2023-03-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så var det den här lilla detaljen med verklighetsförankring som jag brukat tjata om.

Om nu investerare säljer av och placerar om i räntebärande papper borde då inte börsen falla?

Jag orkar inte. Läs på lite om hur marknader påverkas av handelsvolym och likviditet.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Idag (när räntorna rasat) så har S&P500 stigit med 0.01%.

För övrigt föll S&P ca 1% omedelbart efter öppning (och är nu tillbaka under nollan). Varför antar du förresten att det endast är kapital från S&P som allokeras till bonds?

Som trots det korrelerade perfekt med US02Y. Sjukt att jag orkar: https://i.imgur.com/bJ9H2n9.jpg
Senast redigerad av Tobbesvensson 2023-03-10 kl. 18:26.
Citera
2023-03-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Att tioåringen går ner drastisk är väl ett tecken på recession vad jag kan tro. Vet inte vad spreaden är mot tvååringen men förhållandet dem emellan är väl det intressanta

Fortfarande ca 1% spread. Räntekurvan är dock inverterad sedan ett bra tag nu.
Citera
2023-03-10, 18:07
Medlem
vemsfels avatar
Alltid dessa retoriska frågor av flitiga skribenter här inne. Och medvetna missuppfattningar man väljer att attackera. Tala ur skägget istället. Jag eftersöker klarspråk för en bättre tråd!

Jag är en toppbelånad 85%are med några millar rörlig ränta. Måste nog lägga till en 1:a framför dagens räntesats innan jag ska börja bekymra mig om vi ska kunna bo kvar. Så länge jag inte behöver flytta pga. arbetslöshet, dödsfall, sjukdom är vi safe. Föreställer mig andra 85%are i samma sits. Och vi är knappast majoritet av BLTs (de har än lägre lån). Och de som befinner sig i en ännu sämre sits än jag är ännu färre . Skulle denna lilla grup välta hela svenska bostadsmarknaden? I think not.
Citera
2023-03-10, 18:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Alltid dessa retoriska frågor av flitiga skribenter här inne. Och medvetna missuppfattningar man väljer att attackera. Tala ur skägget istället. Jag eftersöker klarspråk för en bättre tråd!

Jag är en toppbelånad 85%are med några millar rörlig ränta. Måste nog lägga till en 1:a framför dagens räntesats innan jag ska börja bekymra mig om vi ska kunna bo kvar. Så länge jag inte behöver flytta pga. arbetslöshet, dödsfall, sjukdom är vi safe. Föreställer mig andra 85%are i samma sits. Och vi är knappast majoritet av BLTs (de har än lägre lån). Och de som befinner sig i en ännu sämre sits än jag är ännu färre . Skulle denna lilla grup välta hela svenska bostadsmarknaden? I think not.

Det som främst välter Stockholm allt annat lika är att bolånetagare på marginalen får lägre lånelöften. Då kan man bokstavligen inte hålla upp vilka priser som helst.
Citera
2023-03-10, 18:14
Medlem
Citat:

Det är ju den lilla detaljen att priset sätts på marginalen.
Citera
2023-03-10, 18:22
Medlem
Citat:

Jo tjena, låne-inkomst-kvoten för snitthushållet med bolån ligger på 3,8 ggr årsinkomsten. Med en ränta på 14% betalar snitthushållet 53% av bruttoinkomsten i ränta varje månad. Om du klarar ens 10% så är du definitivt i den bättre halvan av bolånetagare.
Citera
2023-03-10, 18:24
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det som främst välter Stockholm allt annat lika är att bolånetagare på marginalen får lägre lånelöften. Då kan man bokstavligen inte hålla upp vilka priser som helst.

Människor får låna mindre att köpa bostad för när räntorna är höga, check.
Bostäder säljs till lägre pris pga. färre potentiella köpare till de priser som säljare begär pga lägre lönelöften och osäkert ränteläge, check.

Låter helt naturligt enligt mig. Så länge inte större andel människor tvingas lämna sina hem och sälja till priser som tvingar de ytterligare skuld är det väl inget problem. Eller?
Citera
2023-03-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Ja, det låter väldigt sunt att låna pengar för att betala räntehöjningar.
Detta måste vara ett troll-inlägg?
Förklara?
Citera
2023-03-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
"Jag har många gånger i tråden skrivit att gissar man tillräckligt många gånger gissar man förr eller senare rätt. Inte för att det finns någon vetenskap bakom det, utan bara pga ren och skär sannolikhet."
Bra Comeback på det inlägget
Citera
2023-03-10, 18:29
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Jo tjena, låne-inkomst-kvoten för snitthushållet med bolån ligger på 3,8 ggr årsinkomsten. Med en ränta på 14% betalar snitthushållet 53% av bruttoinkomsten i ränta varje månad. Om du klarar ens 10% så är du definitivt i den bättre halvan av bolånetagare.

Ja, det är väl bara att betala? Resten till mat och transport. Kanske människor lär sig värdet av pengar igen.
Citera
2023-03-10, 18:29
Medlem
Citat:
Människor får låna mindre att köpa bostad för när räntorna är höga, check.
Bostäder säljs till lägre pris pga. färre potentiella köpare till de priser som säljare begär pga lägre lönelöften och osäkert ränteläge, check.

Låter helt naturligt enligt mig. Så länge inte större andel människor tvingas lämna sina hem och sälja till priser som tvingar de ytterligare skuld är det väl inget problem. Eller?
Nej endast en liten del som kommer drabbas. Alla som har lägre belåning än 85% kan ta lån upp till fullt låneutrymme för att betala sina räntor. Liksom fullblodsmongolid tycker det är en jättebra idé och påstår även att svenska staten tycker likadant och pushar för det.
Senast redigerad av Ronkmonken 2023-03-10 kl. 18:37.
Citera
2023-03-10, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det kommer komma en sättning i priserna förr eller senare oavsett. Efterhand löper bundna ränteavtal ut, likaså med bundna elavtal. Vidare kommer KALP-kalkylerna stramas upp, det kommer bli svårare för nya köpare att låna lika mycket och de som byter bostad kommer även de få mindre i lån kontra inkomst än tidigare.
Energin i marknaden pyser sakta ur precis som en kokande kastrull på en äldre spisplatta, en stund efter att du vridit av strömbrytaren så fortsätter det att koka.
Så det enda som händer med statistiska anomalier som redovisas som generella prisuppgångar är att det blir en än större sättning när tiden kommer ikapp.
Och inflödet av nya krediter och pengar upphör. Marknadsräntan stiger, konsumtionen minskar, sparandet ökar och projekt avvecklas. Företag går i konkurs och arbetslösheten stiger. Tillgångspriserna, såsom priserna på aktier och fastigheter, som hade blivit uppblåsta under perioden med artificiellt låga räntor, rasar. Deflaterade tillgångspriser pressar privata hushålls, företags och bankers eget kapital. Högre kreditkostnader sätter låntagare under ökad press att betala sina skulder. Antalet uteblivna lån ökar, vilket får bankerna att skärpa sina utlåningspolicys.

En spiral neråt börjar. Stramare villkor på krediter leder till fler konkurser och ännu stramare villkor. Riksbanken har dessutom meddelat att den inte bara har för avsikt att fortsätta höja räntorna ytterligare, utan också fortsätta att minska sin balansräkning.

Intressant nog har marknaden förblivit relativt optimistisk. Den har varit övertygad om att Riksbanken kommer att mjuklanda den här ekonomin och få ner en mycket hög inflation utan att kraschlanda.

När de hallucinationerna upphör kommer alla andra saker som händer på en gång att komma som en käftsmäll på hushållen, finansmarknaderna som går upp i rök till exempel. Sagan slutar med ett ryck som när en blixt slår ner och ljudet av kapital som går upp i rök. Det kommer att stoppa allt tjat från hushållen som inte vill betala tillbaka sina lån, att räntorna ska ner 2023 eller att efterfrågan kommer att öka.

En illamående tystnad sprider sig över landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in