Roerlig skrev lite om SE:s senare ekonomiska problem :
https://www.flashback.org/sp83766164
Jag kan tänka mig att det där är en process som byggs upp p.g.a alkoholism och att inte kunna anpassa sig.
Jag noterade att i palmerummet sades det att SE var "en kuf" då han uppgett olika saker till olika personer , men också att
SE hade "dåliga affärer".
Längst ner på denna sidan i slutet av videon sägs detta :
https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifterna-lisbet--sag-petterson-vid-mordet/
Ponera att det är ekonomin de anspelar på.
Jag skrev lite om Alf Enerström, den man som nog var mest drivande i det hat som fanns mot Palme, kampanjerna där man samlade in pengar för att "få bort Palme".
https://www.flashback.org/sp83679846
Han ansåg att Palme mördat hans son och försökt ruinera honom - starkare motiv finns väl inte någonstans om han nu är sanningsenlig.
Angående våldsamhet så sköt AE ju senare i sitt liv skarpt mot polis (frun har också i efterhand sagt att han var våldsam och saknade motiv för mordnatten)
Kan han ha samlat ihop pengar för en operation att ta Palme av daga?
AE påstår å andra sidan att två poliser kom till honom och begärde hjälp med just den saken, vilket å ena sidan kan tyckas märkligt att han nämner om han nu var inblandad.
Man kan också vända på det - varför ta upp detta om det inte är sant ? för att få bort strålkastar-ljuset från sig själv ? eller är det sant ?
Kanske AE inte alls var inblandad men att dessa två poliser var några av de inblandade i polisspåret och att de skaffat en annan finansiär.
Kan SE med dålig ekonomi via kontakter (stay behind, Contra, EAP eller liknande) ha tagit ett uppdrag som flera tackat nej till - för att få pengar att hjälpa till med sina skulder - och därigenom får ett starkare motiv.
Pengar under bordet, svarta pengar - en utlovad belöning för att kunna betala av det skuldberg SE börjat bygga upp. (nu vet jag inte ens hur hans ekonomi såg ut just vid tillfället så detta är rena spekulationer)
Om han flera gånger stött på Palme utan bevakning nära sin arbetsplats kanske han omsorgsfullt förbereder en galen plan. (det var ju kvarter där Palme ofta rörde sig)
Det enda problemet är att få tillfälle - här kan man nog inte vara allt för kräsen , men här kan han ju ha just denna kväll fått hjälp av en införstådd person som råkat fått nys om att Palme var i kvarteren.
(Långsökt - kanske , men betänk att vapenhandlarens dotter var på bion och att på sätet framför Palme satt Björn Rosengren, kan mycket väl ha funnits någon införstådd som på samma slumpmässiga sätt fått syn på Palme på vägen till Grand)
Är detta galna tankar?
Troligen - men jag fick dem och ville ändå dela dem
PS jag anser att vi nog aldrig får något entydigt svar på om SE var GM, inblandad i någon form av komplott - eller helt oskyldig. Jag känner inte att jag behöver eller kan ta ställning till det då jag/vi saknar så mycket information. Det som talar mest för att SE är skyldig i min bok är den där 15*20 cm väskan som YN kan ha sett, hans lögner och att han sagt sig springa samma väg som mördaren. När han dessutom var en man med kontakter till högerkretsar så är det nog för att i mina ögon göra honom "misstänkt".
----
En livrädd kollega till Östling på Norrmalmspolisens Vaktdistrikt 1 (VD 1) kommer in med följande uppgifter i ett brev. Han har tidigare inte vågat berätta om händelsen för att ”de är mörkblå och bruna”, att de har ”våldshistorier” bakom sig och att ”de har goda kontakter med polisledningen”. Jag citerar polisprotokollet:
”Ett halvår efter Palmemordet var jag befäl på en radiobil. Jag skulle ta en transport från polishuset till amerikanska ambassaden. De som skulle transporteras visade sig vara Åkerbring [han som anordnade nazistiska möten med marschmusik och tal för högerextrema kretsar bland annat inom Stockholmspolisen] och Östling. Båda var civilklädda och upprymda och nyktra. De sade att de visste vem Palmemördaren var och att det aldrig går att få reda på mördaren. Detta sades på ett rått sätt. Båda är kända för att hata Palme.”
----