Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Märkligt.
Johanna Björkman, advokat, DNA-expert och och fd kammaråklagare arbetade med detta.
Men du vet bättre? Som sanningens ridarinna.
* Gnager en bit till på piedestalen*
"– Lottas fall är ett tragiskt men bra fall att titta på, för det visar så tydligt att myndighetspersoner som är engagerade i brottsoffer har väldigt svårt att dela med oss av vår information. Sekretessregler gör att polis, åklagare och socialtjänst arbetar i mångt och mycket på egen hand, på egna sidor av ett ärende utan att samordnas, säger Johanna Björkman."
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/qs/lisah-silfwer-moter/lisah-silfwer--avsnitt-8--johanna-bjorkman/
När Lotta blev övergiven av Martin sista veckan i maj och han la upp en ny bild på sin Facebooksida tillsammans med en annan kvinna - Angelica - blev Lotta sur.
Den 25/5 på kvällen blev Lotta skjutsad till polisen av sitt ex som satt kvar och väntade i bilen.
Lotta gick in på polisstationen och berättade att Martin flera veckor tidigare hade varit våldsam mot henne. Hon hade inga aktuella skador - de hade läkt, och hon hade inga vittnen till att det hänt.
Hon var också tydlig med att hon inte ville göra en formell polisanmälan eller vittna i någon rättegång mot Martin. Hon ljög också och sa att hon inte hade Martins kontaktuppgifter.
Dagarna efteråt hade Martin och Lotta åter kontakt. När polisen tog ny kontakt med Lotta, ville hon ta tillbaka det hon sagt, hon ljög också och sa att förhållandet med Martin var avslutat, att hon inte hört något från honom. Samma dag träffade hon Martin igen.
Hur skulle någon lagstiftning kunnat förhindra att Lotta och Martin fortsatte sitt förhållande när Lotta inte ens ville stå fast vid att han misshandlat henne och det varken fanns skador eller vittnen?
INGEN svensk domstol skulle dömt eller åter fängslat Martin på sådana underlag.
Alldeles särskilt inte med de sms Lotta sedan skickade:
(Som naturligtvis fanns i Martins telefon och hade hållits fram som motbevis på att Lotta varken var rädd för Martin eller inte ville ha en kärleksrelation med Martin vid ev utredning eller rättegång).
”Du finns kvar i mitt hjärta". 29/5
"Du finns jämt i mina tankar". 31/5
"Så glad att du fått hjälp. Det behövs för att vi ska få en framtid tillsammans med allt vad det innebär barn, resa, trygghet, skratt etc". 1/6
"Du har funnits i mitt ❤️ hela tiden. Saknar din famn" 1/6 kl 21.37
"Trevligt att få umgås med dig idag". 2/6 kl 21.21
"Vill gärna ses och få hålla om dig" 3/6 kl 17.57
"Jag gillar dig och vill ha dig i min närvaro hela tiden" 3/6 kl 18.12
"Ska vi träna imorgon.. Funkar kl 12? Skulle kunna tänka mig att sola också". 3/6 kl 19.02
"Skulle inte du ringa ikväll?" 3/6 kl 19.03
"Gör vad du vill..Fokusera på ditt nu. . Har inte sagt att du inte får. Men så fort vi pratar måste du jämt avbryta för att det ringer. Du säger att du snart ska ringa tillbaka men du gör aldrig det" 3/6 kl 20.58
Det sista är Lottas allra sista sms till Martin - han kom hem till henne runt 5-tiden under natten 3-4/6.
Det finns flera obesvarade telefonpåringningar från Lottas telefon till Martins och vice versa efter sista sms-et.”