2023-03-10, 15:14
Medlem
Så, nästan 300 000 fler jobb i USA än vad ekonomer räknat med. Hur mycket höjer FED räntan nu och hur påverkar det Sverige?

Blir intressant att höra vad @liksomfb har att säga nu :-).
Citera
2023-03-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vilket inte hjälper om vi inte kommer med till 2% uthålligt, således lär vi se fortsatt stigande räntor ännu en period och sedan kommer räntan ligga still.
Under tiden fräts köpkraft bort och BLT kollektivet pressas allt hårdare.

Som sagt.
Mest siande, återigen, men nu gällande räntorna.
Det mest troliga är naturligtvis att man inte fortsätter justera upp räntor när inflation fallit och ekonomin är usel. Du kan säga vad du vill och spekulera kring ond bråd död - ovan är fortfarande det mest troliga i ett sådant scenario.
Inflationen kommer fall som en sten Q3-Q4.
Citera
2023-03-10, 15:41
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45
Så, nästan 300 000 fler jobb i USA än vad ekonomer räknat med. Hur mycket höjer FED räntan nu och hur påverkar det Sverige?

Arbetslösheten upp dock, en mer verklig siffra.
Citera
2023-03-10, 16:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jag får väl förklara för dig då om det ska vara så svårt. Du kanske inte skrivit så många inlägg och inte riktigt förstår hur det funkar på Flashback.
Det är nämligen så att det man skrivit i ett inlägg finns kvar och alla kan läsa det. Så det är ingen idé att försöka förneka som BagdadBob. Så om du läser det inlägg du själv skrev i går kväll och speciellt det som du fetmarkerade så kanske det klarnar för dig. Undrar vem det är som jollrar? Du var väl antagligen stenfull och minns inte vad du skrivit?
Men som tur är så finns det ju sparat, så alla kan läsa vad du skrev men sedan förnekar.
Tja, var ju helt kliniskt rent på förklaringar här.

Ja, mitt inlägg ligger kvar. Det fetade var: "kan ju låna upp för att betala räntehöjningarna med"
Och det har inget med ditt svammel att göra.
När du nu vet att texten ligger kvar, varför tog du då inte och tittade efter. Du måste ju ha någon aning och att ditt minne är svårt defekt. Och den feedbacken fick du dessutom av mig.

Och inte klarar du av att svara på de frågor som ställdes. Det verkar mer som du sitter och jollrar för dig själv. Finns ju ingen respons alls.

Och ang att jag inte skrivit så många inlägg, så lär många i tråden anse att du helt saknar verklighetskontakt.

Förstår du att man kan låna upp?
Förstår du att man kan använda tilläggslånet för att betala ränta?
Förstår du att hushållen som gör så blir mindre räntekänsliga?
Citera
2023-03-10, 16:10
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här är körsbärsplockning deluxe. De allra flesta föreningar har inte alls en sådan hög belåning. Självklart skulle jag själv hålla mig undan köp i en så uppenbart dålig förening.

Om man är lite klok som köpare så läggar man in sökordet "skuldfri" på hemnet, så kommer det upp mängder med skuldfria BRF:er med mycket bra ekonomi. Märk väl även att medelköparen inte är maxbelånad och har ofta ägt sina bostäder under ganska lång tid.

Jag vet att de allra flesta i den här tråden är tillräckligt insatta för att ha koll på såna här saker innan köp.

Men jag tog det exemplet eftersom det förvånar mig att Göteborg (lägenheter) sticker ut med till synes en del återhämtning (möjligtvis bulltrap) just nu jämfört med Stockholm och Malmö. Jag uppfattar det som att det är vanligare i Stockholm än i Gbg med mogna föreningar med riktigt låga lån.

Det finns en hel del såna här fall med relativt nya BRF:er, skenbart låg avgift men där den situationen inte kommer att hålla, och där tror jag som sagt att det finns en hyfsad fallhöjd framöver och att det tar tid innan det prisas in ordentligt. Vill även påstå att detta bromsar det övriga prisfallet genom att skandalrubrikerna om att det fallit 20-25% (inom vissa segment) låter sig dröja.
Senast redigerad av pop-ikon 2023-03-10 kl. 16:16.
Citera
2023-03-10, 16:11
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Arbetslösheten upp dock, en mer verklig siffra.

Arbetslösheten ökade extremt lite och är fortfarande historiskt låg (3,6%). Skapade jobb avvek mycket mer kraftfullt.
Citera
2023-03-10, 16:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Ständigt detta gaggande om varuinflationen. Vad är det du inte förstår när Powell nu säger "higher for longer". Vad är det du inte förstår när Powell länge har sagt att hans största idol är Paul Volcker och dennes agerande under 80-talet?

Om du trots allt förstår detta, men fortsätter att gagga, så är du en mycket sjuk man.
Förklaringen är att du är på slagordsnivå. Ungefär som en som förstår vad bil är men får psykbryt om någon talar om växellåda, ratt, broms mm.
Vet inte om jag skulle kalla dig sjuk. Snarare okunnig.

CB delar upp inflationen i varuinflation och tjänsteinflation. Naturligtvis.
Det är för att förstå var det grundläggande bekymret är.

Iom att varuinflationen är på normala nivåer är inte den ett bekymmer längre. Därför blir arbetsmarknaden mer relevant för FED och alla som vill förstå vad FED kommer göra.
Citera
2023-03-10, 16:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejoens45

Vet inte var du får 300k ifrån. Men så är det inte.

Det ökade mer än väntat. Men arbetslösheten ökade mer än väntat. Och timpriserna ökade mindre än vänta.
Så det mesta kan FED se går i rätt riktning.

Vad det sedan leder till ang ränteförändringar finns det andra än jag som är bättre på att gissa. Det är egentligen bara att titta på marknadsräntorna för att se det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, var ju helt kliniskt rent på förklaringar här.

Ja, mitt inlägg ligger kvar. Det fetade var: "kan ju låna upp för att betala räntehöjningarna med"
Och det har inget med ditt svammel att göra.
När du nu vet att texten ligger kvar, varför tog du då inte och tittade efter. Du måste ju ha någon aning och att ditt minne är svårt defekt. Och den feedbacken fick du dessutom av mig.

Och inte klarar du av att svara på de frågor som ställdes. Det verkar mer som du sitter och jollrar för dig själv. Finns ju ingen respons alls.

Och ang att jag inte skrivit så många inlägg, så lär många i tråden anse att du helt saknar verklighetskontakt.

Förstår du att man kan låna upp?
Förstår du att man kan använda tilläggslånet för att betala ränta?
Förstår du att hushållen som gör så blir mindre räntekänsliga?
Har inte den fetade texten att man kan låna upp för att betala räntehöjningarna och att staten gör reklam för det nåt med ditt svammel att göra?
Så de fraserna slank bara in av misstag?
Kul att du kunde dra dig till minnes vad du skrev, men förvånande att du ändå hävdar att det inte betyder nåt.
Varför nekade du till att du skrev det från början?
Själv tycker jag inte det låter som nån bra idé och tycker inte heller att det är bra att du försöker uppmana folk att göra det.
Det är inte heller ok att ljuga om att staten uppmuntrar till att höja sina lån för att använda till att betala räntehöjningar.
Citera
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Nu prisar marknaden in styrränta på 4.10% det har gått upp rätt fort nu på senaste.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/36551

Toppen var 3.60% för en månad sedan.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/35664

Utdaterad data eftersom långräntorna kraschar -5/6% idag. Men visst ligger de högt fortfarande.
Citera
2023-03-10, 16:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Arbetslösheten ökade extremt lite och är fortfarande historiskt låg (3,6%). Skapade jobb avvek mycket mer kraftfullt.
Timlönerna är mer intressanta. De leder till kostnadsökning och därmed prisökning. Och de ökade mindre än väntat.
Citera
2023-03-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Förklaringen är att du är på slagordsnivå. Ungefär som en som förstår vad bil är men får psykbryt om någon talar om växellåda, ratt, broms mm.
Vet inte om jag skulle kalla dig sjuk. Snarare okunnig.

CB delar upp inflationen i varuinflation och tjänsteinflation. Naturligtvis.
Det är för att förstå var det grundläggande bekymret är.

Iom att varuinflationen är på normala nivåer är inte den ett bekymmer längre. Därför blir arbetsmarknaden mer relevant för FED och alla som vill förstå vad FED kommer göra.

Bra jobbnummer skulle tyda på att man kunde köra på med 0.5 men nu ser det ut som man har stora problem inom banksektorn.

Vänder man nu kan inflationen smälla till rejält igen.

Det är väl svårt att gissa just nu mer än att man kan konstatera att det finns enorma problem i ekonomin just nu sedan finns det så klart folk som absolut inte håller med om det heller men det är min tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in