Resultat: Hur lämnar ni deklarationen i år?
Via e-tjänst, app eller hemsida
87,13%
1097 röster
Skickar SMS och godkänner
3,49%
44 röster
Ringer in och godkänner
0,64%
8 röster
Det klassiska sättet, pappersblanketten (så de får jobba lite också)
3,49%
44 röster
Struntar att lämna in deklarationen, mer spännande då.
5,24%
66 röster
2023-03-10, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
Moms?

Skrev givetvis fel haha. Menade ränta. Dvs om det står "Beräknat belopp som du skall få tillbaka (exklusive ränta)", hur mycket blir beloppet jag får in på kontot? Antar att det blir inkl ränta o inte exkl ränta?
Citera
2023-03-10, 10:30
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Skrev givetvis fel haha. Menade ränta. Dvs om det står "Beräknat belopp som du skall få tillbaka (exklusive ränta)", hur mycket blir beloppet jag får in på kontot? Antar att det blir inkl ränta o inte exkl ränta?
Är väl enklast att kolla på skatteverket.se vad räntorna för skattekontot ligger på.
Citera
2023-03-10, 13:51
Medlem
Xanyos avatar
Jag kollade min deklaration nu och får tillbaka hela 10800kr! Blir chockad varje år när skatteåterbäringen kommer & jag alltid får tillbaka såna här summor, när så många av mina vänner får alltid år efter år får betala tillbaka istället.

Hur kommer det sig att vissa får tillbaka pengar och andra inte? Har aldrig förstått varför det är så, vi betalar ju alla skatt i det här landet & jag förmodar att vi betalar lika skatt alla utav oss eller är det olika faktorer som spelar in?
Citera
2023-03-10, 16:49
Medlem
Jag sparade i Rysslandsfonder vilket var dumt. Det är inga stora summor men det dras inte längre från min lön.

Jag hade c:a 5000 i Nordeas Rysslandsfond och nu redovisar Nordea dom som 0 kr. Det har dom gjort sedan i mars 2022.

Kan jag "sälja" fonderna och få en reaförlust detta år på 5000 kr och alltså utnyttja förlusten vid deklarationen 2024?

Eller hur skall jag göra. Banken begriper väl inte lika mycket som experter på flashback?

Eller skall jag ringa skatteupplysningen?
Citera
2023-03-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan ju trösta dig med att jag fick 25 tusen i restskatt.

Fy fan!

Hur löser du det? Hur kunde du få så mycket?
Citera
2023-03-10, 17:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funderaren85
Fy fan!

Hur löser du det? Hur kunde du få så mycket?

Skrev det tidigare att det handlar om att jag har 10 olika inkomstkällor och att jag inte var tillräckligt observant på hur de drog. Det är givetvis mitt eget fel att jag inte kollade noggrannare. Det räcker ju med att det dras 1500:- för lite varje månad så blir det 18000:-. Sedan finns de dolda delarna som exempelvis fastighetsavgift som summerar upp det. Måste erkänna att jag blev riktigt negativt överraskad, men det är ju bara att tugga i sig. Det känns väl ungefär som för personerna som fick en elräkning som var sex gånger högre än de normalt brukade ha.

Jag får som sagt skylla mig själv som inte var mer alert. Nu brukar jag i och för sig alltid få en hög restskatt på deklarationen som jag sedan kunnat trolla bort med olika slags avdrag. Detta år har jag dessvärre inget avdrag att använda.
Citera
2023-03-11, 01:30
Medlem
Förvärvsinkomst 714k(endast från jobb
Total skatt: 230k

Då blev det restskatt på drygt 3.5k !!..
Men avdrag skall ju göras så kommer sluta med att jag då tillbaka iallafall 10k

32, västra Götaland
Citera
2023-03-11, 01:53
Medlem
11 000 tillbaka.
Ska betala av nån kredit jag har för pengarna.
Citera
2023-03-11, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Skrev det tidigare att det handlar om att jag har 10 olika inkomstkällor och att jag inte var tillräckligt observant på hur de drog. Det är givetvis mitt eget fel att jag inte kollade noggrannare. Det räcker ju med att det dras 1500:- för lite varje månad så blir det 18000:-. Sedan finns de dolda delarna som exempelvis fastighetsavgift som summerar upp det. Måste erkänna att jag blev riktigt negativt överraskad, men det är ju bara att tugga i sig. Det känns väl ungefär som för personerna som fick en elräkning som var sex gånger högre än de normalt brukade ha.

Jag får som sagt skylla mig själv som inte var mer alert. Nu brukar jag i och för sig alltid få en hög restskatt på deklarationen som jag sedan kunnat trolla bort med olika slags avdrag. Detta år har jag dessvärre inget avdrag att använda.

Okej! Jag förstår!

Det är inte så att Skatteverket kan försöka lura en på pengar tro?

Litar inte på någon längre nu för tiden.

Vad kan man göra för typer av avdrag om man är kommunalt anställd tro?
Citera
2023-03-11, 09:43
Bannlyst
10.500 tillbaka, legat på runt samma summa dom senaste 3-4 åren. Är pga bostadslån/blancolån antar jag.

Har haft mellan 260-330.000 i förvärsinkomst dom senaste 3-4 åren, med undantag för 2022 som låg på runt 180k (arbetslös)
Senast redigerad av Snuttolini 2023-03-11 kl. 09:45.
Citera
2023-03-11, 10:34
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

SKV använder de uppgifter som de får in så om något blir fel är det företagen som ska rapportera in uppgifter till SKV som gjort fel i 99% av fallen. Du bör alltid dubbelkolla inlämnade uppgifter till SKV med de som du fått själv av företagen om du tror att något inte stämmer då människor inte är robotar och misstag sker.
Citera
2023-03-11, 10:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Citat:
Okej! Jag förstår!

Vad kan man göra för typer av avdrag om man är kommunalt anställd tro?
SKV använder de uppgifter som de får in så om något blir fel är det företagen som ska rapportera in uppgifter till SKV som gjort fel i 99% av fallen. Du bör alltid dubbelkolla inlämnade uppgifter till SKV med de som du fått själv av företagen om du tror att något inte stämmer då människor inte är robotar och misstag sker.

Exakt, Skatteverket använder bara inkomna uppgifter. Jag gjorde en snabbkoll i efterskott och kunde ju då konstatera att det dragits för lite. Svenska kommuner (kommunal + region) har olika skattesatser mellan cirka 28 och cirka 36 procent. De flesta arbetsgivare/uppdragsgivare använder generellt sett skatteavdrag 30 % om man inte har skattejämkning eller ber dem dra mer. Jag bor i en högskattekommun så drar de 30 % får jag restskatt. Det är en del i förklaringen för mig.

Avdrag som finns ska ju vara sådana kostnader som är förenat med inkomsternas förvärvande och som är högre än schablonavdraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in