2022-12-21, 16:28
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Lat? Ja man väljer inte en renrasig schäfer med stamtavla i högsta igp klassning om man nu vill chilla i soffan.

Så du tror att man ”tränar” en hund i 2 månader för att sedan är dom klara resten av livet? Herregud ta bort dina djur omgående. Att träna de vanligaste kommandona tar mindre än 2 veckor med träning. Att träna koppel tar mindre än en månad. Att gå utan koppel bredvid en aka fot mindre än en månad.

Du är ju totalt efterbliven om du tycker hunden är ”färdig” när den knappt fyllt halvåret. En hund tränar man tills den dör dvs 10-15 års tid varje dag inte nån månad i valp åldern. Medans min hund har det lugnt och bra under dagarna tränar vi exakt varje dag mentalt och fysiskt gör du det? Varje dag knappast din tomte. extremt få personer som faktiskt tränar sina dagligen och aktivt med varierande arbeten. Att få hundar att sitta fint vid matskålen är inte träning det är ett inövat beteende till slut.

Min nya schäfer är nu drygt 1 och ett halvt år kan samtliga vardags kommandon samt lydnad till föraren som har ”kopplet” teckenspråk för samtliga kommandon är snart inlärt med. Men lycka till ”experten”

Jag är inte expert, men har haft både hund och barn så jag vet skillnaden. Jag antar att du läser på högskola tills du dör också precis som din hund? Du måste ju utbildas hela livet!

Hundar är olika och det är klart de behöver tränas till en "lägstanivå", men utöver det anser jag inte att man behöver gå. Vår hund trivdes bra med barn och att vara med på jobbet på dagarna och träffa folk. Han var lycklig utan att ha universitetsdiplom.

Det är få förunnat att ha ett så statiskt liv som du under så lång tid som 15 år. De flesta har perioder där det finns mer eller mindre tid för olika saker och det är större risk för en hund om man är själv.
Citera
2022-12-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Så du sover 4 timmar sen rastar hunden på nätterna? Gå och lägg dig din tomte. Låt mig gissa din hund blev inte rumsren förrens 1 års åldern, överviktig förmodligen, klarar inte av att vara ensam mer än nån minut innan den skäller, skotträdd på nyårsafton så du ligger med filtar och klappar och förstärker rädslan hos hunden?

Har hört såna som dig många gånger, världsbäst men i verkligheten vet exakt noll om hundar eller hur man bygger upp starka hundar psykiskt, ni brukar vara experter däremot på att totalt förstöra hundars psyke.

Du verkar inte må speciellt bra. Har förmodligen mycket hat inom dig.
Sluta plåga dina djur så mår du kanske bättre?
Gulliga påhittade sagor du skriver. Eller kanske erkänner du ditt djurs lidande att sitta hemma i 8 timmar ensam.
Jag hoppas att du inte använder toalett eller sitter ensam i en lägenhet 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.
Du vet väl att du kan bli av med din stackars hund och bli dömd för djurplågeri då det finns LAG i Sverige på att hundar inte får lämnas hemma ensamma och ska rastas minst var 6:e timme.
Citera
2022-12-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Nej, man lämnar inte hunden utan rastning i 8 timmar.

Tänk att själv behöva hålla dig från att uträtta dina behov i 8 timmar.

Antingen åker man hem på lunchen och går ut med hunden eller så skaffar man en rastvakt som kan gå med hunden.

Djur förtjänar bra liv. Kan man inte ge dom det ska man inte ha djur.

Bra skrivet!!
Citera
2022-12-21, 17:47
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det går nog bra, så var det alltid förr att folk hade hunden hemma när de var på jobbet.

Nä så var det inte alltid förr. Farsan körde hem varje lunchrast på 80-talet för att gå ut med hunden. Förslappade rövhål som skaffar djur och sedan försummar dom har det alltid funnits. Hundar är sociala flockdjur och trivs inte med att gå ensamma 8+ timmar.
Citera
2022-12-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zol
Du verkar inte må speciellt bra. Har förmodligen mycket hat inom dig.
Sluta plåga dina djur så mår du kanske bättre?
Gulliga påhittade sagor du skriver. Eller kanske erkänner du ditt djurs lidande att sitta hemma i 8 timmar ensam.
Jag hoppas att du inte använder toalett eller sitter ensam i en lägenhet 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.
Du vet väl att du kan bli av med din stackars hund och bli dömd för djurplågeri då det finns LAG i Sverige på att hundar inte får lämnas hemma ensamma och ska rastas minst var 6:e timme.

Ok vilken lag säger att jag ska nehe du hittade ingen som jag trodde då.
Citera
2022-12-22, 19:58
Medlem
Det är ju inte bara socialfall, white trash, förtidspensionärer etc som skall kunna skaffa hund för att de går hemma hela dagarna. Så har aldrig tanken varit. Självklart skall du kunna ha hund även om du jobbar normalt.

Det finns väl egentligen två bra lösningar. Kolla i krokarna där du bor om det finns något hunddagis. Alt. någon som har hand om några hundar dagtid. Hundar har ju som bekant behov.

Finns ej det så iordningsställ hundgård på tomten om möjligt. Med mysig hundkoja och en inhängnad bit mark den kan springa omkring på. Så löste folk det förr när alla var på jobbet 8-17. Vet du att den allting kommer vara i hundgården dagtid så skaffa en hundkompis till den så den kan ha lite kul och leksaker etc.
Citera
2022-12-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har länge velat ha en hund men läser ofta online att man inte får lämna sin hund mer än max 4 timmar per dag... då måste man alltså jobba hemifrån eller känna någon som kan hjälpa en..? :-(

Är speciellt intresserade i mindre fluffiga hundraser som maltesers, maltipoo..

Vad blir konsekvenserna? Kommer jag få en agressiv hund som börjar bita mig osv?

Uppskattar svar

Får och får.
Jag har haft hund hela livet.
Ofta jobbat natt.
Så hunden har aldrig varit ensam

Vad vill du göra med hunden?

Man köper hund efter vald aktivitet man gillar att göra. Är man själv en soffpotatis köper man inte en dobbermann tex.

Att lämna en hund ensam 8 timmar eller mer är inte okej.

Har du möjlighet att åka hem på lunchen så hunden får komma ut göra ifrån sig med mera?
För en hund är inte gjord att ligga inne hela dagarna ensam.

Vår hund vi har nu är en pitbull mix som vi tog från en pundare.
Hon hatar att gå ut.
Gör sina behov.
Sen in
Regnar det går hon inte ut alls.

Jag jobbar skift och lever inte ensam.
Alla hjälps åt med rastning.

Hunddagis är bra men dyrt.

Lycka till
Citera
2022-12-23, 10:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Nä så var det inte alltid förr. Farsan körde hem varje lunchrast på 80-talet för att gå ut med hunden. Förslappade rövhål som skaffar djur och sedan försummar dom har det alltid funnits. Hundar är sociala flockdjur och trivs inte med att gå ensamma 8+ timmar.
Tänkte precis skriva det 80-talet 90-talet 00-talet har det alltd funnits folk som åkt hem på lunchresten för att rasta hunden, så länge jag kan minnas, även skolpersonal. Inget konstigt alls, och alla som kunde ha hund på jobbet gjorde ju det såklart.
Men då gäller det att man inte har någon allergiker som besöker...
Citera
2022-12-24, 01:35
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Måste vara jobbigt om du är tvungen att gå upp och skita/pissa varenda natt.

Lite prostatit kanske?

Vad fan mumlar du om ditt blockmongo? Är din enda aktiva kiss och bajstid när du sover eller? Har det gått en propp i hjärnan eller är du född korkad?
Citera
2022-12-24, 02:05
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Vad fan mumlar du om ditt blockmongo? Är din enda aktiva kiss och bajstid när du sover eller? Har det gått en propp i hjärnan eller är du född korkad?

Du skriver:

” Du får ställa frågan till dig själv, skulle jag klara av att inte skita eller pissa på 8-9 timmar?”

Om du inte förstår vad du själv skriver, så är det ditt problem.

Du klarar alltså inte att avstå från att pissa på 8 timmar?
Citera
2022-12-24, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du skriver:

” Du får ställa frågan till dig själv, skulle jag klara av att inte skita eller pissa på 8-9 timmar?”

Om du inte förstår vad du själv skriver, så är det ditt problem.

Du klarar alltså inte att avstå från att pissa på 8 timmar?

Det är inte jämförbart. Sömnhormoner gör att man blir mindre kissnödig på natten, plus att man inte håller på och dricker en massa när man sover. Så frågan är fortfarande relevenat -om TS tycker det går bra att hålla sig 9 timmar dagtid.
Citera
2022-12-24, 02:11
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Det är inte jämförbart. Sömnhormoner gör att man blir mindre kissnödig på natten, plus att man inte håller på och dricker en massa när man sover. Så frågan är fortfarande relevenat -om TS tycker det går bra att hålla sig 9 timmar dagtid.

Absolut.
Och Orco orkar tydligen inte hålla sig oavsett tid på dygnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in