2022-12-29, 16:14
Medlem
Svidmyras avatar
Detta är vad som gäller enligt Statens Jordbruksverks Författningssamling (SJVFS 2020:8) gällande rastning av hundar. Texten är jämställd med lagtext.

SJVFS 2020:8
Kap 4 TILLSYN OCH VÅRD

Särskilt om skötsel av hundar

6§ Hundar ska rastas utomhus varje dag. Om en hund hålls permanent i rastgård ska den rastas dagligen på annan plats.

7§ Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till utomhusutrymme ska rastas regelbundet med hänsyn till deras rörelsebehov, ålder, och hälsotillstånd.

Allmänna råd till 4 Kap. 7§
Hundar bör rastas minst var sjätte timme dagtid. Unga och äldre hundar bör rastas oftare.

9§ Om hundar ska lämnas ensamma ska de gradvis vänjas vid det. Djurhållaren ska ta särskild hänsyn till unga hundar och hundar som genom sitt beteende visar tecken på oro och obehag när de blir lämnade ensamma.

Allmänna råd till 4 Kap. 9§
Tecken på oro eller obehag är t.ex. vokalisering av gny, skall eller ylande, apati, matvägran, förstörande av inredning eller att hunden uträttar sina behov på olämplig plats.
Citera
2023-01-06, 16:21
Medlem
Jag skulle må väldigt dåligt av att veta om att hunden sitter helt själv i 8 timmar/dag

MEN

Jag ser hellre att en hund är hemma själv 8 timmar och att ägaren sedan aktivt är med hunden resterande tid. Sysselsätter sig med någon hundsport osv.

Istället för dessa kontotshundar som ligger inne på husse/mattes kontor och får kanske 10 minuters rastning för att sedan komma hem och se sina ägare i soffan.
Citera
2023-01-06, 17:07
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Japp, som själv hundägare så är tyvärr 8 - 5 rent för länge att lämna hunden ensam. Det är som sagt ett flockdjur och mår väldigt dåligt av denna ensamhet och ännu värre om det ständigt upprepas. Får du ned det några timmar eller tar hjälp av någon som kan ta ut hunden på en runda däremellan så underlättar det ju för hunden ganska så mycket.
Citera
2023-01-06, 22:39
Medlem
Ja menar, det beror på från hund till hund. Vissa hundar har lättare för det, man ska ju såklart försöka göra det så lite som möjligt men ja.
Citera
2023-03-10, 06:54
Medlem
Lånar tråden
Är det verkligen normalt lämna en liten typ papegojahund ( vet ärligt inte vilken sort det är ) själv 07-17:00!,!!!
Tydligen har hunden nu skitit inne rullat eller nått fått sin avföring i örat o ögon
Den kanske rullat skämts eller vet fan iaf
Det är min polare som har hunden
Jag anser det är vanvård.
Han själv påstår det aldrig hänt tidigare !!!!!
Citera
2023-03-10, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Det är ingen lag utan en rekommendation.

”Från Jordbruksverket ”

Rasta din hund minst var 6:e timme
Alla hundar behöver daglig motion och ska vara utomhus varje dag. Du bör rasta din hund minst var 6:e timme dagtid. Valpar och äldre hundar bör du rasta oftare.

Om din hund är i en rastgård hela dagen ska du rasta den på en annan plats för att den ska få komma utanför rastgården åtminstone 1 gång per dag.
Citera
2023-03-10, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zol
Du verkar inte må speciellt bra. Har förmodligen mycket hat inom dig.
Sluta plåga dina djur så mår du kanske bättre?
Gulliga påhittade sagor du skriver. Eller kanske erkänner du ditt djurs lidande att sitta hemma i 8 timmar ensam.
Jag hoppas att du inte använder toalett eller sitter ensam i en lägenhet 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.
Du vet väl att du kan bli av med din stackars hund och bli dömd för djurplågeri då det finns LAG i Sverige på att hundar inte får lämnas hemma ensamma och ska rastas minst var 6:e timme.

Kan du länka till din påståenden tack
Behöver vidarebefordra den infon till min granne
Citera
2023-03-10, 07:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Går du själv på toaletten under din arbetsdag?
Äter du lunch under din arbetsdag?

Din hund kommer inte kunna göra något av detta om du nu inte tycker det är ok med att ha mattor och möbler nedkissade eller bajsade på varje dag.
Tänk också på att som valp så behöver hunden gå ut efter att den lekt, sovit, ätit, druckit, busat, tränat och ibland även där mellan. Man kan ibland få gå ut ett par gånger i timmen om man nu inte tycker att kiss inne är ok.

Tänk också på att en hund vill komma ut på promenad ALLA dagar på året, även när det regnar, är -20 grader, blåser småspik och alla andra skitväder. Visst finns det hundar som inte är lika på men hundar behöver stimulans. Promenader är viktiga men träning, lek och att få jobba är minst lika viktigt.

En hund lever ca 10-15 år, hur ser dina planer ut närmaste 15 åren? Många saker som blir lite mer omständiga med att ha hund. Är det varmt ute så kan man inte lämna hunden i bilen, är det kallt så är det samma sak om inte värmare finns. Semesterresor går att lösa men blir lite mer pyssel om man nu inte sätter hunden på pensionat.

Räkna med att lägga ca 1,5-2,5 timmar per dag på din hund med vissa variationer. Räkna sen också minst med 1000kr per månad, ofta mer på försäkring, mat, vaccin, leksaker och annat om nu hunden är frisk. Om hunden har allergier eller skadar sig så är priset något helt annat.

Har du fler frågor angående hund så fråga gärna. Lycka till.
Citera
2023-03-10, 08:22
Medlem
Hade du själv velat sitta instängd på en mindre yta i åtta timmar varje dag, utan möjlighet att göra någonting annat än att sova för att fördriva tiden? Dessutom utan möjlighet att gå på toaletten.
Citera
2023-03-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
”Från Jordbruksverket ”

Rasta din hund minst var 6:e timme
Alla hundar behöver daglig motion och ska vara utomhus varje dag. Du bör rasta din hund minst var 6:e timme dagtid. Valpar och äldre hundar bör du rasta oftare.

Om din hund är i en rastgård hela dagen ska du rasta den på en annan plats för att den ska få komma utanför rastgården åtminstone 1 gång per dag.

Läser du hela så ser du att det är en rekommendation från dom inte en lag.
Citera
2023-03-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Läser du hela så ser du att det är en rekommendation från dom inte en lag.
En rekommendation för hundens bästa.
Citera
2023-03-10, 21:32
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Lånar tråden
Är det verkligen normalt lämna en liten typ papegojahund ( vet ärligt inte vilken sort det är ) själv 07-17:00!,!!!
Tydligen har hunden nu skitit inne rullat eller nått fått sin avföring i örat o ögon
Den kanske rullat skämts eller vet fan iaf
Det är min polare som har hunden
Jag anser det är vanvård.
Han själv påstår det aldrig hänt tidigare !!!!!

Tio timmar utan möjlighet till utgång är det långt ifrån alla hundar som klarar av och definitivt inget som bör ske regelbundet. Att hundar som sover inte behöver gå ut under nätterna är ju inte samma sak som att de inte behöver gå ut på dagarna heller.

Om man har hunden ensam så långa perioder "varje dag" skulle jag rekommendera en omplacering. Inte bra för hunden och uppenbarligen ligger prioriteringarna helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in