2023-03-11, 14:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
SE egna berättelse förlitar du dig helt på alltså? Enligt SE själv så snubblade han nästan på Olofs döda kropp strax efter mordet. Det borde rätt många sett så klart. Ingen såg eller hörde SE prata med Lisbet eller andra på mordplatsen. Ingen såg SE springa in i gränden och komma ut därifrån, ingen polis eller media såg eller hörde honom heller på mordplatsen m.m.

Du ändrar lite i meningar för att de bättre ska passa in tyvärr. SE säger aldrig att han "nästan snubblar över OP". Han säger att han "i princip" gör det. Inte att det faktiskt sker.

Om du gör egna tolkningar av vad SE säger, och sedan försöker pussla ihop scenariot efter det förstår jag att det kan te sig lite märkligt.

Och nu missar du AH som observerar LPs svar på SEs fråga. Och återger den på samma sätt som SE.

LL såg SE springa in i gränden.

GS ser en man stå och peka in mot tunnelgatan och berätta att gärningsmannen sprang däråt.
Citera
2023-03-11, 14:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag undrar också hur han visste det här:
"Och sen så sa han det att han hade varit framme då och tittat och berättade att det vällde fram blod ur munnen och det var lite så där."

Det är alltså sagt till ALG inte ens 20 min efter mordet. Hur kan gm veta att det vällde fram blod ur munnen?

Det kombinerat med vad HO berättar om samma tillfälle.

"Men senare när han, ett par minuter senare när han var mer redlig så att säga så fick jag inte alls det intrycket, att han var en bit ifrån när det hände och han gick fram och tittade vem det var medan de personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit skjuten, hade vänt honom rätt och försökt ge konstgjord andning."

Hur kan gm veta att de har vänt honom och försökt ge konstgjord andning? Det skedde ju medan gm var uppe på åsen och sprang.

Det finns faktiskt några minuter då vi inte vet vad LJ gör uppe på åsen. Det blir då en fullvärdig cluedosanning att LJ berättade för SE att de gjorde konstgjord andning på OP när de hade ett romantiskt möte bakom byggställningen uppe på DBG.

Eftersom ingen säger något annat i förhör måste detta vara LÖSNINGEN på hur SE som GM vet om den konstgjorda andningen.

Alternativet skulle vara att SE bara är ett vittne och såg det själv med egna ögon.
Citera
2023-03-11, 14:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
SE kunde tydligen gjort sig osynlig (enligt SE-förnekarna) centralt placerad på mordplatsen strax efter skotten och många minuter framåt. SE snubblade nästan på Olof och hjälpte till med livräddande åtgärder på Olof fast de andra inte såg eller hörde honom alls, pratade med Lisbet som ingen annan klarade av t ex polisen Gösta S pga att hon var svårt chockad och hysterisk m.m. Sannolikt? Nej.

Här uppger GS själv en konversation med LP.

"Då jag frågade efter hennes namn samt namnet på hennes make, skrek hon:

"Är Du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbeth Palme, och (hon pekade) där ligger min man Olof!"

Det är mer än vad SE påstår att han fick ut ur henne.
Citera
2023-03-11, 14:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
SE kunde tydligen gjort sig osynlig (enligt SE-förnekarna) centralt placerad på mordplatsen strax efter skotten och många minuter framåt. SE snubblade nästan på Olof och hjälpte till med livräddande åtgärder på Olof fast de andra inte såg eller hörde honom alls, pratade med Lisbet som ingen annan klarade av t ex polisen Gösta S pga att hon var svårt chockad och hysterisk m.m. Sannolikt? Nej.

Du missar att SE är där strax efter mordet i tid för att se LJ i gränden. (Jo det var fullt möjligt att se LJ i gränden från mordplatsen.)

Hur chockad LP var och i vilken grad direkt efter skotten går inte att bestämma genom att jämföra detta med hur GS upplevde henne tre minuter senare. Det verkar SE-kramarna ha svårt att ta in.
Citera
2023-03-11, 14:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Här uppger GS själv en konversation med LP.

"Då jag frågade efter hennes namn samt namnet på hennes make, skrek hon:

"Är Du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är Lisbeth Palme, och (hon pekade) där ligger min man Olof!"

Det är mer än vad SE påstår att han fick ut ur henne.

Att LP pekar in i gränden och på OP, som du skriver, ser fler vittnen, så det är anmärkningsvärt att SE även känner till att LP pekade in i gränden om han inte är ett vittne.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-11 kl. 14:41.
Citera
2023-03-11, 14:45
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att LP pekar in i gränden och på OP, som du skriver, ser fler vittnen, så det är anmärkningsvärt att SE även känner till att LP pekade in i gränden om han inte är ett vittne.

Nu är jag övertygad!

LP pekade in i gränden.
Hon pekade åt det håll som gärningsmannen sprang.

Det är en sådan enormt specifik detalj som ingen någonsin hade kunnat veta utan att vara där.

Bra jobbat.
Citera
2023-03-11, 14:58
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nu är jag övertygad!

LP pekade in i gränden.
Hon pekade åt det håll som gärningsmannen sprang.

Det är en sådan enormt specifik detalj som ingen någonsin hade kunnat veta utan att vara där.

Bra jobbat.

Det är klart att det ensamt inte räcker för att fastställa att han var där, eftersom det är en sak man skulle kunna gissa rätt på.

Men det förutsätter också flera steg innan själva pekandet. Han måste då gissa att LP var i en position där ett pekande var ett rimligt svar. Och att hon fick frågan i det skeende hon fick den. För SE gissar inte bara rätt på hur hon svarade, utan också när.

Sedan gissar ju SE rätt på fler saker. Polisens ointresse får stöd av PW tex.

Och så dagens fråga. Hur visste SE redan efter 20 minuter att OP hade vänts och att det utförts konstgjord andning på honom? Får man höra din take på det?
Citera
2023-03-11, 15:00
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
JA var inte precis kristallklar när han vittnade i tingsrätten, det luktar väldigt mycket falska minnen om hans berättelse tre åt efter mordet. Som lite kuriosa kan väl också nämnas att han satte en keps på AB vid första förhöret, förmodligen satt den där kepsen på gärningsmannens huvud.

Tack var bandinspelningarna är det åtminstone nu helt klarlagt att SE "friades" i feb 1987 tack vare förväxlingen med mannen i poplinrocken, inte konstigt att KP ansåg att det var häpnadsväckande slutsatser. SE var dock inte helt ute med antydningarna om att han blivit förväxlad, även om det inte var GM han blivit förväxlad med.

Läser du inlägg på sidan?

Engström sågs av flera personer på mordplatsen EFTER mordet.

Det Thomas Pettersson och Lars Larsson gjort är att de gått vilse i beskrivningar av vilka som var på plats UNDER mordet.

SJÄLVKLART så är det detta som varit intressant för RIKTIGA poliser.

Efter några år kommer en nisse från gatan utan utbildning inom polisiärt arbete och hävdar att en man utan motiv, vapen och som dessutom har mikroskopiska möjlighet att ens vara på plats - är mördaren.

Varför?

Jo, INGEN har sett honom på Sveavägen UNDER MORDET.

Nä, Engström dök upp nån minut senare, helt i enlighet med sin utstämpling.

Och numera vet vi, tack vare kloka skribenter på Flashback, att Engström sågs av flera personer på Sveavägen EFTER mordet.

Dessa uppgifter får stöd av Engströms egen berättelse om sådant han omöjligt kunna haft kännedom om som mördare på flykt.

En mördare som dessutom, av oklara skäl 😂, skulle chansa på att gå tillbaka och fraternisera med de som såg mördaren skjuta Palme.
Citera
2023-03-11, 15:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det är klart att det ensamt inte räcker för att fastställa att han var där, eftersom det är en sak man skulle kunna gissa rätt på.

Men det förutsätter också flera steg innan själva pekandet. Han måste då gissa att LP var i en position där ett pekande var ett rimligt svar. Och att hon fick frågan i det skeende hon fick den. För SE gissar inte bara rätt på hur hon svarade, utan också när.

Sedan gissar ju SE rätt på fler saker. Polisens ointresse får stöd av PW tex.

Och så dagens fråga. Hur visste SE redan efter 20 minuter att OP hade vänts och att det utförts konstgjord andning på honom? Får man höra din take på det?

Vad är vi uppe i nu? Gång nr 526 där exakt samma argument har lagts fram?
Var det förra veckan eller veckan innan vi avhandlade exakt detta?

Ponera att vi har en döende man på gatan och att det är en vältrafikerad gata en lönehelg.
Vad är oddsen för att iaf någon ska komma fram och hjälpa till?
Och hjälpa till brukar ju betyda att man rätar ut en person för att kunna ge första hjälpen...

I min världsbild där man hjälper sina medmänniskor är oddsen iaf minst 80%

Att Engström säger att någon har gjort första hjälpen på OP känns ju inte direkt superspecifikt
Är inte det som sagt väntat?

Som addering är jag övertygad om att GM kan ha sett att folk sprang fram.
Om LJ kunde se OP falla från Luntamakargatan kunde väl GM se att det började komma fram folk genom att titta bakåt? Har vi inte vittnesmål på att GM faktiskt tittar bakåt?

https://www.bildblogg.cavok.se/wp-content/uploads/2011/09/tunnelgatan.jpg
Med Dekorimas ljus kunde man nog säkerligen se att det hade börjat samlats en folksamling runt OP även från längst upp i trappan.
Citera
2023-03-11, 15:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av castleblack99
100 % skyldig.

Jag noterar att SE bara kan vara 100% skyldig eller 100% oskyldig till mordet på OP, Sannolikheten för att han är GM är så nära noll att den inte är statistiskt mätbar.

Att sannolikheten är 100% att SE är ett vittne är därmed ett faktum.

Eller vad menar du med ditt inlägg? Orkar du skriva lite mer så vi andra hänger med?
Citera
2023-03-11, 15:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
SE började ju manipulera väktarna på Skandia redan 20 minuter efter mordet (om han var GM) genom att påstå att; "OP vänts i framstupa sidoläge, att OP blödde ur munnen, och att LP sprang runt.

"Detta kan SE lätt ha snappat upp i media" enligt dig och Cluedogänget!

I verkligheten hade inte nyheten om mordet på OP ens gått ut i media då SE talade om detta för väktarna på Skandia, men SE snappade upp det i media ändå!

I Cluedoland är tydligen allt möjligt....

Tilläggas bör att SE som vittne faktiskt bara kan ha berättat för väktarna vad han varit med om 20 minuter tidigare, utan att först inhämta uppgifter från media.

Favorit i repris! Det väktarna säger kan, delvis, vara taget från flera pratstunder med SE under den tid som gått fram till dess att väktarna blev förhörda. Pratade inte SE vitt och brett om det hela på jobbet?

Ja, låter det inte som om SE har repeterat just det som tjejerna sa i TV?

Kort sagt: Överste Senap är skyldig, och Överste Senap är *trumvirvel* Skandiamannen.

Cluedo är inte så dumt ändå. Det fanns liksom inte så många kandidater där på plats:

1. SE 2. AB 3. Tensonmannen 4. Dekorimamannen

Lösningen är som bekant att AB är Dekorimamannen, och SE är Tensonmannen.

Det här har vi redan diskuterat: Det är
Citera
2023-03-11, 15:28
Medlem
Citat:
Jag noterar att SE bara kan vara 100% skyldig eller 100% oskyldig till mordet på OP, Sannolikheten för att han är GM är så nära noll att den inte är statistiskt mätbar.

Att sannolikheten är 100% att SE är ett vittne är därmed ett faktum.

Eller vad menar du med ditt inlägg? Orkar du skriva lite mer så vi andra hänger med?

Jag kollade hela Palme presskonferansen. I den framkommer att det fanns ett kvinnligt ögonvittne, som såg en man springa från brottsplatsen med ett föremål i sin hand. Dock så FÖLJDES DETTA INTE UPP av de manliga poliserna. Jag tänkte direkt att hade ett manligt ögonvittne sett samma sak hade det följts upp. Kvinnor togs/tas inte på samma allvar. Minns inte nu om ögonvittnet lämnade ytterliggare signalement men att det var mördaren hon såg råder det enligt mig inte något tvivel om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in