Resultat: Hur lämnar ni deklarationen i år?
Via e-tjänst, app eller hemsida
87,13%
1097 röster
Skickar SMS och godkänner
3,49%
44 röster
Ringer in och godkänner
0,64%
8 röster
Det klassiska sättet, pappersblanketten (så de får jobba lite också)
3,49%
44 röster
Struntar att lämna in deklarationen, mer spännande då.
5,24%
66 röster
2023-03-09, 12:16
Medlem
50.000 tillbaka 😁
Bästa jag fått tidigare har varit 20k.

Har haft löner där jag fått 60-90k i månaden, men bara kommit upp i 500k på året.
Är det detta som gjort det? Bara jobbat sedan april.
Jag har tyckt att de dragit lite från jobbet, tex 20k när jag tjänat 60k.
Men de svarade att det automatiskt går efter skattetabellen som de hämtar från skatteverket.

Övrigt hade jag ett lån på 60k som är avbetalat nu när räntorna började sticka i höstas.
Har firmabil hemifrån, inte massa aktier.

Jävla tur att man slipper hålla på med deklarationen på papper som morfar gjorde förr...

Antar att har man inga lån, dubbel bostad, körersättning till jobb ect. Så finns där inget annat och göra avdrag på antar jag, utan bara att skicka in när det öppnar?
Senast redigerad av JanLilja 2023-03-09 kl. 12:19.
Citera
2023-03-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
50.000 tillbaka 😁

Har haft löner där jag fått 60-90k i månaden, men bara kommit upp i 500k på året.
Men de svarade att det automatiskt går efter skattetabellen som de hämtar från skatteverket.

Övrigt hade jag ett lån på 60k som är avbetalat nu när räntorna började sticka i höstas.

Jävla tur att man slipper hålla på med deklarationen på papper som morfar gjorde förr...

Antar att har man inga lån, dubbel bostad, körersättning till jobb ect. Så finns där inget annat och göra avdrag på antar jag, utan bara att skicka in när det öppnar?

Lön på 60-90k i månaden och behöver hjälp med att deklarera, bra jobbat med att lura till dig det jobbet.
Citera
2023-03-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Lön på 60-90k i månaden och behöver hjälp med att deklarera, bra jobbat med att lura till dig det jobbet.
Kan nästan garantera det gäller projektanställning inom industri. Inget direkt märkvärdigt. Bara brutalt mycket övertid i perioder.
Citera
2023-03-09, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
50.000 tillbaka 😁

Din lönetant drar en fetare skatt då din månadslön projiceras till att bli en fetare årslön.

Hade liknande tidigare och kom upp i 68k tillbaka som mest.

Nu för tiden när man faktiskt har en "fet" årslön så är det inte lika spännande längre. Hamnar ganska nära 0 +/- några tusen.
Citera
2023-03-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funderaren85
Två jobb….

Har ej bett den andra arbetsgivaren dra extra skatt…

Inga avdrag du kan göra då?
Citera
2023-03-09, 14:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funderaren85
12 tusen drygt ska jag betala tillbaka i restskatt!

Fy fan!

Vet ni när det är sista betalningsdag? Dvs hur lång tid har man på sig att betala detta?

Kan ju trösta dig med att jag fick 25 tusen i restskatt.
Citera
2023-03-09, 14:39
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan ju trösta dig med att jag fick 25 tusen i restskatt.
Varför?

Jag är rätt kass på det med deklaration då jag knappast har en massa avdrag jag kan göra men jag ser till så att jag ligger lite över, dvs att lite mer dras för att försäkra mig om att jag inte behöver ha någon utgift efter deklarationen. I mitt fall innebär det en tusenlapp ungefärligen, tillbaka om året.

Varför får en del av er en massa restskatt? Kollar ni inte hur skatten dras utan chansar bara?
Citera
2023-03-09, 14:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Varför?

Jag är rätt kass på det med deklaration då jag knappast har en massa avdrag jag kan göra men jag ser till så att jag ligger lite över, dvs att lite mer dras för att försäkra mig om att jag inte behöver ha någon utgift efter deklarationen. I mitt fall innebär det en tusenlapp ungefärligen, tillbaka om året.

Varför får en del av er en massa restskatt? Kollar ni inte hur skatten dras utan chansar bara?

Har haft tio olika inkomstkällor och var inte tillräckligt observant på alla. Vissa drog alldeles för lite skatt och det räcker ju med att det är 2000:-/månad så blir det 24 tusen. Sedan är det ju så att det finns avgifter som man inte alltid tänker på exempelvis fastighetsavgift. Det drog ihop till 1000:-/månad (12000:- totalt) bara den. Därutöver hade jag för första gången någonsin inga avdrag att göra.
Citera
2023-03-09, 15:34
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Har haft tio olika inkomstkällor och var inte tillräckligt observant på alla. Vissa drog alldeles för lite skatt och det räcker ju med att det är 2000:-/månad så blir det 24 tusen. Sedan är det ju så att det finns avgifter som man inte alltid tänker på exempelvis fastighetsavgift. Det drog ihop till 1000:-/månad (12000:- totalt) bara den. Därutöver hade jag för första gången någonsin inga avdrag att göra.
Okej, ja jag förstår det med att fastigheter och värdepapper med annat kan bli jobbigt när man tagit ut vinst. Överlag har jag svårt att förstå då jag själv är rätt kass på att hålla ordning på papper och annat och då känns skatten som rätt viktig för annars hade det kunna bli svettigt för mig. Men men det är nog annat om det är många olika saker att hålla reda på.
Citera
2023-03-09, 15:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Okej, ja jag förstår det med att fastigheter och värdepapper med annat kan bli jobbigt när man tagit ut vinst. Överlag har jag svårt att förstå då jag själv är rätt kass på att hålla ordning på papper och annat och då känns skatten som rätt viktig för annars hade det kunna bli svettigt för mig. Men men det är nog annat om det är många olika saker att hålla reda på.

Ja egentligen är det ännu mycket värre eftersom jag dessutom förlorade 100k på en affär i början på året så ont blir värre. Har dock redan betalat in restskatten för att inte få mer ränta på det. Det är illa nog redan.
Citera
2023-03-09, 15:48
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ja egentligen är det ännu mycket värre eftersom jag dessutom förlorade 100k på en affär i början på året så ont blir värre. Har dock redan betalat in restskatten för att inte få mer ränta på det. Det är illa nog redan.
Men fy vad tråkigt! Jag hoppas du får ordning på det hela. Finns få saker som är så påfrestande och jobbigt som när ekonomin knakar i fogarna. Förhoppningsvis blir det ett bra år för dig nu istället.
Citera
2023-03-09, 15:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men fy vad tråkigt! Jag hoppas du får ordning på det hela. Finns få saker som är så påfrestande och jobbigt som när ekonomin knakar i fogarna. Förhoppningsvis blir det ett bra år för dig nu istället.

Jag får hoppas på det, men pengar är inte allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in