Citat:
Läget är inte bra, det är jag fullständigt medveten om, men Ukraina förfogar över artilleri med bättre räckvidd än det ryska och ryssarnas artilleri är så klart högprioriterade mål. Förstod dock inte hur du menar att blidvädret är ogynnsamt för ukrainsk del, det är ju snarare tvärtom då ryssarna inte kan framrycka på annat än lätt övervakade vägar.Det var väl för ett par dagar sedan Zelenski mött armechefen och Frontchefen (hur han nu benämns) och han deklarerade att de beslutat sig för att hålla den och han förklarade varför.
Du verkar helt omedveten om att en stad som är kringränd på 3 sidor behöver hyggligt säkra försörjningsvägar, vilket staden sedan blidvädret inte har, men dessutom är svårförsvarat för man lätt kommer i artilleriunderläge (ryssarna når ukrainskt artilleri som skjuter in i staden men ukrainskt artilleri når inte ryskt för att ta bort det.Den enda fördelen ukrainarna har är byggnader att förskansa sig i och hur stora förråd och hur länge de räcker vet varken du eller jag. Dessutom finns antagligen flera tusen civila i staden och man kan ju8 hoppas att ukrainarna släpper ut dem vid en belägring.
Du verkar helt omedveten om att en stad som är kringränd på 3 sidor behöver hyggligt säkra försörjningsvägar, vilket staden sedan blidvädret inte har, men dessutom är svårförsvarat för man lätt kommer i artilleriunderläge (ryssarna når ukrainskt artilleri som skjuter in i staden men ukrainskt artilleri når inte ryskt för att ta bort det.Den enda fördelen ukrainarna har är byggnader att förskansa sig i och hur stora förråd och hur länge de räcker vet varken du eller jag. Dessutom finns antagligen flera tusen civila i staden och man kan ju8 hoppas att ukrainarna släpper ut dem vid en belägring.
Antalet civila i Bakhmut är väldigt få och de hålls inte kvar av Ukraina, de är kvar av egen fri vilja.
Citat:
Jag kan läsa kartor och jag är medveten om hur Ukraina planerar/bör planera och om hur de ryska förbanden framrycker, men just nu är läget under kontroll som jag förstår det.
Ryssarna verkar helt ointresserade av att storma staden utan de verkar mer intresserade av att stärka flankerna och utvidga dem. Som alla vet (utom fanatiker) planerar ukrainarna försvarsställningar utmed en kanal och ryssarna är faktiskt ganska nära den på vissa håll och kommer man över den innan ukrainarna hunnit dra sig tillbaka så kan det bli farligt värre och ukrainarna bli anfallna från riktningar de inte förberett sig för.
Citat:
Nej, jag tror inte de kommer göra en motoffensiv vid Bakhmut i närtid då det helt enkelt inte behövs för att uppnå de operativa målen och inte behövs för att hålla soldaterna i Bakhmut trygga från inringning. Var en motoffensiv kommer är svårt att gissa, men jag tror på trakten kring Kreminna eller rakt söderut mot Meliotpol.
Du verkar heller inte tro att ukrainarna gör sig beredda för en motoffensiv mot Bakhmut utan sparar på sina offensivdugliga och utrustade som håller på att utrustas till en egen offensiv som skall tillfredställa USA och andra vapenleverantörer.Zelenski offrar de soldater som nu är i Bakhmut - det tror både du och jag.