstått att det är ett motiv?!

Du tar ju saker helt ur sitt sammanhang. Är det med vilje eller har du verkligen så svårt att ta dig till information?!

Att Engström florerade i en verklighet där Palmehatet var ett faktum har väl ett mervärde i byggandet av en eventuell motivbild (det vore ju smått märkligt om en Palmeälskare var GM), men ingen har ju någonsin sagt att pga av detta umgänge så är han misstänkt eller GM.

Filter påstår att TP presenterar ett "motiv" i LÖSNINGEN. Det enda som är kvar då man tagit bort skriverier om olika extrema organisationer som inte har med SE att göra enligt artikeln är just att SE umgåtts i palmekritiska miljöer.

Jag påstår därför att Filter i LÖSNINGEN kallar detta umgänge för "motivet", det som utlovas redan i ingressen av reportaget. Eller hittar du något annat motiv i reportaget?

Här tar även KP upp SEs motiv:
https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=1904

Edit: Jag är ju inte så korkad att jag kallar detta ett motiv för SE att mörda OP utan hänvisar till Filtergänget.

Edit2: http://kanger.se/artiklar/skandiamannen-i-filters-reportage-losningen/
Filter gör även stort nummer av ytterligare två omständigheter, fast dem kan vi närmast bortse från: att Skandiamannen hade viss vapenvana från en skytteklubb några årtionden tidigare, och att han som Täbymoderat uppvisat aversion mot Palme. Men skytteklubbsmedlemskapet är varken tidsmässigt eller geografiskt förankrat vid mordplatsen, därtill rör det sig om en erfarenhet som i sammanhanget är tämligen lättviktigt. Jämför till exempel med de betydligt mer hard core experiences som den av Lisbet Palme utpekade Christer Pettersson hade; att både ha dödat tidigare och att ha använt Tunnelgatan som flyktväg därefter. Och om en Täbymoderats Palmefientlighet som möjligt mordmotiv vore det betydligt mer misstänkt om han istället varit uttalad Palmevän; alltså ett solklart fall av personlighetsklyvning.
Jag lämnar detta utan kommentar.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-11 kl. 23:18.
Citera
2023-03-11, 22:50
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
KP tog tydligt avstånd från TP på frågestunden efter pressträffen.
Hans kroppsspråk skvallrade väl också om att han kände sig lite vilseledd? Kanske var det TP som gjort Powerpoint-presentationen på pressträffen och den var ju inte i världsklass direkt...

Jo. En chefsåklagare kan inte gärna medge att han blivit lurad av en fantasy-författare.
Citera
2023-03-11, 22:51
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Roerlig skrev lite om SE:s senare ekonomiska problem :
https://www.flashback.org/sp83766164

Jag kan tänka mig att det där är en process som byggs upp p.g.a alkoholism och att inte kunna anpassa sig.

Jag noterade att i palmerummet sades det att SE var "en kuf" då han uppgett olika saker till olika personer , men också att SE hade "dåliga affärer".

Längst ner på denna sidan i slutet av videon sägs detta :
https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifterna-lisbet--sag-petterson-vid-mordet/

Ponera att det är ekonomin de anspelar på.

Jag skrev lite om Alf Enerström, den man som nog var mest drivande i det hat som fanns mot Palme, kampanjerna där man samlade in pengar för att "få bort Palme".
https://www.flashback.org/sp83679846
Han ansåg att Palme mördat hans son och försökt ruinera honom - starkare motiv finns väl inte någonstans om han nu är sanningsenlig.
Angående våldsamhet så sköt AE ju senare i sitt liv skarpt mot polis (frun har också i efterhand sagt att han var våldsam och saknade motiv för mordnatten)
Kan han ha samlat ihop pengar för en operation att ta Palme av daga?

AE påstår å andra sidan att två poliser kom till honom och begärde hjälp med just den saken, vilket å ena sidan kan tyckas märkligt att han nämner om han nu var inblandad.

Man kan också vända på det - varför ta upp detta om det inte är sant ? för att få bort strålkastar-ljuset från sig själv ? eller är det sant ?

Kanske AE inte alls var inblandad men att dessa två poliser var några av de inblandade i polisspåret och att de skaffat en annan finansiär.

Kan SE med dålig ekonomi via kontakter (stay behind, Contra, EAP eller liknande) ha tagit ett uppdrag som flera tackat nej till - för att få pengar att hjälpa till med sina skulder - och därigenom får ett starkare motiv.

Pengar under bordet, svarta pengar - en utlovad belöning för att kunna betala av det skuldberg SE börjat bygga upp. (nu vet jag inte ens hur hans ekonomi såg ut just vid tillfället så detta är rena spekulationer)

Om han flera gånger stött på Palme utan bevakning nära sin arbetsplats kanske han omsorgsfullt förbereder en galen plan. (det var ju kvarter där Palme ofta rörde sig)

Det enda problemet är att få tillfälle - här kan man nog inte vara allt för kräsen , men här kan han ju ha just denna kväll fått hjälp av en införstådd person som råkat fått nys om att Palme var i kvarteren.

(Långsökt - kanske , men betänk att vapenhandlarens dotter var på bion och att på sätet framför Palme satt Björn Rosengren, kan mycket väl ha funnits någon införstådd som på samma slumpmässiga sätt fått syn på Palme på vägen till Grand)

Är detta galna tankar?

Troligen - men jag fick dem och ville ändå dela dem

PS jag anser att vi nog aldrig får något entydigt svar på om SE var GM, inblandad i någon form av komplott - eller helt oskyldig. Jag känner inte att jag behöver eller kan ta ställning till det då jag/vi saknar så mycket information. Det som talar mest för att SE är skyldig i min bok är den där 15*20 cm väskan som YN kan ha sett, hans lögner och att han sagt sig springa samma väg som mördaren. När han dessutom var en man med kontakter till högerkretsar så är det nog för att i mina ögon göra honom "misstänkt".

----
En livrädd kollega till Östling på Norrmalmspolisens Vaktdistrikt 1 (VD 1) kommer in med följande uppgifter i ett brev. Han har tidigare inte vågat berätta om händelsen för att ”de är mörkblå och bruna”, att de har ”våldshistorier” bakom sig och att ”de har goda kontakter med polisledningen”. Jag citerar polisprotokollet:

”Ett halvår efter Palmemordet var jag befäl på en radiobil. Jag skulle ta en transport från polishuset till amerikanska ambassaden. De som skulle transporteras visade sig vara Åkerbring [han som anordnade nazistiska möten med marschmusik och tal för högerextrema kretsar bland annat inom Stockholmspolisen] och Östling. Båda var civilklädda och upprymda och nyktra. De sade att de visste vem Palmemördaren var och att det aldrig går att få reda på mördaren. Detta sades på ett rått sätt. Båda är kända för att hata Palme.”
----

Här menar du att AE ”saknar alibi” för mordnatten (och inte motiv):

”Angående våldsamhet så sköt AE ju senare i sitt liv skarpt mot polis (frun har också i efterhand sagt att han var våldsam och saknade motiv för mordnatten)…”

Om Engström varit en kontraktsmördare och släckt Palme så kan vi nog lugnt utgå från att mordet inte skett utanför hans arbetsplats och att han inte gjort allt för att synas i media efteråt.

Skönt i alla fall att det nu är klarlagt att flera vittnen sett och kommunicerat med Stickan på Sveavägen efter mordet!
Citera
2023-03-11, 23:31
Medlem
Citat:
Det känns lite stort att få vara en aldrig så liten kugge i "det ideella utredningsarbetet".

Tyvärr har väl inget av substans eller någon form av teknisk bevisning kommit fram ännu som pekar mot SE som GM?
Utredningsläget är att vi inte har det på nån misstänkt GM.

Så frågan du ställer har inget syfte.

Alla är möjliga GM.

Fortsätt jobba och sluta med invektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in