2023-03-10, 21:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Nu har du verkligen rört till det för dej

GW redovisar sin teori i boken Professor Wille Vingmutter sidan 481-484. Han beskriver ett skeende steg för steg: hur Helena får skjuts av två personer, som är bästa kompisar sedan många år. Hur hon rusar ut ur bilen på östra sidan Kohagen. Hur hon attackeras i Kohagen av passageraren i bilen. Hur föraren under tiden kör runt bilen till lekplatsen. Hur Helena dödas av passageraren. Jag siterar boken:

Eftersom det rör sig om ett skeende så är det alldeles uppenbart att när de kommer ut på den större vägen efter mordet så väljer man riktning hem och inte bort från hemmet. Du säger att man kommer ut på den större vägen när man lämnar cykelvägen. Där kan man välja att åka norrut eller söderut. Om du har rätt väljer de norrut, men det är inte i riktning hem, varken färdmässigt eller kompassmässigt. Väljer de att resa söderut är det någorlunda i rätt riktning kompassmässigt för BW men inte för HeJu. Färdmässigt är det dock i rätt riktning för alla som var med i InkaInkas två bilar.

Precis som du säger passerar de en båthamn i Vänern på resan i riktning hem. Om GW menar kompassmässigt i riktning hem blir det helt omöjligt. Färdmässigt blir det också omöjligt, om man inte tänker sig att de gör en avstickare. Denna avstickare måste i så fall ha gjorts efter det att man börjat köra i riktning hem. GW placerar nämligen färden till båten efter det att man börjat köra i riktning hem. Om du har rätt skulle GW istället ha skrivit att man kör till en båthamn (utan att speca vilken) och först därefter kör man i riktning hem.

Du hävdar att HeJus hem avses och att han bor i ett område utanför Mariestad. Det fungerar bara om Mariestad tolkas strängt som stadskärnan. Men med den tolkningen blir Radbyn, Bråten, Södra vägen mm mm också utanför Mariestad. Möjligtvis fäster du dej vid att själva udden Ekudden är utanför Mariestad. Det är sant, men bostadsområdet Ekudden är en stadsdel i Mariestad. Eftersom GW talar om platsen där man bor så måste det handla om stadsdelen Ekudden. Om den inte skall räknas till Mariestad så måste alla stadsdelar utanför centrum också räknas som utanför stan, vilket en Stockholmare mycket väl kan tycka.

Jag håller med dej om att Wille Vingmutter kan tolkas som du gör om man ser det som en slags kåd, men bara om riktningen är färdmässig och bara om färden till båten blir en avstickare efter det att man svängt söderut på Ekuddenvägen. Men med den tolkningen stämmer GWs text in på alla i InkaInkas bilar. Faktum är att Vingmutters beskrivning i så fall stämmer in på i stort sett alla på HincRoburs lista som är i någorlunda rätt ålder. Att tolka Wille Wingmutter som en slags kåd är alltså möjligt, men det sker till priset att den förlorar i princip hela sitt värde som ledtråd.

Beträffande vad BW vet i ett tidigt skede så skall man komma ihåg att vännerna letade efter Helena redan på söndagen och det påstås i tråden att BW var med och sökte redan då. Att info snabbt spreds bland Helenas bekanta redan på söndagen om vad hon sagt och gjort och vilka hon träffat är därför inte förvånande.

Beträffande nycklar och plånbok så skall man tänka på att Ulrika sagt att hon vill bli väckt om hon somnat. Eftersom taxiföraren behöver få betalt snabbt för att fortsätta jobba så är det inte alls märkligt att hon lägger fram en plånbok. Att hon säger att hon lägger ut en nyckel är inte heller märkligt eftersom Helena varken har pengar eller nycklar. Om Ulrika har för vana att låsa om sig så är det rimligt att lägga ut nycklar. Många, t.ex. min familj, hade vid denna tid också en nyckel gömmd utanför huset utifall att någon tappat nyckeln. Att misstänka att Ulrika ljuger för att skydda BW bara för att någon detalj hon nämner idag inte fanns i media 1992 är därför bara fånigt, korkat och högmodigt.

Du Skvagg är alltså inte mycket till räv, möjligtvis en skabbräv, men till fallets lösning har du inte bidragit. Det är InkaInka och IB03 som löst fallet och vet var Helena finns samt vilka de är som var ute och åkte bil med Helena den natten. BW och HeJu var med. Du kan ha rätt i att de ensamma stod för själva mordet, men det är inte du som löst gåtan. All heder tillfaller InkaInka och IB03.
Pengar hade hon lagt innanför dörren och tror inte att U ville att H skulle ringa på dörren om hon hade sin sovande sambo där.
Dessutom vill man som taxichaufför inte vänta med att få sina pengar som du skriver.
Så inget konstigt alls över detta förehavanden enligt mig.
Senast redigerad av rubin22 2023-03-10 kl. 21:16.
Citera
2023-03-10, 21:15
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om det var så här det gick till, dvs att SÅ många befann sig HA"s närhet under hennes sista timme i livet hade försvinnandet klarats upp ganska snabbt.
Nu är det ju så att Helena bokstavligen talat gick upp i rök efter att hon lämnade torget utanför stadt. Endast dom 2 GM vet vad som sedan hände. Dom har sen snackat ihop sig och hållit tyst om detta i 30 år, det är inte en hel drös med folk som färdades i 2 bilar som har snackat ihop sig.
Jag har också svårt att tro på detta scenario, men kan ha fel?.
Då måste det varit en otrolig tystnadskultur i denna stad år 1992.
Citera
2023-03-10, 21:24
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jo, en ska ha varit tjej:

1. en (tjej)kompis till Helena
2. (tjej)kompisens pojkvän
3. samt en släkting (?) till pojkvännen

Jag kan inte spekulera i om HMJ kan ha varit med som ev. medhjälpare/chaufför, då jag aldrig har fått någon uppgift om att han ska ha varit inblandad. Nu finns det ju vissa omständigheter som är lite underliga när det gäller uppgifter om BW, och OM det skulle ligga någon sanning (i den mån att BW skulle ha varit iblandad i försvinnandet) i uppgifterna, då blir det en annan sak, då BW och HMJ verkar ha varit nära kompisar. Allt är möjligt - och omöjligt - så länge man inte vet.
Henrik kan ju också ha agerat alibi till BW?
Citera
2023-03-10, 21:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Henrik kan ju också ha agerat alibi till BW?

Det är inte omöjligt, för det har väl inte fastställts vem som givit BW alibi/vad hans alibi består/bestod i?
Citera
2023-03-10, 22:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Min fetning. Vad är detta för några personer då ? Detta är också ett sådant här inlägg som väcker intresse. En "följdfråga" i ett annat ämne då till Prinzezzan : Vet du vilka dessa är ?
Eller någon annan som kan tänkas veta ?

Jag har ingen aning. Jag kikade lite i PelleSmultrons olika inlägg. Han har skrivit i en tråd om en misshandel i Mariestad i augusti 2018, och där ställde han frågan om någon som nämndes i den tråden kunde ha varit inblandad i Helenas försvinnande. Brottsoffret (en MiLa), ska enligt Judaland i den tråden, nämnts i denna tråd, så det kan inte ha varit honom PelleS avsåg. Hans bror JiLa vet jag inget om. GM (FrMa) är född -73, så honom kan inte ha menat heller. Så, nej, jag vet inte vem/vilka han avsåg.
Citera
2023-03-11, 06:42
Medlem
Exakt så Pudelfrillan.
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Om det var så här det gick till, dvs att en massa vänner och bekanta befann sig HA"s närhet under hennes sista timme i livet hade försvinnandet klarats upp ganska snabbt.
Nu är det ju så att Helena bokstavligen talat gick upp i rök efter att hon lämnade torget utanför stadt. Endast dom 2 GM vet vad som hände sen. Därefter har man snackat ihop sig och hållit tyst om detta i 30 år, det är inte en hel drös med folk som färdades i 2 bilar som har snackat ihop sig.
Citera
2023-03-11, 06:49
Medlem
Enligt vad jag har fått veta är HMJ en mycket viktig del i BWs alibi. Om han är sådan som du beskriver, vilket jag inte betvivlar, är det ett bra alibi. Varför skulle en sådan kille ljuga? Jo just det för att han var med efter brottet och hjälpte BW. Ska dock sägas att HMJ inte var inblandat i själva dråpet/misshandeln som ledde till Helenas död. Det är ändå stor skillnad jämfört med huvud GM.
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är inte omöjligt, för det har väl inte fastställts vem som givit BW alibi/vad hans alibi består/bestod i?
Citera
2023-03-11, 07:51
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Enligt vad jag har fått veta är HMJ en mycket viktig del i BWs alibi. Om han är sådan som du beskriver, vilket jag inte betvivlar, är det ett bra alibi. Varför skulle en sådan kille ljuga? Jo just det för att han var med efter brottet och hjälpte BW. Ska dock sägas att HMJ inte var inblandat i själva dråpet/misshandeln som ledde till Helenas död. Det är ändå stor skillnad jämfört med huvud GM.

Nja! Antingen eller. Så frågan kvarstår: Har HMJ gett BW alibi eller inte?
Citera
2023-03-11, 09:08
Medlem
Sorry jag var otydlig. Bra att du ligger på. Ja, han har gett BW alibi. Men det är inte allt. det kan finnas en till som har gjort det. vad jag förstått är det en mycket närstående person (tex föräldrar, syskon eller flickvän) till BW eller HMJ som har gett någon form av bekräftelse av alibit. Men här är jag inte helt insatt tyvärr.
HMJ har aldrig varit misstänkt så han har heller inte grillats i närheten lika hårt som exempelvis BW. Det är klart att han pushades för att se om alibit är sanningsenligt. Men som du förstår hade HMJ ett mycket stort incitament att skydda BW. Skulle han ha brutit ihop skulle han också själv åkt fast direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nja! Antingen eller. Så frågan kvarstår: Har HMJ gett BW alibi eller inte?
Citera
2023-03-11, 09:21
Medlem
Vill passa på att ta upp en till viktig grej som GW har sagt och som också är mest relevant för just BW och HMJ. GW är inne på att de juridiska konsekvenserna efter 30 år är marginella om det ens blir ett åtal. Då tillfrågas GW varför då inte dessa killar bara erkänner. Det är ju riskfritt då eller? Nja då kommer GW in på den sociala biten och skammen ett sådant här brott innebär. Det finns nog inte många som just den delen är värre för än just BW och HMJ. För tänk er, de:
- är nära vänner till Helena
- är nära vänner till Ulrika
- startade skallgångar med BB
- låg bakom insamlingen till belöningen tillsammans med Helenas pappa Arne

HMJ är dessutom uppväxt alldeles i närheten och familjerna känner varandra. Båda BW och HMJ är från (övre) mederklassförhållanden och det är för många otänkbart att de är ansvariga för ett sådant allvarligt brott. Om de skulle avslöjas skulle det vara en katastrof även för deras anhöriga. Allt skulle rasa. Om de skulle avslöjas nu så är det ännu värre för då är det inte bara brottet utan även 30 år av lögner ovanpå det. Det kan vara det som GW menar med det är starka band som förenar GM.
Citera
2023-03-11, 10:45
Medlem
Det är lätt att vara efterklok och när man vet lösningen på ett mordfall faller det mesta plötsligt på plats. Men med det sagt är det ändå en icke-godkänd insats av polisen/rikskriminalen i det här fallet. Som GW också säger: det är inte ett komplicerat ärende. Nej egentligen är det på ett sätt inte det. Man visste från start två saker med relativ stor sannolikhet: 1) Helena skulle aldrig sätta sig i en bil med för henne okända personer. 2) i direkt anslutning till brottet kommer en bil in i händelserna. Och med tidsangivelserna från vittnen talade redan då en hel del för att Helena kommit till platsen i en bil. Det kunde i alla fall definitivt inte uteslutas. Kikar man närmare på dessa två premisser, vilka kan då skjutsat henne från Stadt? Hon hade bevisligen svårt att hitta sällskap hem inne på Stadt.
Men det fanns en nära vän till henne som medger att han är på plats. Och dessutom att han medger att han nog är den sista att se henne. Om man då inte krånglar till det; ja då ska varningsklockorna börja ringa högt.
Citera
2023-03-11, 10:46
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Vill passa på att ta upp en till viktig grej som GW har sagt och som också är mest relevant för just BW och HMJ. GW är inne på att de juridiska konsekvenserna efter 30 år är marginella om det ens blir ett åtal. Då tillfrågas GW varför då inte dessa killar bara erkänner. Det är ju riskfritt då eller? Nja då kommer GW in på den sociala biten och skammen ett sådant här brott innebär. Det finns nog inte många som just den delen är värre för än just BW och HMJ. För tänk er, de:
- är nära vänner till Helena
- är nära vänner till Ulrika
- startade skallgångar med BB
- låg bakom insamlingen till belöningen tillsammans med Helenas pappa Arne

HMJ är dessutom uppväxt alldeles i närheten och familjerna känner varandra. Båda BW och HMJ är från (övre) mederklassförhållanden och det är för många otänkbart att de är ansvariga för ett sådant allvarligt brott. Om de skulle avslöjas skulle det vara en katastrof även för deras anhöriga. Allt skulle rasa. Om de skulle avslöjas nu så är det ännu värre för då är det inte bara brottet utan även 30 år av lögner ovanpå det. Det kan vara det som GW menar med det är starka band som förenar GM.

Ja, jag återkommer till "Veckans brott" från janauari 2011.

Ulrika:" Det är osannolikt när det när det är en människa som man känner som är anklagad för en sån här sak". Detta har hon givetvis fullständigt rätt i. En mycket konstig känsla.

Kvartoft: "Mm, Men hur känns det att gå runt och tänka att det kan faktiskt va nån i Mariestad som du faktiskt känner till ?"

Ulrika: "Hemskt fruktansvärt och man vill ju att den människan som har gjort det här talar om, för Helena skull vad som har hänt , vad han har gjort. "

GW: " Visst eh , gärningsmannen/gärningsmännen de har funnits där hela tiden och det är nog med mycket hög sannolikhet så illa att i stort sett alla som berörts av det här , vet vilka dom är"

Kvartoft: Jasså ?

GW: "Ja ja, och känner dom naturligtvis."

Alla berörda vet vilka dessa är då. Hela familjen Andersson och alla andra närstående vänner då. "Man har funnits där hela tiden", det behöver ju nödvändigtvis inte betyda att ha fysiskt bott i Mariestad hela tiden ,utan ha behållit en nära kontakt med vänner och familj boendes kvar där. Detta kan då självklart inbegripa då att man haft en nära kontakt med t ex syster Ulrika som vän som bott i Stockholm och även med övriga familjen Andersson. Jag tänker då på denna insamlingsfond t ex med pappa Arne Andersson.

Om vi tänker oss BW som huvudgärningsman så passar då onekligen denne HMJ bäst in som Med-GM med hänsyn till alla dessa ställda kriterier av GW. HMJ har bott kvar hela tiden i Mariestad. BW har haft stark närvaro på de andra nämnda sätten , han flyttade från Mariestad i början av 2000-talet har jag för mig.

Gällande de andra tänkbara kvarvarande parhästarna för mig : MK och Sha*ne P, så flyttade lämnade MK Mariestad i miiten av 90-talet för Stockholm och återkom först c:a 2017-2018 någonting. Sha*ne bodde kvar ett tag, skaffade barn och hade sambo men lämnade för England lite senare, permanent.

En sista fråga gällande BW är då den fest i Radbyn han skulle varit med just denne Sha*ne och däifrån i ett upprört tillstånd, lämnat för Stadt ,som de skulle anlänt till precis innan stängning innan tråden, men var aldrig inne. Denne Sha*ne borde då fortsatt hemåt och gått och lagt sig på Viktoriagatan 16 G, och BW behövde då hittat HMJ utanför Stadt.

Vad gäller MK, så säger han att han varit med BW typ hela dagen och de båda hade tagit det lugnt och inte varit ute den natten. MK lade upp ett foto på sig själv, MO och BW från "EM-huset" på Facebook som BW själv lade upp men med MK bortredigerad...

Det är då lite att fundera över kring denna färd från festen i Radbyn och framåt, vad som sen kan ha hänt ? Vad gäller BWs alibi stod det i tråden har jag för mig att det kan ha varit hans mamma som var alibi till BW. Hon skall dock ha bott enligt Skatteverket från 1985 och framåt i Örebro, där hon fortfarande bor. Jag har en tanke om BWs far och modern kan fortsatt efter skilsmässan ha haft sommarstugan på Dillö ihop ? Modern skall ju enligt tråden även pratat om den bortslarvade båtnyckeln som hon skall frågat BW om.
Senast redigerad av IB03 2023-03-11 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in