Citat:
Ursprungligen postat av
Miacara
Visst kan det vara svårt att lämna en psykopat exempelvis för de anledningar du nämner. Men tycker du inte att det är relativt lätt att välja att inte inleda en relation med en mördare? Jag är nyfiken till varför du tror att Lotta valde honom trots att hon visste från början vem han var? Jag har funderat mycket på detta och förstår inte hennes val och du verkar ha ganska förnuftiga förklaringar på en del saker.
Hur svårt är det att begripa att psykopaten kör parallella system - efter att han tagit kontakt.
Psykopaten tar nog i stort sett alltid kontakt när det kommer till relationer och om man bortser från de som suktar efter mördare likt Merwinnas rara fjärrgosse.
Därav predatorisk.
Med parallella system menas manipulation på hög nivå.
*Att framställa sig som allt det jag nämnde. Supermannen. Superpedagogen.
* Att psykopaten snabbt läser in det utvalda offrets akilleshälar och går All-in.
De flesta strösslar info vid ett möte som har med emotioner, livssituationer, sårbarhet att göra.
* Läser snabbt in intresseområden och försöker framställa som en like. Finns ingen som det är så mycket igenkännande hos.
Djurvän, barnvän, gillar träning or what ever.
Vill bli pappa eller mamma.
* Sen betraktas det förflutna som nåt avslutat och en väldigt empatisk person är inte sällan snar att ha förlåtandekortet till hands.
I ett viss spektra kan även empati ge naivitet.
Han kommer framställa sig som att ha lärt sig sin läxa och nog är väl domarna orättvisa.
Det var ju offren som ljög, provocerade?
MJ var inte dömd mördare när Lotta mötte honom.
* Vederbörande som byte för predatorn har nått nivå superförälskad.
Hon (eller han) har sänkt garden.
* Sen börjar svartsjukan smyga sig in, vilket både beskrivs av psykopaten som omsorg och nästan lite gulligt.
Det är snarare steg 2 som inträtt bortom den inledande charmoffensiven som svepte iväg i en omtumlande storm.
* Nedbrytnings- och normaliseringsprocessen har börjat.
Sen är det en mycket verksam strategi att omväxlande förtrycka och lyfta upp. Detta skapar ambivalens som kan jämföras med barns lojalitet mot en vidrig förälder.
En psykopat drivkraft är makt och kontroll.
De går i faser och det går jävligt fort.
Det är just hastigheten som det varnas för som tecken. Nåt annat finns sällan att gå på när det kommer till Psykopati.
Jag själv lägger till blicken som varning, den är mycket intensiv, trollbindande och de tittar för länge.
Om de nu är nyfikna och jagar.
Den är nämligen förfärlig i ett annat sammanhang när psykopaten visat sitt rätta jag bakom masken.
De har nämligen ingen empati, inget samvete och känner inte ånger.
Allt är ett rävspel.