2023-03-11, 15:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Om det inte var GM så hade han säkert gett sig till känna vid det här laget.

Om han hade flytt i panik så hade han inte fipplat med handledsväskan i språnget.

Han tittade bakåt 2-3 gånger under flykten, precis som mannen på Tunnelgatan och i trappen.

Vad hade han gjort om flykten skedde i panik då?

Mannen på DBG "speglar" GMs beteende genom att vända sig om?

Ja, det känns ju inte så övertygande måste jag säga.
Citera
2023-03-11, 15:47
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Engström var väl fullt upptagen med livräddande handlingar och språngmarscher när den här "äldre mannen dök upp cirka tre minuter efter skotten, det var innan polisen kom".

Men om man helt bortser ifrån vad andra vittnen berättat och vad Engström själv berättat och inte minst vad JA själv berättat i förhör, så kan man nog få in även det här. Speciellt om man kombinerar det med polaren LL:s berättelse, också det tyvärr ett antal år efter mordet. LL hade till och med noterat handledsväskan.

Luktar falska minnen lång väg.

Är det läsning av Filter som lärt dig att sortera upp vittnesmålen - från en och samma person - i verkliga minnen och falska minnen?

Är det läsning av Filter som lärt dig att Engström talar sanning och glatt kan citeras när det passar narrativet men annars ljuger?

Det skulle vara skrattretande om det inte var så oändligt mörkt.
Citera
2023-03-11, 15:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad hade han gjort om flykten skedde i panik då?

Mannen på DBG "speglar" GMs beteende genom att vända sig om?

Ja, det känns ju inte så övertygande måste jag säga.

Brukar du ofta se personer som springer på det viset?
Citera
2023-03-11, 15:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nej, det är definitivt en svaghet. Ni försöker leta i röriga förhör där inget kan säkerställas om man kan hitta detaljer som inte stämmer överens. och sedan matcha enbart bland de kända personerna.

Hur ska jag kunna ha signalement på okända personer? Det finns väldigt många i närområdet.

eller jag har på en. Ca 38 år, påbyggd över axlarna, mörkblå täckjacka, mörkt hår

Oj! Den okände personen du beskriver som inte är SE; "Ca 38 år, påbyggd över axlarna, mörkblå täckjacka, mörkt hår" låter som någon som passar in på väldigt många vittnesmål!

"Den okände" låter betydligt sannolikare som GM än den osannolike grafikern utan mordvapen och motiv som Ålandskvinnan pekar ut som GM.

"Den okände" låter också lite som Grandmannen och Tensonmannen. En och samma person i ett obrutet löpande narrativ till skillnad från SE som GM som mest verkar bestå av bortförklaringar och önsketänk.
Citera
2023-03-11, 15:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Brukar du ofta se personer som springer på det viset?

Jag går sällan på skumma källarklubbar i Stockholms innerstad på sena fredagskvällar, så jag brukar inte se potentiella statsministermördare och vet därför inte hur de brukar springa i isiga utförsbackar på det sätt du verkar veta att det går till.

Nej jag har aldrig sett det faktiskt.
Citera
2023-03-11, 16:00
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Polisens paradvittne YN:

"Jag kan inte till 100% utesluta att det kan vara SEs rock som inte är med på fotografiet. Rocken på bilden är för tjock, men om man byter ut den mot en tunnare rock som fladdrar mer kan det stämma in på SE bland andra."

I Cluedoland är detta ett fullvärdigt "utpekande" av SE, även om CP också "ingår" som du påpekar i ditt inlägg.

Personligen är jag aningen skeptisk mot ett så "fladdrigt" vittne som YN. Seriösa Palmeåklagare har som bekant problem med "fladdriga vittnen".

”Jag kan inte till 100% utesluta…”

Detta var alltså ett av de två ”vittnen” som Krister Petersson lyfte fram som motivering till att det inte gick att komma runt en glad grafiker, sedd på Sveavägen av minst två vittnet .

Det är så mörkt att man tappar tron på Sverige.
Citera
2023-03-11, 16:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
”Jag kan inte till 100% utesluta…”

Detta var alltså ett av de två ”vittnen” som Krister Petersson lyfte fram som motivering till att det inte gick att komma runt en glad grafiker, sedd på Sveavägen av minst två vittnet .

Det är så mörkt att man tappar tron på Sverige.

Då kommer du att tappa tron ännu mer då du sätter klorna i det andra vittnet LJ.

"Blå täckjacka och något kepsliknande, men jag vill i detta brev påpeka att jag inte är säker på att jag sett mördaren ..."
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-11 kl. 16:21.
Citera
2023-03-11, 16:24
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Keps on/off! Ja, den där kepsen far runt som axill-håret i "Den andalusiska hunden", vad det verkar.

Väl sammanfattat! Ja, det verkar som om Holmér såg JÅS framför sig när SE diskuterades.

Beige poplinrock? Har inte SE mer av en mörkblå, ulster-liknande rock?
Det där inspelningarna från Palmerummet är verkligen intressanta. Det finns en frustrerad utredare (Linder?) som anar att det är något lurt med herr Engström, "han har icke tilltalat någon på brottsplatsen" och räknar upp några till saker den 8 januari 1987. Men den där poplinrocken fick ytterligare fäste när Ström i sitt PM i februari 87 hänvisade till JA-förhören angående "personens uppträdande på brottsplatsen". Det gjordes därefter tyvärr ingen djupare analys av SE-materialet, och han fick därför behålla statusen som "varande" på brottsplatsen. Ända tills KP (med hjälp av TP) stack hål på den ballongen drygt 30 år senare.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-11 kl. 16:37.
Citera
2023-03-11, 16:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det där inspelningarna från Palmerummet är verkligen intressanta. Det finns en frustrerad utredare (Linder?) som anar att det är något lurt med herr Engström, "han har icke tilltalat någon på brottsplatsen" och räknar upp några till saker den 8 januari 1987. Men den där poplinrocken fick ytterligare fäste när Ström i sitt PM i februari 87 hänvisade till JA-förhören angående "personens uppträdande på brottsplatsen". Det gjordes därefter tyvärr ingen djupare analys av SE-materialet, och han fick därför behålla statusen som "varande" på brottsplatsen. Ända tills KP (med hjälp av TP) stack hål på den ballongen drygt 30 år senare.

Nu var väl KP extremt tydlig på en direkt fråga efter pressträffen med att han inte låtit sig påverkats av TP. Så du kan lägga ned att TP på något sätt "hjälpte till".

Polisen hade redan en uppgiftslämnare. Ålandskvinnan och det fick räcka. Hon förhördes också om både EAPs tryckeriverksamhet i Mariehamn, SEs funktionsvarierade dotter och herrgård i SEs ägo. Allt stämde in på SE om man vet att SE ofta ljuger!

Eftersom Ålandskvinnan själv upplevde att omgivningen ofta betvivlade hennes historiers verklighetsanknytning hänvisade hon dessutom till sin man som var pålitligheten själv tydligen. Det räckte för KP.

PU körde i diket ordentligt med KP bakom vanstyret och resten är väl historia? På så sätt blir TP lite "räddad" av KP och slipper skämmas för alla dumheter som presenterades på pressträffen.

Edit: Otto Ekevi reder ut hur det hänger ihop: https://www.youtube.com/watch?v=vuylQl25NZY
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-11 kl. 16:57.
Citera
2023-03-11, 17:36
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Pengar

Det finns många uppgifter i svang rörande hans ekonomiska situation fram till 1986, men jag som relativ nykomling har aldrig sett källmaterialet.

Vore intressant om registerutdrag Kronofogdemyndigheten 80-talet, källa till dåliga affärer osv kunde läggas ut.

Angående avslutning anställning på Skandia, jag antar att han fick avtalspension i början av nittiotalet?

Det finns en uppgift om kvarskatt 1980 som går till Kronofogden som jag är intresserad av.

Någon som vet varför han hade så påfallande låg inkomst omkring 1981?
Citera
2023-03-11, 17:38
Medlem
I-van-Toers avatar
Kan man hoppas på att Filterbögarna någon gång inser skadan de gör för Palmeutredningen med att så här ca tre år senare fortfarande pusha för sin debila SE-teori? Det är precis och exakt samma skada som trollen Aschberg, Fylking, Guillou m fl gjorde på 1990-talet och en bit in på 2000-talet med sin egen, debila, CP-teori. När vi nu pratar "journalister" alltså. Jag lämnar hela rättsväsendet därhän. Det finns en speciell krets i helvetet för dem också. Det är tragiskt att det inte finns någon koordinerad kanal för det sunda förnuftet att ha en röst. SVT har ju gått "all in" på att förvilla på sitt eget sätt och då finns det ju inga möjligheter kvar förutom smala YT-kanaler eller bloggar. Man tycker ju att Filterbögarna, så här flera år senare, borde ha någon skam i kroppen och gå ut med en dementi angående sin lanserade teori. D v s om man ens bryr sig om sanningen. Det är tydligt att sanningen är sekundär i det stora hela. Det ligger tyvärr för mycket prestige i att erkänna att man är en idiot. Kreatur som TP och KP, inom rättsväsendet, kommer att försöka glida undan i all evighet, och samhället kommer att låta dem göra det. Det är så det fungerar idag.
Citera
2023-03-11, 17:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns många uppgifter i svang rörande hans ekonomiska situation fram till 1986, men jag som relativ nykomling har aldrig sett källmaterialet.

Vore intressant om registerutdrag Kronofogdemyndigheten 80-talet, källa till dåliga affärer osv kunde läggas ut.

Angående avslutning anställning på Skandia, jag antar att han fick avtalspension i början av nittiotalet?

Det finns en uppgift om kvarskatt 1980 som går till Kronofogden som jag är intresserad av.

Någon som vet varför han hade så påfallande låg inkomst omkring 1981?

Spekulerar nu...

I slutet av 79 skadade han sig ganska allvarligt och bröt nacken efter ett fall. Han lär ju varit sjukskriven ett ganska bra tag runt 80 iaf. Men det borde nog inte påverka inkomsten 81.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in