2023-03-10, 18:29
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag tror nog du får först av allt titta på kkartor om vilka väga de ukrainaska soldaterna skall få försörjning genom. I nuläget återstAår grus/lerväg som slingrar sig fram. Asfaltvägen nordvästut har ryssaran fast och stadigt grepp om och asfaltvägen sydvästut har ryssarna syn och skottavstånd till trots att ukrainarna försökt jaga bort dem.

Det här beslutet att hålla Bakhmut verkar ha fattats när det visat sig att det inte fungerar med ordnad reträtt - man har så att säga gjort dygd åt nödvändigehetn. Död eller fångenskap är de ukrainska soldaternas val.
Ge det lite tid så kan vi diskutera det igen. Ryssland utropade seger för en dryg vecka sedan och har sedan dess förlorat runt 5000 man till i Bakhmut (döda och sårade), jag tror nog Ukraina har full koll på läget.
2023-03-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Jag gissar på att Zelensky blir mördad i år av ukrainarna själva.
Han representerar tusentals döda människor som dött helt i onödan och kommer få betala för vad han gjort.

De som är fast i bakhmut har ingen chans alls att ta sig ur detta levande heller.

Den som nog löper störst risk att mördas av sina egna är orchkungen Putin.
Och Bakhmut har 'fallit' så många gånger redan så det är nog osannolikt att det faller
2023-03-10, 19:16
Medlem
Mindbusinesss avatar
Dags att stänga denna tråd.
Ryska militära positioner runt den östra ukrainska staden Bakhmut är i fara om inte legosoldater från Wagnergruppen snabbt får ammunition, sade Wagnerledaren Jevgenij Prigozjin i ett telegram på söndagen,
2023-03-10, 19:17
Medlem
Mindbusinesss avatar
(FB) Wagner tar ”taktisk paus” i Bachmut
2023-03-10, 19:47
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knügen
Men hallå där, "förlorat 20.000 stridsvagnar"?! Det måste du visa en källa på, det finns ju inget land i världen som ens någonsin varit i närheten av att ha så många stridsvagnar. LOL

Ja, jag skrev fel. Jag menade 2.000 stridsvagnar.
2023-03-10, 19:53
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Nej, väldigt långt ifrån alla begrep det häromdagen. Men du får väl snacka ihop dig med dina rysshatande polare om Bakhmut.

Hahaha. 20000 stridsvagnar skulle alltså Ryssland ha förlorat i Ukraina? Den ene russofoben är galnare än den andra. Rena fantasier och jag tror inte ens att Ryssland har så många stridsvagnar totalt. Och jo, T-14 Armata har använts i Ukraina även om de är få än så länge.

Du kan inget om militära spörsmål överhuvudtaget. Vare sig om missiler stridsvagnar. Så det bästa för dig vore om du bara höll käft i det ämnet.

Ja, jag skrev fel. Menade 2.000 stridsvagnar. Det är fler än vad de flesta arméer har totalt i sina lager. Att Ryssland lyckas med konststycket att närmast halvera sin stridsvagnspool på ett år är nog unikt.

Det är bevisligen du som inte förstår ett skit om militära styrkeförhållanden. Jag förstår att det känns jobbigt att ha idealiserat Putin och Ryssland och sedan konfronteras med det faktum att Ryssland inte ens klarar av att ta över en byhåla i östra Ukraina på över ett halvår. Bachmut har fortfarande inte fallit och frågan är hur längre Ryssland orkar trycka på.
2023-03-10, 19:58
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Wagner PMC firar segern efter att ha säkrat östra Bakhmut.

https://files.catbox.moe/hijia4.mp4

Ukraina håller ju uppenbarligen västra Bachmut fortfarande. När kommer kollapsen?
2023-03-10, 20:07
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Ukraina håller ju uppenbarligen västra Bachmut fortfarande. När kommer kollapsen?

Kollapsen gäller ju fronten, och har redan skett.

Västra Bakhmut är omringad och har bara en utväg mot Chasiv Yar.

Idag fångade tjetjenerna ukrainska trupper som hade helt slut på ammo och försökte fly.

https://files.catbox.moe/l5wy8n.mp4
https://files.catbox.moe/bapfjx.mp4
2023-03-10, 20:53
Moderator
-Info-s avatar
Är Bakhmut en ukrainsk fälla, i syfte att trötta ut ryssarna och döda så många ryssar som möjligt?

Citat:
Samtidigt hävdade Ukrainas arméchef, general Oleksandr Syrskyj, på torsdagen, att de stora ryska förlusterna i Bachmut lägger grunden för en kommande ukrainsk motoffensiv.

– Varje dag vi försvarar staden vinner vi tid för förberedelser av framtida offensiva operationer, sade han på torsdagen till CNN.

– Det är viktigt för dem att förflytta sig i den här riktningen. Därför har vi två mål: Att reducera deras stridsdugliga manskap så mycket som möjligt, tvinga in dem i flera hårda nyckelstrider och störa deras offensiv, och att koncentrera våra resurser på andra håll för en motoffensiv i vår.

Han anser att taktiken än så länge varit effektiv och hävdar att Ryssland förlorar mellan fem och sju gånger så många soldater som Ukraina i striderna. Natos underrättelsetjänst bedömer att fem ryssar dör för varje ukrainare.

https://www.dn.se/varlden/zelenskyjs-radgivare-motoffensiven-tva-manader-bort/
2023-03-11, 09:47
Medlem
Ryssland fortsätter sin offensiv i Bakhmut. Ukrainarna har ännu inte lyckats göra några större framgångar i Bakhmut och trycka tillbaka ryssarna. Men eftersom staden enligt vissa saknar strategisk betydelse är det ju helt lugnt då att ryssarna flyttar in & ukrainarna flyttar ut.

https://www.youtube.com/watch?v=LWcR8n3AojQ
https://www.youtube.com/watch?v=Lod4h7IjVN4&t
Senast redigerad av Liljor 2023-03-11 kl. 09:58.
2023-03-11, 10:45
Medlem
Var är den totala kollapsen? Ser ut som en meningslös utnötning av de ryska styrkorna.

+1000 döda stackars ryssar senaste dygnet.
2023-03-11, 12:29
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag kan utan vidare erkänna att det är ett lustigt sammanträffande att Ryssland fyrar av en av sina värsta missilsalvor någonsin precis efter att jag har sagt att de har brist på missiler. Det är på sätt och vis hedrande att den ryska militärledningen gör en sådan sak bara för att bevisa att jag har fel. Men samtidigt så bevisar det faktum att det här är de första missilangreppen på flera veckor att det ligger något i det jag säger.

Dessutom så är det inte jag som säger det. Ryssarna säger själva att de har brist på modern utrustning. Åtminstone är det vad de frispråkiga representanterna från Wagner-gruppen hävdar.

Att hypersoniska missiler är snabba har jag aldrig förnekat. Eller att det är en fördel att vara snabb om man inte vill bli nedskjuten. Det jag har sagt är att Nato och USA inte har någon större nytta av hypersoniska missiler. Det är helt enkelt ett väldigt dyrt sätt att åstadkomma något som går att göra mycket billigare. Om inte ens syfte är att slå ut något väldigt dyrt och väldigt välförsvarat så finns det ingen egentlig anledning att ägna sig åt hypersoniska missiler, det finns bättre saker att lägga sina pengar på. För Rysslands del så finns det vissa väldigt dyra och väldigt välförsvarade saker som de måste slå ut om de alls ska kunna föreställa gå i militär konflikt med USA. Men USA har inte några motsvarande måltavlor på rysk sida och har därmed inte motsvarande behov av dessa vapen.

Man kan kalla det för en sorts gerillakrigföring. Ryssland lägger allt sitt krut på några få områden där de hoppas vara så starka att de kan göra en eventuell konflikt så dyrbar för sin motståndare att de ger upp. Det betyder inte att Ryssland rent generellt är tekniskt överlägset väst. Det är de nämligen inte.

Ja, visst var det ett lustigt sammanträffande. Eller olustigt kanske för din del. Men det är uppenbart att du inget kan om det militära. Ditt påstående att USA inte har behov av hypersoniska missiler motsägs av det faktum att USA arbetar febrilt på att ta fram sådana. Hypersoniska missiler är enormt viktiga och ger en oerhörd fördel om fienden inte har det. Laddas de med kärnstridsspetsar exempelvis så är de i princip omöjliga att stoppa ifall man inte själv har hypersoniska missiler. Ryssland har förövrigt militärteknologisk överlägsenhet även på andra områden. Exempelvis har Ryssland den gigantiska och djupgående undervattensdrönaren Poseidon. Vidare har Ryssland både nukleär och icke-nukleär EMP-teknologi som USA vare sig har motsvarighet till eller försvar mot.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in