2023-03-10, 12:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Inte jag som hittar på scenarior från nåt som gjorts i alla tider.
Att låna upp för att göra en större renovering är helt normalt.
Jag läste innantill vad du fantiserade ihop för slutsats.
* Har du förstått att staten gör reklam för att låna upp?

* Har du förstått att jag INTE skrivit att staten gör reklam för att man skall låna till ränta?

Kort sagt har du förstått att du hade fel och har du tagit in korrekt information?
Inget av detta framgår av det du skriver.

Istället för att ge propra svar så sitter du mer och jollrar om andra saker och försöker tota ihop en halmgubbe.
Citera
2023-03-10, 13:00
Medlem
World.Citizens avatar
När man läste den här tråden för ett par år sen sa folk alltid att bolånetorsken skulle tvingas till exekutiv auktion vid 4% skräckränta.

Nu är vi här… What gives? Hur håller skiten ihop? Vad har folk för löner egentligen?

Trodde jag skulle få köpa hus till rimligt pris…
Senast redigerad av World.Citizen 2023-03-10 kl. 13:03.
Citera
2023-03-10, 13:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är väl dags att pigga upp bubbelpratarna och domedagstomtarna med en gammal favorit för dom.

Har ni tänkt på att de som eventuellt tycker att det går ut lite för mycket över konsumtionen med räntehöjningar, kan ju låna upp för att betala räntehöjningarna med.

Nu säger som vanlig hälften av dom att det går ju inte.
Men där har dom fel. Går utmärkt att öka på lånet.
För de som nyss köpt och lånat 85% är ju undantagna. Men det lär väl vara 0.5% av låntagarna.

Naturligtvis måste banken gå med på det. Och de som bett om att få slippa amortera lär ju vara undantagna.

Men för resten lär det gå bra.

Här har vi information från staten om hur bra det går.
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/hoj_ditt_bolan.html
Låna upp till 85 % av bostadens värde – ansök om att höja ditt bolån.

Om du funderar på att låna för att renovera, om du vill bygga ut eller bara fixa något annat i ditt hus eller bostadsrätt kan du ansöka om att höja ditt bolån. Logga in i appen eller internetbanken för att se om du kan höja ditt bolån.

Iom att staten tom gör reklam för att låna upp så bör ju det tysta alla tramspellar som vill invända.
Många är det som har svårt med läsförståelse. Men det kanske underlättar lite om jag tar lite konkreta exempel.

Säg att Nisse vill reducera räntan med 1 procentenhet under ett år.

Då räcker det för Nisse att låna upp 0.7% av lånet. Använder han sedan tilläggslånet för att betala ränta så sänker han den upplevda räntan från säg 4% till 3%.

Och sitter Nisse med tvångssparande på 2%, och lånar upp lika mycket, så räcker det till knappt 3 procentenheters räntereduktion.
Sitter Nisse då med 4% ränta så räcker det till att reducera ned till drygt 1%. Klart behagligare.

Då står lånet så att säga still, eftersom Nisse lånar upp lika mycket som han amorterar.

För de allra flesta bolåntagare är detta fullt möjligt. Ifall dom nu skulle uppleva räntan som jobbig.
Citera
2023-03-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Varselvåg i USA – högsta siffran sen 2009

Helvete vad det ser mörkt ut. Fortfarande någon som tror på ökade bostadspriser framöver?
Bra, bra (mot inflationen). Liknande situation i Sverige. Räntehöjningarna börjar få effekt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-nyinskrivna-pa-arbetsformedlingen-och-allt-fler-varsel
Citera
2023-03-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bara för att inflationstakten bromsar in så sjunker inte priserna och reallönerna återställs inte.
Räntorna kommer att fortsätta hållas uppe tills i inflationstakten pressats ned mot 2 % uthålligt. Om kärninflationen fortsätter att stiga då höjs räntorna ytterligare.
Problemet är att inflationen kan studsa tillbaka om ett par år beroende på samma mekanismer som gör att den faller i år.

Högst oklart varför du skriver om sjunkande priser när jag inte skrivit om det.
Tvärt om kommenteras en sämre köpkraft.
Hur tänkte du där? Att du ville poängtera det jag redan skrivit? Nåja.
Övrigt du skriver om blir bara ett siande om en massa hypotetiska ”kanske”. Det kanske blir så. Det kanske inte blir så.

Hur som helst.
Det är inget hokus pokus att vår inflation med allra största sannolikhet sjunker som en sten Q3-Q4, baserat på det jag skrivit.
Citera
2023-03-10, 13:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Högst oklart varför du skriver om sjunkande priser när jag inte skrivit om det.
Tvärt om kommenteras en sämre köpkraft.
Hur tänkte du där? Att du ville poängtera det jag redan skrivit? Nåja.
Övrigt du skriver om blir bara ett siande om en massa hypotetiska ”kanske”. Det kanske blir så. Det kanske inte blir så.

Hur som helst.
Det är inget hokus pokus att vår inflation med allra största sannolikhet sjunker som en sten Q3-Q4, baserat på det jag skrivit.
Vilket inte hjälper om vi inte kommer med till 2% uthålligt, således lär vi se fortsatt stigande räntor ännu en period och sedan kommer räntan ligga still.
Under tiden fräts köpkraft bort och BLT kollektivet pressas allt hårdare.
Citera
2023-03-10, 14:16
Medlem
Nu prisar marknaden in styrränta på 4.10% det har gått upp rätt fort nu på senaste.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/36551

Toppen var 3.60% för en månad sedan.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/35664
Citera
2023-03-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför lånar då banken ut till 4% oprutat på 10 år? Tror du att du är smartare än bankerna?

Varför lånade bankerna ut till 2% när räntan sen höjdes till över 3%?
Citera
2023-03-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av World.Citizen
När man läste den här tråden för ett par år sen sa folk alltid att bolånetorsken skulle tvingas till exekutiv auktion vid 4% skräckränta.

Nu är vi här… What gives? Hur håller skiten ihop? Vad har folk för löner egentligen?

Trodde jag skulle få köpa hus till rimligt pris…

Ja det kommer till sommaren
Citera
2023-03-10, 14:31
Medlem
Citat:
I USA är varuinflationen redan nere på 2%. Den var ju övergående, precis som FED sa tidigare.
Nu är det tjänsteinflationen som är en huvudvärk. Det är därför det är sådant fokus på arbetsmarknadsdata.

Varuinflationen lär dyka ned under 0% med takten den faller.

Ständigt detta gaggande om varuinflationen. Vad är det du inte förstår när Powell nu säger "higher for longer". Vad är det du inte förstår när Powell länge har sagt att hans största idol är Paul Volcker och dennes agerande under 80-talet?

Om du trots allt förstår detta, men fortsätter att gagga, så är du en mycket sjuk man.
Citera
2023-03-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Japp, den är redan halvvägs ner om man ser hela grafen från föregående år

Nu är det kärninflationen som är problemet..
Citera
2023-03-10, 15:03
Medlem
Citat:
* Har du förstått att staten gör reklam för att låna upp?

* Har du förstått att jag INTE skrivit att staten gör reklam för att man skall låna till ränta?

Kort sagt har du förstått att du hade fel och har du tagit in korrekt information?
Inget av detta framgår av det du skriver.

Istället för att ge propra svar så sitter du mer och jollrar om andra saker och försöker tota ihop en halmgubbe.
Jag får väl förklara för dig då om det ska vara så svårt. Du kanske inte skrivit så många inlägg och inte riktigt förstår hur det funkar på Flashback.
Det är nämligen så att det man skrivit i ett inlägg finns kvar och alla kan läsa det. Så det är ingen idé att försöka förneka som BagdadBob. Så om du läser det inlägg du själv skrev i går kväll och speciellt det som du fetmarkerade så kanske det klarnar för dig. Undrar vem det är som jollrar? Du var väl antagligen stenfull och minns inte vad du skrivit?
Men som tur är så finns det ju sparat, så alla kan läsa vad du skrev men sedan förnekar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in