Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Vilket blaj. Hypersoniska missiler skiljer sig enbart från andra icke-ballistiska missiler såtillvida att de är oerhört mycket snabbare. Det är självfallet en enorm fördel i alla lägen och därför håller även USA desperat på att också utveckla sådana.
Har inte hört Prigoshins uttalande men Ryssland har absolut ingen generell brist på artillerigranater. Överhuvudtaget har Ryssland demonstrerat hur lätt de kan skala upp sin produktion av alla typer av krigsmateriel.
Sina mest omfattande missilattacker har Ryssland genomfört från i höstas och fram till nu. Så det du påstår stämmer inte. Det är elransonering i alla delar av Kievkontrollerade Ukraina och typ 70% av energiinfrastrukturen är förstörd. Till viss del har Ukraina lyckats ersätta en del av bortfallet genom att rigga upp temporära lösningar med hjälp utifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Efter nattens massiva ryska massiva missilanfall så har du ägg i ansiktet. Sicken otur för dig. Det mest massiva hittills faktiskt varav 6 st hypersoniska Kinzhalmissiler. Som uppenbarligen fungerar ypperligt på landmål.
Som sagt. Ryssland har ingen generell brist på vare sig artillerigranater, missiler eller något annat militärt materiel. Däremot hör vi att amerikaner och britter turnerar världen runt för att tigga ihop artillerigranater åt Kiev.
Jag kan utan vidare erkänna att det är ett lustigt sammanträffande att Ryssland fyrar av en av sina värsta missilsalvor någonsin precis efter att jag har sagt att de har brist på missiler. Det är på sätt och vis hedrande att den ryska militärledningen gör en sådan sak bara för att bevisa att jag har fel. Men samtidigt så bevisar det faktum att det här är de första missilangreppen på flera veckor att det ligger något i det jag säger.
Dessutom så är det inte jag som säger det. Ryssarna säger själva att de har brist på modern utrustning. Åtminstone är det vad de frispråkiga representanterna från Wagner-gruppen
hävdar.
Att hypersoniska missiler är snabba har jag aldrig förnekat. Eller att det är en fördel att vara snabb om man inte vill bli nedskjuten. Det jag har sagt är att Nato och USA inte har någon större nytta av hypersoniska missiler. Det är helt enkelt ett väldigt dyrt sätt att åstadkomma något som går att göra mycket billigare. Om inte ens syfte är att slå ut något väldigt dyrt och väldigt välförsvarat så finns det ingen egentlig anledning att ägna sig åt hypersoniska missiler, det finns bättre saker att lägga sina pengar på. För Rysslands del så finns det vissa väldigt dyra och väldigt välförsvarade saker som de måste slå ut om de alls ska kunna föreställa gå i militär konflikt med USA. Men USA har inte några motsvarande måltavlor på rysk sida och har därmed inte motsvarande behov av dessa vapen.
Man kan kalla det för en sorts gerillakrigföring. Ryssland lägger allt sitt krut på några få områden där de hoppas vara så starka att de kan göra en eventuell konflikt så dyrbar för sin motståndare att de ger upp. Det betyder inte att Ryssland rent generellt är tekniskt överlägset väst. Det är de nämligen inte.