2023-03-10, 17:26
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Ok men vad händer om jag bara skiter i att välja någon "leverantör"? Förutom att jag blir utan ersättning fem dagar, blir jag anvisad något nytt på en gång? Uppgiften står som "rekommenderad" så den står inte ens som obligatorisk.
Räknar med att vara bortrest i sommar så inte ens en gång i veckan kan jag gå och är rädd att de hittar jobb åt mig som jag inte vill ha och sen inte får tacka nej till.

Väljer du ingen leverantör så kommer du bli tilldelad den som ligger närmast.
Citera
2023-03-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Väljer du ingen leverantör så kommer du bli tilldelad den som ligger närmast.

Vilket skit, så då måste jag kontakta arbetsförmedlingen och säga att jag tackar nej till "Rusta och matcha"? Jag är fullständigt ointresserad av att låsa upp mig 6 månader på det, dessutom verkar det ingå krav på arbetspraktik i slutändan, tar heller avstängning från ersättning men frågan är vad de hittar på sen?
Citera
2023-03-10, 17:40
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ok men vad händer om jag bara skiter i att välja någon "leverantör"? Förutom att jag blir utan ersättning fem dagar, blir jag anvisad något nytt på en gång? Uppgiften står som "rekommenderad" så den står inte ens som obligatorisk.
Räknar med att vara bortrest i sommar så inte ens en gång i veckan kan jag gå och är rädd att de hittar jobb åt mig som jag inte vill ha och sen inte får tacka nej till.

Det kommer bara bli mera problem för dig om du inte väljer. Du kommer inte komma undan.
Citera
2023-03-10, 17:59
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Vilket skit, så då måste jag kontakta arbetsförmedlingen och säga att jag tackar nej till "Rusta och matcha"? Jag är fullständigt ointresserad av att låsa upp mig 6 månader på det, dessutom verkar det ingå krav på arbetspraktik i slutändan, tar heller avstängning från ersättning men frågan är vad de hittar på sen?

Har du dagar kvar i a-kassan så fattar jag inte heller varför du ska tvingas in i programmet?
Citera
2023-03-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Det kommer bara bli mera problem för dig om du inte väljer. Du kommer inte komma undan.

Jag har rent krasst inget större behov av ett jobb, än mindre 6 månaders vuxendagis med krav på 3 månaders praktik därefter så jag tar hellre 5-10 dagars avstängning från A-kassan men om de bara sätter mig på ett nytt program så fort jag avböjt så kommer jag ju ganska snabbt bli avstängd helt o hållet, det jag är mest nyfiken på vad som händer efter att jag avböjt "Rusta och matcha" förutom 5 dagars avstängning, någon ny skit hittar de såklart på men vad och inom vilken tid?
Citera
2023-03-10, 18:18
Medlem
Citat:
Har du dagar kvar i a-kassan så fattar jag inte heller varför du ska tvingas in i programmet?

Ja jag har ca 200 dagar kvar, vill bara få ut dem och sen skriva ut mig från Arbetsförmedlingen rent krasst, jag kan gå på intervjuer och göra dåligt ifrån mig men låsa upp mig på något 6 månaders program där jag inte ens har rätt att vara ledig är uteslutet det gör jag inte.
Citera
2023-03-11, 15:09
Medlem
Saltkungens avatar
Tjo. Jobbade några år > sedan slutade jobbet > började plugga. Plugget för gymnasiebetyg är klart i maj. Kan jag gå på a-kassa under sommaren fastän jag vet att jag kommer att studera någon annan utbildning i höst?
Senast redigerad av Saltkungen 2023-03-11 kl. 15:13.
Citera
2023-03-11, 15:53
Medlem
Saltkungens avatar
Arbetslöshet och studier - Kan man leva på a-kassa under sommaren?

Jag har arbetat på samma ställe i ungefär 10 år. Nyligen blev jag varslad på grund av arbetsbrist och blev uppsagd i januari. För närvarande studerar jag och kommer att avsluta min utbildning i slutet av maj. Jag är osäker på vad jag ska göra under sommaren och planerar att fortsätta mina studier efter sommaren som en form av vidareutbildning. Undrar om det är möjligt att leva på a-kassa under sommaren.

(Ser att det redan finns en tråd, men den får man aldrig svar i eftersom ingen tittar i den)
Citera
2023-03-11, 16:32
Medlem
yz44s avatar
Det bör inte vara något problem så länge som du uppfyller kraven, vilket det låter som att du gör.
Se till att anmäla dig hos arbetsförmedlingen första arbetslösa dag.

Vet inte hur långa handläggningstder de har (när du kan räkna med att få pengar).
Citera
2023-03-11, 22:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Det är Arbetsförmedlingen som bedömer om en arbetssökande ska anvisas en insats eller ej. De har fått direktiv från regeringen att anvisa till insatser som rusta och matcha och fått pengar för det. Ett av syftena är att folk inte ska gå overksamma ända till dess att deras a-kassedagar är slut.
Citera
2023-03-11, 22:20
Medlem
När jag var heltidsstuderande fick jag inte gå med i a-kassan under sommaren.
Citera
2023-03-12, 02:10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Tjo. Jobbade några år > sedan slutade jobbet > började plugga. Plugget för gymnasiebetyg är klart i maj. Kan jag gå på a-kassa under sommaren fastän jag vet att jag kommer att studera någon annan utbildning i höst?
Nej, läs mer på din a-kassas hemsida. Men du kan ju fråga vad som gäller om du tänkt jobba, men har sökt studier för säkerhets skull, utifall du inte skulle få nåt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in