2023-03-10, 14:35
  #1801
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Det jag menar. Bevisen pekar på ukrainska gärningsmän. Men det är inte politiskt gångbart, så tysken börjar tala om att det måste vara false flag.

De har INTE talat om "ukrainska gärningsmän" utan om en grupp med "pro-ukrainska sympatier" som reggade sig med falska pass hos Mola Yacht i Rostock.
Citera
2023-03-10, 14:44
  #1802
Medlem
nerdnerds avatar
OM Ukraina gjorde det, är det precis ingenting jmf m allt som fitt-Ryzzland har bombat sönder i Ukraina.
Citera
2023-03-10, 14:50
  #1803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
De har INTE talat om "ukrainska gärningsmän" utan om en grupp med "pro-ukrainska sympatier" som reggade sig med falska pass hos Mola Yacht i Rostock.
De utgår säkert från bevis när de börjar tala om false-flag...
Citera
2023-03-10, 15:16
  #1804
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
OM Ukraina gjorde det, är det precis ingenting jmf m allt som fitt-Ryzzland har bombat sönder i Ukraina.


Lite skillnad på att attackera något som skadar nån som hjälper en. I svensk och dansk ekonomisk zon dessutom. Och släppte ut klimatskadligt metan i nivå med hela Sveriges utsläpp i ett kvartal eller så.

Men jag personligen känner mig inte säker än. Hade inte förvånat mig om Biden och de runt honom villkorar mer stöd mot att Ukraina tar på sig skulden. Är ju inte omöjligt det är någon annan stat, eller någon privat grupp heller. Men detta tyder väl på att det blir svårt att hålla det hemligt i längden oavsett vilket. Talar ju mot Ryssland åtminstone, men det förstod ju de flesta från början att det inte var troligt.

Inte av några moraliska skäl eller så. Putin och Ryssland gör vad de tjänar på(eller tror dom tjänar på). Men de hade inget att vinna på det.
__________________
Senast redigerad av adyring 2023-03-10 kl. 15:19.
Citera
2023-03-10, 15:59
  #1805
Medlem
Starbacks avatar
Citat hämtat ur Aftonbladet i dag:

"Svenske åklagaren om Nord Stream: ”Har aldrig trott att det var Ryssland”
Ryssland avfärdar uppgifterna om att en pro-ukrainsk grupp sprängt Nord Stream-gasledningarna – och den svenska åklagaren avfärdar det ryska spåret.

Många bedömare pekade snabbt ut Ryssland som ansvarig för attentatet mot gasledningarna, men på kort tid har flera nya teorier presenterats.

Enligt den amerikanske veteranjournalisten Seymour Hersh var det USA som genomförde attentatet. Och enligt The New York Times och Die Zeit var det i stället en grupp ukrainare.

Åklagare i Tyskland uppger att man ha undersökt en båt som misstänks ha transporterat sprängmedel till explosionsplatsen i Östersjön. Uppgifterna avfärdas av Ryssland.

– Detta är ett koordinerat klickbete för media, säger Kremls presstalesman Dmitrij Peskov.
Den svenska utredningen av attentatet leds av kammaråklagare Mats Ljungqvist. Han tror inte att Ryssland ligger bakom dådet.
– Det har jag aldrig trott. Det är inte logiskt. Men liksom i en mordutredning behöver du vara öppen för alla möjligheter, säger han i en intervju med New York Times.
Joachim Kerpner"
Citera
2023-03-10, 17:38
  #1806
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Citat hämtat ur Aftonbladet i dag:

"Svenske åklagaren om Nord Stream: ”Har aldrig trott att det var Ryssland”
Ryssland avfärdar uppgifterna om att en pro-ukrainsk grupp sprängt Nord Stream-gasledningarna – och den svenska åklagaren avfärdar det ryska spåret.

Många bedömare pekade snabbt ut Ryssland som ansvarig för attentatet mot gasledningarna, men på kort tid har flera nya teorier presenterats.

Enligt den amerikanske veteranjournalisten Seymour Hersh var det USA som genomförde attentatet. Och enligt The New York Times och Die Zeit var det i stället en grupp ukrainare.

Åklagare i Tyskland uppger att man ha undersökt en båt som misstänks ha transporterat sprängmedel till explosionsplatsen i Östersjön. Uppgifterna avfärdas av Ryssland.

– Detta är ett koordinerat klickbete för media, säger Kremls presstalesman Dmitrij Peskov.
Den svenska utredningen av attentatet leds av kammaråklagare Mats Ljungqvist. Han tror inte att Ryssland ligger bakom dådet.
– Det har jag aldrig trott. Det är inte logiskt. Men liksom i en mordutredning behöver du vara öppen för alla möjligheter, säger han i en intervju med New York Times.
Joachim Kerpner"

AB-journalisten är ju ännu mer okunnig än den lägst stående Flashbackaren! Herre jösses!
Citera
2023-03-10, 20:19
  #1807
Medlem
Blot-Svens avatar
Vad har den samlade FB-expertisen att säga om den här "experten" och hans analys?
Att uppgifterna kommer just nu kan vara en markering från amerikansk sida, tror Jan Hallenberg:

– Jag tror att det finns strömningar i den amerikanska regeringen som menar att Ukraina går för långt när de attackerar mål inne i Ryssland och på Krim. Det här är en signal från amerikansk sida om att vi stödjer er fundamentalt men det finns begränsningar.
SVT: Experten: ”En signal om att Ukraina går för långt” (2023-03-07)

Om Jan Hallenberg hos arbetsgivaren: "Jan Hallenberg är senior forskningsrådgivare på UI. Jan är expert på USA:s utrikes-och säkerhetspolitik."

Min kommentar:

Men hur FAN ska man ha det, någon jävla gång? Är det den tyska rapporten eller USA som är intressant? Är den tyska rapporten en markering från amerikansk sida? Eller är det en artikel i NYT om den tyska rapporten som är det?

Jag har uppfattat det från början som att det är CIA, alltså "USA", som pekar ut en "pro-ukrainsk grupp".
Citera
2023-03-10, 22:47
  #1808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
dykning i all ära, men jag vill ändå påstå att ett dyk inte är nödvändigt överhuvudtaget om det gått till så som beskrevs tidigare.

Man klarar sig med en drönare och en kran.
Det skall inte borras eller någonting, det skall bara sättas en laddning nära ett rör.
javisst gör man. Det är bara så att kranen som skulle behövas är lite större än en Palfinger 1200 tm. Inte på grund utav vikten nej, men om dy lyckas placera en liten ordinans på spotten 300 for ned med en sådan så får du bygga om matningen så att den kan hantera vajer i storlek 30mm eller mer. Annars är det som att pissa i havet och tro att det skapar tidvatten. Annars behövs en kran av betydlig större storlek....den hittar du inte på yatcher . Nu trålar vi på djupet i så fall. Inte vikten utan möjligheten att styra vajern = behov av större matning = större kran = trålare
Citera
2023-03-10, 22:55
  #1809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
dykning i all ära, men jag vill ändå påstå att ett dyk inte är nödvändigt överhuvudtaget om det gått till så som beskrevs tidigare.

Man klarar sig med en drönare och en kran.
Det skall inte borras eller någonting, det skall bara sättas en laddning nära ett rör.

Dessutom så är det så att drönaren (uuv'n) kräver lite mer än ett ukrainskt hobbyteam om det var det du menade. Dessutom även i detta fall en lite större kran än fastskruvad på en yatch som den som belyses i fallet
Citera
2023-03-10, 22:55
  #1810
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
AB-journalisten är ju ännu mer okunnig än den lägst stående Flashbackaren! Herre jösses!

Trodde aldrig att jag skulle känna mig manad att ta AB i försvar...
Men vad exakt är det som du anser är fel, i det som citerades?

AB bara konstaterade sånt som är allmänt känt, samt citerade vissa saker som andra har sagt.
Citera
2023-03-10, 23:05
  #1811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Trodde aldrig att jag skulle känna mig manad att ta AB i försvar...
Men vad exakt är det som du anser är fel, i det som citerades?

AB bara konstaterade sånt som är allmänt känt, samt citerade vissa saker som andra har sagt.

Och vad har det för betydelse för operationen och resultatet? Det är journalister som citerar andra journalister. En anledning till att dessa varken hanterar sprängmedel, fysisk positionsplacering på djupet eller oftast inte förstår bokningsrutinerna för yatcher är just för att de är journalister. Hur hungriga tror du inte de är på att hitta scoopet eller känna sin inblandning i upplösningen av årtiondets mysterium?

Men det är ju bra att du plötsligt känner tilltro till Aftonbladet. Tveklöst kommer de fortsätta rapportera om vad andra medier redan rapporterat, så häng med så kommer du säker få sanningen uppsmälld i nyllet av även Aftonbladet så småningom. Lägger på minnet att du hittat din källa för funderingar
Citera
2023-03-10, 23:20
  #1812
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
javisst gör man. Det är bara så att kranen som skulle behövas är lite större än en Palfinger 1200 tm. Inte på grund utav vikten nej, men om dy lyckas placera en liten ordinans på spotten 300 for ned med en sådan så får du bygga om matningen så att den kan hantera vajer i storlek 30mm eller mer. Annars är det som att pissa i havet och tro att det skapar tidvatten. Annars behövs en kran av betydlig större storlek....den hittar du inte på yatcher . Nu trålar vi på djupet i så fall. Inte vikten utan möjligheten att styra vajern = behov av större matning = större kran = trålare

Jag beklagar, men jag förstår nog inte riktigt vad du pratar om.
Jag vet inte just hur strömmarna är på den aktuella platsen, men jobben jag gjort tidigare har inte krävt några Jätteanordningar.
I mångt och mycket blir det här fråga om rena spekulationer, så jag kan bara svara på vad som är görbart/rimligt, och det här går igen i allt, vet man vad dom hade tillgång till? nej.
Vet man vilken kunskap dom hade? nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in