2023-03-11, 11:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
MP har ändrat sig frekvent under åren vilket LL också har gjort. Nu tycker MP att SE liknar Grandmannen.

Läs detta och det inlägget jag citerade flera gånger och försök förstå hur de relaterar till varandra, så kanske polletten trillar ned för dig också. Det är inte så komplicerat du försöker göra det till.

Det är alltså MP och inte du som hävdar att SE är Grandmannen.

Jag vet faktiskt inte om LL har ändrat sig så mycket.
Förutom att han nu påstår att han känner igen gm som CP pga rörelsemönstret har väl inget ändrats?
Citera
2023-03-11, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Räta ut frågetecknen till utropstecken då, för all del.

Du menar att jag ska gå efter hittepå-tider istället för de tider som de som var där själva uppskattar?

Är det under språngmarschen i gränden som SE blir synlig för LL? Framkom inte det först tre år senare?

Det är inte så att LL och JA baserar sin minnesbild på Skandiamannens framträdande i TV, i april 1986?

Både LL och JA har definitivt sett JÅS i alla fall, och LL håller redan i april 1986 på att förväxla honom med SE:

"LL: Men jag kan inte minnas att jag har sett honom. [Min notering: SE.] En man vet jag som hade glasögon, men han hade ingen keps eller någonting annat. Ja, jag vet inte om det kan vara han.

När jag satt i bilen och ringde, då kom det en man och frågade mig har ni mobiltelefon. Och han hade visserligen glasögon, men om han hade en keps det vet jag inte."

Som bekant går det att höra på LAC-bandet att JÅS var fram till chevan. Han nämner det även i förhör.

Och här har du alltså fröet till varför SE inte plockades in i februari 1987 ...

Det är klarlagt att SE INTE var på mordplatsen strax efter mordet och flera minuter framåt. Oavsett hur mycket klonarmén anstränger sig för att försöka pressa in SE bredvid Olof och Lisbet på mordplatsen- hjälpte till med livräddande åtgärder på Olof (kan inte stämma), pratade med Lisbet (kan inte stämma), språngmarschen in i gränden och komma ut därifrån, supervittnet m.m. SE hade inget alibi och han utreddes inte som misstänkt tyvärr förrän efter över 30 år efter spaningsmordet på Palme.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-03-11 kl. 11:34.
Citera
2023-03-11, 11:38
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Det är klarlagt att SE INTE var på mordplatsen strax efter mordet och flera minuter framåt. Oavsett hur mycket klonarmén anstränger sig för att försöka pressa in SE bredvid Olof och Lisbet på mordplatsen- hjälpte till med livräddande åtgärder på Olof (kan inte stämma), pratade med Lisbet (kan inte stämma), språngmarschen in i gränden och komma ut därifrån, supervittnet m.m. SE hade inget alibi och han utreddes inte som misstänkt tyvärr förrän efter över 30 år efter spaningsmordet på Palme.

Jasså, är det klarlagt nu till och med. Det var ju nya sensationella uppgifter.

Varför kan inte något av det stämma? Det finns ju observationer som tyder på att allt det har skett. Man får ju utgå från att du sitter inne med bevis nu när du är så säker.

Du missade att han utreddes ganska tidigt efter mordet alltså? Eller varför tror vi tex har förhören med väktarna om vad han hade för förehavanden under kvällen?
Citera
2023-03-11, 11:51
Medlem
matsqqs avatar
Roerlig skrev lite om SE:s senare ekonomiska problem :
https://www.flashback.org/sp83766164

Jag kan tänka mig att det där är en process som byggs upp p.g.a alkoholism och att inte kunna anpassa sig.

Jag noterade att i palmerummet sades det att SE var "en kuf" då han uppgett olika saker till olika personer , men också att SE hade "dåliga affärer".

Längst ner på denna sidan i slutet av videon sägs detta :
https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifterna-lisbet--sag-petterson-vid-mordet/

Ponera att det är ekonomin de anspelar på.

Jag skrev lite om Alf Enerström, den man som nog var mest drivande i det hat som fanns mot Palme, kampanjerna där man samlade in pengar för att "få bort Palme".
https://www.flashback.org/sp83679846
Han ansåg att Palme mördat hans son och försökt ruinera honom - starkare motiv finns väl inte någonstans om han nu är sanningsenlig.
Angående våldsamhet så sköt AE ju senare i sitt liv skarpt mot polis (frun har också i efterhand sagt att han var våldsam och saknade motiv för mordnatten)
Kan han ha samlat ihop pengar för en operation att ta Palme av daga?

AE påstår å andra sidan att två poliser kom till honom och begärde hjälp med just den saken, vilket å ena sidan kan tyckas märkligt att han nämner om han nu var inblandad.

Man kan också vända på det - varför ta upp detta om det inte är sant ? för att få bort strålkastar-ljuset från sig själv ? eller är det sant ?

Kanske AE inte alls var inblandad men att dessa två poliser var några av de inblandade i polisspåret och att de skaffat en annan finansiär.

Kan SE med dålig ekonomi via kontakter (stay behind, Contra, EAP eller liknande) ha tagit ett uppdrag som flera tackat nej till - för att få pengar att hjälpa till med sina skulder - och därigenom får ett starkare motiv.

Pengar under bordet, svarta pengar - en utlovad belöning för att kunna betala av det skuldberg SE börjat bygga upp. (nu vet jag inte ens hur hans ekonomi såg ut just vid tillfället så detta är rena spekulationer)

Om han flera gånger stött på Palme utan bevakning nära sin arbetsplats kanske han omsorgsfullt förbereder en galen plan. (det var ju kvarter där Palme ofta rörde sig)

Det enda problemet är att få tillfälle - här kan man nog inte vara allt för kräsen , men här kan han ju ha just denna kväll fått hjälp av en införstådd person som råkat fått nys om att Palme var i kvarteren.

(Långsökt - kanske , men betänk att vapenhandlarens dotter var på bion och att på sätet framför Palme satt Björn Rosengren, kan mycket väl ha funnits någon införstådd som på samma slumpmässiga sätt fått syn på Palme på vägen till Grand)

Är detta galna tankar?

Troligen - men jag fick dem och ville ändå dela dem

PS jag anser att vi nog aldrig får något entydigt svar på om SE var GM, inblandad i någon form av komplott - eller helt oskyldig. Jag känner inte att jag behöver eller kan ta ställning till det då jag/vi saknar så mycket information. Det som talar mest för att SE är skyldig i min bok är den där 15*20 cm väskan som YN kan ha sett, hans lögner och att han sagt sig springa samma väg som mördaren. När han dessutom var en man med kontakter till högerkretsar så är det nog för att i mina ögon göra honom "misstänkt".

----
En livrädd kollega till Östling på Norrmalmspolisens Vaktdistrikt 1 (VD 1) kommer in med följande uppgifter i ett brev. Han har tidigare inte vågat berätta om händelsen för att ”de är mörkblå och bruna”, att de har ”våldshistorier” bakom sig och att ”de har goda kontakter med polisledningen”. Jag citerar polisprotokollet:

”Ett halvår efter Palmemordet var jag befäl på en radiobil. Jag skulle ta en transport från polishuset till amerikanska ambassaden. De som skulle transporteras visade sig vara Åkerbring [han som anordnade nazistiska möten med marschmusik och tal för högerextrema kretsar bland annat inom Stockholmspolisen] och Östling. Båda var civilklädda och upprymda och nyktra. De sade att de visste vem Palmemördaren var och att det aldrig går att få reda på mördaren. Detta sades på ett rått sätt. Båda är kända för att hata Palme.”
----
Senast redigerad av matsqq 2023-03-11 kl. 11:53.
Citera
2023-03-11, 11:59
Medlem
niokilometers avatar
I förhör 2018 så pratar YN om
en lufsande man.
att stilen påminde om Christer Pettersson.
en jacka som är knälång. (inte rock)

att hon inte får någon respons av polisen om hon ska stanna kvar eller inte.(hon gick därifrån)

Engström hade en rock.
Engström stil var inte lufsande.
Engström påminner inte om Christer Pettersson.

Engström pratar också om ointresserade poliser.

Hur kunde KP/HM göra YN till sitt huvudvittne och peka ut Engström på den berömda presskonferensen!?

Jösses!
Citera
2023-03-11, 12:05
Medlem
quggels avatar
Det faktum att SE ljuger kring en mängd olika omständigheter motiverar ju en hård granskning av honom. Och mycket pekar åt SE som gm om man ser till indicier.

MEN det ska ställas mot det faktum att CP har erkänt för flera personer i sin närhet (inklusive den kvinna som stod honom närmast) att han är gm. Han har också berättat hur han flydde, hur han fick tag på revolvern och det finns också ett motiv (trodde det var Sigge C.). Det är också välkänt att utanför Dekorima var platsen där CP brukade få knark. Han hade också mördat tidigare, lika iskallt eller t.o.m. ännu mer iskallt på nära håll.

Detta är ju betydligt mer konkret än spåret SE. CP passar in till 100%. Den plastrong-bärande bridgespelaren med reumatism som räddar skolor på fritiden är alternativet. Så givet ovan, vad är mest sannolikt?
Citera
2023-03-11, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jasså, är det klarlagt nu till och med. Det var ju nya sensationella uppgifter.

Varför kan inte något av det stämma? Det finns ju observationer som tyder på att allt det har skett. Man får ju utgå från att du sitter inne med bevis nu när du är så säker.

Du missade att han utreddes ganska tidigt efter mordet alltså? Eller varför tror vi tex har förhören med väktarna om vad han hade för förehavanden under kvällen?

Det finns inga konkreta bevis att SE var på mordplatsen strax efter mordet och flera minuter framåt. Han utreddes inte som misstänkt alls förrän efter över 30 år efter mordet. Väktarna förhördes över tre månader efter mordet där en också sade att de inte pratade ett par minuter med SE. SE själv sade att han inte pratade med väktarna innan han gick ut. Kan inte klonarmén läsa eller har ni låg iq eller vad har ni för fel eg?
Citera
2023-03-11, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Det faktum att SE ljuger kring en mängd olika omständigheter motiverar ju en hård granskning av honom. Och mycket pekar åt SE som gm om man ser till indicier.

MEN det ska ställas mot det faktum att CP har erkänt för flera personer i sin närhet (inklusive den kvinna som stod honom närmast) att han är gm. Han har också berättat hur han flydde, hur han fick tag på revolvern och det finns också ett motiv (trodde det var Sigge C.). Det är också välkänt att utanför Dekorima var platsen där CP brukade få knark. Han hade också mördat tidigare, lika iskallt eller t.o.m. ännu mer iskallt på nära håll.

Detta är ju betydligt mer konkret än spåret SE. CP passar in till 100%. Den plastrong-bärande bridgespelaren med reumatism som räddar skolor på fritiden är alternativet. Så givet ovan, vad är mest sannolikt?

CP var ett justitiemord och inget annat. Fanns inte ett skit mot honom. Men CP har en egen tråd- (FB) Tråden om Christer Pettersson Där kan ni framföra era svagbegåvade åsikter om Palmemordet eller i CA-tråden där det inte kommit fram ett skit i.o.f.s. att han var skyldig. (FB) Tråden om Christer Andersson
Citera
2023-03-11, 12:19
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
"Dom" har inte bestämt att någon är skyldig. Enbart en domstol kan göra det.

Är du lika känslig för anhöriga när det kommer till Christer Pettersson, Viktor Gunnarsson och Christer Andersson?

Trodde dom hade pekat ut han som skyldig, är inte insatt men såg serien nyligen och fick lite avsky att dom pekar ut han som mördaren i serien, är ej insatt i fallet men kan inte vara kul för anhöriga om det inte är sant. Jo jag känner samma till Christer pettersson då jag ändå haft samma problematik med droger, alkohol m.m så jag känner absolut samma för hans anhöriga.
Citera
2023-03-11, 12:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Det finns inga konkreta bevis att SE var på mordplatsen strax efter mordet och flera minuter framåt. Han utreddes inte som misstänkt alls förrän efter över 30 år efter mordet. Väktarna förhördes över tre månader efter mordet där en också sade att de inte pratade ett par minuter med SE. SE själv sade att han inte pratade med väktarna innan han gick ut. Kan inte klonarmén läsa eller har ni låg iq eller vad har ni för fel eg?
Så för att det inte finns konkreta bevis anser du att det är klarlagt att han inte är där?

Räcker inte två utpekanden av vittnen? Eller flertalet observationer av en man som är där och gör det SE uppger? Räcker det inte att han har överensstämmande uppgifter som andra vittnen, som han bara kan ha uppfattat genom att vara där?

Räcker det inte med att hans barndomsvän känner igen hans röst på LAC-bandet?
https://m.youtube.com/watch?v=Roba-FEY7j8&t=28s

Dessutom uppger båda väktarna att de har haft ett samtal. Så jag vet inte vem som inte kan läsa.
Citera
2023-03-11, 12:26
Avslutad
Citat:
Så för att det inte finns konkreta bevis anser du att det är klarlagt att han inte är där?

Räcker inte två utpekanden av vittnen? Eller flertalet observationer av en man som är där och gör det SE uppger? Räcker det inte att han har överensstämmande uppgifter som andra vittnen, som han bara kan ha uppfattat genom att vara där?

Räcker det inte med att hans barndomsvän känner igen hans röst på LAC-bandet?
https://m.youtube.com/watch?v=Roba-FEY7j8&t=28s

Dessutom uppger båda väktarna att de har haft ett samtal. Så jag vet inte vem som inte kan läsa.

Finns inget vittne som 1986 påstått att SE var på mordplatsen efter mordet. Att någon ändrade sig ett par år efter mordet är inte tillförlitligt. Du har tydligen låg iq eller andra fel som inte förstår.

SE har snarare signalement som stämmer bra med med mördaren.

Hans barndomsvän påstår långt senare att SE är med i LAC-bandet? Tillåt mig skratta.

Dessutom sade en av väktarna att de inte pratade i ett par minuter. Och SE själv sade att han inte pratade alls med väktarna. Ska vi upprepa detta 100 ggr. till?
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-03-11 kl. 12:30.
Citera
2023-03-11, 12:37
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Återigen, jag har aldrig påstått något om han ingår eller inte. Ingen av oss vet det. Men jag fattar inte vem som ska peka ut honom. Det är väl bara SE och JA som har visats dessa bilder.

Här är det inte lika tydligt som i förhöret att det är JÅS han pratar om. Men det tror jag med att det är. Här säger han inga signalement dock. Så det kanske är SE

Men missade ju att han mellan det där citerade pekade ut AB. Det är inte direkt efter han han beskriver mannen han gör utpekandet.

Det är en tolkning man kan göra att han menar mannen han tidigare beskrev. Och det är möjligt. Men han pekar de facto ut SE, som inte är det minsta lik JÅS.

Och även om det här inte är 100% har vi fortfarande hans beskrivning av en man med keps i 50-60 årsåldern i tingsrätten.

Och om inte det funkar har vi LLs utpekande av honom.

SE är bekräftad på plats efter mordet. Det visade sig att den osannolika mördaren, utan motiv, vapen eller tid faktiskt inte var mördaren.

Ord och inga visor.

Det visade sig till slut, svart på vitt, att folkhögskolejournalisten verkar ha krökat bort sin utbildning och den aggressiva Filter-redaktören inte hade LÖSNINGEN hur jävla mycket han än orerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in