2022-12-19, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Hur gör du när du sover, är det vuxenblöja som gäller?
Sömnhormoner gör att man inte behöver lika ofta på natten plus att man inte dricker när man sover. Fixar du att hålla dig 9 timmar på dagen?
Citera
2022-12-19, 01:25
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Sant, men är det plågsamt för dem? Eller främst att de blir uttråkade? Vill ju inte att den ska ta skada fysiskt eller mentalt.. har hört att vissa hundar vänjer sig/sover tiden du är borta.
Jag monterade upp en webbkamera för att kunna hålla på hunden när jag var borta och det var väl första 10 minuterna som han stod och tittade ut genom fönstret för att sedan lägga sig i sin säng och sova bort timmarna. Förstår om han tyckte det var tråkigt, men han verkade annars inte må dåligt av det och visade aldrig några tecken på att bli stressad av att bli lämnad ensam. Men då var han å andra sidan med mig all ledig tid så blev naturligt så att han fick många timmar aktiv stimulans per dag ändå.

Å andra sidan var den hunden väldigt stabil också. Minns ännu hans första nyårsafton. Första smällen från en raket vid tolvslaget ryckte han till, andra började han spana efter ljudet, efter tredje smällen ignorerade han dem helt och hållet.
Citera
2022-12-19, 02:01
Medlem
Minst var sjätte timma ska hunden rastas enligt lagen. Samt ska den ha tillräckligt med stimulans och social kontakt. Annars kan du bli anmäld - förutom att hunden lider.

Läs på innan du skaffar hund och sluta käbbla emot alla som upplyser dig vad som gäller!

https://www.agria.se/hund/artiklar/skotsel-och-vard/hur-lange-far-en-hund-vara-ensam-hemma/
Citera
2022-12-19, 05:55
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Minst var sjätte timma ska hunden rastas enligt lagen. Samt ska den ha tillräckligt med stimulans och social kontakt. Annars kan du bli anmäld - förutom att hunden lider.

Läs på innan du skaffar hund och sluta käbbla emot alla som upplyser dig vad som gäller!

https://www.agria.se/hund/artiklar/skotsel-och-vard/hur-lange-far-en-hund-vara-ensam-hemma/

Som nagon annan sa, 6 timmar verkar mer vara en riktlinje och inget som ar skrivet i lagboken. Aven i lanken du postar star det "Hundar bör rastas" - "bör" ar inte samma som "enligt lag" eller "maste". Man kan bli anmald for vad som helst, oavsett om man rastar sin hund var 3e timme, det varsta som hander ar att en person kommer hem till en for att se hur hunden har det. Ser allt bra ut sa ar det inga konstigheter.

Med det sagt, har man tankt lamna sin hund hemma hela dagarna nar man sjalv ar pa jobbet sa ska man absolut inte skaffa sig en hund. Det finns andra djur som ar mer lampade for en sadan livsstil.
Citera
2022-12-19, 07:23
Medlem
Går utmärkt att ha dom hemma 8h, hur tror du majoriteten har haft hund? Nej dom skiter och pissar inte inne efter 8h. Min schäfer lider inte ett dugg iof renrasig med normalt psyke. Köper man en blandras lär man ju dock ha mer bekymmer, mer oberäknelig hundar får man leta.

Ge dom mat på morgonen sedan morgon skiter och pissar min direkt, samma procedur när man kommer hem. Bara börja ensam träna dem.

Moralkärringar som tror att hundar får något nervöst sammanbrott kan inte ha mer fel, tränar man aldrig sin hunds psyke och låter den ligga som en soffpotatis ja inte konstigt att dom skäller och bits och är allmänt efterbliven. Med handen på hjärtat hur många lägger några timmar på miljötränings i t ex storstäder med mycket trafik och oljud? Typ ingen sen klagar man på att dom är skotträdda och allt möjligt
Citera
2022-12-19, 08:22
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antszhor
Du ska självklart inte skaffa hund om du inte har tid för det, skärp dig för fan.
Får hänga på denna kommentar, om du skaffar hund för att medvetet ha den liggande hemma ensam 10 timmar om dagen så borde du polisanmälas för djurplågeri eller något dylikt.
Djur är levande kännande varelser inte en sak, skärp dig för fan!
Citera
2022-12-19, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om vi tänker 1970-tal så var hundar hur vanligt som helst, alla var hemma ensamma för på den tiden jobbade folk till 18 varje dag utan ledighet, och det fanns inte en hund som mådde dåligt som jag såg, och det diskuterades aldrig.

Om du vill ta reda på varför du inbillar dig att hundar mår dåligt av att vänta hemma så får du leta i dig själv. Troligen samma missuppfattning som säger dig att barn 7 år inte kan vara hemma hela dagarna utan föräldrar. Alla barn var ensamma hemma på min tid, alla gick hem själva från skolan, från första klass. Varken barn eller hundar curlades på den tiden.

Måste vara ofattbart för dig att älgar och kaniner lever ensamma i skogen utan din hjälp och överlever en hel vinter. Googla Pjåsk.
Det var inte så att din mamma jobbade deltid? eller att du gick ut med hunden när du kom hem efter skolan vid 15:30?

Vi hade hund när jag var liten. Mamma jobbade i närhet och gick hem på lunchen för att gå ut med vår hund och jag gick ut med honom efter skolan om han visade att han ville ut
Citera
2022-12-19, 09:09
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Lämna hunden på hunddagis elr något.
Men de finns seriöst för många hundar i städerna. En hund mår bra att va lite fri, gå runt på tomten osv. Frisk luft osv förbättrar hälsan.
Har du en stor lägenhet mår hunden bättre.
Har du utsikt tex balkong mår den bättre.
Men givetvis är livet för hunden en gradient där du ger din hund ett sämre liv och ev psykiska störningar. Tvångsbetrenden osv kommer förmodat utvecklas.
Citera
2022-12-19, 09:23
Moderator
Sun Rulers avatar
Det är inte primärt toalettbesöken som är det mest trängande. Vår hund kan ha varit inne i ca tio timmar (under natten) och så märker han att det ösregnar när vi öppnar dörren inför morgonpromenaden, då går han in igen och lägger sig i soffan.
Hundar är flockdjur och mår bäst i sällskap med andra, att då lämna hunden ensam under längre tid kan leda till att de kommer må mycket dåligt.
Citera
2022-12-19, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Går utmärkt att ha dom hemma 8h, hur tror du majoriteten har haft hund? Nej dom skiter och pissar inte inne efter 8h. Min schäfer lider inte ett dugg iof renrasig med normalt psyke. Köper man en blandras lär man ju dock ha mer bekymmer, mer oberäknelig hundar får man leta.

Ge dom mat på morgonen sedan morgon skiter och pissar min direkt, samma procedur när man kommer hem. Bara börja ensam träna dem.

Moralkärringar som tror att hundar får något nervöst sammanbrott kan inte ha mer fel, tränar man aldrig sin hunds psyke och låter den ligga som en soffpotatis ja inte konstigt att dom skäller och bits och är allmänt efterbliven. Med handen på hjärtat hur många lägger några timmar på miljötränings i t ex storstäder med mycket trafik och oljud? Typ ingen sen klagar man på att dom är skotträdda och allt möjligt

Men du, stoppa upp din "kunskap" i röven. Varför ska man skaffa en sällskapshund som ska ligga ensam hemma över 8 timmar varje dag? Inte direkt det en hund är till för.
Citera
2022-12-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det går nog bra, så var det alltid förr att folk hade hunden hemma när de var på jobbet.
Får länsstyrelsen nys om saken så kommer de hem till dig med snuten i släptåg och slår dig med batongen.

Hundar ska rastas minst var sjätte timme, mer om hunden är ung, gammal eller sjuk.
Citera
2022-12-19, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Folk överdriver gärna. I Jordbruksverkets bestämmelser står att hundar bör rastas var sjätte timme. Det står inget om några fyra timmar.

Dock står det att man ska ta hänsyn till djurets behov och hundar är flockdjur som bör ha sällskap för att må bra. Man kan inte ha en hund som är ensam hela dagarna, den kommer att bli ett stressat olyckligt psykfall som biter sönder allt möjligt, t.ex golv, väggar, sladdar, böcker, kuddar mm mm mm. Den pissar och skiter inne, skäller och ylar och är ofta allmänt heljobbig och krävande både ute och inne. Kan du inte ordna hundvakt, hunddagisplats eller fixa så du/någon kan ha med jycken på jobbet bör du för allas bästa låta bli att skaffa hund.
Ordet "bör" tolkas ofta som "ska" när det kommer till myndigheter. Har själv aldrig ansett att bör =ska men jag har fått lära mig den hårda vägen (gällde inte ett djurärende utan nåt helt annat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in